Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åter till iOS efter en Android telefon

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-04 20:01

Bakgrund: Har en egen iPhone 4 med iOS 6 (kommer aldrig att uppgradera) men har använder en hemsk Samsung på jobbet, så har köpt en iPhone 4 med iOS 7.1 själv för att använda istället, men inser att iOS 7 inte känns bättre än Android. Min egna iPhone använder jag minimalt med kontantkort.

Hur talar man in destinationen på Maps (har även installerat Google Maps), verkar som att man måste skriva in. Bara detta gör det värt att köra Android i mitt arbete.

Hur får man fram % batteri laddning i displayen? Kör detta i iOS 6 själv men hittar inte var man ställer in detta i iOS 7.

Kommer säkert med fler småfrågor nu när jag flyttat över SIM-kortet...

Ursprungligen av TureB:

Hur får man fram % batteri laddning i displayen? Kör detta i iOS 6 själv men hittar inte var man ställer in detta i iOS 7.

Settings - General - Usage - Battery Usage, slå på switchen för Battery Percentage.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-04 20:27
Ursprungligen av Capeman:

Settings - General - Usage - Battery Usage, slå på switchen för Battery Percentage.

Tack! Måste totalt missat den i min frustration över att inte kunna tala in destinationer i Maps/Google Maps...

Ursprungligen av TureB:

Bakgrund: Har en egen iPhone 4 med iOS 6 (kommer aldrig att uppgradera) men har använder en hemsk Samsung på jobbet, så har köpt en iPhone 4 med iOS 7.1 själv för att använda istället, men inser att iOS 7 inte känns bättre än Android. Min egna iPhone använder jag minimalt med kontantkort.

Hur talar man in destinationen på Maps (har även installerat Google Maps), verkar som att man måste skriva in. Bara detta gör det värt att köra Android i mitt arbete.

Hur får man fram % batteri laddning i displayen? Kör detta i iOS 6 själv men hittar inte var man ställer in detta i iOS 7.

Kommer säkert med fler småfrågor nu när jag flyttat över SIM-kortet...

Man använder Siri för att fråga om vägbeskrivningar till en adress. Tyvärr har du iPhone 4 och Siri finns bara tillgängligt från iPhone 4S & nyare.

Dock ska man även vara medveten om att Siri stöder inte svenska så att tala in en adress kan vara mer frustrerande än det verkar. Man måste i princip tala in adressen med engelskt uttal så det kan ta några försök innan man får till det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-05 11:08
Ursprungligen av HåkanE:

Man använder Siri för att fråga om vägbeskrivningar till en adress. Tyvärr har du iPhone 4 och Siri finns bara tillgängligt från iPhone 4S & nyare.

Dock ska man även vara medveten om att Siri stöder inte svenska så att tala in en adress kan vara mer frustrerande än det verkar. Man måste i princip tala in adressen med engelskt uttal så det kan ta några försök innan man får till det...

Att göra det genom Siri med engelskt uttal gör iPhone till värdelös jämfört med jobbets billiga (1999kr nypris) Samsung med Android där man talar rätt in i Navigering och den fattar rätt första gången 99% av fallen, och i de 1% av fallen har det nog varit bakgrundsljud som stört.
Med iOS 7 hemska interface och detta känns det nästan som om man skulle kolla efter bättre Android modeller...

Ursprungligen av TureB:

Att göra det genom Siri med engelskt uttal gör iPhone till värdelös jämfört med jobbets billiga (1999kr nypris) Samsung med Android där man talar rätt in i Navigering och den fattar rätt första gången 99% av fallen, och i de 1% av fallen har det nog varit bakgrundsljud som stört.
Med iOS 7 hemska interface och detta känns det nästan som om man skulle kolla efter bättre Android modeller...

Tja, att man letar efter modeller som har funktioner & specifikationer som motsvarar det man vill ha & behöver är väl närmast ett sundhetstecken. Hoppas du hittar vad du vill ha & hör gärna av dig om vad det blev.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-05 11:35
Ursprungligen av HåkanE:

Tja, att man letar efter modeller som har funktioner & specifikationer som motsvarar det man vill ha & behöver är väl närmast ett sundhetstecken. Hoppas du hittar vad du vill ha & hör gärna av dig om vad det blev.

Det har du helt rätt i!

