Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Wozniak: Apple borde göra en Android-telefon

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kabex:

Fast om Apple gjorde en iPhone med Android, vad skulle du välja då?

Framgick det inte?
Tyckte jag skrev att jag köpte iPhone för IOS annars hade jag köpt en Sony
Eller det var kanske för otydligt

Ursprungligen av Anderlind:

Jag ser inget som hindrar dig att fortsätta göra det. Valfrihet?

Vilken tur du sa det !?

Ursprungligen av lappen71:

Gäsp!!

Instämmer

Ursprungligen av zappee:

Nej, det vore inte alls bra. Hela poängen förloras.

Enbart om din lycka består i att undvara andra frihet. Inget skulle förändras för den som vill köra iOS.

Ursprungligen av zappee:

Att trycka in ett annat OS i en iPhone är inte utveckling.

Det öppnar möjligheten för utveckling. Det är bara att titta på hur mycket nyskapande som kommit genom jailbreak. Föreställ dig hur mycket mer man skulle kunna åstadkomma om Apple inte försökte förhindra det.

  • Medlem
  • 2014-02-10 03:39
Ursprungligen av MalcomX:

Framgick det inte?
Tyckte jag skrev att jag köpte iPhone för IOS annars hade jag köpt en Sony
Eller det var kanske för otydligt

Jamen då tar vi och vänder på frågan bara:

Om Sony fick möjlighet att göra en telefon med iOS, vilken skulle du välja då; iPhone eller iXperia?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-11 20:07
Ursprungligen av John A:

Enbart om din lycka består i att undvara andra frihet. Inget skulle förändras för den som vill köra iOS..

Givetvis skulle det förändras eftersom hårdvaran nu måste anpassas till Android också.

Ursprungligen av John A:

Det öppnar möjligheten för utveckling. Det är bara att titta på hur mycket nyskapande som kommit genom jailbreak. Föreställ dig hur mycket mer man skulle kunna åstadkomma om Apple inte försökte förhindra det.

Apple hindrar inte för skojs skull utan för att det, enligt dem, skulle skapa mer problem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-11 20:34
Ursprungligen av zappee:

Givetvis skulle det förändras eftersom hårdvaran nu måste anpassas till Android också.

Apple hindrar inte för skojs skull utan för att det, enligt dem, skulle skapa mer problem.

Något som det gör också för alltid är det någon app som krånglar och kraschar iOS när man har jailbreakat.

Ursprungligen av zappee:

Givetvis skulle det förändras eftersom hårdvaran nu måste anpassas till Android också.

Alla telefoner kör redan i princip samma hårdvara. På sin höjd skulle man behöva lägga till någon extra drivrutin.

Ursprungligen av zappee:

Apple hindrar inte för skojs skull utan för att det, enligt dem, skulle skapa mer problem.

Det absolut minsta som man vill att Apple ska göra är att ta bort raderna i boot loadern som kollar om operativsystemet som laddas är digitalt signerat av Apple. Det är det enda. Så länge det är gjort kan alla andra problem lösas.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-11 23:01
Ursprungligen av John A:

Alla telefoner kör redan i princip samma hårdvara. På sin höjd skulle man behöva lägga till någon extra drivrutin.

Källa på det tack.

Ursprungligen av lappen71:

Källa på det tack.

Vad vill du ha källa på? Det är inte direkt raketforskning att man kan porta ett OS till ny hårdvara, framförallt när man redan har support för arkitekturen. Utöver det behöver du drivrutiner för resterande hårdvara. Om detta är ett nytt koncept föreslår jag att du läser en bok i operativsystemslära; kan rekommendera Andrew S Tanenbaums böcker Modern Operating Systems och Operating Systems Design and Implementation.

Sluta trolla, tack, en finfin funktion här om man vill prata med varandra privat.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-12 22:04
Ursprungligen av John A:

Alla telefoner kör redan i princip samma hårdvara. På sin höjd skulle man behöva lägga till någon extra drivrutin.

