Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Wozniak: Apple borde göra en Android-telefon

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples medgrundare Steve Wozniak har blivit känd för att göra egensinniga uttalanden. I en intervju med Wired säger han att Apple borde utveckla en telefon för operativsystemet Android.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-07 16:42

Är det inte dags att sluta ta denna föredetting på allvar!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-07 16:43

Like that's going to happen…

Han verkar lite pårökt....varmrökt

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2014-02-07 19:32

Ja, han har ju humor i alla fall. Den lille spelevinkeln.

Likt jag idag kan installera GNU/Linux eller Windows på en Mac så vore det i alla fall bra om man fick tillåtelse att installera Android eller annat valfritt OS på en iPhone. Motsvarande går redan att göra på många "Android-telefoner". Inte riktigt det som Woz vill, men en bit på vägen. Tycker att de borde lyssna lite mer på honom, han är en ganska vettig typ.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-07 20:28
Ursprungligen av John A:

Likt jag idag kan installera GNU/Linux eller Windows på en Mac så vore det i alla fall bra om man fick tillåtelse att installera Android eller annat valfritt OS på en iPhone. Motsvarande går redan att göra på många "Android-telefoner". Inte riktigt det som Woz vill, men en bit på vägen. Tycker att de borde lyssna lite mer på honom, han är en ganska vettig typ.

Vem vet vad framtiden har i sitt sköte. Apple håller nog fast vid sin "låsta" position och absolut så länge dom säljer hyfsat med telefoner och läsplattor då finns ingen anledning att öppna för andra plattformer. Men dalar försäljningen katastrofalt för Apple så visst kan dom tänkas förändra sina strategier men föga troligt.

Apple iOS är ett seriöst och etablerat, tydligt alternativ till android. En bra balans. Som användare är det viktigt tycker jag att ha minst två tydliga alternativ att välja mellan vad det än gäller i livet. Om det så är dagens lunch vi snackar om vill man ha tydliga alternativ. Inte bara ett hopkok av all röra.

Som John Gruber säger..: "Bless his heart, we all love him to death, but I don’t think Woz understands what has made Apple successful since 1984."

Ursprungligen av John A:

Likt jag idag kan installera GNU/Linux eller Windows på en Mac så vore det i alla fall bra om man fick tillåtelse att installera Android eller annat valfritt OS på en iPhone. Motsvarande går redan att göra på många "Android-telefoner". Inte riktigt det som Woz vill, men en bit på vägen. Tycker att de borde lyssna lite mer på honom, han är en ganska vettig typ.

Varför "Androidtelefoner" inom ""?

Ursprungligen av BlackSmp:

Varför "Androidtelefoner" inom ""?

Om man har tillåtelse att installera ett annat OS så är det ju inte så mycket Android med den, det var bara det OS:et som kom förinstallerat. Då är det en dator, i mångt och mycket som andra datorer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-07 22:59

Jag tolkade inte Woz' ord som att han vill eller tycker att Apple ska göra det. Han säger ju att inget skulle hindra Apple att göra det, och att de skulle kunna ha båda operativen. Och visst, inget hindrar dem väl...

Vilket Pucko
Jag köper Iphone för IOS och i annat fall hade jag köpt en Sony

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-07 23:01
Ursprungligen av kenjon:

Jag tolkade inte Woz' ord som att han vill eller tycker att Apple ska göra det. Han säger ju att inget skulle hindra Apple att göra det, och att de skulle kunna ha båda operativen. Och visst, inget hindrar dem väl...

Inte?

Citat:

utan föreslår att företaget kompletterar med att även göra telefoner för Android.

Ursprungligen av MalcomX:

Vilket Pucko
Jag köper Iphone för IOS och i annat fall hade jag köpt en Sony

Jag ser inget som hindrar dig att fortsätta göra det. Valfrihet?

Ursprungligen av lappen71:

Inte?

Varför inte?
Utveckling ser jag som något bra och positivt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-07 23:30
Ursprungligen av lappen71:

Inte?

Det var inte från Woz' citat, utan jag såg det som en tolkning av artikelförfattaren. Men jag har inte läst källtexten...

Ursprungligen av MalcomX:

Vilket Pucko
Jag köper Iphone för IOS och i annat fall hade jag köpt en Sony

Då kanske du skall snabba dig (att köpa en Sony). Jag läste i tidningen att Sony har börjat sälja ut. Fast än så länge var det visst PC-delen.