Jag har i över 20 år blint använt Apple's grejer oavsett om de egentligen verkligen varit bättre (objektivt) eller ej, men för mej har de varit det (subjektivt), dock de senaste två åren har min lojalitet minskat och än mer framöver känns det som med inriktningen. Var en hard-core användare/försvarare sedan System 7...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-05 12:01

Ett sätt runt det kanske kan vara att använda appen "Google" (motsvarar Google now för iPhone)? Där kan man prata in adressen och få vägbeskrivning i Google Maps.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-04-05 12:11

Det måste väll iallafall finnas något navigeringsprogram som har talkommando i sig? Eller är det något iOS inte tillåter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-05 12:21
Ursprungligen av Kajan:

Det måste väll iallafall finnas något navigeringsprogram som har talkommando i sig? Eller är det något iOS inte tillåter?

Men använder de Google kart-informationen? Om inte ens Apple kan fixa kartor man kan lita på så känns det inte som att andra heller skulle vara pålitliga. Jag är inte ute efter att hitta närmaste caféet utan specifika firmor.

Ursprungligen av TureB:

Men använder de Google kart-informationen? Om inte ens Apple kan fixa kartor man kan lita på så känns det inte som att andra heller skulle vara pålitliga. Jag är inte ute efter att hitta närmaste caféet utan specifika firmor.

Google har sysslat med kartor i över 9 år, Apple i ca. 1,5 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-05 12:44
Ursprungligen av keptang:

Google har sysslat med kartor i över 9 år, Apple i ca. 1,5 år.

Vilket är anledningen att jag därför väljer Google. Har insett att Apple-sympati och trade-offs inte alltid ger bra nog resultat...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-05 13:17
Ursprungligen av TureB:

Vilket är anledningen att jag därför väljer Google. Har insett att Apple-sympati och trade-offs inte alltid ger bra nog resultat...

Läste du ens inlägg #8

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-05 13:42
Ursprungligen av lappen71:

Läste du ens inlägg #8

Jag läste det men tror jag missförstod.

Installerade precis men ser att man måste (?) ha ett Google konto...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-05 13:45
Ursprungligen av TureB:

Jag läste det men tror jag missförstod.

Installerade precis men ser att man måste (?) ha ett Google konto...

Ja det har du väl eftersom du ägt en Android lur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-05 14:26

Efter en lite bökig registrering av Gmail så söker jag på "Uppsala" och får "Hoops hola"... Ah, byter språk till svenska och läser in "Uppsala" och får då uppläsning av Wikipedia...

Fick till slut det att fungera med Maps, men jag kan inte avbryta resan och ändra destination. Man måste gå ur och tillbaka in genom flera steg. Inte speciellt praktiskt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-05 14:30
Ursprungligen av lappen71:

Ja det har du väl eftersom du ägt en Android lur.

Nej, behöver inget konto för att använda min jobb-telefon...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-05 14:46
Ursprungligen av TureB:

Efter en lite bökig registrering av Gmail så söker jag på "Uppsala" och får "Hoops hola"... Ah, byter språk till svenska och läser in "Uppsala" och får då uppläsning av Wikipedia...

Fick till slut det att fungera med Maps, men jag kan inte avbryta resan och ändra destination. Man måste gå ur och tillbaka in genom flera steg. Inte speciellt praktiskt...

Vi kan väl summera det med att det inte är supersmidigt att använda Google-tjänster på Appleapparater eller Apple-tjänster på Googleapparater (även om Google förbättrar Maps på iOS före Android ofta av någon konstig anledning). Klaga på Google, det finns såvitt jag vet inget som hindrar dem från att implementera röstsökning i Google Maps på iPhone...

Ursprungligen av tooobe:

Vi kan väl summera det med att det inte är supersmidigt att använda Google-tjänster på Appleapparater eller Apple-tjänster på Googleapparater (även om Google förbättrar Maps på iOS före Android ofta av någon konstig anledning). Klaga på Google, det finns såvitt jag vet inget som hindrar dem från att implementera röstsökning i Google Maps på iPhone...

Vad är det som inte fungerar på iOS men som gör det på Android med Googles app?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-05 16:01
Ursprungligen av keptang:

Vad är det som inte fungerar på iOS men som gör det på Android med Googles app?

