Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto/Bilder på iPhone

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Älskade Apple, efter snart 15 års användning kan jag i bland slita mig i håret. En så enkel sak som att flytta filer mellan enheter ska inte vara svårt 2014 !
Kanske kan någon vänlig själ hjälpa med ett par frågor. Har en liggandes iPhone 4 (som inte används längre). I denna iPhone har jag "Bildbibliotek" samt "Bildström" fulla av bilder. Det enda jag önska är att få över dessa till datorn, försökte synca via "Bildström" men har sedan länge ändrat mitt apple-ID så det stämmer inte med vad som står under "iCloud" på mobilen. (Har förgäves försökt ändra detta på mobilen)

Försökt med Dropbox men även denna syncar endast mot "Kamerarullen" ... Några tips vore tacksamt

Bildinsamling eller vad det heter. Koppla in telefonen med kabel till datorn.

Detta har jag testat, även då kommer endast bilder i "Kamerarullen" upp. Men tack .

Man kanske kommer åt bilderna från icloud.com från en dator.

Detta går inte heller Eftersom mobilens iCloud är inställt på mitt förra Apple-ID, och jag kan inte någonstans hitta vart man kan ändra detta ! Som sagt ... hur man har tänkt på Apple gällande en så enkel sak som att flytta filer är över mitt förstånd

Exportera från bildström i telefonen till kamerarullen.

https://discussions.apple.com/message/1858609...

Ja detta verkar vara enda allternativet ... mindre roligt när man har 850 bilder bara :/

Detta är på fullaste allvar så dumt att jag för första gången överväger att gå över till PC, Apple Apple ... det går nog röta i den där frukten.

Ursprungligen av basicjava:

Detta är på fullaste allvar så dumt att jag för första gången överväger att gå över till PC, Apple Apple ... det går nog röta i den där frukten.

No offence, men jag tycker nästan att du får skylla dig själv. Förstår jag dig korrekt så har du ett annat Apple-ID på din gamla telefon, klart det blir knöligt att föra över bilderna isf.

Kan intyga att det inte har med ett byte av Apple ID att göra. För att förklara för alla som läser hur J***a korkat det hela är tar jag ett exempel !

Du har en Macbook och en iPhone 4. Du syncar som vanligt alla bilder du har i iPhote till din iPhone. Dessa bilder hamnar då i "Bildbibliotek" på din iPhone. En dag när du vakna begår din Mackbook självmord genom att hoppa från tredje våningen. Då tänker du "Ahh TUR jag har alla bilder från den datorn samlat i min iPhone under "Bildbibliotek" .. glad i hågen kopplar du in din iPhone och skall föra över alla bilder i "Bildbibliotek" ... nu mina kära vänner förklara för mig hur du gör detta i ett nafs !

Nej nej, man har backup.

Apple skulle kunna förenkla lite så att det är åtkomligt som en viss annan tillverkare av mobila operativsystem gör.

Ja det är liksom inte rocket-science. Att kunna flytta bilder fram och tillbaka borde vara den enklaste saken i universum !
Kan tillägga för andra (om fler har samma problem) att det finns ett tredjepartsprogram som heter PhoneView som löser detta.
Kostar dock 39 US dollar men kan vara värt det, programmet låter en även se samtals, sms historik, kontakter och du kan flytta foto fram/tillbaka genom programmet.
http://www.ecamm.com/mac/phoneview/

Kolla om det går med iExplorer, gratis att testa. Jag har använt det ett par ggr utan problem.

Tack, ska kolla in det !

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-16 18:09
Ursprungligen av basicjava:

Kan intyga att det inte har med ett byte av Apple ID att göra. För att förklara för alla som läser hur J***a korkat det hela är tar jag ett exempel !

Du har en Macbook och en iPhone 4. Du syncar som vanligt alla bilder du har i iPhote till din iPhone. Dessa bilder hamnar då i "Bildbibliotek" på din iPhone. En dag när du vakna begår din Mackbook självmord genom att hoppa från tredje våningen. Då tänker du "Ahh TUR jag har alla bilder från den datorn samlat i min iPhone under "Bildbibliotek" .. glad i hågen kopplar du in din iPhone och skall föra över alla bilder i "Bildbibliotek" ... nu mina kära vänner förklara för mig hur du gör detta i ett nafs !

Ehh, nu säger du emot dig själv, i ditt första inlägg: "har sedan länge ändrat mitt apple-ID".
Iaf, skapa ytterligare en användare till på datorn där du kör igång iCloud/Bildström med ditt andra AppleID. Öppna iPhoto och låt den suga in bilderna. Kopiera sedan dessa till valfri plats.

