Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud keychain i iOS?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Har nyligen börjat använda iCloud Keychain hos min Mac och är nöjd än så länge. Jag känner att min MacBook flyttar jag inte runt på så mycket och så har jag lösenord på den. Men när det kommer till min iOS-produkter så flyttar jag runt mycket på dem och har enbart en fyrsiffrig kod. Jag har alltid checkat i alla boxar i iCloud men börjar bli osäker på om jag verkligen vill kunna komma åt allting på min iOS-produkter.

Hur gör ni, ni som kör keychain, kör ni det både på OS X och iOS? Fördelar/Nackdelar?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-15 21:05

Vet du hur svårt det är att gissa en fyrsiffrig kod?
Skulle inte det vara svårt nog kan du ändra till vilken kod du vill.
Samt att du kan ställa in att telefonen raderas efter 10 misslyckade försök.

Jag anser att har man en kod på telefonen och man tappar den är risken väldigt liten att någon har kunskapen att komma åt informationen.
Du oroar dig helt i onödan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-16 01:02

Det är bra med kritiskt tänkande när det gäller säkerhet.
Se till att du har en bra lösenkod och att den krävs efter lämplig tid.

Tack för svaren. Hur lång tid har ni på innan lösenordet slår in på OS X och iOS?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-16 09:02
Ursprungligen av koffas:

Tack för svaren. Hur lång tid har ni på innan lösenordet slår in på OS X och iOS?

Finns det i keychain står det i rutorna i när sidan laddats klart men du själv måste trycka för att loggas in.
Det är inte som med 1Password att man loggas in automatiskt,något som går att stänga av.
Antar att det var det du menade för din fråga var lite luddig

Jag ber om ursäkt för den luddiga frågan. Frågan handlade helt enkelt inte om keychain utan om säkerhet. Jag har ett lösenord aktiverat och man kan tidsinställa efter hur lång tid det slår igång efter att datorn gått i vila.

i OS X kan man välja: direkt, 5 sekunder, 1 minut, 5 minuter, 15 minuter eller 1 timme.
i iOS kan man välja: direkt, 1min, 5min, 15min eller 1 timme.

Ni som använder lösenord till era Apple-produkter. Efter hur lång tid ska lösenordet så in, eller har ni det på direkten?

Ursprungligen av koffas:

Jag ber om ursäkt för den luddiga frågan. Frågan handlade helt enkelt inte om keychain utan om säkerhet. Jag har ett lösenord aktiverat och man kan tidsinställa efter hur lång tid det slår igång efter att datorn gått i vila.

i OS X kan man välja: direkt, 5 sekunder, 1 minut, 5 minuter, 15 minuter eller 1 timme.
i iOS kan man välja: direkt, 1min, 5min, 15min eller 1 timme.

Ni som använder lösenord till era Apple-produkter. Efter hur lång tid ska lösenordet så in, eller har ni det på direkten?

Med iPhone 5S som har Touch-ID blir det automatiskt direkt när man har TID aktiverat. På min iPad har jag 15 minuter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-16 11:13
Ursprungligen av koffas:

Jag ber om ursäkt för den luddiga frågan. Frågan handlade helt enkelt inte om keychain utan om säkerhet. Jag har ett lösenord aktiverat och man kan tidsinställa efter hur lång tid det slår igång efter att datorn gått i vila.

i OS X kan man välja: direkt, 5 sekunder, 1 minut, 5 minuter, 15 minuter eller 1 timme.
i iOS kan man välja: direkt, 1min, 5min, 15min eller 1 timme.

Ni som använder lösenord till era Apple-produkter. Efter hur lång tid ska lösenordet så in, eller har ni det på direkten?

Skyddsnivån får du välja själv utefter risk. Den klassiska avvägningen säkert vs enkelt att använda. Hur ofta använde du din telefon?
Det är stor skillnad på om du är en lite glömsk person som ofta låter mobilen vistas i publika miljöer, där du lägger den framme på bardiskar osv, eller om du alltid har den i fickan och jobbar hemmifrån.

Ursprungligen av koffas:

i OS X kan man välja: direkt, 5 sekunder, 1 minut, 5 minuter, 15 minuter eller 1 timme.

Nu har jag inte kollat men var finns denna inställning i OS X? Jag trodde man kunde ha vilken tidsintervall som helst, t.ex. auto sovläge för datorn=aldrig, auto skärmlås (och därmed lösenordsskyddat)=1h.

Jag använder min iPhone väldigt mycket. Allt från podcasts till twitter/surfa etc. iPaden använder jag mest i studierna i övrigt brukar den ligga kvar i väskan.

I OS X finns inställningen under säkerhet och integritet -> allmänt.

1
Bevaka tråden