När jag startar Navigation på Android luren behöver jag bara trycka på mikrofonen, tala in firmanamn och sedan visar den routen.

På iPhonen med Google Maps installerad, inloggad med Gmail (vilket jag inte behöver göra på Samsung luren) så kunde jag på ett mer omständligt sätt få den att navigera till stället jag vill köra till, men om jag då ändrar mej och vill tala in ett annat ställe måste jag stänga och börja om genom att gå in på Google appen (inte Google Maps).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-07 21:28

Har återgått till Android luren då kontrasten är mycket bättre än iOS 7 (samt voice input problemet).

Beklagligt att man inte kan välja hur man vill att text ska visas i iOS (utöver det begränsade man kan). Ikonerna är skit samma, men läsbarheten är viktig! Alla är inte 15 år med perfekt syn...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-07 22:09

Räcker inte inställningarna under Hjälpmedel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-08 07:20
Ursprungligen av kenjon:

Räcker inte inställningarna under Hjälpmedel?

Nej. Jag har ställt om allt jag kan för att få det mest passande utseendet. Hade invertera färger varit en scheme för vettig design men med mörka färger så hade allt säkert varit ok, men det blir ju bara fjant av hälften av färgerna.

Hade jag varit ny till iPhone och jag inte haft vetskap om annat hade de säkert varit ok, men min egen privata iPhone har iOS6 så dels märker jag stor skillnad där (kontrast, mörka skärmar med ljus text istället för grå text på vita skärmar, de' e' ju mode!!) men nu när jag återgick till Android luren så märkte jag en förbättring, tyvärr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-08 08:43

Annars finns ju suveräna navigerings-appen Waze med både röstinput och avsluta navigering t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-08 09:31
Ursprungligen av josie:

Annars finns ju suveräna navigerings-appen Waze med både röstinput och avsluta navigering t.ex.

Ska prova, tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-08 15:16
Ursprungligen av TureB:

Alla är inte 15 år med perfekt syn...

Bara allmänt om synhjälpmedel.

Jobbade tidigare med webbutveckling, och funktionshinderanpassning av webbplatser, vilket inte bara innebar anpassning för synproblem, t.ex. munstyrning
Vanliga synproblem, åldersförändringar, grava synskador, blinda, men även läsproblem kräver helt motsatta lösningar på gränssnittets texter.
Helt blinda, och grava synskador hade två helt skilda lösningar.

Sätter iOS 7:s inställningsnamn under "Hjälpmedel" inom situationstecken.

Blinda kunde ha fontstorleken satt till 1-5, inte för att det gjorde någon skillnad för dem mer än att det var roligt att retas med seende.
"Ser du inget" kunde kommentaren vara när hen märkte att en lutade sig framåt för att försöka se vad det stod på skärmen och så skratta vi båda gott åt skämtet.

Blinda har braille-skärm (punktskriftsskärm), och talsyntes "VoiceOver" som gränssnitt, utöver tangentbord och mus,

Gravt synskadade hade tvärs om, typsnitt stora som hus, zoomning "Zooma", kontrastrikt, mörk botten och t.ex. illgul text "Invertera färger" gärna egna personliga inställningar som var som morgonkaffe, man hade eget tycke och smak. Färginställningar som gjorde en åksjuk, långt innan parallaxeffekter i iOS gränssnittet, "Minska rörelse".

Dyslexi, svårighet att ta in text, kan ha behov som är ofta raka motsatsen, till både graftsynskadade, blinda och vanliga synproblem lätt fixade med glasögon.
Här är den grafiska formgivningen, mycket viktig, och typsättning som ger god läsbarhet (vilket är bra för den normalseende).
God läsbarhet av en text har inte med storleken på typsnittet att göra.
God läsbarhet, bygger på i huvudsak kombinationen: val av typsnittet, fontstorlek, och radavstånd. När dess tre (plus lite annat) lirar ihop som en jazzorkester, då blir det läsbart.
Här är det ofta också lättare att ta till sig texten med en minskad kontrast. Alltså fettext och stora bokstäver kan gör det svårare att ta till sig en text. Fettext på enskilda informationsbärande ord, kan göra nytta.
Bra ikoner, animationer, bra struktur på text, och logisk struktur på menyer, underlättar
Och inte minst välskrivet. Texter av Strindberg (med modern stavning) behöver inte alls vara ett problem, men frågeställningar på ett par rader på ett matematik- eller historieprov kan var hel katastrof.
Det är inte enkel svenska som behövs, det viktiga är att det är välskrivet. Dyslexi är inte intellektuellt handikapp i verballitet, det är ensvårighet att ta in information via text och är i det väldigt likt vanliga synproblem, åldersförändringar. Här kan uppläsning av text "Tala markering" vara en lika bra och enkelt hjälpmedel som rätt slipade glasögon.

