Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

min mac fastnar på startskärm behöver svar nu!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver hjälp. Min skoldator (macbook pro) har varit väldigt snabb och smidig men en kväll så blev den VÄLDIGT seg och hela datorn frös så då startade jag om datorn genom att hålla i power knappen i fem sekunder och då när jag startade den så kom äpplet fram men sedan kom det fram en laddningsbar som såg ut att skulle fyllas i men efter ca 10% så stängs den av och det händer samma sak igen och igen och då frågade jag skolans IT ansvarige och han sa att det inte var något fel på hårddisken så han blåste om den och då funkade den som smort i ca 1 dag och sen vart den seg som sirap igen... och den frös fast... startar om den... startar inte längre (hade en säkerhetskopia på min time capsule) då trodde jag det var fel på min säkerhetskopia... så jag ominstallerar den igen men såklart ska den frysa efter ca 1 dag fast den gången satte jag allt mitt skolarbete på en usb sticka för det är bara det jag nästan behöver och nu syns laddningsbaren igen när jag startar den för 3:dje gången finns det något mer man kan göra eller är det slutet på datorn som tur tror jag det är garanti på datorn men är hårddisken paj eller vad Jan jag göra.. provade med säker start och då står det "macintoch could not be verified completily)

Garanti? Vad väntar du på? Lämna in den till en auktoriserad verkstad! Låter som att hårddisken är kaputt.

Önnu enklare - låt skolans it-ansvarige ta hand om den. Det är ju skolans datorn, inte din eller hur?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-19 10:24
Ursprungligen av johan_tanying:

Önnu enklare - låt skolans it-ansvarige ta hand om den. Det är ju skolans datorn, inte din eller hur?

En bra ide,

Men man kan ju pröva något av detta också
http://thenextweb.com/lifehacks/2010/12/04/ho...

Alternativt om det finns på den modellen ett separat batteri som håller ovan nämda kretsars information intakt medan datorn är avslagen.

Jag har tyvärr ingen aning om hur macbooks är byggda när det kommer till detta.

Ursprungligen av johan_tanying:

Önnu enklare - låt skolans it-ansvarige ta hand om den. Det är ju skolans datorn, inte din eller hur?

Ja det är skolans dator och jag kan nog lämna in den men jag har en fråga bara, hur skulle detta kunna ske alltså hur händer det här. Kan det vara någon sorts fil på datorn som har orsakat det här kanske en trojan, är väldigt dålig på Mac

Ursprungligen av johan_tanying:

Önnu enklare - låt skolans it-ansvarige ta hand om den. Det är ju skolans datorn, inte din eller hur?

Ja det är skolans dator fast en sak är att man måste själv betala försäkring (som alla andra skolor) men visst borde det här gå på garantin?

Försäkringen täcker förmodligen stöld, förlust och skada på datorn. Ren driftning av mjuk- och hårdvara står rimligen skolan för.
Hursomhelst kan du nog bortse från allt vad trojan, virus etc heter. Virus finns inte till Mac OS X och en grundläggande egenskap hos en trojan är att du inte ska märka av den. Om datorn rasar har ju trojanen misslyckats kapitalt.
Men som tidigare påpekats, det låter som hårddisken är stekt och behöver bytas.

Ursprungligen av pmarriott:

Försäkringen täcker förmodligen stöld, förlust och skada på datorn. Ren driftning av mjuk- och hårdvara står rimligen skolan för.
Hursomhelst kan du nog bortse från allt vad trojan, virus etc heter. Virus finns inte till Mac OS X och en grundläggande egenskap hos en trojan är att du inte ska märka av den. Om datorn rasar har ju trojanen misslyckats kapitalt.
Men som tidigare påpekats, det låter som hårddisken är stekt och behöver bytas.

Tack för snabbt svar. Men jag undrar om detta händer av någon anledning Te.x vad jag har gjort, tvångavslutar den när den fryser eller tvångavslutar när den är segare än sirap?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-02-19 12:21

Jag tycker det låter som att det kan vara någon vajsing med batteriet.

Har du testat att köra den nätansluten? Är det samma problem då?

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker det låter som att det kan vara någon vajsing med batteriet.

Har du testat att köra den nätansluten? Är det samma problem då?

Ja, tyvärr jag provade så alla gånger

Eftersom det med 99% sannolikhet är jag som är huvudansvarig för datorerna på denna skola så svarar jag här.
Datorn lämnades in för att den inte kunde uppdatera firmware. Det var en uppdatering av systemet som gått fel för användaren. Datorn installerades om och nu med Mavericks. Användaren återställde data från en Time Capsule. Efter det började datorn gå långsamt igen. Man kom överens om att göra ett nytt försök och denna gång skulle eleven bara ta "viktiga filer" till ett USB och inte hela Time Machine backupen. Nästa normala åtgärd är att byta någon hårdvara om problemen kvarstår. För att göra detta måste naturligtvis datorn lämnas in. Ett vanligt fel på dessa datorer är hårddiskkabel och symptomen är seg dator.
Rådet tidigare att lämna in datorn är det som gäller. Självklart är detta garanti och inte en försäkringsfråga om inte datorn har skador eller blivit utsatt för spill.
Tilläggas, att jag aldrig diskuterat detta fel med eleven och alltså aldrig påstått att det inte skulle vara fel på hårddisken. Personen som installerade om datorn sade att det finns inget som indikerar att det skulle vara något fel på disken. Omistallationen gick lika snabbt som vanligt utan avvikelser.
Uppmaning till davidhammarberg är att lämna in datorn så fort som möjligt. VI har bra service på skolan och datorer hämtas och lämnas 2 ggr per dag till och från verkstaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-19 13:16
Ursprungligen av Micke W:

