Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Evernote vad är vitsen med det programmet?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-02 21:00

Har det installerat på datorn men aldrig använt det och har ingen aning varför jag installerade det

Jag vet vad man kan göra med det men jag förstår inte vitsen?

Hur många använder Evernote och har verkligen någon nytta med det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-02 22:05
Ursprungligen av lappen71:

Har det installerat på datorn men aldrig använt det och har ingen aning varför jag installerade det

Jag vet vad man kan göra med det men jag förstår inte vitsen?

Hur många använder Evernote och har verkligen någon nytta med det?

Jag har börjat använda det lite smått.

Jag ser ingen vits med att ha det på endast datorn. Vitsen är om man har flera iOS enheter eftersom informationen synkas.

På ios är det enkelt att göra nya anteckningar även med röst eller kamera. Och om du använder kameran att fota text så OCR scannas den på deras servrar så den blir sökbar. Funkar hyfsat.

Jag tycker programmet känns ganska användbart.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-03-03 10:25

Från min horisont är den enskilt viktigaste finessen med Evernote att det har ett brett stöd för olika plattformar - snarare än bara vara ett anteckningsprogram. Det fungerar på alla vanliga operativsystem: Mac, IOS, Win, Android och även genom en webb-app. Att bara ha det installerat på en dator är inget speciellt - mitt första år med tjänsten hade jag det så och då använde jag det nästan inte alls. Nu har jag Mac hemma, Windows på jobbet, Android i fickan och IOS i portföljen. Evernote gör att jag överhuvudtaget inte störs av att använda fyra olika operativsystem.

Till konkreta tips. Jag har skrivit några case på forumet tidigare:

Och nu ett nytt case: Jag fotar analogt, men gillar ändå tanken på att kunna tagga mina foto när jag tog dem, och var jag tog dem. Så när jag tagit slut på filmen eller en serie av bilder, så tar jag fram telefonen kör igång Evernote-appen och fotar ett motiv som jag nyss fångat på film. Sedan ger jag det en etikett - "fotoanteckning". Eftersom Evernote sparar var jag har gjort anteckningen (med GPS) och när jag antecknat har jag med andra ord en fiffig minnesanteckning som jag använder när jag i framtiden lägger in bilderna i Iphoto. Detta tips fungerar dessutom lika bra för de som har en digitalkamera utan GPS.

Ursprungligen av lappen71:

Har det installerat på datorn men aldrig använt det och har ingen aning varför jag installerade det

Jag vet vad man kan göra med det men jag förstår inte vitsen?

Hur många använder Evernote och har verkligen någon nytta med det?

För mig är Evernote en av de första programmen jag installerar på en ny enhet! Helt fantastiskt bra program-svit!

  • Jag använder Evernote som receptbok. Hittar jag ett bra recept på nätet så gör jag snabbt ett urklipp med Evernotes plug-in till Chrome. Bam! Nu har jag receptet sparat i Evernote! Receptboken är sedan enkelt delbar till andra. Snabbt och smidigt!

  • Som ett avancerat anteckningsblock för allt möjligt! Anteckningarna är ALLTID tillgängliga. Överallt.

  • Får jag, eller skickar, jag ett mejl som jag vill spara så skickar jag en kopia till Evernote.

Och det bästa... det är gratis på alla plattformar

Använder Evernote som en del av mitt papperfria liv.... Alla anteckningar, allt som kommer via posten hemma scannas in och sparas i Evernote. Allt blir sökbart och tillgängligt.

Samt att jag samlar en massa information från mina socila flöden till Evernote tillsammans med ifttt.com.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-20 17:17

Tänkte använda Evernote som samlingsplats för mina kvitton,avtal och diverse dokument.
Men är lite fundersam hur man ska lägga upp det för att det ska bli strukturerat och bra.

