Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför (eller hur) laddas flikar om i Safari på iPad?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-02-09 16:03

Jag kör ofta många flikar öppna när jag surfar runt och ett fenomen som stör mig att när jag går tillbaka till en flik så ladda hela den sidan om. Gör jag en snabb förflyttning mellan två flikar kan den fortfarande ligga kvar, men väntar jag några sekunder så laddas hela sidan om. Varför är det så och går det att styra/ställa in på nåt vis? Det är särskilt irriterande på Facebook bl.a då man får börja om längst upp i feeden hela tiden, samt en forumsida jag brukar besöka frekvent. Den är kodad så att jag där blir "utkastad" till första sidan, även om jag var långt inne i en forumtråd.

Nån annan som irriterar sig på detta?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-09 16:13

Det beror på huruvida innehållet finns kvar i minnet eller ej. Eftersom RAM är en väldigt begränsad resurs på en iPad så kräver iOS att appar frigör minne när det börjar bli trångt. Då ryker bakgrundsflikarna som du inte har besökt på ett tag.

På Ios 5 är det inte såhär... Efter jag uppdaterade till Ios 7 så började den.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-02-09 16:35
Ursprungligen av anitramane:

På Ios 5 är det inte såhär... Efter jag uppdaterade till Ios 7 så började den.

Ja, vill också minnas att det blivit sämre i och med iOS7.

Ursprungligen av CEk:

Ja, vill också minnas att det blivit sämre i och med iOS7.

Eftersom Apple kör på 64-bits nu så få vi hoppas på en 8 Gigabyte Ram Ipad nu i år. Borde bli bättre då/inte hända alls.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-10 04:39
Ursprungligen av CEk:

Ja, vill också minnas att det blivit sämre i och med iOS7.

Före iOS7 kunde man väl max ha 8? flikar öppna, nu är det obegränsat antal. Men RAM är ju fortfarande begränsat på enheten så omladdning krävs

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-02-10 11:00
Ursprungligen av IngoX:

Före iOS7 kunde man väl max ha 8? flikar öppna, nu är det obegränsat antal. Men RAM är ju fortfarande begränsat på enheten så omladdning krävs

8 hade räckt åt mig, sålänge jag sluppit omladdningarna som nu istället blivit ett irritationsmoment.

Om du har max 8 flikar fungerar det bättre?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-02-10 12:06
Ursprungligen av hummel:

Om du har max 8 flikar fungerar det bättre?

Nu hänger jag inte med riktigt. Poängen är att problemet existerade inte i samma utsträckning innan iOS7, vilket är lite störande att det då blivit sämre.

Ursprungligen av CEk:

Nu hänger jag inte med riktigt. Poängen är att problemet existerade inte i samma utsträckning innan iOS7, vilket är lite störande att det då blivit sämre.

Ponera att du iom iOS 7 har fler flikar öppna samtidigt, och att detta påverkar? Förr kunde du ha max 8. Det är ett rimligt antagande att iOS inte behöver fimpa innehållet i dina flikar om du har max 8 öppna jämfört med om du har typ 16.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-02-10 16:04
Ursprungligen av pmarriott:

Ponera att du iom iOS 7 har fler flikar öppna samtidigt, och att detta påverkar? Förr kunde du ha max 8. Det är ett rimligt antagande att iOS inte behöver fimpa innehållet i dina flikar om du har max 8 öppna jämfört med om du har typ 16.

Då förstår jag. Problemet är att det sker även om jag bara har 2-3 flikar öppna också. :/

Ursprungligen av CEk:

Då förstår jag. Problemet är att det sker även om jag bara har 2-3 flikar öppna också. :/

Vilka andra appar har du igång?
Hur mycket ledigt minne har du?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-02-10 16:40
Ursprungligen av hummel:

Vilka andra appar har du igång?
Hur mycket ledigt minne har du?

Oftast har jag bara Safari öppet.

Så du har stängt av övriga appar manuellt?
Hur mycket ledigt minne har du?

Det grundläggande problemet är att Safari för iOS är kasst, eller åtminstone halvdåligt. Safari för Mac OS X hade länge samma problem, ett konstant omritande av bakgrundsflikar. Safari för iOS är ju också jävligt kraschbenäget. För mig kraschar det flera gånger i veckan, och vissa sajter kan jag till och med upprepa problemet. Jag vet t.ex. en sajt, när man ska fylla i ett visst formulär så kraschar safari ofelbart.

