Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag är otrogen!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det var egentligen nog bara en tidsfråga, antar jag. Innerst inne hade jag på känn att det skulle ske. Förr eller senare.

Jag har köpt en PC.

Ja! Jag vet! Acceptera det. Det är mitt val. Och det är jag som får leva med konsekvenserna. Inte ni. Så döm mig inte förrän ni gått igenom allt jag gått igenom.

Jag var så lycklig med min nya iMac. 27 tum. Tyst och vacker. Underbar på alla sätt och vis. Men mina behov blev för stora. Jag längtade tillbaka till Total War Medieval 2, Splinter Cell... till och med Silent Hunter längtade jag efter. Och nya Total War Rome 2 verkar så fint...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-30 07:53

Det är nog ingen som säger att en Mac är bäst på ALLT! Så visst kan väl en PC ha sitt berättigande ibland, även om BootCamp finns.
Och tycker man spel är viktigast, så...

Ursprungligen av iTiger:

Det var egentligen nog bara en tidsfråga, antar jag. Innerst inne hade jag på känn att det skulle ske. Förr eller senare.
Jag har köpt en PC.
Ja! Jag vet! Acceptera det. Det är mitt val. Och det är jag som får leva med konsekvenserna. Inte ni. Så döm mig inte förrän ni gått igenom allt jag gått igenom.
Jag var så lycklig med min nya iMac. 27 tum. Tyst och vacker. Underbar på alla sätt och vis. Men mina behov blev för stora. Jag längtade tillbaka till Total War Medieval 2, Splinter Cell... till och med Silent Hunter längtade jag efter. Och nya Total War Rome 2 verkar så fint...

"Döm mig inte förrän nu gått igenom allt jag gått igenom" - varför över huvudet då ens känna ett behov av att skriva en tråd här och tala så gladeligen om att du har köpt en PC? Snacka om att öppna för fri eldgivning..

Jag har köpt en LG Nexus 5, men inte fasen tänker jag skapa en egen tråd om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-30 09:41

Det är synd att inte Apple har en MacPro-liknande maskin för c:a 15 000 SEK men med i7 processor och typ ett GTX 780 eller R9 290X. Andra GPU-slotten skulle husa en eller två 2.5" SSD-enheter fint.

Självklar skulle ovan maskin endast ha stöd för 32GB RAM, kanske endast ha 2 thunderbolt 2 kontakter, en ethernet osv. Men fan vilken fin maskin det skulle vara.

Ursprungligen av maskh:

"Döm mig inte förrän nu gått igenom allt jag gått igenom" - varför över huvudet då ens känna ett behov av att skriva en tråd här och tala så gladeligen om att du har köpt en PC? Snacka om att öppna för fri eldgivning..

Jag har köpt en LG Nexus 5, men inte fasen tänker jag skapa en egen tråd om det.

Jag var kanske inte helt seriös med öppningen... Men satan va jag kände mig smutsig när jag la in beställningen i datorbutiken!

Speciellt eftersom jag känner butiksinnehavaren lite ytligt och vi har haft en del duster i ämnet Mac vs PC. Gissa om han såg nöjd ut!?!

Funkar det inte bra att installera även windows i en Imac för att spela spel ?

Ursprungligen av MalcomX:

Funkar det inte bra att installera även windows i en Imac för att spela spel ?

Jag testade att köra "Parallels" med Windows XP men det gick slött som tusan. Köra enklare program är nog inget problem. Men jag testade att installera Total War: Medieval 2 och det var rena skräck-upplevelsen!

Ursprungligen av iTiger:

Jag testade att köra "Parallels" med Windows XP men det gick slött som tusan. Köra enklare program är nog inget problem. Men jag testade att installera Total War: Medieval 2 och det var rena skräck-upplevelsen!

Jag undrar om det beror på Macen? Kan det vara att du kör XP? Jag har ett antal PC med olika WinOS för att köra/testa programvaran till en ergometer jag säljer. Vad jag kan se och läst mig till är att XP inte kan ropa på hårdvaruacceleration (grafik) på samma (effektiva) sätt som senare WinOS.

Ursprungligen av iTiger:

Jag testade att köra "Parallels" med Windows XP men det gick slött som tusan. Köra enklare program är nog inget problem. Men jag testade att installera Total War: Medieval 2 och det var rena skräck-upplevelsen!

Okey .. men fungerar det inte bättre om man använder Boot camp?

Jag frågar, för jag har ingen erfarenhet av det alls. Kör VirtualBox med windows, bara för vissa små program som inte fungerar med Mac och det är som tuggummi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-30 19:57
Ursprungligen av MalcomX:

Okey .. men fungerar det inte bättre om man använder Boot camp?

Jag frågar, för jag har ingen erfarenhet av det alls. Kör VirtualBox med windows, bara för vissa små program som inte fungerar med Mac och det är som tuggummi.

Med bootcamp så blir din Mac en "native" PC, med virtuella lösningar i OSX kör den Windows virtuellt vilket ger en ordentlig prestanda-hit.

