Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup på mobilen och andra enheter

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har inte inställt någonting på min mobil vad gäller backup och har flera frågor och funderingar. Vilka saker är det risk att de försvinner på telefonen ifall man inte gör backup på mobilen?....Nästan allting finns ju i alla fall på datorn......

Bilderna: Mina bilder hamnar direkt i dropbox.
iTunes Musik och appar: Musiken och appar finns i iTunes och det blir väl backup när det ändå finns på datorn?
Länk-appar: Vissa länk-appar hämtades utanför iTunes (dropbox, facebook, WordPress, skype, netflix med flera). Hur blir det med dem? ska man hämta de på nytt ifall man köper en ny telefon?
Kontakterna: Vad gäller kontakterna och annat som tillhör iCloud kontot så är det väl på datorns backup?
Meddelanden: Hur blir det med alla sms som man vill spara samtalen?

  • Medlem
  • 2014-03-31 18:25

Den enda och riktiga frågan är ju varför du inte tar backup på telefonen till datorn eller till iCloud?
Tar du backup på datorn så backas allt upp. Kontakter, sms, bilder, bokmärken i Safari osv. Ingen har gråtit över att de har haft backup, däremot finns det säkert de som gråter den dagen mobilen lägger av/tappas/blir stulen och de inte har backup.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-31 19:33

Dessutom följer alla inställningar med i backupen. Det kan ta rätt lång tid innan man får en ny iPhone inställd som man vill ha den, inkl alla appars inställningar (t ex Mails SMTPservrar, signaturer etc).
Som jag ser det finns det INGEN anledning att inte köra backup, men många anledningar till att göra det.

Ursprungligen av Dalle:

Den enda och riktiga frågan är ju varför du inte tar backup på telefonen till datorn eller till iCloud?
Tar du backup på datorn så backas allt upp. Kontakter, sms, bilder, bokmärken i Safari osv. Ingen har gråtit över att de har haft backup, däremot finns det säkert de som gråter den dagen mobilen lägger av/tappas/blir stulen och de inte har backup.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.........: "inte tar backup på telefonen till datorn eller till iCloud"? - ska man ta backup både på mobilen samt på datorn?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-31 19:48

TILL datorn. Det betyder att iPhonens backup kan lagras på datorn.
Självklart ska man även ha backup på datorn, TILL något annat medium.

Ursprungligen av kenjon:

Dessutom följer alla inställningar med i backupen. Det kan ta rätt lång tid innan man får en ny iPhone inställd som man vill ha den, inkl alla appars inställningar (t ex Mails SMTPservrar, signaturer etc).
Som jag ser det finns det INGEN anledning att inte köra backup, men många anledningar till att göra det.

Visserligen vill jag gärna ta backup och trodde att det räckte med att man tar det på time machine på datorn. Vidare tar jag och kopplar telefonen mot iTunes och då blir det väl en automatiskt backup? Ska man göra med iCloud som man iTunes via att koppla in mobilen mot datorn så vet jag inte hur man gör.
Jag skulle tacksam om du kan förklara alla platser och sätt man gör det så att jag inte missar.

  • Medlem
  • 2014-03-31 20:15

Om du redan idag tar backup till iTunes och dessutom har en backup på din datorn med Time Machine är du safe. I stort sett det enda som kan knäcka dig då är ju inbrott/brand/åsknedslag.
Då är det bara köra på som vanligt och ta backup till datorn med jämna mellanrum.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-31 20:38

iPhone till iCloud: Inställningar - iCloud - Lagring, Säkerhetskopiering och slå på iCloud-säkerhetskopia.

Synk till iTunes är inte liktydigt med backup till iTunes. Jag synkar min telefon mot iTunes men gör backup mot iCloud.

Ursprungligen av kenjon:

iPhone till iCloud: Inställningar - iCloud - Lagring, Säkerhetskopiering och slå på iCloud-säkerhetskopia.

När jag aktiverar det på iCloud så får jag en sådan uppmaning som har med iTunes att göra och förstår inte riktigt vad som menas:
"iPhone kommer inte längre att säkerhetskopieras på din dator automatiskt när du synkar med iTunes"

Ursprungligen av pmarriott:

Synk till iTunes är inte liktydigt med backup till iTunes. Jag synkar min telefon mot iTunes men gör backup mot iCloud.

