Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svarta bilder vid import till iphoto från iphone

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-02-09 11:45

Hej
Min dotter har tidigare haft en 3Gs som hon har laddat ner en hel del olika appar som kan förvränga bilder mm. Jag upptäckte att vissa bilder (både manipulerade och icke manipulerade) blev svarta när jag laddade ur bilderna till iphoto, Tänkte att det blivit något fel med kamerans mjukvara edl. Hon övertog sedan en iphone 4 där vi laddade in hennes säkerhetskopia vid konfigueringen av telefonen.
Hon har sedan tagit nya bilder med den nya telefonen. När jag nu ska ladda ur bilderna så ligger det bilder från den gamla och den nya telefonen som ska laddas ur. Problemet med de svarta bilderna återfinns nu både för bilderna med den gamla och den nya telefonen.

Problemet är alltså att vissa bilder blir svarta när man laddar över bilderna från iphone till iphoto. Tyvärr ser jag inget samband vilka bilder som drabbas. Däremot så tror jag att det bara rör sig om bilder och inte filmer.

Är det någon som råkat ut för samma problem?
Är det någon som vet vad problemet kan bestå av?

Version av iOS i telefonen?
Version av OS X i datorn?
Version av iPhoto i datorn?

Och bilderna är inte svarta när man tittar på dem direkt i telefonen?

Vad händer om du i stället använder programmet Bildinsamling för att hämta in bilderna till datorn?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-09 12:07

Och är bilderna svarta om man öppnar dem med ett annat program, tex Förhandsvisning eller en webbläsare?
Hur stora (filstorlek i KB) är de svarta bilderna?
(Har själv ~1‰ helsvarta bilder från min 4S, de är tagna med kameraappen, oredigerade).

  • Medlem
  • 2014-02-09 12:14

Har kopierat bilden till skrivbordet och sedan öppnat den i förhandsvisning och den är svart även där.

iOS 7.0.4
OS X 10.6.8
iPhoto 9.2.3

Bilderna är inte svarta i telefonen.

Var hittar jag programmet Bildinsamling. I macen eller ska det laddas ner?

Ursprungligen av hman:

...Var hittar jag programmet Bildinsamling. I macen eller ska det laddas ner?

Det är ett program som ingår i OS X. Ligger i Programmappen.

  • Medlem
  • 2014-02-09 12:40

Svarta bilden:
upplösning 480*640
storlek 11 k

provade att skicka bilden som meddelande till min 5s och den blir bra.

ska lägga till att vi inte har haft några problem med svarta bilder från andra enheter (kameror, 5s, 4s, 4)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-09 12:46
Ursprungligen av hman:

provade att skicka bilden som meddelande till min 5s och den blir bra.

Spara ner den i kamerarullen på din 5s och ta över den till datorn därifrån. Blir det samma problem?

  • Medlem
  • 2014-02-09 13:01

Efter att ha sparat ner den i kamerarullen på min 5s så går det utmärkt att ladda över den till datorn.
Känns lite förvirrat nu

  • Medlem
  • 2014-02-10 21:33

Jag menade inte att skrämma iväg er. Att sms:a över 200 bilder till min 5s så att jag sedan kan ladda över bilderna är inget alternativ som jag ser det.
Även fast ni inte har en lösning har ni kanske en idé om var problemet kan sitta.

Sökte lite snabbt på nätet och det verkar finnas andra med liknande problem, här är en länk till ett exempel med en lösning: https://discussions.apple.com/message/2297143...
Har dock ingen aning om det fungerar.

En sak du kan försöka med är att använda dropbox för att föra över filerna.

  • Medlem
  • 2014-03-01 11:46

Testade att reparera bilddatabasen som det står om i länken. Verkar som att det fungerade. Om inte så har jag väl anledning att återkomma i ärendet
Tackar så länge.

1
Bevaka tråden