Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kamerarullen på iPad/iPhone /var finns de gemensamma bilderna?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Visningen är olika o jag skulle vilja veta "vad är vad"? Pga vissa bilder kommer tillbaka fast man raderar de. Menyerna via ikonknappen "bilder" är olika på respektive.
På iPad: längs ned kan man välja BILDER eller ALBUM. Under BILDER visas (på min)2014 sthlm. Under ALBUM kan man välja KAMERARULLE eller MIN BILDSTRÖM
På iPhone: Längs ned kan man välja BILDER eller DELAT eller ALBUM. Under BILDER visas (på min) år 2013 osv...Under ALBUM kan man välja KAMERARULLE; MIN BILSTRÖM; VIDEOR;INSTAGRAM
VAd är det för bilder som visas i Menyn BILDER?

Senast redigerat 2014-03-13 15:45
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-13 15:31

Bildström är dom gemensamma bilderna mellan enheterna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-13 16:01

Ur iPhone användarhandbok sid 73:

Citat:

Kamerarulle – bilder och videor som du har tagit med iPhone eller sparat från e-brev,
textmeddelanden, webbsidor eller skärmavbilde

Men även bilder du synkroniserat över från din dator ligger här. FEL: Se nedan.

Senast redigerat 2014-03-13 19:02
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 16:26
Ursprungligen av reboot81:

Men även bilder du synkroniserat över från din dator ligger här.

Nej, de hamnar väl i ett eget album och inte i kamerarullen?

Ursprungligen av calinou:

Visningen är olika o jag skulle vilja veta "vad är vad"?

@calinou: "ikonerna" längst ner:

BILDER - Där finns alla bilder som finns fysiskt sparade på enheten sorterade och sammanförda efter tid

ALBUM - Där finns
1) Kamerarullen som är alla bilder som tagits med enheten (eller sparats från någon annan app på enheten).
2) Min bildström på iCloud som innehåller de 1000 senaste alternativt 30 senaste dagarnas bilder från alla enheter där du slagit på bildström.
3) Övriga album, till exempel alla videor samlade i ett album eller album du gjort i iPhoto på datorn och valt att synka över, album utifrån ansikten mm.
En bild kan finnas i flera album samtidigt.

DELAT - visar delade bildströmmar i iCloud om du slagit på funktione

Ursprungligen av reboot81:

Ur iPhone användarhandbok sid 73:
Men även bilder du synkroniserat över från din dator ligger här.

tack för länken till manualen!

Ursprungligen av IngoX:

Nej, de hamnar väl i ett eget album och inte i kamerarullen?
@calinou: "ikonerna" längst ner:

BILDER - Där finns alla bilder som finns fysiskt sparade på enheten sorterade och sammanförda efter tid

ALBUM - Där finns
1) Kamerarullen som är alla bilder som tagits med enheten (eller sparats från någon annan app på enheten).
2) Min bildström på iCloud som innehåller de 1000 senaste alternativt 30 senaste dagarnas bilder från alla enheter där du slagit på bildström.
3) Övriga album, till exempel alla videor samlade i ett album eller album du gjort i iPhoto på datorn och valt att synka över, album utifrån ansikten mm.
En bild kan finnas i flera album samtidigt.

DELAT - visar delade bildströmmar i iCloud om du slagit på funktione

tack för beskrivningen. Det är så att alla bilder hamnar i BILDSTRÖM? hur kan det komma sig att jag har då mer bilder på min kamerarulle än på bildström?
I vilken av alla dessa bildkataloger ska man i första hand radera bilder?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-13 17:20
Ursprungligen av calinou:

tack för beskrivningen. Det är så att alla bilder hamnar i BILDSTRÖM? hur kan det komma sig att jag har då mer bilder på min kamerarulle än på bildström?
I vilken av alla dessa bildkataloger ska man i första hand radera bilder?

Väldigt svårt för oss att svara på men du har varit där och tagit bort bilder,vissa gånger klickar det så bilder inte förs över så antalet stämmer inte överens.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-13 19:40
Ursprungligen av calinou:

tack för beskrivningen. Det är så att alla bilder hamnar i BILDSTRÖM? hur kan det komma sig att jag har då mer bilder på min kamerarulle än på bildström?
I vilken av alla dessa bildkataloger ska man i första hand radera bilder?