Jag får ingen röd tråd över det hela. Varför till den ena och inte till den andra? De har ju helt olika innehåll och syften. iTunes förvaltar musik och appar och iCloud förvaltar helt andra saker.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-31 22:49
Ursprungligen av calinou:

När jag aktiverar det på iCloud så får jag en sådan uppmaning som har med iTunes att göra och förstår inte riktigt vad som menas:
"iPhone kommer inte längre att säkerhetskopieras på din dator automatiskt när du synkar med iTunes"

Precis det jag skrev ovan. Du kan fortfarande MANUELLT göra backup med iTunes.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-31 22:52
Ursprungligen av calinou:

Jag får ingen röd tråd över det hela. Varför till den ena och inte till den andra? De har ju helt olika innehåll och syften. iTunes förvaltar musik och appar och iCloud förvaltar helt andra saker.

iTunes synkar över även filmer, böcker, kontakter osv. Den HANTERAR musik men inte appar. Den synkar allt annat också, och kan göra backup av allt. Varför Apple har valt att inte kunna ha automatisk backup genom iTunes samtidigt som iCloud vet jag inte. Kanske de tror det är förvillande, att ha två olika backupsystem (vilken är den senaste?). Men eftersom du kan köra med automatik via iCloud, och manuellt med iTunes ser jag inte problemet.
Vilken röd tråd vill du se?

Ursprungligen av kenjon:

iTunes synkar över även filmer, böcker, kontakter osv. Den HANTERAR musik men inte appar. Den synkar allt annat också, och kan göra backup av allt. Varför Apple har valt att inte kunna ha automatisk backup genom iTunes samtidigt som iCloud vet jag inte. Kanske de tror det är förvillande, att ha två olika backupsystem (vilken är den senaste?). Men eftersom du kan köra med automatik via iCloud, och manuellt med iTunes ser jag inte problemet.
Vilken röd tråd vill du se?

.
Min iTunes förvaltar som du nämner ovan enligt bild 1
Icloud förvaltar helt andra saker enligt de andra bilderna vilket är för mig helt skilda saker. Då förstår jag inte varför men ska ta backup på ena och inte andra. Därför får jag ingen logik över det hela.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-31 23:32
Ursprungligen av calinou:

.
Min iTunes förvaltar som du nämner ovan enligt bild 1
Icloud förvaltar helt andra saker enligt de andra bilderna vilket är för mig helt skilda saker. Då förstår jag inte varför men ska ta backup på ena och inte andra. Därför får jag ingen logik över det hela.

Du tar inte backup iCloud, du tar backup på din telefon till iCloud. Om du istället gör backup via datorn så tar du en backup din telefon till iTunes.

Skillnaden ligger mestadels i var säkerhetskopian hamnar. I datorn eller i "molnet". Svårare än så är det inte.

Som Vassius säger, det är skillnad på att synka musik, appar, bilder, video, böcker etc och att göra backup. Synken skickar över musik du har köpt på din telefon till datorn och vice versa till exempel. Backupen lagrar dina SMS, samtalsloggar, inställningar, WiFi-inställningar etc.
Jag tror jag har läst i en annan tråd att du använder iTunes Match, i vilket fall du inte behöver bekymra dig för din musik. Appar som är köpta kan du alltid ladda ner igen, utom i det fall du inte har synkat över appen till datorn, och den sen försvinner ur App Store.
Personligen föredrar jag backup till iCloud eftersom du kan återställa säkerhetskopian till en ny enhet varhelst i världen du befinner dig. Anta att väskan med dator och telefon blir stulen i Hong Kong. Då knallar jag in i närmaste butik och köper en ny iPhone, letar reda på WiFi, återställer och är igång på ett kick.

Ursprungligen av pmarriott:

Som Vassius säger, det är skillnad på att synka musik, appar, bilder, video, böcker etc och att göra backup. Synken skickar över musik du har köpt på din telefon till datorn och vice versa till exempel. Backupen lagrar dina SMS, samtalsloggar, inställningar, WiFi-inställningar etc.
Jag tror jag har läst i en annan tråd att du använder iTunes Match, i vilket fall du inte behöver bekymra dig för din musik. Appar som är köpta kan du alltid ladda ner igen, utom i det fall du inte har synkat över appen till datorn, och den sen försvinner ur App Store.
Personligen föredrar jag backup till iCloud eftersom du kan återställa säkerhetskopian till en ny enhet varhelst i världen du befinner dig. Anta att väskan med dator och telefon blir stulen i Hong Kong. Då knallar jag in i närmaste butik och köper en ny iPhone, letar reda på WiFi, återställer och är igång på ett kick.