Sedan kan det ju finns mer än en anledning till att Jobs och Woz gick skilda vägar. Dum är han väl inte (Woz alltså) men det var länge sedan jag såg hans namn på något nyskapande inom data. Android är ju i grunden en del av öppnasystem-världen och på senare tid har vi ju sett att t ex Samsung provat att bli mer egensinning på basis av Android, men kallats tillbaka. Apple har ett eget eko-system och genom åren har skallet gått: öppna upp. Men så länge Apple gör så många saker så mycket bättre, varför skall de?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-08 09:34
Ursprungligen av Anderlind:

Varför inte?
Utveckling ser jag som något bra och positivt.

Ta och läs mitt inlägg igen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-08 09:37
Ursprungligen av kenjon:

Det var inte från Woz' citat, utan jag såg det som en tolkning av artikelförfattaren. Men jag har inte läst källtexten...

Och ändå påstår du att han inte sagt det När jag läser original texten tolkar jag också att det är det föredettingen säger att Apple borde göra.

Senast redigerat 2014-02-08 10:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-08 09:59
Ursprungligen av ArtAudio:

Då kanske du skall snabba dig (att köpa en Sony). Jag läste i tidningen att Sony har börjat sälja ut. Fast än så länge var det visst PC-delen.

Sedan kan det ju finns mer än en anledning till att Jobs och Woz gick skilda vägar. Dum är han väl inte (Woz alltså) men det var länge sedan jag såg hans namn på något nyskapande inom data. Android är ju i grunden en del av öppnasystem-världen och på senare tid har vi ju sett att t ex Samsung provat att bli mer egensinning på basis av Android, men kallats tillbaka. Apple har ett eget eko-system och genom åren har skallet gått: öppna upp. Men så länge Apple gör så många saker så mycket bättre, varför skall de?

Sony sålde sin dator-division för att satsa på annat (plattor, smartphones m.m.). Ex går Sonys spel-divison enormt bra. Överlag går "PC" divisioner runt om i världen dåligt. Apple och Lenovo är typ undantag.

Att Apple släpper Android-lurar känns lika sannolikt dom att Apple släpper en Windows-dator. Never going to happen. Eventuellt på sikt skulle det vara möjligt med ex en "bootcamp" lösning beroende på hur utvecklingen ter dig. Osannolikt dock.

Ursprungligen av lappen71:

Och ändå påstår du att han inte sagt det När jag läser original texten tolkar jag också att det är det föredettingen säger att Apple borde göra.

jag tycker att det är rätt onödigt att kalla en man som nått dit han ville i sitt liv för en fördetting. Det är en sak att vi har inte har samma uppfattning som honom men det där är onödigt även om Woz inte besöker det här forumet och läser det.

Han har en plats i Inventors Hall of Fame och en given plats i datorhistorien och jag är rätt övertygad om att han har åstadkommit mer än vad du har gjort eller kommer att göra på en professionell nivå.

Ursprungligen av cubeis:

Apple iOS är ett seriöst och etablerat, tydligt alternativ till android. En bra balans. Som användare är det viktigt tycker jag att ha minst två tydliga alternativ att välja mellan vad det än gäller i livet.

Japp. Ios må inte vara något alternativ för mig, men jag vill att Apple ska fortsätta trycka ut det för att hålla en blåslampa i bakpartiet på Google.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-08 10:37
Ursprungligen av BlackSmp:

jag tycker att det är rätt onödigt att kalla en man som nått dit han ville i sitt liv för en fördetting. Det är en sak att vi har inte har samma uppfattning som honom men det där är onödigt även om Woz inte besöker det här forumet och läser det.

Han har en plats i Inventors Hall of Fame och en given plats i datorhistorien och jag är rätt övertygad om att han har åstadkommit mer än vad du har gjort eller kommer att göra på en professionell nivå.

Onödigt må hända men det är sant för han används enbart som en galjonsfigur över vad han HAR åstadkommit.
Folk är snabba att ta hans ord som någon sorts sanning och värde när han siar om vad Apple borde göra och gör.

Så jag måste ha åstadkommit mer inom samma yrke för att få kalla någon föredetting?
Det innebär att nästan ingen får kalla någon för någonting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-08 13:36
Ursprungligen av lappen71:

Onödigt må hända men det är sant för han används enbart som en galjonsfigur över vad han HAR åstadkommit.
Folk är snabba att ta hans ord som någon sorts sanning och värde när han siar om vad Apple borde göra och gör.

Så jag måste ha åstadkommit mer inom samma yrke för att få kalla någon föredetting?
Det innebär att nästan ingen får kalla någon för någonting.

Jag tycker att dina slutsatser/åsikter är väldigt kategoriska och det känns som att du saknar en viss insikt hur it-branschen faktiskt fungerar. Dessutom skriver du som en kratta....