Nuförtiden är det ju skapligt enkelt att markera flera bilder, räcker med ett klick per datum. Om du känner för att maila ett par stora omgångar till dig själv.

Jag och Apple anser att det du har på mobilen i största mån inte skall vara den primära lagringsplatsen, utan ett urval av det du har på din dator/iCloud kan synkas dit. Det som skapas på telefonen har alla möjligheter att skicka datan upp i molnet (Bildström osv) så att informationen inte är så beroende av telefonen. Telefoner försvinner, tappas och går sönder. Det har Apple planerat för. iPhone är ingen lagringsplats för bilder.
Tvåvägs synk är knepigare än envägs, och då är det bra att iPhone bara skickar originaldata ena vägen.

Datorer och i synnerhet hårddiskar har ett bäst före-datum. Det får man planera för, med tex backup.

Jo men tror inte riktigt du förstår problemet då. Hela problemet handlar INTE om byta av apple id. Problemet ligger i att "Bildbiblioteket" INTE går att synca ! Den mappen är INTE gjord för att föras över till datorn utan endast tvärt om, därav sitter det tredjeparts företag och utvecklar just program som gör detta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-16 20:06
Ursprungligen av basicjava:

Jo men tror inte riktigt du förstår problemet då. Hela problemet handlar INTE om byta av apple id. Problemet ligger i att "Bildbiblioteket" INTE går att synca ! Den mappen är INTE gjord för att föras över till datorn utan endast tvärt om, därav sitter det tredjeparts företag och utvecklar just program som gör detta.

Precis, därav syftet med att skapa ett temporärt användarkonto som du kan associera med ditt förra AppleID.

Synkproblemet, (om du menar Bildströmmen när du skriver "Bildbiblioteket") så har du fel. Bildströmmen replikeras på samtliga enheter som har iCloud/Bildström igång, åt alla håll.

Tack för svaren, men "bildbibliotek" får du ifall du synkar iPhoto mot din mobil. Men det är en envägs-kommunikation tyvärr

basicjava

Kan inte annat än hålla med dig om att det skall vara så svårt att föra över bilder från en enhet till en annan i applefamiljen
Hade en liknande diskussion i en annan tråd och även om jag inte förvånas längre, så försvaras alltid apples "mystik" av fanboys och det är ganska tröttande.
Bäst hade naturligtivs varit om man bara pluggade in sin iphone/ipad i en dator och sedan kunde överföra filmer, foto och musik utan att man skall hålla på och tramsa med något program.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-16 20:53
Ursprungligen av basicjava:

Tack för svaren, men "bildbibliotek" får du ifall du synkar iPhoto mot din mobil. Men det är en envägs-kommunikation tyvärr

Ja så heter den ja. Du kan fortfarande (markera alla 850) bilder och lägga dem i en (delad) bildström och skicka ut dem från mobilen på det sättet.

Det blir så här klumpigt och svårjobbat när man; 1. Slarvar bort bilder från datorn. 2. Byter AppleID. 3. Inte har backup.

Ursprungligen av MalcomX:

basicjava
Kan inte annat än hålla med dig om att det skall vara så svårt att föra över bilder från en enhet till en annan i applefamiljen
Hade en liknande diskussion i en annan tråd och även om jag inte förvånas längre, så försvaras alltid apples "mystik" av fanboys och det är ganska tröttande.
Bäst hade naturligtivs varit om man bara pluggade in sin iphone/ipad i en dator och sedan kunde överföra filmer, foto och musik utan att man skall hålla på och tramsa med något program.

Varför plugga in, det sker ju trådlöst för bilder? Ta en bild på iPhone och den dyker upp i dator och iPad. –Skapa ett album med bilder på datorn, synka trådlöst till alla enheter. Fina semesterbilder? –Skapa en bildström och dela med vänner&familj.

Flytta filer manuellt är så 90-tal. Det passar inte mig, hade det gjort det hade jag ägt en fin Android.

Nu kom det igen

Varför blir vissa som religösa fanatiker, när de valt apple som religion

Det är väl bara att erkänna att det finns dumma spärrar mot allt för mycket när det gäller apples produkter
Jag kör bara apple, men för det är jag inte blind för det som är dåligt eller fungerar sämre

Den dyker inte bara upp i datorn. Man måste ha iphoto igång för att ta emot bilderna trådlöst och vill man sedan ha dem direkt i en mapp för användning, måste man exportera dem. Så förbannat dumt.
Därför är Dropbox bra, men varför behöva installera dropbox för att apple är omständliga

Svara inte tack

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-16 21:02
Ursprungligen av MalcomX:

basicjava

Kan inte annat än hålla med dig om att det skall vara så svårt att föra över bilder från en enhet till en annan i applefamiljen
Hade en liknande diskussion i en annan tråd och även om jag inte förvånas längre, så försvaras alltid apples "mystik" av fanboys och det är ganska tröttande.
Bäst hade naturligtivs varit om man bara pluggade in sin iphone/ipad i en dator och sedan kunde överföra filmer, foto och musik utan att man skall hålla på och tramsa med något program.