Eftersom det med 99% sannolikhet är jag som är huvudansvarig för datorerna på denna skola så svarar jag här.
Datorn lämnades in för att den inte kunde uppdatera firmware. Det var en uppdatering av systemet som gått fel för användaren. Datorn installerades om och nu med Mavericks. Användaren återställde data från en Time Capsule. Efter det började datorn gå långsamt igen. Man kom överens om att göra ett nytt försök och denna gång skulle eleven bara ta "viktiga filer" till ett USB och inte hela Time Machine backupen. Nästa normala åtgärd är att byta någon hårdvara om problemen kvarstår. För att göra detta måste naturligtvis datorn lämnas in. Ett vanligt fel på dessa datorer är hårddiskkabel och symptomen är seg dator.
Rådet tidigare att lämna in datorn är det som gäller. Självklart är detta garanti och inte en försäkringsfråga om inte datorn har skador eller blivit utsatt för spill.
Tilläggas, att jag aldrig diskuterat detta fel med eleven och alltså aldrig påstått att det inte skulle vara fel på hårddisken. Personen som installerade om datorn sade att det finns inget som indikerar att det skulle vara något fel på disken. Omistallationen gick lika snabbt som vanligt utan avvikelser.
Uppmaning till davidhammarberg är att lämna in datorn så fort som möjligt. VI har bra service på skolan och datorer hämtas och lämnas 2 ggr per dag till och från verkstaden.

Eftersom ni blåst om disken och formaterat om den, har jag svårt att se att filsystemet kunde vara boven. Men hade ett liknande problem med men Ti Powerbook och då fick man heltenkelt reparera filsystemet för hand från terminalen. Jag räddade så min data och formaterade sen om disken. Sen hade den disken inga fler problem.

Men det är länge sen och innan intel tiden, mycket har ändrats sen dess. Jag tippar på batteri, inte lapptoens bruks batteri utan ett litet ett som håller pram och smc igång när datorn är avstängd eller så just hårddisken.

Ursprungligen av juanito:

Eftersom ni blåst om disken och formaterat om den, har jag svårt att se att filsystemet kunde vara boven. Men hade ett liknande problem med men Ti Powerbook och då fick man heltenkelt reparera filsystemet för hand från terminalen. Jag räddade så min data och formaterade sen om disken. Sen hade den disken inga fler problem.

Men det är länge sen och innan intel tiden, mycket har ändrats sen dess. Jag tippar på batteri, inte lapptoens bruks batteri utan ett litet ett som håller pram och smc igång när datorn är avstängd eller så just hårddisken.

Datorn är 3 månader gammal. Det är inte batteriet. Med + 1000 datorer så har vi ganska bara koll på vad som krånglar och vad som inte krånglar.

Ursprungligen av Micke W:

Eftersom det med 99% sannolikhet är jag som är huvudansvarig för datorerna på denna skola så svarar jag här.
Datorn lämnades in för att den inte kunde uppdatera firmware. Det var en uppdatering av systemet som gått fel för användaren. Datorn installerades om och nu med Mavericks. Användaren återställde data från en Time Capsule. Efter det började datorn gå långsamt igen. Man kom överens om att göra ett nytt försök och denna gång skulle eleven bara ta "viktiga filer" till ett USB och inte hela Time Machine backupen. Nästa normala åtgärd är att byta någon hårdvara om problemen kvarstår. För att göra detta måste naturligtvis datorn lämnas in. Ett vanligt fel på dessa datorer är hårddiskkabel och symptomen är seg dator.
Rådet tidigare att lämna in datorn är det som gäller. Självklart är detta garanti och inte en försäkringsfråga om inte datorn har skador eller blivit utsatt för spill.
Tilläggas, att jag aldrig diskuterat detta fel med eleven och alltså aldrig påstått att det inte skulle vara fel på hårddisken. Personen som installerade om datorn sade att det finns inget som indikerar att det skulle vara något fel på disken. Omistallationen gick lika snabbt som vanligt utan avvikelser.
Uppmaning till davidhammarberg är att lämna in datorn så fort som möjligt. VI har bra service på skolan och datorer hämtas och lämnas 2 ggr per dag till och från verkstaden.

Ok tack då lämnar jag in den så fort då möjligt!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-19 15:39
Ursprungligen av Micke W:

Datorn är 3 månader gammal. Det är inte batteriet. Med + 1000 datorer så har vi ganska bara koll på vad som krånglar och vad som inte krånglar.

Tycker det är konstigt att han får problem när han ska starta den nästa dag.

