Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes - auktoriserad enheter

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Var ser man listan över de auktoriserade enheter jag har i min iTunes (eller 4 datorer... som det står skrivet på dialogrutan)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-23 18:31

Starta iTunes på datorn - klicka på ITunes Store i sidofältet - klicka på ditt Apple-ID i den svarta listen i iTunes Store och välj Konto.
Klicka på Hantera Enheter

Ursprungligen av lappen71:

Starta iTunes på datorn - klicka på ITunes Store i sidofältet - klicka på ditt Apple-ID i den svarta listen i iTunes Store och välj Konto.
Klicka på Hantera Enheter

Är det kontorelaterat? Finns inget annat sätt t ex via menyn?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-23 18:48
Ursprungligen av calinou:

Är det kontorelaterat? Finns inget annat sätt t ex via menyn?

Vilken meny?

Gör du som jag säger kommer det gå.

Här är en mer utförlig guide.
http://support.apple.com/kb/HT1420?viewlocale...

Ursprungligen av lappen71:

Vilken meny?

Gör du som jag säger kommer det gå.

Här är en mer utförlig guide.
http://support.apple.com/kb/HT1420?viewlocale...

Just nu fungerar det tyvärr inte med mitt konto. För kännedom: datorn samt min iPhone/iPad har jag köpt helt nya och betalat med egna pengar.
Mycket som är inte solklart för mig....vad gäller auktorisering och kring detta.....
Jag undrar vad menas det egentligen med dialogrutan Jag har ju inte 4 datorer. Jag har bara 1 st dator. Ifall jag har kopplat andra saker så är det inte "datorer" utan "enheter" dvs är det 1 iPhone och 2 iPad. Har det med det att göra?
Jag har inte varit via menyn och auktoriserat någonting vad jag vet. Det blir alltså automatiskt auktorisering när man sätter kabeln och döper en enhet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-24 11:14
Ursprungligen av calinou:

Just nu fungerar det tyvärr inte med mitt konto.

Vad är det som inte fungerar, och vad blir det för fel?
Och framför allt, vad är det du försöker göra?

Citat:

Jag undrar vad menas det egentligen med dialogrutan

Vad försöker du göra när du får upp den dialogrutan?

Ursprungligen av Vassius:

Vad är det som inte fungerar, och vad blir det för fel?
Och framför allt, vad är det du försöker göra?

Vad försöker du göra när du får upp den dialogrutan?

Jag försöker logga in mig (fast jag är redan inloggad) för att betala en låt. Dock är det är problem som håller på att åtgärdas. Jag skulle vara tacksam om du svarar på min fråga ang. datorerna.

Ursprungligen av calinou:

Jag försöker logga in mig (fast jag är redan inloggad) för att betala en låt. Dock är det är problem som håller på att åtgärdas. Jag skulle vara tacksam om du svarar på min fråga ang. datorerna.

iOS-enheter ingår inte i de enheterna. Kollade just mitt eget konto. Jag har 2 datorer (min jobb-MBP och min hem-MBP) av 5 tillåtna auktoriserade. Min iPad och iPhone är inte med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-24 13:47

Om du vill köpa musik genom iTunes på datorn ska du logga in, välj menyn Affär > Logga in (inte Affär > Auktorisera den här datorn, utan gå lite längre ner i menyn)

När du är inloggad kan du välja menyn Affär > Visa konto (samma funktion som lappen71 redan tipsade om i inlägg #2). Där kan du se detaljer om ditt Apple-konto, som vilket kreditkort du kopplat till det och vilka enheter som du auktoriserat för att spela upp musik som du köpt.
http://www.apple.com/se/support/itunes/author...
Om du till exempel klickar på Hantera enheter så ser det ut typ så här:

Ursprungligen av calinou:

Jag undrar vad menas det egentligen med dialogrutan Jag har ju inte 4 datorer. Jag har bara 1 st dator. Ifall jag har kopplat andra saker så är det inte "datorer" utan "enheter" dvs är det 1 iPhone och 2 iPad. Har det med det att göra?

"Datorer" är en dålig översättning, det menas "Enheter", och på andra ställen skriver Apple "datorer och enheter". Du har allts 4 st enheter knutna till ditt Apple-konto. Man kan ha högst 5 enheter samtidigt som man får använda för att spela upp media man köpt via iTunes. (detta för att förhindra att många skulle dela på samma Apple-konto). Om du skulle skaffa dig en sjätte enhet så skulle du få problem att spela upp köpt media på den tills du avauktoriserat en av dina fem andra enheter.

Ursprungligen av calinou:

Jag har inte varit via menyn och auktoriserat någonting vad jag vet. Det blir alltså automatiskt auktorisering när man sätter kabeln och döper en enhet?

