Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernetproblem Airport Extreme Gen 1

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-31 11:09

Det här är en bild på mitt nätverk hemma. Problemet jag har är att två enheter inte vill fungera via ethernet.

Först var det AppleTV´n (Gen 2), för några veckor sedan ville den enbart koppla upp sig mot Wi-Fi. Jag förmodade att ethernetkortet gått sönder och eftersom det inte är några problem med att köra över Wi-Fi så har det fått vara så. Och den är mest troligt trasig också.

Nu i dag på morgonen så fick inte min iMac kontakt via sitt ethernetkort och jag har nu spenderat några timmar med att felsöka och kan inte hitta något problem.

Ethernet är helt i iMacen, och alla kablar och switchar mm fungerar. Jag får nämligen en uppkoppling om jag kör på DHCP, då mot byns Gateway. Vilket känns konstigt.

Har återställt Airport Extream.

I går installerade jag VirtualBox och Ubuntu i den. Men både det och OS 10 fungerade bra hela kvällen i går efter installationen. Men det känns ändå som detta ethernet-problem på något sätt har med VB att göra, även om jag inte kan hitta något fel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-31 12:47

Vad menar du med att det inte fungerar? Hittas inte kortet i Om den här datorn, får du ingen IPadress, kan du inte pinga, får du DNS etc.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-31 13:55

Det är det som är så konstigt. Jag får ingen IP adress från Extremen till iMacen när jag kör DHCP. Däremot går den rakt igenom Extrem till byns gateway där iMacen får en IP adress.
Andra prylar får sin IP från extremen, tex min dreambox.

Det låter som att du inte får en IP-adress. Får dina interna enheter en IP-adress av din Airport Extreme eller är det så att den står i bryggläge? Om den är i bryggläge kan det hända att IP-adresserna i "byns gateway" är slut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-31 13:59

Mina stationära datorer har jag fasta adresser på...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-31 14:03

Jag har fasta på mina också men det fungera inte för iMacen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-31 14:08
Ursprungligen av suddgummi:

Det låter som att du inte får en IP-adress. Får dina interna enheter en IP-adress av din Airport Extreme eller är det så att den står i bryggläge? Om den är i bryggläge kan det hända att IP-adresserna i "byns gateway" är slut.

Nej den är inte i bryggläge och jag får ju kontakt och IPnr till iMacen från byns Gateway när jag ställer iMacen på DHCP via ethernet. Andra maskiner får IPnr av Extremen med DHCP via ethernet.

Ursprungligen av MatsOlov:

Nej den är inte i bryggläge och jag får ju kontakt och IPnr till iMacen från byns Gateway när jag ställer iMacen på DHCP via ethernet. Andra maskiner får IPnr av Extremen med DHCP via ethernet.

Menar du att din iMac, som är bakom din Airport Extreme, får en IP från byns gateway? Eller när du kopplar den via ethernet till byns gateway direkt? Så som du ritat är ju alla enheterna kopplade via Airporten och ska således få en IP därifrån.

Kan du inte testa att öka på spannet med IP-adresser i Airporten? Vissa, typ en iMac, har ju två nätverkskort och om de är anslutna till samma DHCP-källa tar den ju upp två IP-adresser.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-31 14:37

Jag har ett spann på två hundra adresser i Airporten.

Ja det är precis så det är. iMacen går rakt genom. Men bara den, inga andra.

Är det fysiskt korrekt kopplat så ethernetkabel från nätet går in i Internet-port?

En IP-adress blir ju tilldelad av den DHCP-server som svarar snabbast och är det felkopplat och du satt den i LAN-port på router så kan det mycket väl bli så här.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-01-31 20:10

Hittade felet. För nästan tio år sedan hade jag en server som var kopplad på en switch som låg före min router.

När jag tog bort den servern efter några år fick switchen sitta kvar.

För två år sedan bytte jag båda mina switchar till gigabit och då har jag av någon anledning gjort en loop och satt min iMac på denna.

Nåja nu är det rätt och jag tackar för hjälpen, man blir lite hemmablind i bland.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-01 17:16

Testade du att pinga, som jag skrev i inlägg #2? Det borde inte funkat, såvida du inte har två anslutningar till iMacen...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-02-02 12:51
Ursprungligen av kenjon:

Testade du att pinga, som jag skrev i inlägg #2? Det borde inte funkat, såvida du inte har två anslutningar till iMacen...

Jo, det gjorde jag och jag fick inget svar från min iMac. Nu har jag lokaliserat felet och åtgärdat det.

1
Bevaka tråden