Så länge det inte är exakt samma så är de fortfarande ytterligare hårdvara att ta hänsyn till vilket ger längre ledtider

Ursprungligen av John A:

Det absolut minsta som man vill att Apple ska göra är att ta bort raderna i boot loadern som kollar om operativsystemet som laddas är digitalt signerat av Apple. Det är det enda. Så länge det är gjort kan alla andra problem lösas.

Och samtidigt får man Apple-produkter som kommer fungera sämre och Apples support får mer att göra och märket får sämre rykte.

Ursprungligen av zappee:

Och samtidigt får man Apple-produkter som kommer fungera sämre och Apples support får mer att göra och märket får sämre rykte.

Det här var nog den mest bisarra argumentation jag hört från en frihetsmotståndare; att Apples support skulle få mer att göra om användarna hade frihet. Jag kan köpa argumenteringen att man vill bära Apples elektroniska handbojor, men att vägra andra att slippa för att hålla telefonköerna nere? Jag är mållös, jag förstår verkligen inte tankegången.

Ursprungligen av John A:

Det här var nog den mest bisarra argumentation jag hört från en frihetsmotståndare; att Apples support skulle få mer att göra om användarna hade frihet. Jag kan köpa argumenteringen att man vill bära Apples elektroniska handbojor, men att vägra andra att slippa för att hålla telefonköerna nere? Jag är mållös, jag förstår verkligen inte tankegången.

Nu måste jag nog hoppa in och försvara @zappee för enligt min erfarenhet så minskar alltid supportärende när saker är intuitiva och logiska. Ett exempel från verkligheten är när jag sålde, driftade och migrerade 100 användare från Windows till OSX tillsammans med deras supportavdelning. Inom loppet av ett halvår hade antalet supportärende minskat med 67%. Ju fler inställningar man har desto större sannolikhet är det att ovana användare går in och ändrar saker vilket leder till fler samtal till supporten för att lösa problemen. Om vi nu tänker oss att detta handlar om folk som inte gärna Googlar fram lösningar eller försöker sig på att lösa det själva.

Den aktuella frågeställningen är dock irrelevant. Apple har lagt ner så mycket tid och pengar i att utveckla och förfina iOS till det fantastiska operativsystemet det är idag att alternativ till sitt eget inte är ett... alternativ. Varför skulle man dra in något som man måste arbeta lika mycket med och dessutom extra mycket med för att passa in i ekosystemet man under 10 år byggt upp? För att locka Android-användarna? Nej jag tvivlar mycket starkt på att det finns en ekonomisk vinst i det. Framför allt om man inser hur mycket förändringar och arbete som hade krävts för att implementera det.

Ursprungligen av grenhall:

Nu måste jag nog hoppa in och försvara @zappee för enligt min erfarenhet så minskar alltid supportärende när saker är intuitiva och logiska. Ett exempel från verkligheten är när jag sålde, driftade och migrerade 100 användare från Windows till OSX tillsammans med deras supportavdelning. Inom loppet av ett halvår hade antalet supportärende minskat med 67%. Ju fler inställningar man har desto större sannolikhet är det att ovana användare går in och ändrar saker vilket leder till fler samtal till supporten för att lösa problemen. Om vi nu tänker oss att detta handlar om folk som inte gärna Googlar fram lösningar eller försöker sig på att lösa det själva.

Låt mig förtydliga. Jag ifrågasätter inte att det kan öka trycket på supporten. Jag ifrågasätter att det över huvud taget är ett argument. Jag köper att man inte är intresserad. Jag köper att man vill köra iOS. Men att hävda att man inte ska tillåta någon att ha frihet på plattformen för att det kanske kan öka trycket på supporten hos ett av världens rikaste företag, det är ett svepskäl för att rättfärdiga regelrätt förtryck av användarna.

