Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min första Hackintosh - reflektioner

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihop! Jag vet inte riktigt var jag ska lägga detta ämne, men då beskrivningen för "Övriga operativsystem" nämnde Hackintosh i beskrivningen så provar jag här.

Jag har suktat efter en 2013 Mac Pro ett tag nu. Jag har länge varit sugen på en maskin som klarar vardagsanvändande, spel, tyngre grafik (photoshop, video, lite 3d), cryptocurrency mining, ha utbytbara komponenter (grafikkort, cpu, och framförallt skärm) och liknande saker.. men efter att ha tänkt igenom det lite extra inser jag att jag inte gör speciellt mycket 3d, videoredigering och andra "tunga lyft" som motiverar den skyhöga inköpskostnaden av en Mac Pro (den jag ville ha skulle hamna på 60-70 papp).

Så jag gjorde så att jag beställde lite delar och byggde ihop en dator för första gången på 10+ år. Valet föll på Bitfenix Prodigy M mATX-låda, Haswell 4770k 3.5 GHz (överklockade lite lätt till 4.3), Gigabyte Z87MX-D3H moderkort, 32 GB corsair minne, 512 + 256 GB SSD, 2 st 280x i Crossfire (inte under OS X då förståss, där används dom bara av OpenCL, men det kanske kommer att ändras med framtida drivrutinsuppdateringar), 860w PSU (behöver lite extra pga crossfire), och diverse fläktar och liknande.

Jag måste säga att det var väldigt mycket smidigare än jag trott. Att bygga själva lådan tog lite tid, mest pga att jag är ovan plus att jag gjorde några dumma fel (t ex glömde sätta i en kontakt som hamnade bakom en massa komponenter, så när jag märkte det var det bara att montera ur allt igen, och liknande saker). Bild på hårdvaran ihopmonterad - kass mobilbild, men hade ingen kamera i närheten tyvärr:

Jag ska väl tillägga att jag inte ville ha belysning i lådan, men den enda 200mm-fläkten som fanns på lokala datorbutiken var en med belysning, så det fick bli så

Installationen gick väldigt smidigt. Jag började med att kolla lite BIOS-inställningar som jag googlat mig fram till i diverse forum, men de var alla redan satta korrekt på mitt moderkort, så inget behövde ändras alls. Nästa steg var att ladda hem Mavericks Installern från App Store på min iMac, och sedan skapa en bootbar USB-sticka med hjälp av UniBeast. Sedan bootade jag från USB-minnet och installerade OS X som vanligt. När allt är klart verkade det mesta redan fungera (nät, ljud mm). För att se till att ha rätt "drivrutiner" för allt körde jag programmet MultiBeast, som installerar lite kernel extensions. Så här såg min ut om någon undrar:

Efter det rullade allt finfint! Jag hade fått mig en gör-det-själv-Pro:

Testade även lite snabba prestandatester (Geekbench i 32-bit då jag inte har fulla versionen):

Det enda problem jag märkt hittills är att ungefär var 5:e gång jag startar om datorn så får jag inget DHCP-svar av min router, och blir tilldelad en "self assigned IP address". Jag är osäker på om det är ett problem med min hårdvara, min router, eller annat. Oavsett så fungerar det fram till nästa omstart när det väl fungerar, så det är inget stort problem, men något jag får kika vidare på. Sedan bilden togs har jag även monterat bort 5.25"-vaggan som bara var i vägen, samt att jag har planerat att flytta fläktarna som sitter i toppen av lådan till ovanför nätagget, så att jag kan flytta upp ena grafikkortet en port - det undre kortet blir rätt varmt när man kör krävande saker, inte helt oväntat.. men det fungerar hjälpligt tills vidare.

Nu sitter jag iaf här med en burk som är väldigt tyst, snabb, mycket minne, snabb disk (Samsung Pro, ca 500mb läs/skriv), har dubbla 280x-GPUer, kan uppgraderas till Brodwell när det kommer utan att byta annat än processorn, och fungerar klockrent med OS X. Jag vet inte exakt vad prislappen blev i slutändan då jag köpt delar lite här och var, men ca 20 000 ink moms totalt. Första intrycket är helt enkelt väldigt bra, för att sammanfatta :). Jag kan rekommendera det till er som är sugen på en Pro men inte gärna lägger ut dom pengarna.

Nu har jag fått skriva av mig lite, så åter till att installera lite program och ställa in den nya pärlan som man vill ha den :). Tack och hej!

