Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias 4G(?)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-15 09:34

Sitter med min nya 5S och är mycket nöjd så här långt. Hade inte tänkt byta från 5:an men med nytt jobb kom ny telefon..:)

Mina frågor rör dock 4G och Telia. På Telias hemsida kan jag se en täckningskarta som har följande begrepp: 4G+, 4G, Turbo 3G+, Turbo 3G och Edge. Edge är inte så viktigt i detta fall. I min telefon står det LTE när jag når ett snabbare band än 3G.
(http://www.telia.se/privat/support/tackningsk...) Se längst ned på sidan.

Kan någon reda ut dessa olika 4G systemen och iPhone 5S? Fungerar 5S med alla Telias 4G? Och är det bara de som kallas 4G+ och 4G som är 4G i vardagligt tal? Eller är Turbo 3G+ också ibland 4G i vardagsspråk? Att jag frågar beror på att jag läste en artikel om att LTE inte riktigt är 4G då det saknades lite kapacitet för att formellt vara 4G.

Jag har sporadiskt följt diskussioner här om olika frekvenser och utbyggnad men skulle uppskatta om någon kan reda ut begreppen lite.

Ursprungligen av xms67:

Sitter med min nya 5S och är mycket nöjd så här långt. Hade inte tänkt byta från 5:an men med nytt jobb kom ny telefon..:)

Mina frågor rör dock 4G och Telia. På Telias hemsida kan jag se en täckningskarta som har följande begrepp: 4G+, 4G, Turbo 3G+, Turbo 3G och Edge. Edge är inte så viktigt i detta fall. I min telefon står det LTE när jag når ett snabbare band än 3G.
(http://www.telia.se/privat/support/tackningsk...) Se längst ned på sidan.

Kan någon reda ut dessa olika 4G systemen och iPhone 5S? Fungerar 5S med alla Telias 4G? Och är det bara de som kallas 4G+ och 4G som är 4G i vardagligt tal? Eller är Turbo 3G+ också ibland 4G i vardagsspråk? Att jag frågar beror på att jag läste en artikel om att LTE inte riktigt är 4G då det saknades lite kapacitet för att formellt vara 4G.

Jag har sporadiskt följt diskussioner här om olika frekvenser och utbyggnad men skulle uppskatta om någon kan reda ut begreppen lite.

Formellt och formellt... Allt är mer eller mindre frågan om marknadsföringstermer och så vitt som jag vet så finns det ingen myndighet som delar ut officiella 4G stämplar.

Och det finns många olika varianter av LTE så det är inte så enkelt som att säga LTE och hoppas att man begriper något. Till och med EDGE finns i olika hastigheter

Det är en djungel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-03-15 10:33

Detta handlar nog bara om Telias egna påhittade ord för hur de levererar olika bandbredder i 3G resp 4G (som egentligen inte är 4G utan snarare 3,9G). Det som operatörerna kallar 4G är LTE medans riktig 4G är det som faller under namnet LTE Advanced.

LTE är den bakomliggande tekniken, 4G är själva produkten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-15 11:26

Det är verkligen en djungel det här. Någon som vet om 5S klarar alla Telias frekvenser och tekniker? För jag antar att telefonen måsta klara dels frekvensen och dels tekniken för att koma upp i de farter och den täckning som Telia pratar om?

Ursprungligen av xms67:

Det är verkligen en djungel det här. Någon som vet om 5S klarar alla Telias frekvenser och tekniker? För jag antar att telefonen måsta klara dels frekvensen och dels tekniken för att koma upp i de farter och den täckning som Telia pratar om?

Ja, det är inget problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-15 12:48

Har nu testat 4G kapaciteten lite. Otroligt bra. Inte minst för mig som inte har 3G där jag bor(eller extremt instabilt i alla fall)..;)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-15 12:57
Ursprungligen av xms67:

Har nu testat 4G kapaciteten lite. Otroligt bra. Inte minst för mig som inte har 3G där jag bor(eller extremt instabilt i alla fall)..;)

Du vet väl om att när du använder Bredbandskollen dras det från din surfpott?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-15 13:08
Ursprungligen av lappen71:

Du vet väl om att när du använder Bredbandskollen dras det från din surfpott?

Njaa, inget jag tänkt på men det har du ju rätt i. Men något ska den ju användas till..:)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-15 13:11
Ursprungligen av xms67:

Njaa, inget jag tänkt på men det har du ju rätt i. Men något ska den ju användas till..:)

Ville bara varna för vet fler som stilat med sitt 4G ända tills dom maxat potten

  • Medlem
  • Vulcan
  • 2014-03-15 14:30

Turbo 3g är namnet man har givit HSDPA (High-Speed downlink packet access)
Turbo 3g+ kan syfta till DC HSDPA (Dual carrier/cell High-speed downlink packet access) kan också syfta till HSPA+

Det är lite svårt att veta eftersom allt får nya namn beroende på operatör.

Lite läsning som nämner de teoretiska hastigheterna för olika HSDPA.
http://en.wikipedia.org/wiki/High-Speed_Downl...

1
Bevaka tråden