Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite problem med Google Maps API

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det var ett tag sedan jag sysslade med någon slags programmering så jag har lagt av mig en hel del, även om jag inte skulle klassa detta som programmering.

Detta är vad jag gjort
Jag skaffade en API och fixade till en bildlänk som skulle skapa en statisk karta av en viss adress. Jag valde statisk för jag tänkte det skulle vara "enkelt" och att jag kunde fixa en dynamisk senare när jag fått läsa på lite javascript.

Detta är mitt problem
Kartan funkar finfint på datorn i Chrome men inte på iPhone och iPad, eller iaf inte direkt. På iPhone i browsern Mercury kunde jag öppna upp kartbilden i en bildvisare men den syns inte på websidan på samma vis om den syns på datorn. Klistrar jag däremot in adressen i Safaris adressfält på iPad så får jag kartan.

På iPad får jag en blank ruta med ett blått frågetecken i mitten o jag ser alt-texten. på iPhone får jag detsamma förutom frågetecknet

Jag kan ju inte påstå att jag tycker att Googles instruktioner är särskilt enkla att förstå sig på o det finns som sagt en uppsjö av kartvarianter

Jag kan tyvärr inte lägga in länk till sidan för det finns en maxgräns på accesser till kartan o jag vill inte gärna uppnå den på stubben, jag kan skicka den på pm dock.

Såhär ser API-koden ut(utelämnade data inom hakparantes o jag tog bort "http://"):

maps.googleapis.com/maps/api/staticmap?center=[longitud, latitud]&zoom=15&size=300x200
&markers=color:red%7C[longitud, latitud]&maptype=roadmap&sensor=false&key=[api-nyckel]

Någon som har något tips på vad jag missat att stoppa in?

Senast redigerat 2014-03-25 08:27

Har börjat titta på APIv3 - Javascript istället. Var ett tag sedan jag sysslade med kodning som sagt men de grundläggande kunskaperna finns där, tror jag

1
Bevaka tråden