Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låst ipad..hjälp!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallo..
Min kära mor skulle uppdatera sin iPad (3:an) till iOS7. Men när hon hade gjort det så kunde hon inte låsa upp den.
Det går inte att återställa den för "hitta min ipad" är igång, och jag kan inte stänga av "hitta min ipad" för att jag inte kommer in i ipad:en.
Hur ska jag gå till väga för att få upp helvetet igen?
snälla hjälp mig!
tack på förhand:)

Ursprungligen av erikafika:

Hallo..
Min kära mor skulle uppdatera sin iPad (3:an) till iOS7. Men när hon hade gjort det så kunde hon inte låsa upp den.
Det går inte att återställa den för "hitta min ipad" är igång, och jag kan inte stänga av "hitta min ipad" för att jag inte kommer in i ipad:en.
Hur ska jag gå till väga för att få upp helvetet igen?
snälla hjälp mig!
tack på förhand:)

Testa att ta bort enheten genom att logga in på iCloud.com. Om inte det går så kan du sätta den i DFU-läge och återställa den via iTunes.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa att ta bort enheten genom att logga in på iCloud.com. Om inte det går så kan du sätta den i DFU-läge och återställa den via iTunes.

TACK snälla människa för hjälpen!!!
Blev helt lycklig haha!!
Awesome!!

  • Medlem
  • 2014-03-07 22:24
Ursprungligen av barbapappa_86:

Om inte det går så kan du sätta den i DFU-läge och återställa den via iTunes.

Funkar detta även om "Hitta min iPhone" är aktiverat?

Ursprungligen av Dalle:

Funkar detta även om "Hitta min iPhone" är aktiverat?

Ja.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja.

Har återställt den nu, allt funkar som det ska!
Mor min blev otroligt glad!

Tack åter igen!

  • Medlem
  • 2014-03-08 00:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja.

Så om man får sin telefon stulen och inte hinner spärra den bums via iCloud så kan patrasket som stal den sätta den i DFU-mode och nollställa och sedan använda... Ruttet!
Funkar detta även om man låser telefonen via iCloud?

Ursprungligen av Dalle:

Så om man får sin telefon stulen och inte hinner spärra den bums via iCloud så kan patrasket som stal den sätta den i DFU-mode och nollställa och sedan använda... Ruttet!

Yepp.

Ursprungligen av Dalle:

Funkar detta även om man låser telefonen via iCloud?

Vet inte.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-03-10 15:14
Ursprungligen av Dalle:

Så om man får sin telefon stulen och inte hinner spärra den bums via iCloud så kan patrasket som stal den sätta den i DFU-mode och nollställa och sedan använda... Ruttet!
Funkar detta även om man låser telefonen via iCloud?

Återställa telefonen via DFU-mode går väl alltid på stulna telefoner, låsfunktionen via iCloud är väl egentligen bara föra att skydda innehållet? Dock IMEI-spärrar man ju telefoner idag (hoppas jag att folk gör när de blir av med dom i alla fall) så det är ju ganska meningslöst att sno en lur som blir obrukbar efter några timmar, annat än som en iPod touch.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-10 18:40
Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa att ta bort enheten genom att logga in på iCloud.com. Om inte det går så kan du sätta den i DFU-läge och återställa den via iTunes.

Ursprungligen av Dalle:

Så om man får sin telefon stulen och inte hinner spärra den bums via iCloud så kan patrasket som stal den sätta den i DFU-mode och nollställa och sedan använda... Ruttet!
Funkar detta även om man låser telefonen via iCloud?

Nej, fel!
Aktiveringslåset i iOS7 förhindrar att du kan aktivera enheten igen, även om den är satt i DFU-mode. Man kanske kan installera ett jailbreak, men du kan inte aktivera ett nyinstallerat iOS via Apples servrar.

Enhetens id är låst till det Apple-ID som användes för att sätta på Hitta min iPhone. Det spelar ingen roll om användaren inte har hunnit låsa eller radera enheten via Hitta min iPhone innan tjuven sätter den i DFU-mode, den kommer ändå inte att kunna aktiveras som en normalt fungerande iPhone förrän ägaren har tagit bort den enhetens association till sitt Apple-ID.

Det är alltså väldigt bra om alla börjar använda Hitta min iPhone med det automatiska aktiveringslåset. Också väldigt bra om alla lär sig att radera enheten från sitt konto innan försäljning, och att alla kontrollerar att detta är gjort innan köp

Den här tekniken är ju möjlig eftersom Apple alltid använt aktivering av iPhone via deras servrar, ursprungligen som en tjänst för att kunna låsa telefonen till viss operatör. Det här är ju en vettigare användning!

Apple: iCloud: Aktiveringslås för Hitta min iPhone i iOS 7
lLounge: iOS 7: Activation Lock + Find My iPhone

Ursprungligen av IngoX:

Nej, fel!
Aktiveringslåset i iOS7 förhindrar att du kan aktivera enheten igen, även om den är satt i DFU-mode. Man kanske kan installera ett jailbreak, men du kan inte aktivera ett nyinstallerat iOS via Apples servrar.

Enhetens id är låst till det Apple-ID som användes för att sätta på Hitta min iPhone. Det spelar ingen roll om användaren inte har hunnit låsa eller radera enheten via Hitta min iPhone innan tjuven sätter den i DFU-mode, den kommer ändå inte att kunna aktiveras som en normalt fungerande iPhone förrän ägaren har tagit bort den enhetens association till sitt Apple-ID.

Det är alltså väldigt bra om alla börjar använda Hitta min iPhone med det automatiska aktiveringslåset. Också väldigt bra om alla lär sig att radera enheten från sitt konto innan försäljning, och att alla kontrollerar att detta är gjort innan köp

Den här tekniken är ju möjlig eftersom Apple alltid använt aktivering av iPhone via deras servrar, ursprungligen som en tjänst för att kunna låsa telefonen till viss operatör. Det här är ju en vettigare användning!

Apple: iCloud: Aktiveringslås för Hitta min iPhone i iOS 7
lLounge: iOS 7: Activation Lock + Find My iPhone

Det var ju underligt, jag har lyckats med det. Den gnällde att Hitta min iPhone var aktiverad och jag uppmanades att ange Apple-ID. Det kom jag runt med hjälp av DFU-läget. Rätt säker på det iaf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-10 20:07
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det var ju underligt, jag har lyckats med det. Den gnällde att Hitta min iPhone var aktiverad och jag uppmanades att ange Apple-ID. Det kom jag runt med hjälp av DFU-läget. Rätt säker på det iaf.

Du kanske lyckades återställa den på en dator du tidigare sparat en säkerhetskopia på? Då behövde du nog inte aktiveringssteget.

Ursprungligen av IngoX:

Du kanske lyckades återställa den på en dator du tidigare sparat en säkerhetskopia på? Då behövde du nog inte aktiveringssteget.

Ställde in som ny enhet. Men jag har nog fel (Orkar inte läsa på om saken faktiskt..)

  • Medlem
  • ?
  • 2014-03-10 22:56

?Om "Hitta min iPhone" är aktiverat måste du ha tillgång till samma Apple ID + Lösen som användes vid aktiveringen av "H m i". Det finns inga andra sätt att få igång enheten på. Jag köpte en iPad där säljaren hade aktiverat "H m i" och det spelar ingen roll vad man försöker med. Enheten måste till sist låsas upp från "H m i" med samma ID & Lösen som den aktiverades med. Det var en del mörka ord från min sida innan jag fick tag på säljaren som låste upp den. Det är en fullständigt idiotsäker låsning att aktivera "H m i" på sina i-prylar.

1
Bevaka tråden