Du blir automatiskt tillfrågad att auktorisera en enhet när du försöker hämta eller spela upp köpt media på den, då har du väl loggat in med ditt Apple-id även om du inte tänkt på det.

Tillägg: Jag blandade ihop auktorisera och associera i detta inlägg. Läs vidare i inlägg #15!

Senast redigerat 2014-03-24 15:40
Ursprungligen av IngoX:

Om du vill köpa musik genom iTunes på datorn ska du logga in, välj menyn Affär > Logga in (inte Affär > Auktorisera den här datorn, utan gå lite längre ner i menyn)

När du är inloggad kan du välja menyn Affär > Visa konto (samma funktion som lappen71 redan tipsade om i inlägg #2). Där kan du se detaljer om ditt Apple-konto, som vilket kreditkort du kopplat till det och vilka enheter som du auktoriserat för att spela upp musik som du köpt.
http://www.apple.com/se/support/itunes/author...
Om du till exempel klickar på Hantera enheter så ser det ut typ så här:
"Datorer" är en dålig översättning, det menas "Enheter", och på andra ställen skriver Apple "datorer och enheter". Du har allts 4 st enheter knutna till ditt Apple-konto. Man kan ha högst 5 enheter samtidigt som man får använda för att spela upp media man köpt via iTunes. (detta för att förhindra att många skulle dela på samma Apple-konto). Om du skulle skaffa dig en sjätte enhet så skulle du få problem att spela upp köpt media på den tills du avauktoriserat en av dina fem andra enheter.
Du blir automatiskt tillfrågad att auktorisera en enhet när du försöker hämta eller spela upp köpt media på den, då har du väl loggat in med ditt Apple-id även om du inte tänkt på det.

Tack för info. Faktum är att jag inte visste om detta. Just nu går det inte i alla fall av göra någonting eftersom jag är inloggade på iTunes men måste ange lösenord på nytt ifall jag ska avauktorisera, se min önskelista eller betala och kommer inte vidare....
Här också är en konstig dialogruta som stämmer inte men valen.

Ursprungligen av pmarriott:

iOS-enheter ingår inte i de enheterna. Kollade just mitt eget konto. Jag har 2 datorer (min jobb-MBP och min hem-MBP) av 5 tillåtna auktoriserade. Min iPad och iPhone är inte med.

Nu vet jag inte vad jag ska tro.....Enligt bilden från en annans inlägg så ser man en iPhone enhet på listan över auktoriserade enheter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-24 14:51
Ursprungligen av calinou:

Tack för info. Faktum är att jag inte visste om detta. Just nu går det inte i alla fall av göra någonting eftersom jag är inloggade på iTunes men måste ange lösenord på nytt ifall jag ska avauktorisera, se min önskelista eller betala och kommer inte vidare....
Här också är en konstig dialogruta som stämmer inte men valen.

Men varför fyller du inte i ditt apple-id och lösenord då!!! Det är normalt att du får fylla i inloggningsuppgifterna flera gånger, till exempel om du ska ange ett nytt betalningsalternativ eller göra andra ändringar i ditt konto. En extra säkerhet.

Ursprungligen av IngoX:

Men varför fyller du inte i ditt apple-id och lösenord då!!! Det är normalt att du får fylla i inloggningsuppgifterna flera gånger, till exempel om du ska ange ett nytt betalningsalternativ eller göra andra ändringar i ditt konto. En extra säkerhet.

tack för info. Jag väntar på besked från annat håll om vad som kan ha hänt med lösenordet.

Ursprungligen av calinou:

Nu vet jag inte vad jag ska tro.....Enligt bilden från en annans inlägg så ser man en iPhone enhet på listan över auktoriserade enheter.

Så här ser det ut i iTunes när jag går in på Store->View Account.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-24 15:26
Ursprungligen av pmarriott:

iOS-enheter ingår inte i de enheterna. Kollade just mitt eget konto. Jag har 2 datorer (min jobb-MBP och min hem-MBP) av 5 tillåtna auktoriserade. Min iPad och iPhone är inte med.

Ursprungligen av calinou:

Nu vet jag inte vad jag ska tro.....Enligt bilden från en annans inlägg så ser man en iPhone enhet på listan över auktoriserade enheter.