Det är ingen som försvarar utan enbart talar om HUR det fungerar...stor skillnad.
Att klaga hjälper inte TS med sitt "problem" det som hjälper är dom råd han fått.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-16 21:05
Ursprungligen av MalcomX:

Nu kom det igen

Varför blir vissa som religösa fanatiker, när de valt apple som religion

Det är väl bara att erkänna att det finns dumma spärrar mot allt för mycket när det gäller apples produkter
Jag kör bara apple, men för det är jag inte blind för det som är dåligt eller fungerar sämre

Den dyker inte bara upp i datorn. Man måste ha iphoto igång för att ta emot bilderna trådlöst och vill man sedan ha dem direkt i en mapp för användning, måste man exportera dem. Så förbannat dumt.
Därför är Dropbox bra, men varför behöva installera dropbox för att apple är omständliga

Svara inte tack

Är det nödvändigt att formulera dig på det sättet?
Vissa saker fungerar på det sätt Apple har bestämt.
Gillar man det inte använder man det inte utan ser sig om efter en plattform som stämmer bättre med ens behov.
Så har det alltid fungerat att alla plattformar passar inte alla personer.

Hade TS haft backup på sitt iPhoto-bibliotek i datorn, så hade den här "dåliga" envägskommunikationen mellan dator och telefon aldrig varit ett problem.

Kolla om Phoneview kan vara nåt. Du installerar programmet på datorn o när du sedan ansluter telefonen, m kabel, kan du komma åt allt i den. Även sånt som man inte bör vara inne o pilla i

Det säger sig självt att Apple inte har alla lösningar, det är till sånt man har Shareware o till Mac finns det gott om välskriven Shareware

PhoneView funger bra, märkligt nog dök "Bildbibliotek" upp i trial version men inte i full version !
Men väljer man i PhoneView att se hela mappstrukturen så kan man rota fram alla bilderna och vips föra över dem så
jag kan rekomendera detta program åt de som har liknande problem.

Snor min egen tråd och passar på att fråga efter ett bra alternativ till iPhoto, någon som testat det och kan ge feed-back that is ..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-17 00:01
Ursprungligen av MalcomX:

Nu kom det igen
Varför blir vissa som religösa fanatiker, när de valt apple som religion

Det är väl bara att erkänna att det finns dumma spärrar mot allt för mycket när det gäller apples produkter
Jag kör bara apple, men för det är jag inte blind för det som är dåligt eller fungerar sämre

Den dyker inte bara upp i datorn. Man måste ha iphoto igång för att ta emot bilderna trådlöst och vill man sedan ha dem direkt i en mapp för användning, måste man exportera dem. Så förbannat dumt.
Därför är Dropbox bra, men varför behöva installera dropbox för att apple är omständliga

Svara inte tack

Ja säg det, jag är mer den pragmatiska typen som gillar att ta saker för var de är. Den som kan få mig att tänka i nya banor mha sakliga argument lyssnar jag gärna på.

Till ämnet, bildström: -Jo, om det gör de, och nej, iPhoto behöver inte vara igång (däremot bakgrundsprocessen com.apple.photostream-agent…). Har man en Mac av nyare modell behöver den inte ens vara "igång". Power Nap synkar bilderna medans datorn är i vila.
Visst, bilderna hamnar i en systemmapp som inte ligger lättillgängligt. Vill man inte köra iPhoto/Aperture-racet kan man enkelt be PhotoStream2Folder flytta filerna till valfri mapp.
Så det går att få bilder trådlöst från mobilen till valfri mapp på datorn utan extra kostnad.

9 av 10 iPhoto användare behöver inte exportera bilder, det är ju bara att dra bilden till valfritt ställe. Eller maila, skicka som meddelande/Flickr/Facebook etc.

Ursprungligen av basicjava:

Snor min egen tråd och passar på att fråga efter ett bra alternativ till iPhoto, någon som testat det och kan ge feed-back that is ..

Se tråden: http://www.99mac.se/forum/t/307474-enkel-bild...

1
Bevaka tråden