Tack för din beskrivning. Enligt vad jag har läst hittills så finns det inte bara ett sätt att göra backup utan man väljer det som passar ens önskemål. Klart att jag föredrar sättet att återställa med en kick ifall både dator och telefon är borta.
Detta med molnet och dess tjänster är fortfarande svårt att begripa. Det skulle underlätta ifall man hade en bild över hur hela moln-konstellation ser ut eftersom strukturen på datorn ser annorlunda ut - dvs iTunes och iCloud hålls separat. Är det alltså så att iTunes är en del av iCloud fast det inte finns angett över de tjänster iCloud täcker (enligt bilden jag tagit ovan)
Jag använder inte iTunes Match.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-01 09:41
Ursprungligen av pmarriott:

Som Vassius säger, det är skillnad på att synka musik, appar, bilder, video, böcker etc och att göra backup. Synken skickar över musik du har köpt på din telefon till datorn och vice versa till exempel. Backupen lagrar dina SMS, samtalsloggar, inställningar, WiFi-inställningar etc.
Jag tror jag har läst i en annan tråd att du använder iTunes Match, i vilket fall du inte behöver bekymra dig för din musik. Appar som är köpta kan du alltid ladda ner igen, utom i det fall du inte har synkat över appen till datorn, och den sen försvinner ur App Store.
Personligen föredrar jag backup till iCloud eftersom du kan återställa säkerhetskopian till en ny enhet varhelst i världen du befinner dig. Anta att väskan med dator och telefon blir stulen i Hong Kong. Då knallar jag in i närmaste butik och köper en ny iPhone, letar reda på WiFi, återställer och är igång på ett kick.

Tydligen så använder inte TS iTunes Match men jag förstår att du trodde det med tanke på TS´s otydlighet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-01 10:26
Ursprungligen av calinou:

Tack för din beskrivning. Enligt vad jag har läst hittills så finns det inte bara ett sätt att göra backup utan man väljer det som passar ens önskemål. Klart att jag föredrar sättet att återställa med en kick ifall både dator och telefon är borta.
Detta med molnet och dess tjänster är fortfarande svårt att begripa. Det skulle underlätta ifall man hade en bild över hur hela moln-konstellation ser ut eftersom strukturen på datorn ser annorlunda ut - dvs iTunes och iCloud hålls separat. Är det alltså så att iTunes är en del av iCloud fast det inte finns angett över de tjänster iCloud täcker (enligt bilden jag tagit ovan)
Jag använder inte iTunes Match.

Nej, iTunes är inte en del av iCloud.
Tänk dej iCloud som en annan dator på Internet, där du kan ha kopior av dina Kontakter, Kalendrar, eMail etc.
iTunes är ett program, från början tänkt för att hantera musik enbart, som sedan har spretat iväg väldigt. Numera används det för Musik och för att Synka i-enheter på dess innehåll.
Synk och backup är två helt olika saker.
Jag tycker det är bra att köra backup både till iCloud och iTunes, eftersom appar som har försvunnit ur AppStore kan man inte få tillbaka genom en Återställning via iCloud (men genom iTunes).
Så backup med automatik till iCloud, och manuellt till iTunes är min rekommendation.

Ursprungligen av calinou:

...Är det alltså så att iTunes är en del av iCloud fast det inte finns angett över de tjänster iCloud täcker...

Har du ens klickat på länken du fick i den andra tråden?

Här får du länken en gång till:
http://support.apple.com/kb/HT1766?viewlocale...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du ens klickat på länken du fick i den andra tråden?

Här får du länken en gång till:
http://support.apple.com/kb/HT1766?viewlocale...

Bra instruktioner, tack!