Ni har rätt, jag blandade ihop det i inlägg #9 här ovanför och Apple har krånglat till det lite. Associera och Auktorisera är olika saker. Troligen beroende på historik och avtal Apple haft med media-branchen. Det som gäller är att man kan ha 5 datorer auktoriserade och samtidigt 10 enheter associerade till sitt apple-id.
Så här förstår jag att skilnaden är:

Auktorisering gäller bara datorer, högst fem, för att spela upp DRM-skyddad media, numera framför allt filmer från iTunes Store. Tyvärr kan man inte få upp en lista med vilka datorer som man har auktoriserat tidigare, man ser bara antalet. Tydligen kan det ibland bli fel så att en dator (mac eller windows) blir auktoriserad flera gånger, till exempel efter en större ominstallation. Då är lösningen att välja knappen "Avauktorisera alla" i kontoinformationen och åter igen auktorisera datorerna en och en. Avauktorisation av alla enheter kan man bara göra en gång om året, men det är ju en lösning man bara behöver om man inte längre har tillgång till datorerna i fråga.
iTunes Store: Auktorisera eller avauktorisera en Mac eller PC
Support för iTunes - Förstå auktorisering

Associering är att knyta en enhet till sitt Applekonto så att man kan hämta program och musik som köpts med det kontot. När man associerat en enhet till ett Applekonto så kan den inte knytas till ett nytt Applekonto förrän efter 90 dagar. Oftare än så räknar inte Apple med att enheter ska byta ägare. (Men här önskar man ju verkligen att iOS hade ett fleranvändarsystem så att "familjens iPad" kunde logga in på olika Apple-konton, separerade och ett i taget). Sina associerade enheter kan man se och redigera via "Hantera enheter" i kontoinformationen.
iTunes Store: Så här associerar du en enhet eller dator till ditt Apple-ID

Senast redigerat 2014-03-24 18:30
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-24 15:37

Sista meningen före länken ska väl återigen stå accosierade istället för auktoriserade...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-24 15:42
Ursprungligen av kenjon:

Sista meningen före länken ska väl återigen stå accosierade istället för auktoriserade...

Rättat. Lätt att halka med tunga och fingrar...

Ursprungligen av IngoX:

Ni har rätt, jag blandade ihop det i inlägg #9 här ovanför och Apple har krånglat till det lite. Associera och Auktorisera är olika saker. Troligen beroende på historik och avtal Apple haft med media-branchen. Det som gäller är att man kan ha 5 datorer auktoriserade och samtidigt 10 enheter associerade till sitt apple-id.
Så här förstår jag att skilnaden är:

Auktorisering gäller bara datorer, högst fem, för att spela upp DRM-skyddad media, numera framför allt filmer från iTunes Store. Tyvärr kan man inte få upp en lista med vilka datorer som man har auktoriserat tidigare, man ser bara antalet. Tydligen kan det ibland bli fel så att en dator (mac eller windows) blir auktoriserad flera gånger, till exempel efter en större ominstallation. Då är lösningen att välja knappen "Avauktorisera alla" i kontoinformationen och åter igen auktorisera datorerna en och en. Avauktorisation av alla enheter kan man bara göra en gång om året, men det är ju en lösning man bara behöver om man inte längre har tillgång till datorerna i fråga.
iTunes Store: Auktorisera eller avauktorisera en Mac eller PC
Support för iTunes - Förstå auktorisering

Associering är att knyta en enhet till sitt Applekonto så att man kan hämta program och musik som köpts med det kontot. När man associerat en enhet till ett Applekonto så kan det inte knytas till ett nytt Applekonto förrän efter 90 dagar. Oftare än så räknar inte Apple med att enheter ska byta ägare. (Men här önskar man ju verkligen att iOS hade ett fleranvändarsystem så att "familjens iPad" kunde logga in på olika Apple-konton, separerade och ett i taget). Sina associerade enheter kan man se och redigera via "Hantera enheter" i kontoinformationen.
iTunes Store: Så här associerar du en enhet eller dator till ditt Apple-ID

Tack IngoX för en utförlig beskrivning. Eftersom jag vill kunna återgå till din beskrivning så att man inte gör fel nästa gång så skulle jag vilja spara ditt inlägg specifik på min profilplats samt även den andra som du beskrev för mig i ett annat inlägg som gäller olika benämningar för platser som bilderna hamnar på. Är det möjligt att göra detta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-25 08:26

Kopiera och klistra in...

Ursprungligen av kenjon:

Kopiera och klistra in...

I datorn? Det har jag hittills gjort mot Evernote men hade hoppats att det finns möjlighet att specifikt spara vissa inlägg direkt i 99mac kontot så att det blir smidigt att återgå till när det behövs.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-25 09:11

Evernote är en klart bättre lösning, tycker jag.

iTunes/Affär - "Auktorisera "den här dator..... "

iTunes/Affär - "Auktorisera "den här dator..... ".

Jag undrar om "dator" syftar även för andra varje enhet såsom iPad, iPhone?

Nej, det är den datorn.

Ursprungligen av keptang:

Nej, det är den datorn.