Men om vi skall tala om det aktuella ämnet. Det kommer aldrig att hända. Punkt. I varje fall inte inom en överskådlig framtid. Jag tror däremot att det skulle vara en bra produkt som skulle locka många användare. Kanske inte så många att det skulle vara motiverat rent affärsmässigt, men i alla fall.

Personligen så köper jag Mac-datorer främst pga hårdvaran. Inte prestandan, utan formgivningen och kvalitetskänslan.

Vad beträffar Steve W så är det väl ganska känt att han inte är någon affärsman utan en fantastiskt duktig nörd-ingenjör....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-08 14:55

Steve Wozniak har sin plats i historien inget Apple whatsoever utan hans grundläggande ödmjuka Ingenjörsarbete

Wozniak har väl all rätt i världen att uttala sig om Apple sen kan man tycka vad man vill om det . Han har min fulla respekt forever.....

Senast redigerat 2014-02-08 15:18
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-08 15:16
Ursprungligen av foccus:

Jag tycker att dina slutsatser/åsikter är väldigt kategoriska och det känns som att du saknar en viss insikt hur it-branschen faktiskt fungerar. Dessutom skriver du som en kratta....

Trevligt att du angriper mina åsikter genom att hoppa på mig genom min förmåga att uttrycka mig i skrift.
Betyder att du inte är värd att tas på allvar.

Så det Steve Wozniak egentligen säger är att Apple borde tillverka Android-telefoner för att alla Android-telefoner saknar kvalitetskänsla. Jag håller med. HTC One undantaget då för den känns verkligen robust.

  • Medlem
  • 2014-02-08 15:37
Ursprungligen av MalcomX:

Vilket Pucko
Jag köper Iphone för IOS och i annat fall hade jag köpt en Sony

Fast om Apple gjorde en iPhone med Android, vad skulle du välja då?

Ursprungligen av grenhall:

Så det Steve Wozniak egentligen säger är att Apple borde tillverka Android-telefoner för att alla Android-telefoner saknar kvalitetskänsla. Jag håller med. HTC One undantaget då för den känns verkligen robust.

Jag tolkar det mer som att han tycker de borde komma åt de som föredrar formgivningen hos iPhone men öppenheten i Android. Jag tror nog det finns tillräckligt många för att det skulle vara lönsamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-08 16:29
Ursprungligen av lappen71:

Trevligt att du angriper mina åsikter genom att hoppa på mig genom min förmåga att uttrycka mig i skrift.
Betyder att du inte är värd att tas på allvar.

Det var inte vad jag skrev. Först kommenterade jag åsikterna. Sedan skriften.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-08 16:54
Ursprungligen av foccus:

Det var inte vad jag skrev. Först kommenterade jag åsikterna. Sedan skriften.

Gäsp!!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-09 23:24
Ursprungligen av John A:

Likt jag idag kan installera GNU/Linux eller Windows på en Mac så vore det i alla fall bra om man fick tillåtelse att installera Android eller annat valfritt OS på en iPhone. Motsvarande går redan att göra på många "Android-telefoner". Inte riktigt det som Woz vill, men en bit på vägen. Tycker att de borde lyssna lite mer på honom, han är en ganska vettig typ.

Nej, det vore inte alls bra. Hela poängen förloras.

Ursprungligen av Anderlind:

Jag ser inget som hindrar dig att fortsätta göra det. Valfrihet?

Varför inte?
Utveckling ser jag som något bra och positivt.

Att trycka in ett annat OS i en iPhone är inte utveckling.

Ursprungligen av foccus:

Jag tycker att dina slutsatser/åsikter är väldigt kategoriska och det känns som att du saknar en viss insikt hur it-branschen faktiskt fungerar. Dessutom skriver du som en kratta....

Men om vi skall tala om det aktuella ämnet. Det kommer aldrig att hända. Punkt. I varje fall inte inom en överskådlig framtid. Jag tror däremot att det skulle vara en bra produkt som skulle locka många användare. Kanske inte så många att det skulle vara motiverat rent affärsmässigt, men i alla fall.

Personligen så köper jag Mac-datorer främst pga hårdvaran. Inte prestandan, utan formgivningen och kvalitetskänslan.

Vad beträffar Steve W så är det väl ganska känt att han inte är någon affärsman utan en fantastiskt duktig nörd-ingenjör....

Varför skulle det vara en bra produkt?
Och vad ska den locka med?

Ungefär lika bra som att slänga in Windows på en Mac.

Bevaka tråden