Senast redigerat 2014-01-11 11:43
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-11 08:58

Följde du någon guide för hårdvara och installationen?

Jag lärde mig en hel del av att läsa på http://tonymacx86.com/ - där finns allt man behöver egentligen. Kolla in deras Buyers Guide, där de rekommenderar hårdvara som fungerar. Man kan t ex utgå från en "golden build" (dvs en vältestad hårdvarukombination där man vet att allt fungerar, ofta med bra installtionsanvisningar), samt att det finns bra listor på hårdvara där man kan kolla om det man tänkt använda fungerar, t ex den här för haswell-moderkort.

Visst är det lite planerande, jag hade aldrig gjort det förut så det blev en hel del googlande. Generellt sett rekomenderas Gigabyte-moderkort, då dom i väldigt många fall fungerar "rakt av", utan en massa hack. Jag bestämde mig för att köra på det då jag inte byggt någon hackintosh förut, och då jag ville ha uATX-format på moderkortet samt stöd för Crossfire fanns det nästan bara ett moderkort kvar att välja på :). Många kör med kort från t ex Asus också, men då kan det krävas lite mer pill innan allt fungerar som det ska. Bäst är som sagt att söka igenom forumet och se om någon har problem med hårdvaran man tänkt, eller om det verkar fungera problemfritt, samt hur installationen går till.

Det är väl egentligen moderkortet samt grafikkort som är viktigast att kolla upp, minnen/diskar/nätagg mm går ju köra i stort sett vad som helst.

Kul bygge!

Jag kan ju påpeka några av lärdomarna när jag genomförde bygget (som var till 99% klantighet från min sida):

- Kolla att komponenter ryms innan du skruvar fast dom. Jag monterade CPU-kylningen så att grafikkortet inte fick plats. Det innebar att jag fick ta loss den, lägga ny kylpasta osv, vända den 90 grader och skruva fast igen. Onödigt.
- Kolla att BÅDA strömkontakterna till moderkortet är ikopplade - jag hade glömt en, så CPU-fläktarna fick åka ut igen :). Blev smått orolig när inget hände när jag tryckte på powerknappen ska erkännas, tur att det var så enkelt..
- Jag körde med ett slutet vattenkylnings-system (corsair h80i). Efter jag beställt läste jag på lite mer, den är inte så jättebra som jag trodde. Hade jag beställt idag hade jag tagit den här som sägs ska vara riktigt bra och passar (nätt och jämnt) i min låda.
- Lådan jag har har en sidopanel med power/reset/ljud ut/ljud in/usb, som normalt är på lådans högra sida, sett framifrån. Jag bytte paneler, så att högra sidan hamnade upp och ner på vänster sida istället, då det blir mest praktiskt för mig där datorn står samt att jag kan gömma alla kablar på ett snyggt sätt. Sedan kollade jag att ljud-ut var det översta uttaget, kopplade in mina hörlurar där och testade.. Tyst. Det tog bra länge innan jag kom på att jag vänt panelen upp och ner när jag bytt sida, så ljud-ut var nu det nedre uttaget istället. D'oh!
- På tal om ljud, det fanns två sladdar för att dra ljud till frontpanelen - AC97 och HDAudio tror jag de var märkta. Jag kopplade in AC97-kontakten (har iaf hört talas om det, HDAudio lät lite för "modernt", tänkte att det var någon speciallösning som nog inte funkar med OS X). Visade sig vara tvärt om, OS X stöjder bara HDAudio och inte AC97. Men det var bara att byta kontakt så funkade allt bra.
- Jag började med att installera windows på min mindre hårddisk. Det gick bra, så efter det installerade jag OS X på den större. Det bootade fint, men när jag körde MultiBeast (se ovan) så ändrade den något med bootinställningarna så att jag inte längre kunde starta från disken. Visade sig bero på fel inställning när jag formaterat hårddisken, men hittade en guide för hur man fixade det (kortfattat, boota från USB-minnet till OS X installer, unmounta disken i Disk Utility samt några kommandon i terminalen så funkade allt igen).

Jag glömde nämna det ovan också, jag kör multi-boot med Windows 8.1 på den mindre disken, och det fungerar alldeles utmärkt.

Visst var det pillrigt, men personligen gillar jag att testa lite nya saker, skruva, slita sig i håret och undra varför det inte fungerar, och hitta lösningar. Riktigt kul projekt. Men det rekommenderas inte till de som helst vill få hem en färdig låda, sätta i en sladd och trycka på "on"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-11 12:45

Bra jobbat!