Men om vi nu antar att det faktiskt skulle leda till ett högre tryck på supporten, är det då ett problem? Hur hanterar Apple idag de som ringer in och behöver hjälp med att köra GNU/Linux på sin Mac? Finns det någon som ens ringer in om det? Jag kan bara anta att om någon faktiskt gjorde det så skulle de få ett blankt svar om att supporten bara kan supporta OS X samt på sin höjd enklare assistans kring installation av Windows. Jag har aldrig någonsin hört något om att Apples märke skulle ha ett sämre rykte på grund av detta. Tvärtom känner jag till många som numera kör Mac just på grund av att man fritt kan blanda både OS X och andra operativsystem. Argumenten går inte ihop; det finns inget som backar upp dem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-13 12:52
Ursprungligen av John A:

Låt mig förtydliga. Jag ifrågasätter inte att det kan öka trycket på supporten. Jag ifrågasätter att det över huvud taget är ett argument.

Jag tolkar det mer som en förklaring till varför Apple inte vill göra det, än ett argument för en personlig åsikt..

Ursprungligen av John A:

....det är ett svepskäl för att rättfärdiga regelrätt förtryck av användarna....

Hahaha! Du är rolig. Förtryck vore om Apple gjorde statskupp och tvingade alla att äga, använda och köpa appar till iPhone, och endast iPhone. Friheten är total. Vill du inte ha iOS så som det är gestaltat, så är du och alla andra i full frihet att köpa någon av de hundratals andra modellerna av smartphone från dussintals tillverkare.
Förtryck förekommer i Nordkorea, Syrien mm. Att kalla inlåsningen i iOS för förtryck gör dig bara till åtlöje.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-13 23:08
Ursprungligen av John A:

Det här var nog den mest bisarra argumentation jag hört från en frihetsmotståndare; att Apples support skulle få mer att göra om användarna hade frihet. Jag kan köpa argumenteringen att man vill bära Apples elektroniska handbojor, men att vägra andra att slippa för att hålla telefonköerna nere? Jag är mållös, jag förstår verkligen inte tankegången.

Frihetsmotståndare?
Hur hjärntvättad är du egentligen?

Du fattar förmodligen inte för att du inte kan tänka dig in hur ett företag fungerar utan du tänker bara på dig själv.

Ursprungligen av John A:

Låt mig förtydliga. Jag ifrågasätter inte att det kan öka trycket på supporten. Jag ifrågasätter att det över huvud taget är ett argument. Jag köper att man inte är intresserad. Jag köper att man vill köra iOS. Men att hävda att man inte ska tillåta någon att ha frihet på plattformen för att det kanske kan öka trycket på supporten hos ett av världens rikaste företag, det är ett svepskäl för att rättfärdiga regelrätt förtryck av användarna.

Men om vi nu antar att det faktiskt skulle leda till ett högre tryck på supporten, är det då ett problem? Hur hanterar Apple idag de som ringer in och behöver hjälp med att köra GNU/Linux på sin Mac? Finns det någon som ens ringer in om det? Jag kan bara anta att om någon faktiskt gjorde det så skulle de få ett blankt svar om att supporten bara kan supporta OS X samt på sin höjd enklare assistans kring installation av Windows. Jag har aldrig någonsin hört något om att Apples märke skulle ha ett sämre rykte på grund av detta. Tvärtom känner jag till många som numera kör Mac just på grund av att man fritt kan blanda både OS X och andra operativsystem. Argumenten går inte ihop; det finns inget som backar upp dem.

Förtryck?
Är du på riktigt eller?
Vad gör du ens här när du anser att Apple utövar förtyck?

Om det nu var så svårt att förstå så var det INTE ett argument utan en förklaring till varför Apple inte låter dig installera Android på sin hårdvara.

Att ett företag får sämre rykte för att saker och ting inte fungerar är väl inte så svårt att förstå?

Hade man släppt Windows till viss specifik hårdvara där det verkligen fungerade felfritt hade det inte heller haft så dåligt rykte som det har idag.

Ursprungligen av zappee:

Om det nu var så svårt att förstå så var det INTE ett argument utan en förklaring till varför Apple inte låter dig installera Android på sin hårdvara.

Det ber jag i så fall förstås om ursäkt för. Jag måste ha missat där detta framkom.

Bevaka tråden