Som tex för kvitton skapar man ett anteckningsblock som heter "Ekonomi" och taggar dom så dom blir sökbara?
Eller har ni några förslag?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-03-20 20:25
Ursprungligen av lappen71:

Tänkte använda Evernote som samlingsplats för mina kvitton,avtal och diverse dokument.
Men är lite fundersam hur man ska lägga upp det för att det ska bli strukturerat och bra.

Som tex för kvitton skapar man ett anteckningsblock som heter "Ekonomi" och taggar dom så dom blir sökbara?
Eller har ni några förslag?

Jag har i princip bara två etiketter för kvitton (som inte är jobbrelaterade): garantibevis (för prylar, etc.) och deklaration 2014 (för avdragsgilla utgifter mm). Visserligen har jag också en etikett för just kvitton, men måste nog erkänna att jag aldrig har gjort en sökning på den etiketten. Det fiffiga med Evernote är ju att det OCR:ar det mesta som läggs in, så man behöver egentligen inte lägga på så mycket metadata själv.

Jag har haft Evernote Premium i ett år nu, fick ett år gratis genom MacHeist.

Det är ett smidigt program så tillvida att anteckningar synkas mellan enheter men utöver de har jag knappast dragit nytta av Premiumfunktionerna. Den maximala månadsanvändningen för ett Premiumkonto ligger på 1GB o jag använder knappt 22KB per månad.

Den 27/1 löper mitt Premium ut o det är ytterst tveksamt om jag kommer förnya det. Återstår att se vad de menar med att endast Premium inkluderar: View related notes in the Mac Client.

I början tänkte jag använda Evernote för mina recept men det funkade inte som jag ville(kommer inte ihåg varför) så jag har dessa i Dropbox istället där de sparas i Pages-format så jag enkelt kan öppna filerna o göra ändringar direkt på iPad tex.

Jag använder (som många andra) Evernote som en samlingsplats för "allt". Det är ju bara att slänga in vad som helst i Evernote på diverse olika sätt.

- Skriv en anteckning för hand
- Gör ett skärmklipp
- gör ett web-clip
- dra dit en fil
- infoga en bild
- rita på bilden
- eposta till Evernote (eller be Siri att göra det)
- ta ett foto av nåt
- rita för hand (tydligen endast i Windows desktop-klient)
- installera Penultimate och rita på iPad
- spela in ljud
- m.m.

Allt synkas till alla enheter, inklusive webben

Allt blir sökbart, även det du fotar, eller skriver för hand. Funkar oväntat bra.

Just detta att allt finns samlat och sökbart på ett enda ställe gör att man egentligen inte behöver bry sig så mycket om organisation. Det är ju bara att söka. Men sen vill nog de flesta ändå ha nån sorts grundstruktur, istället för att bara dumpa allt i en enda anteckningsbok.

Sen kan du göra anteckningar eller anteckningsböcker publika, ifall du vill dela med dig till många. Eller så kan du "dela" en anteckningsbok med någon annan enskild användare. Om du har premium-varianten så kan den andra även redigera.

Och mycket annat förstås.....

Ursprungligen av erro67:

Jag använder (som många andra) Evernote som en samlingsplats för "allt". Det är ju bara att slänga in vad som helst i Evernote på diverse olika sätt.

- Skriv en anteckning för hand
- Gör ett skärmklipp
- gör ett web-clip
- dra dit en fil
- infoga en bild
- rita på bilden
- eposta till Evernote (eller be Siri att göra det)
- ta ett foto av nåt
- rita för hand (tydligen endast i Windows desktop-klient)
- installera Penultimate och rita på iPad
- spela in ljud
- m.m.

Allt synkas till alla enheter, inklusive webben

Allt blir sökbart, även det du fotar, eller skriver för hand. Funkar oväntat bra.

Just detta att allt finns samlat och sökbart på ett enda ställe gör att man egentligen inte behöver bry sig så mycket om organisation. Det är ju bara att söka. Men sen vill nog de flesta ändå ha nån sorts grundstruktur, istället för att bara dumpa allt i en enda anteckningsbok.

