Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta operatör hur gör man

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2014-01-18 18:11

Ska ge min gamla iPhone 3g till svärmor och har varit hos Telia och låst upp den och när jag sätter in hennes kort från Telenor så fungerar det inte den får ingen kontakt med kortet i Telefonen, måste man återställa iPhonen innan man kan sätta in ett annat kort från en annan operatör eller har den inte blivit upplås på rätt sätt hos Telia.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-18 18:17

Lugn det kan ta några dagar innan Apple har skickat upplåsningen och det görs genom iTunes.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2014-01-18 18:36

Ja men det är 14 dagar sen jag var på Telia och låste upp den men måste jag ansluta telefonen till datorn och sen ansluta till iTunes för att det ska fungera.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-18 18:40

Du måste använda iTunes för att låsa upp den ja.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2014-01-18 18:55

Hur ska jag göra sen ska man återställa den eller är det klart när den är synkroniserad.

Ursprungligen av Tarok:

Hur ska jag göra sen ska man återställa den eller är det klart när den är synkroniserad.

Du återställer den i iTunes, alt under inställningar. Ett tips är att söka här på forumet eller använd google.se.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2014-01-18 20:20

Ja nu fixade det sig, att allt ska vara så omständigt begriper inte jag.

Ursprungligen av Tarok:

Ja nu fixade det sig, att allt ska vara så omständigt begriper inte jag.

1. Beställ upplåsningen.
2. Koppla in telefonen i iTunes, så att den kan ta emot signalen om upplåsning.

Jag har lite svårt att se hur man kan kalla den processen omständlig?

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2014-01-18 21:33

Ja kanske du har rätt. Men jag måste till en Teliabutik för att låsa upp Telefonen och enligt dom på Telia så är det bara Apple av alla mobiltelefontillverkare i världen som kräver att man ska betala 300 kr för att få den upplåst där har du 1 problem som inte borde finnas, på den gamla goda tiden så kunde man skifta kort hur som helst i alla fall som jag minns där har vi problem 2, och sen problem 3 det är inte helt självklart hur man ska gå tillväga när man inte är 20 år och har kompisar att fråga till råds, därför är detta forum helt avgörande för lite äldre personer som jag, så tack för hjälpen

Ursprungligen av Tarok:

...det är inte helt självklart hur man ska gå tillväga...

Det finns alldeles utmärkt information på Telias hemsida:
http://www.telia.se/privat/support/iphone/ope...

Men visst kunde Telia ha gjort detta ännu smidigare. Det är otroligt korkat av dem att man ska behöva besöka en butik för att göra detta. Jag har Telenor, och där kan man göra beställningen via hemsidan.

Senast redigerat 2014-01-19 00:37
Ursprungligen av Tarok:

Ja nu fixade det sig, att allt ska vara så omständigt begriper inte jag.

Ja jag måste hålla med dig. Jag anser att iOS och apple är helt enkelt mycket bättre än andra tillverkare och operatörsystem. Med det sagt så irriterar jag mig på vissa saker som är rent idiotiska och speciellt detta iTunes, fruktansvärt att hantera vilket gör att jag aldrig använder det om det inte är ett måste beroende på vad som ska göras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-19 08:22
Ursprungligen av Tarok:

Men jag måste till en Teliabutik för att låsa upp Telefonen och enligt dom på Telia så är det bara Apple av alla mobiltelefontillverkare i världen som kräver att man ska betala 300 kr för att få den upplåst där har du 1 problem som inte borde finnas, på den gamla goda tiden så kunde man skifta kort hur som helst i alla fall som jag minns där har vi problem 2

När du köpte telefonen var den rabbaterad för att den var låst till Telias nät. Låsta telefoner är inte billigare från Apple, utan låsningen är en tjänst som Telia köpt av Apple. Låset går inte att upphäva under första året, vilket garanterade Telia att allt som ringdes från just din telefon skulle tillfalla Telia. Att upphäva denna spärren tar Apple betalt för, eftersom de vet att efterfrågan för produkterna redan finns hos konsumenterna (så de behöver inte sockra erbjudandet för operatörerena med "gratis lås" etc.).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-19 12:13

Och lättast är förstås att köpa en olåst telefon från början.
Låsta telefoner är i princip att köpa den på avbetalning, och det har alltid ett pris (eller flera).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-19 12:15
Ursprungligen av kenjon:

Och lättast är förstås att köpa en olåst telefon från början.
Låsta telefoner är i princip att köpa den på avbetalning, och det har alltid ett pris (eller flera).

Lättast kanske men inte billigast för ett abonnemang måste man alla fall ha så den kostnad kommer man inte undan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-19 12:46

Det kan man,. kontantkort eller Wifog.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-19 14:48
Ursprungligen av kenjon:

Det kan man,. kontantkort eller Wifog.

Så kontantkort är gratis? Gratis surf och gratis att ringa? Va bra!!

Inget av dom är ett alternativ om man surfar eller ringer mycket.

  • Medlem
  • 2014-01-19 14:57

Finns det fortfarande gratislunch?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-19 17:11
Ursprungligen av lappen71:

Så kontantkort är gratis? Gratis surf och gratis att ringa? Va bra!!

Inget av dom är ett alternativ om man surfar eller ringer mycket.

Jag har inte skrivit att kontantkort är gratis. Däremot skrev du "Lättast kanske men inte billigast för ett abonnemang måste man alla fall ha så den kostnad kommer man inte undan.". Det var det jag svarade på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-19 17:13
Ursprungligen av reze:

Finns det fortfarande gratislunch?

Nej man måste i regel betala på ett eller annat sätt. Men med Wifog ringer man gratis.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-19 17:15
Ursprungligen av kenjon:

Jag har inte skrivit att kontantkort är gratis. Däremot skrev du "Lättast kanske men inte billigast för ett abonnemang måste man alla fall ha så den kostnad kommer man inte undan.". Det var det jag svarade på.

Visst vrid på orden du men det är alla fall en kostnad man måste räkna med när man köper telefonen olåst.
Så att köpa med abonnemang ger en billigare telefon.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-19 17:18
Ursprungligen av kenjon:

Nej man måste i regel betala på ett eller annat sätt. Men med Wifog ringer man gratis.

Nej du kan ringa i 120min sen är det slut och man får reklam uppkörd i nyllet var 100MB så gratis är det absolut inte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-19 17:19

Bra som sim-kort till iPad men inte till en telefon.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-19 17:44

Jag skulle säga tvärtom, bra för telefon, om man inte ringer mycket. Reklam slipper man om man inte surfar. Och det är 120 min per mån.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-19 17:50
Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle säga tvärtom, bra för telefon, om man inte ringer mycket. Reklam slipper man om man inte surfar. Och det är 120 min per mån.

Precis om man inte ringer mycket men ringer man mycket är den bra för iPad istället.
Skrev jag annorlunda? Det fattar väl vem som helst att det inte är 120min en gång per kort utan att det är månadsvis.

1
Bevaka tråden