Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhet vid fysisk access till avstängd iPhone

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tidigare kunde säkerhetskonsulter tömma innehållet på en avstängd iphone 4 på i stort sätt allt relevant innehåll om de hade fysisk tillgång till den. Se länk för mer information.

Var står vi idag med senaste modellen & mjukvaran? Fine, "ingenting är 100% säkert". Men har man kunnat påvisa framgångar på ej jailbreakade iPhone 5s? Och fungerar det fortfarande på gamla modeller trots ny mjukvara?

Har man fysisk access så skulle jag säga att man är helt osäkrad. Bara personen har tillräcklig kunskap. Hål finns alltid.

Ursprungligen av keptang:

Har man fysisk access så skulle jag säga att man är helt osäkrad. Bara personen har tillräcklig kunskap. Hål finns alltid.

Precis det jag menar med att man aldrig kan vara 100% säker. Men finns det någon person/företag/verktyg som påstår sig klara av det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-23 18:46
Ursprungligen av rittfeldt:

Precis det jag menar med att man aldrig kan vara 100% säker. Men finns det någon person/företag/verktyg som påstår sig klara av det?

Det är ingen hemlighet hur man gör om man är tillräckligt motiverad och resursstark, även om det inte finns några direkta säkerhetshål. Har du tillgång till hårdvaran så har du tillgång till datan, om du så måste plocka bort flash-chippen från logikkortet och läsa av dem med en hemmabyggd manick. Det enda som skulle kunna skydda dig är stark kryptering och/eller tjuvens lathet.

Ursprungligen av Vassius:

Det är ingen hemlighet hur man gör om man är tillräckligt motiverad och resursstark, även om det inte finns några direkta säkerhetshål. Har du tillgång till hårdvaran så har du tillgång till datan, om du så måste plocka bort flash-chippen från logikkortet och läsa av dem med en hemmabyggd manick. Det enda som skulle kunna skydda dig är stark kryptering och/eller tjuvens lathet.

Tack för svaren. Hoppades dock undvika teoretiska resonemang genom att säga att man aldrig kan vara helt säker Bryr mig inte om ifall NSA kan nyttja sin kvantdator till att knäcka min borttappade telefon som för dom har noll informationsvärde. Är bara nyfiken på vilken nivå säkerheten ligger på idag kontra för ett par år sedan (då artikeln var ifrån).

Men en följdfråga på vad du skrev, är det inte krypterat på flash-chippen?

Inget revolutionerande som hänt senaste 2 åren.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-23 19:11
Ursprungligen av rittfeldt:

Men en följdfråga på vad du skrev, är det inte krypterat på flash-chippen?

Jo, men det enda som skyddar krypteringsnycklarna är din lösenkod, vilken inte är så svår att knäcka med brute force.

http://support.apple.com/kb/HT4175?viewlocale...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-24 00:45

Mycket har hänt sedan 2011. Vad hade vi då, 4.2.nånting?

Encryption and Data Protection, sid 8 i iOS Security, February 2014:

”…so if the memory chips are physically moved from one device to another, the files are inaccessible.”

Ursprungligen av rittfeldt:

Tidigare kunde säkerhetskonsulter tömma innehållet på en avstängd iphone 4 på i stort sätt allt relevant innehåll om de hade fysisk tillgång till den. Se länk för mer information.

Var står vi idag med senaste modellen & mjukvaran? Fine, "ingenting är 100% säkert". Men har man kunnat påvisa framgångar på ej jailbreakade iPhone 5s? Och fungerar det fortfarande på gamla modeller trots ny mjukvara?

Frågar du pga privata skäl eller är du intresserad av att skydda företagshemligheter?

Som privatperson är jag inte det minsta oroad. Vare sig tidigare eller nu

Ursprungligen av BlackSmp:

Frågar du pga privata skäl eller är du intresserad av att skydda företagshemligheter

Helt och hållet privata intressen med nyfikenhet som lyftes i samband med en diskussion.

Ursprungligen av rittfeldt:

Helt och hållet privata intressen med nyfikenhet som lyftes i samband med en diskussion.

Jag blev bara nyfiken

1
Bevaka tråden