På andra enheter kan du ju byta browser, men på iOS får väl helt enkelt vänta och hoppas att Apple behagar göra något åt det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-11 18:23

Det är betydligt bättre i iOS 7.1 betan kan jag trösta med.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-02-12 22:51

Nu har plötslig iPaden börjat krångla med att den tappar kontakten med internet helt random. Får ett meddelande att den inte kan hitta servern, några sekunder senare försöker jag igen och det funkar. Detta sker på en massa olika sidor. På iPhonen, Macbooken och min Tab 3 fungerar det utan avbrott. Har återställt nätverksinställningarna men problemet kvarstår.

Vad kan nu plötsligt ha skett utan att jag gjort nån ändring alls?

Ursprungligen av CEk:

Nu har plötslig iPaden börjat krångla med att den tappar kontakten med internet helt random. Får ett meddelande att den inte kan hitta servern, några sekunder senare försöker jag igen och det funkar. Detta sker på en massa olika sidor. På iPhonen, Macbooken och min Tab 3 fungerar det utan avbrott. Har återställt nätverksinställningarna men problemet kvarstår.

Vad kan nu plötsligt ha skett utan att jag gjort nån ändring alls?

Har samma problem med både iPhone 5 och iPad Air, "internet" bara dör, byter jag WiFi så funkar det i ett par dagar/en vecka, sen slutar det igen, byter WiFi, funkar igen.. En evig loop. Crap!

Gör man en google-sökning så är det massor som har dessa problem.

Frugan är mindre glad som använder båda dessa enheter..

Har ni följt denna guide?:
http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip...

Misstänker att ni behöver återställa utan att synka in kopia. Ett annat alt kan vara att vänta in iOS 7.1.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har ni följt denna guide?:
http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip...

Misstänker att ni behöver återställa utan att synka in kopia. Ett annat alt kan vara att vänta in iOS 7.1.

Provat allt tyvärr. Annars hade jag löst det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-02-13 00:30
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har ni följt denna guide?:
http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip...

Misstänker att ni behöver återställa utan att synka in kopia. Ett annat alt kan vara att vänta in iOS 7.1.

Tar det nu då jag jailbreakat, men det är ändå ytterst märkligt att det bara kommit utan att jag som sagt gjort nån ändring. :/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-02-16 15:55

Alltså, det har bara blivit värre och värre. Vad beror det på egentligen? Såhär ser det ut för mig stup i kvarten;

Edit; efter lite googlande så verkar det vara fler som har just det problemet men ingen verkar hitta nån lösning. Nån annan som har det här?

Senast redigerat 2014-02-16 16:18
Ursprungligen av CEk:

Tar det nu då jag jailbreakat, men det är ändå ytterst märkligt att det bara kommit utan att jag som sagt gjort nån ändring. :/

Ok, då har du iaf fått min rekommendation på lösning. Exakt vad som det beror på kan nog ingen veta, kan vara ngt med din jailbreak, kan vara något helt annat..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-02-16 16:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok, då har du iaf fått min rekommendation på lösning. Exakt vad som det beror på kan nog ingen veta, kan vara ngt med din jailbreak, kan vara något helt annat..

Konstiga är som sagt att jag inte gjort en endaste ändring på nåt, inte uppdaterat nåt tweak i Cydia etc. utan det bara kom helt plötsligt. Men som sagt, fler verkar ha problemet så det verkar ju inte vara lokaliserat till just bara min iPad.

Ursprungligen av CEk:

Konstiga är som sagt att jag inte gjort en endaste ändring på nåt, inte uppdaterat nåt tweak i Cydia etc. utan det bara kom helt plötsligt. Men som sagt, fler verkar ha problemet så det verkar ju inte vara lokaliserat till just bara min iPad.

Det är faktiskt vanligare än vad man kan tro, att fel bara uppstår av ngn anledning. Ja, det är ett antagande man kan göra, dvs anse att det är en bugg.

Ursprungligen av CEk:

Konstiga är som sagt att jag inte gjort en endaste ändring på nåt, inte uppdaterat nåt tweak i Cydia etc. utan det bara kom helt plötsligt. Men som sagt, fler verkar ha problemet så det verkar ju inte vara lokaliserat till just bara min iPad.

Dessa "fler" har dom jailbreak eller inte?

Jag hoppas att Mac Os10.10 inte tar in denna "feature". Då stannar jag på mavericks.

Ursprungligen av anitramane:

Jag hoppas att Mac Os10.10 inte tar in denna "feature". Då stannar jag på mavericks.

Nu pratar vi om Safar på iPad.

För övrigt har det hänt mig då och då att Safari ballar ur och säger att det inte finns någon internet. Då tvångsavslutar jag Safari, sen brukar det funka. Detta har förekommit genom samtliga versioner av iOS sen jag skaffade min första iPad 1.

Bevaka tråden