Sen kan du göra anteckningar eller anteckningsböcker publika, ifall du vill dela med dig till många. Eller så kan du "dela" en anteckningsbok med någon annan enskild användare. Om du har premium-varianten så kan den andra även redigera.

Och mycket annat förstås.....

Kör du Premium eller funkar allt detta i standardversionen?

Allt funkar i gratis-versionen, utom att låta andra redigera mina anteckningar. Med gratis-versionen får man ladda upp 60 MB per månad. Inte så mycket, men det räcker rätt långt tror jag. Har själv bara använt Evernote några månader hittills, men har ännu inte slagit i taket. Betalar man för Premium (38:-/mån eller 450:-/år tror jag) så får man 1 GB per månad. Och snabbare OCR-hantering, förtur i support-kön, möjlighet att låta andra redigera dina anteckningar och lite till. Känns inte som ett stort behov för mig, åtminstone inte ännu.

Jag fotade just av ett kvitto på en bits-sats jag köpt på Clas Ohlson. Det enda jag gjorde var att lägga den i min kvitto-anteckningsbok. Nån minut senare var den synkad till alla enheter, och texten på kvittot sökbar. Bara att söka på "bits" eller "Clas" den dag en bits går sönder.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-18 20:46

Använder Evernote enbart för kvitton och andra viktiga dokument.
Men jag skulle lika gärna kunna använda Scanner Pro och lägga dom i i Dropbox eller min NAS Cloud program.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-19 03:36

Använder Evernote till något så simpelt som dagbok över mitt och tjejens livsprojekt. Skriver ett par rader var dag om framsteg och vad man gjort och vem man träffat.
⌘ + N och sen ⌘ + ⇧ + D ger mig en ny anteckning med dagens datum.
Jag och tjejen skriver på valfri enhet och får det samlat centralt. (Vi kör ett gratiskonto tillsammans). Lite som en DropBox för text och bild.

Evernote är svårt att förklara – det är ett program som du kan använda för att samla information kort och gott. Med stora möjligheter, det blir det du gör den till.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-01-19 13:56
Ursprungligen av erro67:

Jag fotade just av ett kvitto på en bits-sats jag köpt på Clas Ohlson. Det enda jag gjorde var att lägga den i min kvitto-anteckningsbok. Nån minut senare var den synkad till alla enheter, och texten på kvittot sökbar. Bara att söka på "bits" eller "Clas" den dag en bits går sönder.

Kvitto-anteckningsbok, vad är det för program?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-01-19 16:16
Ursprungligen av mattiL:

Kvitto-anteckningsbok, vad är det för program?

Hen menar förmodligen en anteckningsbok för kvitton i Evernote som hen, följaktligen, lägger sina inskannade/avfotade kvitton i.

Ursprungligen av jahve:

Hen menar förmodligen en anteckningsbok för kvitton i Evernote som hen, följaktligen, lägger sina inskannade/avfotade kvitton i.

Exakt så menar hen, som heter Robert, och följaktligen är en han.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-20 12:03

Men OCR-funktionen får man väl bara till bilder, inte PDF:er i standardversionen? Jag har precis som andra en kvittobok för alla mina kvitton, en allmän och rörig anteckningsbok för allt möjligt och lite mer specifika anteckningsböcker för jobbet. Har premiumkonto, men jag kommer inte ihåg exakt vad som fick mig att köpa det.

Ursprungligen av andas:

Men OCR-funktionen får man väl bara till bilder, inte PDF:er i standardversionen? Jag har precis som andra en kvittobok för alla mina kvitton, en allmän och rörig anteckningsbok för allt möjligt och lite mer specifika anteckningsböcker för jobbet. Har premiumkonto, men jag kommer inte ihåg exakt vad som fick mig att köpa det.

