Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blev automatiskt ansluten till lösen-skyddat nätverk med min iPad

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En märklig sak hände idag på jobbet. Jag tog med min iPad Air, som aldrig lämnat huset förut, och som särskilt aldrig varit ansluten till något annat nätverk än det hemma.

Jag tog fram min iPad eftersom jag behövde ladda den, och efter att ha satt på den och tagit en bild skulle jag precis gå till inställningarna för att ansluta till nätverket på jobbet, men så plötsligt ser jag att jag är ansluten till nätverket vi har på jobbet, och provar såklart att använda nätet, vilket fungerar alldeles utmärkt.

Det är en iPad Air Wi-Fi only.

Jag har såklart en iPhone med samma Apple ID, och Siri installerat på båda enheterna. Min telefon är alltid ansluten till nätverket på jobbet. Detta är det absolut enda jag kan föreställa mig har något med saken att göra. iCloud keyring är såklart också aktiverat, men tittar jag där finns ju ingen info om sparade uppgifter för trådlösa nätverk.

Wi-Fi var ju redan på, eftersom jag använder Wi-Fi hemma, men jag han inte ens gå till inställningar och välja vilket nätverk jag skulle ansluta till, innan jag var ansluten!

Är det någon som känner till något om detta? Tacksam för konstruktiva svar.

P.S. min iPad och iPhone har helt olika installationer. Jag har således inte kopierat min telefon och lagt in den kopian i min iPad, eller dylikt.

Ja, WiFi-lösenordet finns på ditt konto = din iPad anslöt med den informationen.

Ursprungligen av keptang:

Ja, WiFi-lösenordet finns på ditt konto = din iPad anslöt med den informationen.

Jaså, jaha, okej. När infördes detta? Känns så märkligt att jag inte kände till det tidigare. Fungerar det för alla enheter (Mac, iPad, iPhone och iPod)?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-13 01:23

Den här funktionen får du tacka iCloud-nyckelring för.

Ursprungligen av support.apple.com:

Lagras mina befintliga sparade lösenord, Wi-Fi-nätverk och internetkonton i iCloud-nyckelring?

Ja. När du slår på iCloud-nyckelring lagras tidigare sparade användarnamn och lösenord för webbplatser, Wi-Fi-nätverk och internetkonton automatiskt i iCloud-nyckelring.

Ursprungligen av reboot81:

Den här funktionen får du tacka iCloud-nyckelring för.

Ok. Kan inte förstå att det inte blivit större ståhej kring detta. Det är ju utan tvekan något extremt positivt. Brukar egentligen aldrig ta med mig något annat än telefonen, alls och någonsin, så det är förvisso inte haft anledning att märka detta tidigare!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-13 12:33
Ursprungligen av Krillestoffe:

Ok. Kan inte förstå att det inte blivit större ståhej kring detta. Det är ju utan tvekan något extremt positivt.

Jag märkte detta genom att telefonens tidigare nätverksplatser nu syns i Wifi-inställningarna på datorn. Därmed kan man nu redigera i tidigare nätverksplatser, något som inte tidigare gått att göra i iOS utan att radera alla. Detta är bra om man vill ta bort ett SSID till ett vanligt förekommande öppet nätverk man någon gång anslutit till, och som kan utnyttjas för att få telefonen att ansluta till ett fejkat nätverk av någon som vill ha fuffens för sig. Skrev ett (kanske onödigt långt) inlägg här:
Tidigare wifi-nät i iOS kan nu redigeras - via iCloud nyckelring på en mac

1
Bevaka tråden