Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 4S, 6.1.3 vs 7.1

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter fortfarande kvar med 6.1.3 på min 2 år gamla 4S
Jag är nog en av få som inte hopade på 7.x tåget alltså.

Vad skulle ni i forumet tipsa?
För och nackdelar med ett skifte alltså .
Telefonen fungerar ju klanderfritt som den är med 6.1.3 men lockas ändå av det nya i ios7.x
Men då det tyvärr inte går att "ångra" en uppgradering så tvekar jag.
1. WIFI strul som i början fanns är det löst?
2. Batteritid, blir den märkbart sämre eller bättre för snitt användaren?
3. Är det bara 4:an som blev döseg med 7.0 och nu något bättre med 7.1 eller gäller det att även 4S var en "obrukbar" mobil innan 7.1?

finns säkert mer.
/D

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-03-14 18:59

Mina svar: (YMMV)

1. Wifi-problemen, var inte det att uppgraderingen triggade något slags hårdvaruproblem som fick wifi att sluta fungera?
2. Ingen märkbar skillnad i batteritid.
3. iOS 7.0 fungerar bra på en 4S.

Stämmer att WiFi-problemen beror på trasig hårdvara.

Ursprungligen av keptang:

Stämmer att WiFi-problemen beror på trasig hårdvara.

Så om den (4S) nu fungerar med 6.1.3 så funkar den alltså även med 7.1 ? Eller behandlar 7.x hårdvaran på ett förstörande sätt( som andra posten skriver om) . Hur vet man i förväg att man har dålig hårdvara ? Byter Apple ut en sådan telefon?
/D

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-03-14 20:14

Har kört iOS7 på min 4S sedan 7 kom och har inte haft några problem öht.

Ursprungligen av macdanne:

Eller behandlar 7.x hårdvaran på ett förstörande sätt( som andra posten skriver om)

Vad betyder detta?

Själv kör jag 7.1 på en 4S; inga problem alls.

iPhone 4 har ju bara en processorkärna medan 4S har två, och jag tror det gör en enorm skillnad.

Ursprungligen av macdanne:

Så om den (4S) nu fungerar med 6.1.3 så funkar den alltså även med 7.1 ? Eller behandlar 7.x hårdvaran på ett förstörande sätt( som andra posten skriver om) . Hur vet man i förväg att man har dålig hårdvara ? Byter Apple ut en sådan telefon?
/D

Nej, iOS7 förstör inte hårdvaran. Ja, en iPhone 4S med 6.1.3 ska även fungera med 7.1. Hur du vet om du har dålig hårdvara? Det som säger dig det är om telefonen inte fungerar som den ska. Självklart byter Apple ut den, givetvis mot en kostnad om inte du kan påvisa att felet är ett ursprungsfel.

]Vad betyder detta?
Att jag tänkte någon kunde utveckla farhågorna om att just bytet till ios7.x skulle få wifi att upphöra fungera. Drar slutsatsen av era svar att jag nog kan känna mig trygg att min 4S kommer fortsätta fungera även efter en uppgradering . Den fungerar nämligen felfritt med 6.1.3 inga wifi eller BT problem .

Ursprungligen av macdanne:

]Vad betyder detta?
Att jag tänkte någon kunde utveckla farhågorna om att just bytet till ios7.x skulle få wifi att upphöra fungera. Drar slutsatsen av era svar att jag nog kan känna mig trygg att min 4S kommer fortsätta fungera även efter en uppgradering . Den fungerar nämligen felfritt med 6.1.3 inga wifi eller BT problem .

Det vet du inte om det drabbar din telefon förrän du har provat, tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-14 22:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej, iOS7 förstör inte hårdvaran. Ja, en iPhone 4S med 6.1.3 ska även fungera med 7.1. Hur du vet om du har dålig hårdvara? Det som säger dig det är om telefonen inte fungerar som den ska. Självklart byter Apple ut den, givetvis mot en kostnad om inte du kan påvisa att felet är ett ursprungsfel.