Album är endast pekare till bilder, ungefär som spellistor för musik. Bildström är en bildlagringsplats i molnet som synkar ner till samtliga enheter som har iCloud. Alla bilder hamnar inte garanterat här. Läs mer.

Vill du ta bort en bild, så behöver du göra det en gång från Bilder och ev. en gång från Min bildström.

Eftersom jag har nyligen synkat mina enheter mot BILDSTRÖM så är det en del saker som är oklara just nu.....
Kan någon förklara varför det blir omvänt? När jag drar ner en bild i papperskorgen från "BILDSTRÖM" (på min iPhone) så är bilden kvar där i "BILDSTRÖM" dock försvinner bilden från "KAMERARULLEN". Det kanske är så att ifall man vill ta bort bilder från BILDSTRÖM så ska man göra det enbart på den BILDSTRÖM på datorn? Är det någon som har testat?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-14 09:05
Ursprungligen av calinou:

Eftersom jag har nyligen synkat mina enheter mot BILDSTRÖM så är det en del saker som är oklara just nu.....
Kan någon förklara varför det blir omvänt? När jag drar ner en bild i papperskorgen från "BILDSTRÖM" (på min iPhone) så är bilden kvar där i "BILDSTRÖM" dock försvinner bilden från "KAMERARULLEN". Det kanske är så att ifall man vill ta bort bilder från BILDSTRÖM så ska man göra det enbart på den BILDSTRÖM på datorn? Är det någon som har testat?

Är rädd för att svara eftersom jag misstänker att du blandat ihop begreppen än en gång och blir sur när du blir tillrättavisad.

För det första så kan man inte synka enheterna mot Bildström,du kan inte göra det manuellt utan det görs per automatik.
För det andra tar du bort bilden i Bildström så försvinner den obönhörligen utan undantag i Bildström.

Ger det inte dig en vink om att du gör något fel när du säger att du tar bort bild från Bildström så försvinner den från Kamerarullen.
Något som är totalt omöjligt så påstå inte att det händer så för dig utan antingen gör du fel eller så missuppfattar du saken.

Ursprungligen av lappen71:

Är rädd för att svara eftersom jag misstänker att du blandat ihop begreppen än en gång och blir sur när du blir tillrättavisad.

Jag blir väldigt ledsen över dina kommentarer och det känns väldigt kränkande att du påstår att jag blir sur. Det stämmer inte alls det du skriver. Vänligen ta fram och visa alla inlägg där du anser att jag är "sur"
Anledningen till att det finns ett forum är att man kan ställa frågor om man behöver hjälp och forumet är väl för alla dvs även för de som inte kan någonting och vill lära sig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-14 12:05

Hej Marie!

Ett litet forumtips: när du klickar på "Svara" på ett inlägg, skriv gärna ditt svar efter/utanför citeringen. Då blir det lättare att se att det är du som svarat på någons inlägg.

Exempelvis:

Senast redigerat 2014-03-14 12:45
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-14 17:33
Ursprungligen av calinou:

Kränkande eller inte det är sanningen för i en annan tråd talade jag om att du blandade ihop begreppen och att det blir svårt att hjälpa dig då.
Svaret jag fick var att i stil med att "jag kallar det vad jag vill"
Inte lätt att bena ut dina problem då när du inte är villig att lyssna på vad vi säger vad saker heter.

Än hur som så ber jag om ursäkt för det var inte min mening att du skulle bli ledsen.

Ursprungligen av reboot81:

Hej Marie!

Ett litet forumtips: när du klickar på "Svara" på ett inlägg, skriv gärna ditt svar efter/utanför citeringen. Då blir det lättare att se att det är du som svarat på någons inlägg.

Exempelvis:

Jag missade att svara efter koden "quote" av någon konstig anledning....

Ursprungligen av lappen71:

Kränkande eller inte det är sanningen för i en annan tråd talade jag om att du blandade ihop begreppen och att det blir svårt att hjälpa dig då.
Svaret jag fick var att i stil med att "jag kallar det vad jag vill"
Inte lätt att bena ut dina problem då när du inte är villig att lyssna på vad vi säger vad saker heter.

Än hur som så ber jag om ursäkt för det var inte min mening att du skulle bli ledsen.

1
Bevaka tråden