Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QR kod genererare

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns en massa generare för QR kod men problemet är att alla dom jag hittat enbart producerar själva kodbilden. Det finns inget som identifierar en kod från den andra. Det är något värdelöst för mig att ha en massa bilder på koder i Photosmappen då jag inte har en susning om vilken som är vilken. Så jag behöver en app som förutom koden också bifogar nåt som hjälper mig att veta vad koden egentligen refererar till. Kan vara t.ex. ett namn som jag ger koden. Det bästa skulle vara en databas i själva appen så jag slapp skicka dom till min Camera Roll för dom har inget där att göra egentligen.
Jag vill använda QR för att ge en länk till foton jag har i Dropbox. Om jag har en mejladress till mottagaren så skickar jag ju bara länken men med en QR kod så behöver jag ingen mejladress.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-19 23:01

Appen Scan ( https://itunes.apple.com/se/app/scan-qr-code-... ) löser det.
Snyggt gränssnitt och koderna stannar i appen. Du får en förklaring vart dom leder och du kan sätta namn på dem. Komplett qr-app tycker jag.

Ursprungligen av Konfysius:

...Om jag har en mejladress till mottagaren så skickar jag ju bara länken men med en QR kod så behöver jag ingen mejladress.

Eftersom du redan har fått ett bra svar på din fråga, så tar jag mig friheten att gå lite offtopic och ställa en annan nyfiken fråga...

Du säger att om du har en mejl-adress så mejlar du en länk.
Och om du inte har en mejl-adress så skickar du en QR-kod. Men hur skickar du den?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och om du inte har en mejl-adress så skickar du en QR-kod. Men hur skickar du den?

Jag skickar inte, jag visar koden på min telefon åt personen IRL. Det förutsätter förstås att personen har en skanningsapp installerad på sin telefon. D.v.s så var det tänkt men det förutsätter att jag får en fungerande app för genererandet av koder och för hantering av dom.

Jag tittade på Scan som nämns ovan men blev inte övertygad om att det fungerar för just mitt behov. Jag är inte villig att ge ett företag mina länkar och därigenom tillgång till mitt material (genererandet förutsätter inloggning på deras sajt där koden genereras och sparas. Det är illa nog att Dropbox har dom.

Ursprungligen av Konfysius:

Jag skickar inte, jag visar koden på min telefon åt personen IRL...

Ok, då förstår jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-20 13:18
Ursprungligen av Konfysius:

Jag skickar inte, jag visar koden på min telefon åt personen IRL. Det förutsätter förstås att personen har en skanningsapp installerad på sin telefon. D.v.s så var det tänkt men det förutsätter att jag får en fungerande app för genererandet av koder och för hantering av dom.

Jag tittade på Scan som nämns ovan men blev inte övertygad om att det fungerar för just mitt behov. Jag är inte villig att ge ett företag mina länkar och därigenom tillgång till mitt material (genererandet förutsätter inloggning på deras sajt där koden genereras och sparas. Det är illa nog att Dropbox har dom.

Du måste inte ha ett konto för att appen ska fungera
Därmed delar du inte med dig av något.
om din foliehatt inte tillåter att ett annat företag utvecklat appen du vill använda, så tror jag du kommer stöta på patrull.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-20 13:27
Ursprungligen av kladda:

Du måste inte ha ett konto för att appen ska fungera
Därmed delar du inte med dig av något.
om din foliehatt inte tillåter att ett annat företag utvecklat appen du vill använda, så tror jag du kommer stöta på patrull.

Går det även att skapa egna QR-koder (vilket var vad som efterfrågades) utan att vara inloggad? Beskrivningen av appen antyder att man bara kan göra det via webben, vilket så vitt jag kan se kräver inloggning.

Ursprungligen av kladda:

Du måste inte ha ett konto för att appen ska fungera
Därmed delar du inte med dig av något.
om din foliehatt inte tillåter att ett annat företag utvecklat appen du vill använda, så tror jag du kommer stöta på patrull.

Visst genereras koden på företagets websida, inte av appen, och för att få den så måste man skapa konto och logga in. Pratar vi om samma app?
Resten av din kommentar förstår jag inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-20 15:30

Ber om ursäkt! Fel av mig!
Appen jag pratar om heter QRReader och låg bredvid Scan. :/
Öppnade fel! QRReader kräver inget och generatorn ligger i sidmenyn till vänster.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-20 20:38

Ja, QRReader verkar göra det du efterfrågar. Lite dold funktion bara, jag har inte sett den trots att jag har använt appen många gånger.

Man skall välja "Creator" så kan man skapa en kod. Dom hade visst slut på Create! Tyvärr måste man sedan separat döpa om filen så det blir omständligare än jag önskat men visst, det gör jobbet. Gratis med reklam annars 7kr .

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-21 23:01

Länk? Det finns flera som heter QRReader/QReader...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-21 23:10
Ursprungligen av kenjon:

Länk? Det finns flera som heter QRReader/QReader...

https://itunes.apple.com/us/app/qr-reader-for...

Gratis med reklam, 7:- för att slippa.

1
Bevaka tråden