Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg laddning. Dåligt batteri?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har tagit hela dagen, 9-23 i flygplansläge, att få upp batteriet från 17% till 68%. Något säger mig att detta är symptom på att batteriet har tröttnat.

Jag hade inga problem m att ladda telefonen i tisdags så när jag begav mig iväg mot enkryssning så hade jag 100%. Jag satt dock på en buss som saknade eluttag så efter 6 timmar var batteriet nere på några få procent. Under kryssningen har telefonen legat på laddning så fort det fanns möjlighet men som längst under de fyra timmar som jag sov på onsdagsdygnet då jag fick upp batteriet till 50%.

Under hemresan igår m bil var batteriet nere på 1% innan jag kunde ansluta den till laddning i bilen, samtidigt som Spotify användes. När jag kom hem kl 23.30, fem timmar efter avresa från Ropsten var batteriet uppe i 17%.
.

Min telefon är en begagnad 4S där någon föregående ägare gjort lite frankenphone jobb inuti så det skulle inte ens gå att serva den korrekt. Jag postade en bild i antingen surtråden eller felsökningstråden om detta för en vecka sedan.

Så åter till frågan. Mår batteriet dåligt? Vad kan jag göra åt det?

Under tiden som jag skrivit detta, på Wifi, har jag tappat 3%.

Om du redan provat att återställa som en ny enhet och det inte hjälpt så köp ett nytt batteri och stoppa i.

Ursprungligen av keptang:

Om du redan provat att återställa som en ny enhet och det inte hjälpt så köp ett nytt batteri och stoppa i.

Jag ska prova återställning för jag har inte gjort det men jag blir lite rädd när det dyker upp en ruta som säger att telefonen tas bort från mitt iCloud men den kommer kanske tillbaks efter att säkerhetskopian lagts in igen

Är osäker på om batteriet går att byta. Hade den inne på baksidesbyte nyligen o då såg de att det inringade området på nedanstående bild var lött.

Jag ska plocka av baksidan senare o ta en bild på hur det ser ut så någon kanske kan göra en bättre bedömning än "kiosken på hörnan"...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-03 09:19
Ursprungligen av Mymac4ever:

Vad kan jag göra åt det?

Under tiden som jag skrivit detta, på Wifi, har jag tappat 3%.

Släng den åt helvete och köp en ny
Den är skruvad med av någon som inte vet hur man gör så chansen att få den ok är liten

Ursprungligen av lappen71:

Släng den åt helvete och köp en ny
Den är skruvad med av någon som inte vet hur man gör så chansen att få den ok är liten

Ska jag köpa en ny borde jag köpa en NY ny och inte ännu en på Tradera men det blir dyrt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-03 10:10

Har du provat med "hard reset"? Home och Power samtidigt tills skärmen slocknar?

Ursprungligen av kenjon:

Har du provat med "hard reset"? Home och Power samtidigt tills skärmen slocknar?

Efter en DFU kör jag just nu en återskapning från backup i iTunes. Var tvungen att gå via DFU e-som jag råkade välja anslutning via wifi istället för via iTunes o sedan ville den inte gå vidare

  • Medlem
  • 2014-05-03 10:21

Jag bytte batteri på farsans iPhone 4 igår. Barnsligt enkelt och tog max 5 minuter.
Jag har aldrig hört att kontakten till batteriet ska ha något annat än en skruv. Öppna och kolla.

Ursprungligen av Dalle:

Jag bytte batteri på farsans iPhone 4 igår. Barnsligt enkelt och tog max 5 minuter.
Jag har aldrig hört att kontakten till batteriet ska ha något annat än en skruv. Öppna och kolla.

Jag lägger in en bild senare men här är några små fakta;
- begagnad telefon,
- frontglas bytt av ngn föregående ägare,
- ngt som ska vara skruvat är ihoplött...

  • Medlem
  • 2014-05-03 10:49

Tråkigt. Har du tillgång till en lödkolv och en lödsug och är lite hemma på det så "borde" det inte vara några problem. Men vi väntar med det tills vi sett bilden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-03 13:28
Ursprungligen av Mymac4ever:

Efter en DFU kör jag just nu en återskapning från backup i iTunes. Var tvungen att gå via DFU e-som jag råkade välja anslutning via wifi istället för via iTunes o sedan ville den inte gå vidare

Jag skulle nog gjort en Återställning UTAN att lägga tillbaka backupen först, så inte "felet" följer med under återställningen.