Ursprungligen av TureB:

Alla är inte 15 år med perfekt syn...

Det som startade min lilla Odyssé i "Hjälpmedel".

Vanliga synproblem, åldersrelaterade synförändringar, etc.
"Större text" och kraftfullare text, "Fet text", är de självklara, mer kontrast med bra balans mellan bakgrund och textfärg, mörk text på ljus botten.
Enkel koll vi gjorde var, ta en skärmdump och byta till svartvit färgrymd. Var det läsbart, och ikoner framträde på ett bra sätt var det en bra färgval ur gränssnittssynpunk. Skärmupplösning och ljusstyrka firar här triumfer "Bakgrund och ljusstyrka". Fontstorlekar på iPhoneskärmen som är mindre än på innehållsförteckningen på matpaket i affären kan jag läsa lätt men på matpaketet går det knappt med läsglasögon och förstoringsglas.

Färgblind, den vanligaste formen är att särskilja nyanser av rött och grönt. Rött och grön är trots allt normala signalfärger för:
- rött, stopp, förbud, avbryt, cancel, rött kort
- grönt, ok, bra, framåt, grönt kort.
Rött och grönt var färger vi kunde använda i dekorativt syfte, men inte som en del av gränssnittet.

Misstänker att, iOS 7:s, röda och blå signalfärger, är just av den orsaken. Rött för "Stäng av" och varna och blått för "ok" för framåt, verkar finnas någon konsekvens i det, trots att jag sett "Avbryt" i både rött och blått, det samma med "Fortsätt".

Senast redigerat 2014-04-08 15:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-08 17:15
Ursprungligen av ne100:

Vanliga synproblem, åldersrelaterade synförändringar, etc.
"Större text" och kraftfullare text, "Fet text", är de självklara, mer kontrast med bra balans mellan bakgrund och textfärg, mörk text på ljus botten.
Enkel koll vi gjorde var, ta en skärmdump och byta till svartvit färgrymd. Var det läsbart, och ikoner framträde på ett bra sätt var det en bra färgval ur gränssnittssynpunk. Skärmupplösning och ljusstyrka firar här triumfer "Bakgrund och ljusstyrka". Fontstorlekar på iPhoneskärmen som är mindre än på innehållsförteckningen på matpaket i affären kan jag läsa lätt men på matpaketet går det knappt med läsglasögon och förstoringsglas.

Det är precis det som är fallet för min del, åldersrelaterad försämring av närseende vilket gör det svårare att se mindre text med dålig kontrast, precis så som iOS 7 är designad!!

I och med farsan och sedan min egen användning och intresse av Macintosh så är jag ganska insatt i hur Steve Jobs såg det hela med typsnitt och stil, och dessvärre känns det som att Apple frångått en del av de idealen sedan Steve lämnat oss för att jaga konkurenter som är på väg om (trots sin brist på "stil"). Apple har blivit en av de andra, men det är en helt annan diskussion.

Jag kollar lite på multi-SIM telefoner med Android som inte kostar skjortan. Jag har slutat ha Apple klistermärke på bilen och allt annat, tur man inte skaffade en tatuering...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-08 17:21

Kan inte förstå att du inte ser text när man slår på alla hjälpmedel och största textstorlek!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-08 17:55

Personligen, åldersförändringar upplever jag inte samma problem med text. Som du beskriver.
Kan ju vara läge att välja en enhetlig mörkare bakgundsbil.

V

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-08 17:56
Ursprungligen av lappen71:

Kan inte förstå att du inte ser text när man slår på alla hjälpmedel och största textstorlek!!!

Att kunna se och att gilla är inte samma sak!

En gång i tiden var Apples produkter kopplade till väl genomtänkt interface, med iOS 7 känns det som att man ändrar för att det ska vara nytt och därför missar målet.

Bevaka tråden