Ursprungligen av kenjon:

Nej, iTunes är inte en del av iCloud.
Tänk dej iCloud som en annan dator på Internet, där du kan ha kopior av dina Kontakter, Kalendrar, eMail etc.
iTunes är ett program, från början tänkt för att hantera musik enbart, som sedan har spretat iväg väldigt. Numera används det för Musik och för att Synka i-enheter på dess innehåll.
Synk och backup är två helt olika saker.
Jag tycker det är bra att köra backup både till iCloud och iTunes, eftersom appar som har försvunnit ur AppStore kan man inte få tillbaka genom en Återställning via iCloud (men genom iTunes).
Så backup med automatik till iCloud, och manuellt till iTunes är min rekommendation.

Tack för tipset. Jag ska utföra backup av båda.

Ursprungligen av calinou:

...ska utföra backup av båda.

Det handlar inte om att ta backup av iCloud och iTunes.

Utan det handlar om att ta backup av telefonen till iCloud och iTunes.

Se tidigare kommentarer kring detta, t.ex. inlägg #15.

Här står det i alla fall att iTunes är en del av iCloud och molnet
http://support.apple.com/kb/HT4910?viewlocale...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det handlar inte om att ta backup av iCloud och iTunes.

Utan det handlar om att ta backup av telefonen till iCloud och iTunes.

Se tidigare kommentarer kring detta, t.ex. inlägg #15.

Oavsett så vågar jag inte ta backup nu längre. Med min otur så finns risken att jag raderar bort allting i stället för att ta backup. Verkligen tack för all hjälp.

Senast redigerat 2014-04-01 17:04
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-01 16:58
Ursprungligen av calinou:

När jag aktiverar det på iCloud så får jag en sådan uppmaning som har med iTunes att göra och förstår inte riktigt vad som menas:
"iPhone kommer inte längre att säkerhetskopieras på din dator automatiskt när du synkar med iTunes"

Det betyder att säkerhetskopieringen inte kommer ske automatiskt i samband med synkning med iTunes. Men du har fortfarande kvar möjligheten att själv köra en säkerhetskopiering till datorn.
Jag (och kenjon) rekommenderar automatisk backup till iCloud samt att man kör till datorn då och då, jag kör varannan månad ungefär.

Ursprungligen av calinou:

Oavsett så vågar jag inte ta backup nu längre. Med min otur så finns risken att jag raderar bort allting i stället för att ta backup...

Otur? Nej, det handlar om rädsla och okunskap.

Men miljontals andra iPhone/iPad-användare tar backup till iCloud och/eller iTunes hela tiden, och jag har aldrig hört om någon som har lyckats radera något.

Ursprungligen av calinou:

Här står det i alla fall att iTunes är en del av iCloud och molnet
http://support.apple.com/kb/HT4910?viewlocale...

Nej, det står det inte!

Jag tror att du inte förstår vad det är som hamnar i backupen, och var själva backupen hamnar.
Jag tror att du inte förstår vad iCloud och iTunes egentligen är.

Och jag kommer tyvärr inte att vara den som tar sig tid att skriva en utförlig beskrivning av detta.

Lycka till, och hoppas att någon tar sig den tiden.

Senast redigerat 2014-04-01 23:30
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-16 09:23

Kanske inte den nyaste tråden, men en fråga till er som kör backup till iCloud… Hur gör ni för att inte riskera att bef. säkerhetskopia skrivs över med korrupt data om något händer med den aktuella enheten? Det är ju inte säkert att man märker att något har blivit galet innan en ny automatisk kopiering har skett.

Så vitt jag vet finns det bara en version (den senaste) av backupfilen i iCloud. I iTunes kan man åtminstone arkivera sina backupfiler.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-16 09:40
Ursprungligen av lensv:

Kanske inte den nyaste tråden, men en fråga till er som kör backup till iCloud… Hur gör ni för att inte riskera att bef. säkerhetskopia skrivs över med korrupt data om något händer med den aktuella enheten? Det är ju inte säkert att man märker att något har blivit galet innan en ny automatisk kopiering har skett.

Så vitt jag vet finns det bara en version (den senaste) av backupfilen i iCloud. I iTunes kan man åtminstone arkivera sina backupfiler.

Finns inget sätt att se ifall den är korrupt och inget jag går och oroar mig över heller.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-16 09:53
Ursprungligen av lappen71:

Finns inget sätt att se ifall den är korrupt och inget jag går och oroar mig över heller.

Det är inte en korrupt backupfil som jag syftar på här, utan data som av någon anledning har blivit felaktig (och således även kopieras in i säkerhetskopian).

Bevaka tråden