Ursprungligen av Dalle:

Tråkigt. Har du tillgång till en lödkolv och en lödsug och är lite hemma på det så "borde" det inte vara några problem. Men vi väntar med det tills vi sett bilden.

måste fixa rätt skruvmejsel. Lödning är inte min starka sida men jag kanske känner någon som är bra på det

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle nog gjort en Återställning UTAN att lägga tillbaka backupen först, så inte "felet" följer med under återställningen.

Du menar som "ny telefon" då? Går det att lägga in backup'en i efterhand om man gör så eller är det bara att börja om från scratch?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-03 17:16
Ursprungligen av Mymac4ever:

Du menar som "ny telefon" då? Går det att lägga in backup'en i efterhand om man gör så eller är det bara att börja om från scratch?

Ja du kan lägga in säkerhetskopian om du vill genom att återställa den igen.

Ursprungligen av lappen71:

Ja du kan lägga in säkerhetskopian om du vill genom att återställa den igen.

Då testar jag det imorgon för laddningen går minst lika segt nu, kanske ännu segare. Plockar över Sim-et till min gamla telefon när jag ska på dans ikväll

Inte den klaraste bilden precis men jag tror den ändå kan ge viss insikt i vad det handlar om. Det ser ut som att den ena skruven ersatts med en lödning och jorden ligger ovanpå o fladdrar

Såhär ser samma "område" ut i iFixits batteribytesguide:

En bild till som förhoppningsvis bringar klarhet i vad som är fastlött...(övre skruvhålet i batterikontakten)

Senast redigerat 2014-05-06 19:01
  • Medlem
  • 2014-05-06 17:39

Kontakten sitter endast med en skruv, den som syns på bilden. Det är lite svårt att avgöra på bilden, vad är det de har lött på? Ser ut som någonting som normalt inte ska sitta där. Iaf inte på iPhone 4, vet ej hur det ser ut på 4s.

Ursprungligen av Dalle:

Kontakten sitter endast med en skruv, den som syns på bilden. Det är lite svårt att avgöra på bilden, vad är det de har lött på? Ser ut som någonting som normalt inte ska sitta där. Iaf inte på iPhone 4, vet ej hur det ser ut på 4s.

Jag vände på bilden o la in en bild från iFixit som jämförelse. Det är skruven som är inringat i orange som ersatts av en lödning på min telefon

Jag har en sidofråga angående något som hänt sedan jag startade tråden. Jag har låtit telefonen ligga och inte använt den. Idag tog jag dock med mig den och i samband med att jag flyttade över simkortet från min gamla telefon till iPhone så bestämde jag mig för att ladda min iPhone - utan skydd/fodral, då den redan var ur det.

Batteriet blir ju varmt när man laddar telefonen eller iaf i början men efter en stunds laddande var det inte längre varmt och batterinivån nådde 79% innan jag pluggade ur laddaren. På hemväg med buss hade jag mobilnät påslaget och körde Spotify i Offlineläge. Efter totalt en halvtimme av hemfärd har batteristyrkan bara fallit med 2% till 77%.

Nu till frågan: Kan värmeutveckling, som ej ventileras bort, ha en negativ om än tillfällig inverkan på batteriets prestanda?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-06 22:07

Ja, under den tiden den är riktigt varm. Både laddning och urladdning (användning) påverkas negativt av hög temperatur.

Ingen som har någon synpunkt till följd av bilderna ovan? Detta gäller alltså en 4s och inte en 4. Tydligen finns det en skillnad på hur batterikontakten ser ut på respektive. På 4s sitter kontakten fast med två skruvar. Exakt vad det är lödningen håller ner eller sitter i kan jag inte se men möjligen kan jag försöka ta en bättre bild med en annan kamera, jag använde gamla mobilen sist.

Batteriet är nu lika trögt att ladda igen så jag verkar inte komma undan batteribyte så länge jag kan komma förbi detta problemet med lödningen

1
Bevaka tråden