Ursprungligen av juanito:

Men det är länge sen och innan intel tiden, mycket har ändrats sen dess. Jag tippar på batteri, inte lapptoens bruks batteri utan ett litet ett som håller pram och smc igång när datorn är avstängd eller så just hårddisken.

Det är borttaget sen unibody kom (eller strax därefter). Det vanliga batteriet håller NVRAM (PRAM heter det på PPC) och SMC strömsatta.

Ursprungligen av juanito:

Tycker det är konstigt att han får problem när han ska starta den nästa dag.

Det låter i mina öron som att hårddisken är trasig och behöver bytas.

Har ni inte läst vad jag skrivit? Hårddisk-kabeln bråkar på denna modell. Det gör att datorn uppför sig precis som beskrivet och även som om hårddisken skulle vara skadad / trasig. Vi har +700 MacBooks av denna modell. I 8 fall av 10 är det endast kabeln som behöver bytas och i 2 både kabel och disk.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-19 19:10
Ursprungligen av Micke W:

Har ni inte läst vad jag skrivit? Hårddisk-kabeln bråkar på denna modell. Det gör att datorn uppför sig precis som beskrivet och även som om hårddisken skulle vara skadad / trasig. Vi har +700 MacBooks av denna modell. I 8 fall av 10 är det endast kabeln som behöver bytas och i 2 både kabel och disk.

Just att det skulle ha varit kabeln lyckades jag nog missa

  • Medlem
  • 2015-06-03 13:01

Hej.

Jag har i min macbook pro mitten 2009 bytt till en SSD disk (Samsung 850 EVO) och efter bytet uppgraderade jag till Yosemite från Snow Leopard.
Bytet gick bra och den fungerade kanon ett tag. Men så efter någon dag eller två så fick jag upp "stopptecknet" och kunde ej starta datorn. Installerade om allt via time machine och datorn gick bra i ett dygn ungefär, sedan när jag skulle starta den igen fick jag samma tecken. Installerade då om OS X Yosemite och den gick ett tag till innan jag åter fick stopptecknet vid en start.

Vad kan vara fel? Hårddisk, sata-kabel eller något annat?

För att få TRIM-funktionen så installerade jag "chameleon ssd optimizer".

Datorn blir också ganska varm, klart varmare än med gamla operativsystemet.

Med vänlig hälsning
Axie

Ursprungligen av Axie:

Hej.

Jag har i min macbook pro mitten 2009 bytt till en SSD disk (Samsung 850 EVO) och efter bytet uppgraderade jag till Yosemite från Snow Leopard.
Bytet gick bra och den fungerade kanon ett tag. Men så efter någon dag eller två så fick jag upp "stopptecknet" och kunde ej starta datorn. Installerade om allt via time machine och datorn gick bra i ett dygn ungefär, sedan när jag skulle starta den igen fick jag samma tecken. Installerade då om OS X Yosemite och den gick ett tag till innan jag åter fick stopptecknet vid en start.

Vad kan vara fel? Hårddisk, sata-kabel eller något annat?

För att få TRIM-funktionen så installerade jag "chameleon ssd optimizer".

Datorn blir också ganska varm, klart varmare än med gamla operativsystemet.

Med vänlig hälsning
Axie

Kabeln tror jag, byt ut den först.
Ganska vanligt fel efter man bytt ut hårddisken.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-03 13:12
Ursprungligen av Axie:

Hej.

Jag har i min macbook pro mitten 2009 bytt till en SSD disk (Samsung 850 EVO) och efter bytet uppgraderade jag till Yosemite från Snow Leopard.
Bytet gick bra och den fungerade kanon ett tag. Men så efter någon dag eller två så fick jag upp "stopptecknet" och kunde ej starta datorn. Installerade om allt via time machine och datorn gick bra i ett dygn ungefär, sedan när jag skulle starta den igen fick jag samma tecken. Installerade då om OS X Yosemite och den gick ett tag till innan jag åter fick stopptecknet vid en start.

Vad kan vara fel? Hårddisk, sata-kabel eller något annat?

För att få TRIM-funktionen så installerade jag "chameleon ssd optimizer".

Datorn blir också ganska varm, klart varmare än med gamla operativsystemet.

Med vänlig hälsning
Axie

Svårt att säga, men iom den blir varm, och den är så gammal som den är, kolla om batteriet har svällt. Om det har lyckats sätta press på fel ställe kan det ju ha lett till andra problem. Ser det norvalt ut så kan man ju utesluta det. Det andra är att SSD kan ha gett upp.

SSDn i min arbets PC gick sönder. Så även SSD krashar. Jag som trodde att de inte skulle få sådan fel.
Men det kan vara allt möljigt, troligen är det ändå relaterat till hårddisken.

  • Medlem
  • 2015-06-03 20:25
Ursprungligen av keptang:

Kabeln tror jag, byt ut den först.
Ganska vanligt fel efter man bytt ut hårddisken.

Lutar åt att byta kabeln. Vart köper man en sådan bäst? Hittar bara ett ställe i Sverige som säljer den ny och då kostar den 600:-

//Axie

1
Bevaka tråden