Varför en "MacPro" med hårdvaran jag beskriver är intressant är just mycket prestanda i ett litet format till konsument-vänliga funktioner och priser. En iMac lider av ett antal saker. Dels har den inte det snabbaste grafikkortet man kan tänka sig. Det ligger i stil med ett nVidia Geforce GTX 660 eller 660 Ti. Tar vi ett enkelt index för hur bra det kortet är kontra ett high-end kort (ex. Radeon R9 290X eller GTX 780) ligger vi ungefär som nedan:

En iMac får kring 70 poäng
Ett GTX 780 får kring 130 poäng
Ett R9 290X får kring 140 poäng

Ovan enligt Sweclockers prestanda-index. En iMac ligger som sagt kring ett GTX 660 eller 660 Ti så vi pratar enorma skillnader i prestanda.

Vidare är en iMac en "all in one". För vissa är det precis vad man vill ha, för andra… Inte alls det. Man vill ha val av skärmar exempelvis. Man kanske ha behov av två datorer på ett litet utrymme. Här fungerar dessvärre en iMac dåligt eftersom man inte kan "dela" dess skärm med annat än andra Mac:ar.

En "MacPro" enligt ovan skulle helt enkelt rendera behovet av en PC för många som vill köra Mac men även vill köra PC. Det kan vara för att spela spel eller komma åt kreativa applikationer som fungerar sämre i OSX.

Sist men inte minst skulle en MacPro enligt ovan kunna prestera likvärdigt eller bättre än ingångs MacPro som idag finns, men kosta runt 50% av priset. Du får en iMac till CPU-prestanda men uppåt två gånger snabbare GPU. Vidare skulle maskinen vara mycket mer flexibel för en rad människor som inte har behov av iMacen skärm. Förlusten mot en "arbetstation MacPro" vore som sagt färre TB2-portar, endast 32GB RAM som max och endast en gigabith port.

Ursprungligen av Erik.dv:

Med bootcamp så blir din Mac en "native" PC, med virtuella lösningar i OSX kör den Windows virtuellt vilket ger en ordentlig prestanda-hit.

Varför en "MacPro" med hårdvaran jag beskriver är intressant är just mycket prestanda i ett litet format till konsument-vänliga funktioner och priser. En iMac lider av ett antal saker. Dels har den inte det snabbaste grafikkortet man kan tänka sig. Det ligger i stil med ett nVidia Geforce GTX 660 eller 660 Ti. Tar vi ett enkelt index för hur bra det kortet är kontra ett high-end kort (ex. Radeon R9 290X eller GTX 780) ligger vi ungefär som nedan:

En iMac får kring 70 poäng
Ett GTX 780 får kring 130 poäng
Ett R9 290X får kring 140 poäng

Ovan enligt Sweclockers prestanda-index. En iMac ligger som sagt kring ett GTX 660 eller 660 Ti så vi pratar enorma skillnader i prestanda.

Vidare är en iMac en "all in one". För vissa är det precis vad man vill ha, för andra… Inte alls det. Man vill ha val av skärmar exempelvis. Man kanske ha behov av två datorer på ett litet utrymme. Här fungerar dessvärre en iMac dåligt eftersom man inte kan "dela" dess skärm med annat än andra Mac:ar.

En "MacPro" enligt ovan skulle helt enkelt rendera behovet av en PC för många som vill köra Mac men även vill köra PC. Det kan vara för att spela spel eller komma åt kreativa applikationer som fungerar sämre i OSX.

Sist men inte minst skulle en MacPro enligt ovan kunna prestera likvärdigt eller bättre än ingångs MacPro som idag finns, men kosta runt 50% av priset. Du får en iMac till CPU-prestanda men uppåt två gånger snabbare GPU. Vidare skulle maskinen vara mycket mer flexibel för en rad människor som inte har behov av iMacen skärm. Förlusten mot en "arbetstation MacPro" vore som sagt färre TB2-portar, endast 32GB RAM som max och endast en gigabith port.

Det som är fruktansvärt tråkigt med Mac Pro är att den inte stödjer ray-traced 3D. Tycker jag då... Men men...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-31 06:23
Ursprungligen av iTiger:

Jag testade att köra "Parallels" med Windows XP men det gick slött som tusan. Köra enklare program är nog inget problem. Men jag testade att installera Total War: Medieval 2 och det var rena skräck-upplevelsen!

Ja, att prova med Parallels är dödsdömt. Hade varit intressant att höra hur det funkat med Boot Camp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-31 08:00
Ursprungligen av grenhall:

Det som är fruktansvärt tråkigt med Mac Pro är att den inte stödjer ray-traced 3D. Tycker jag då... Men men...

Val av CUDA-GPU:er vore bra. Apple hade nog inte hållet priserna man har nu då bara.

  • Medlem
  • 2014-01-31 10:16

@iTiger: Är du otrogen kan jag rekommendera familjeterapi. Vore mycket intressant att höra terapeutens reaktioner på ert "familjeproblem".

Jag har testat SolidWorks med VmWare och kan inte se någon skillnad i prestanda (Gjorde inga mätning men upplevde ingen skillnad) mot Boot Camp vad det gäller 3D-hanteringen. Vill på stå att att prestandan beror help på implementeringen.

1
Bevaka tråden