Jodå, igår skannade jag ett ICA-kvitto med ScannerPro (tror jag) och sparade detta som en PDF till Evernote. Ett par minuter senare kunde jag söka efter "brandsläckare" och fick träff på kvittot.

Eller... vänta nu... fick jag träff på rubriken? Nu blir jag osäker själv. Måste kolla när jag kommer hem.

Kan ju kolla i web-versionen kom jag på. Nej, jag fick träff på rubriken (som innehåller "brandsläckare"), däremot inte på PDF-innehållet. Men har man Premium så ska man även få OCR i PDF'er har jag för mig.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-20 13:20

En annan funktion som jag ville ha var offline-tillgång. Satt på ett flyg en gång och skulle skriva lite i Endnote, men kom inte åt mina anteckningar eftersom jag var offline. Det och full sökbarhet, var nog det som gjorde att jag tyckte det var värt att gå Premium.

Ursprungligen av erro67:

Allt funkar i gratis-versionen, utom att låta andra redigera mina anteckningar. Med gratis-versionen får man ladda upp 60 MB per månad. Inte så mycket, men det räcker rätt långt tror jag. Har själv bara använt Evernote några månader hittills, men har ännu inte slagit i taket. Betalar man för Premium (38:-/mån eller 450:-/år tror jag) så får man 1 GB per månad. Och snabbare OCR-hantering, förtur i support-kön, möjlighet att låta andra redigera dina anteckningar och lite till. Känns inte som ett stort behov för mig, åtminstone inte ännu.

45kr per månad eller 345kr per år kostar det. Tar man det senare kommer månadskostnaden ner i "ynka" 28kr

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-01-21 19:56
Ursprungligen av lappen71:

Har det installerat på datorn men aldrig använt det och har ingen aning varför jag installerade det

Jag vet vad man kan göra med det men jag förstår inte vitsen?

Hur många använder Evernote och har verkligen någon nytta med det?

En liten fråga:
Om ni nu scannar in ett par hundra kvitton, och sedan Evernote lägger ner, var finns era kvitton då (lokal kopia?)?
Sparar ni pappersoriginalen, som bleknar av att tittas på, i en pärm hemma (som man/jag skulle slippa)?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-21 20:10
Ursprungligen av mattiL:

En liten fråga:
Om ni nu scannar in ett par hundra kvitton, och sedan Evernote lägger ner, var finns era kvitton då (lokal kopia?)?
Sparar ni pappersoriginalen, som bleknar av att tittas på, i en pärm hemma (som man/jag skulle slippa)?

Dom ligger lokalt på telefonen så Evernote kan lägga ner så mycket dom vill.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-01-21 20:29
Ursprungligen av lappen71:

Dom ligger lokalt på telefonen så Evernote kan lägga ner så mycket dom vill.

Telefonen, que? Fotar du med luren och laddar upp sedan?
Känns inte som en tokvacker kopia på ett garantidokument..

Lokalt vadå, iCloud?

Jag vill gärna ha kvar original (eller otroliga kopior) i minst 10 år för garanti och försäkringar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-21 21:40
Ursprungligen av mattiL:

Telefonen, que? Fotar du med luren och laddar upp sedan?
Känns inte som en tokvacker kopia på ett garantidokument..

Lokalt vadå, iCloud?

Jag vill gärna ha kvar original (eller otroliga kopior) i minst 10 år för garanti och försäkringar.

Tar jag en bild av ett dokument sparas den lokalt på min telefon men synkas sen mellan mina enheter.
Vill jag kan jag exportera mina dokument genom AirDrop,mail,imessage,kopiera mm.

Jag har inte sparat ett enda sen jag skaffade Evernote och ett par gånger har jag fått visa vid garantiåtgärd utan bekymmer.
Senast när jag fick min iPhone 5 utbytt mailade jag kvittot till Telia.

Senast redigerat 2014-01-22 07:08
1
Bevaka tråden