Hur kan du säga med så stor säkerhet att uppgraderingen till iOS 7 inte förstör hårdvaran på iPhone 4/4S? Allt jag har läst på nätet talar nämligen mot det du säger. Det stämmer ju dock det ni säger att man itne vet förrän man provat att uppgradera, kör själv en iPhone 4S med iOS 7 utan problem.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-03-14 22:52
Ursprungligen av tooobe:

Hur kan du säga med så stor säkerhet att uppgraderingen till iOS 7 inte förstör hårdvaran på iPhone 4/4S? Allt jag har läst på nätet talar nämligen mot det du säger. Det stämmer ju dock det ni säger att man itne vet förrän man provat att uppgradera, kör själv en iPhone 4S med iOS 7 utan problem.

Varför oroar du dig?
@barbapappa_86 lovar ju att Apple byter ut den..

Ursprungligen av tooobe:

Hur kan du säga med så stor säkerhet att uppgraderingen till iOS 7 inte förstör hårdvaran på iPhone 4/4S? Allt jag har läst på nätet talar nämligen mot det du säger. Det stämmer ju dock det ni säger att man itne vet förrän man provat att uppgradera, kör själv en iPhone 4S med iOS 7 utan problem.

Källa på det? Om du nu är så säker, varför frågar du ens? Du säger sedan att du själv kör en iPhone 4S med iOS7 utan problem. Hur ska du ha det egentligen?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-03-15 08:53

Min gamla 4s kördes på iOS 7 sen September 2013 utan problem, kändes lika snabb och batteriet var lika bra som iOS 6. Nu har min mor tagit över den och den rullar på iOS 7.1 utan problem.

Ursprungligen av kievY:

Min gamla 4s kördes på iOS 7 sen September 2013 utan problem, kändes lika snabb och batteriet var lika bra som iOS 6. Nu har min mor tagit över den och den rullar på iOS 7.1 utan problem.

Min 2 år gamla 4S stretar emot... Men snart får den ios7.1 hoppas verkligen den försätter fungera . Om inte så får det bli reklamation. Ringde Telia eftersom jag även skall byta ab. På frågan om hur en uppgradering ev skulle "pajja" sa denne att normalt ska ju vara att alltid uppgradera så jag tycker det ska du göra. På min följd fråga , "men om den blir knasig, får jag komma in med den då?" , blev svaret "ja visst en uppgradering som gör att ex wifi slutar funka ska ju inte anses normalt."
Men om de är så hjälpsamma när det blir skarpt läge låter jag vara osagt. Håller tummarna att jag slipper finna ut det.

Kanske inte exakt samma sak men jag uppgraderade nyligen min iPad2 från 6.1.3 till 7.1 o det gick smidigt även om det tog viss tid och jag var tvungen att ansluta den till datorn och köra uppgraderingen genom iTunes för att det skulle funka.

Fördelar;
-Jag har märkt av betydligt snabbare respons i Gui't. App-skiften går snabbare och att öppna nya appar går också snabbare

Nackdelar:
- Precis som i min iPhone 4s som redan var uppgraderad till 7.0.4 när jag köpte den begagnad o sedan uppgraderat till 7.1 så märker jag att jag har svårt att hitta igen vissa inställningar i kontrollpanelen. De har flyttats runt litegrann. Fast jag lär mig väl hitta igen dem

Annars märker jag fn inga nackdelar. Det har pratats lite om sämre batteritid men jag tycker det är för tidigt att säga att jag märkt av detta, om jag märkt av det

Nu tog jag beslutet att uppgradera till ios7.1
tog först backup. laddade även över allt från kamerarullen som reservbackup.
körde senaste itunes på en mbp med mavericks 10.9.2
första försöket gick galet. tvingades återställa... han bli lite skärrad...
men detta lyckades bra och telefonen startade om ett par ggr, sen dök den till slut upp i itunes igen, efter att jag slagit pinkod till simkortet.
Väl inne i itunes så fick jag frågan. "vill du återställa från backup (namn på backup)? " jag klickade JA och sen tog det nog en halvtimme. sen var det klart. SMS ligger tom kvar.
Och jag kan surfa på WIFI. utan problem.
Batteritid vet jag inget om ännu, men har kört guider och stängt av diverse i mitt tycke onödiga platstjänster mm.

Tack för allas svar.

1
Bevaka tråden