Vad menas med detta?
Om du saknar auktoriseringar
Du kan avauktorisera en dator om någon av dina fem auktoriseringar avser en dator som du inte använder så ofta.
https://support.apple.com/sv-se/HT201251

Ursprungligen av calinou:

Vad menas med detta?
Om du saknar auktoriseringar
Du kan avauktorisera en dator om någon av dina fem auktoriseringar avser en dator som du inte använder så ofta.
https://support.apple.com/sv-se/HT201251

Det står i din länk vad det innebär.

Citat:

När du auktoriserar din Mac eller PC ger du den behörighet att komma åt dina program, ljudböcker, böcker, musik, filmer och annat innehåll. Du kan auktorisera upp till fem datorer, vilket innebär att du kan spela upp innehåll på fem olika datorer. Du kan endast auktorisera en dator via iTunes på den berörda datorn. Det går inte att auktorisera en dator från en annan dator eller iPhone, iPad eller iPod touch.

Ursprungligen av keptang:

Det står i din länk vad det innebär.

Jag har ändå auktoriserat 4 enheter varav 1 dator som det ser ut. Det kallas för datorauktorisering

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-02 12:24
Ursprungligen av calinou:

Jag har ändå auktoriserat 4 enheter varav 1 dator som det ser ut. Det kallas för datorauktorisering

Den siffran gäller datorer med iTunes (alltså även windows-pc), inte iOS-enheter. Om du inte tycker det stämmer, det kan inkludera datorer du inte längre använder. Som det står på sidan du länkar till...

Citat:

Om antalet auktoriserade datorer i listan är fler än du förväntade dig så kanske du inte har avauktoriserat datorer som du inte längre använder, har gett bort eller sålt. Du måste avauktorisera alla datorer och sedan auktorisera om de som du fortfarande använder.

Citat:

Auktoriseringinformation för iOS-enheter

Du behöver inte auktorisera din iPhone, iPad eller iPod touch. Dina iOS-enheter använder inte dina tillgängliga auktoriseringar.

Ursprungligen av IngoX:

Den siffran gäller datorer med iTunes (alltså även windows-pc), inte iOS-enheter. Om du inte tycker det stämmer, det kan inkludera datorer du inte längre använder. Som det står på sidan du länkar till...

Jag har bara en Mac -dator och har haft en PC för 4 år sedan så det måste vara de andra enheter (1 iPhone, 2 iPad) som har iTunes kontot och som anges i fältet
"datorauktoriseringar". Anledningen att jag frågar är att följande har inträffat:
Jag skulle lyssna på en låt från min iTunes på dator/spellista. När jag klickade på låten stodde det att datorn inte är auktoriserad. Då kollade jag på iTunes Store och det står att den är köpt. Det gick inte heller att lyssna på den på iTunes Store samt fick samma meddelande att datorn är inte auktoriserad. Då valde jag i menyn: affär/"auktorisera den här dator"och fick meddelande att datorn var redan auktoriserad. Vidare valde jag "kontoinformation" som visar enligt bild ovan. Nedan är bevis. Allting är bara förvirrande.

Det är andra datorer, kan vara en och samma dator som du gjort det på 3 gånger också (installerat om datorn/iTunes t.ex. och glömt avaktivera = 1 aktivering tagen redan).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-02 17:57
Ursprungligen av calinou:

Jag har bara en Mac -dator och har haft en PC för 4 år sedan så det måste vara de andra enheter (1 iPhone, 2 iPad) som har iTunes kontot och som anges i fältet
"datorauktoriseringar".

Okej, du behöver inte lita på vad Apple själva skriver på sin supportsida eller vad vi säger, men den siffran inkluderar INTE dina andra iOS-enheter. Däremot, om du återigen läser sidan du själv hittade, så kan till exempel din gamla PC ha "använt upp" flera auktoriseringar. En generell lösning, särskilt om du nu bara har en DATOR som du använder med iTunes är att du väljer att avaukutorisera alla och sedan åter akutoriserar din nuvarande mac. Det påverkar INTE dina iOS enheter.

Ursprungligen av calinou:

Anledningen att jag frågar är att följande har inträffat:
Jag skulle lyssna på en låt från min iTunes på dator/spellista. När jag klickade på låten stodde det att datorn inte är auktoriserad. Då kollade jag på iTunes Store och det står att den är köpt. Det gick inte heller att lyssna på den på iTunes Store samt fick samma meddelande att datorn är inte auktoriserad. Då valde jag i menyn: affär/"auktorisera den här dator"och fick meddelande att datorn var redan auktoriserad. Vidare valde jag "kontoinformation" som visar enligt bild ovan. Nedan är bevis. Allting är bara förvirrande.

Javisst, det är förvirrande, och just här är det något som strular från Apples sida. Du kan testa två saker:
1) Avauktorisera din mac via iTunes i din mac och återauktorisera igen.
2) Från sidan med kontoinformation, välj Avauktorisera alla. Sedan åter auktorisera via iTunes i din mac.

Bevaka tråden