Nu blev jag själv inspirerad att göra om min PC till en Hackintosh Synd att jag "måste" ha den för att kunna spela mina spel. Det får bli en dualboot med två diskar

@Kermit - jag och den musikproducerande tonårssonen ska sätta igång ett bygge lite senare i vår, surfar just nu på erfarenheter och därför ssk bra att få läsa om ett svenskt bygge

Rullar det fortfarande på bra?
Ngr nya erfarenheter?

Den rullar på finfint! Har egentligen inget alls att klaga / anmärka på, jag har inte märkt några konstigheter. Däremot ska det väl erkännas att jag inte testat exakt allt - jag kör två skärmar via DVI och DisplayPort, mus/keyboard via usb och that's it egentligen. Jag har läst om vissa som haft problem med 3-4 skärmar (och andra det fungerat för), om folk som har problem med att få ljud via HDMI-ut och liknande saker. Själv har jag inte testat det då jag bara har två skärmar och inte använder HDMI :). Det finns några sådana saker som verkar kunna strula, det funkar bra för dom flesta men inte alla.

Det enda man kan säga var väl när jag körde en uppgradering från OS X 10.9.1 till 10.9.2, då skriver den ju över alla drivrutiner man har. Då jag hade installerat en speciell drivrutin för mitt ljudchip via Multibeast så slutade ljudet fungera efter uppdateringen. Men det var såklart bara att starta multibeast, välja att installera ljud-drivrutinen på nytt, och starta om så funkade allt som det skulle igen. Dessutom har jag lärt mig att det är sjukt smidigt med en hackintosh motför min gamla iMac - jag har redan bytt skärm och grafikkort bl a, något man bara kunde drömma om förut. Det blir väldigt trevligt (och billigt) att uppgradera en komponent i taget när det behövs istället för att köpa allt nytt med några års mellanrum.

Bästa rådet är väl att gå på vältestade komponenter. Att ta lite vad som helst för moderkort / cpu / grafikkort osv och hoppas att det ska fungera kan innebära en massa problem, vissa uppsättningar fungerar helt smärtfritt och andra inte alls. Jag kan rekommendera de prylar jag valde, det fungerade alldeles förträffligt.

En bra källa är som sagt http://www.tonymacx86.com/ , där finns info om hur man installerar, uppgraderar, vilken hårdvara som fungerar osv. Kolla gärna in forumsektionen "golden builds" (komponenter som fungerar till 100%), eller kolla på "User builds" vilka som lyckats bra med sitt bygge och vad de använt. Lycka till!

Tack f dina råd!
Jag tänkte vi skulle bygga i en vanlig midi-tower-låda (http://www.dustinhome.se/product/5010644187/f...) men nu undrar jag om vi inte skulle kopiera din uppsättning. Din maskin inspirerar!

Fråga - har du alltså två grafikkort (ett per skärm)? Jag tänkte satsa på ett GeForce GTX 660, verkar prisvärt och ok enl tonymacx86 (http://www.dustinhome.se/product/5010651176/g...)

Undrar också om den där vattenkylaren du hade skaffat passar i ditt chassi - den verkar bra men ta mkt utrymme.

Jo, jag har två grafikkort, men jag kör båda skärmarna från samma. Jag jobbar med saker som kräver lite OpenCL-prestanda (alltså beräkningskraft via grafikkorten), samt att när jag inte använder datorn står den och räknar ihop kryptovalutor, så jag slog till på två kort - det är såklart inte det minsta nödvändigt :).

Lådan du länkar till är riktigt fin, har kollat på den själv - kör på det du! Om jag får kritisera mitt eget bygge så körde jag för kraftigt nätaggregat - jag har mätt upp datorn till ett max på under 600W när jag stresstestar den för fullt, och det är med två grafikkort. Räkna på grafikkortets maxförbrukning + cpu:ns maxförbrukning (brukar sällan vara mer än 100-150W) + några % marginal så ska det räcka så, du klarar dig säkert med 500W eller där i krokarna. Jag köpte även onödigt dyrt minne för att överklocka, men har man inte tänkt göra det är det ju pengar i sjön

Vattenkylaren passar fint, man ser den på bilden längst upp (två fläktar med en kylfläns mellan till höger i bild). Jag har lagt upp en tråd på tonymacx86 också, den hittar du här - där finns lite fler bilder där man ser komponenterna bättre.

EDIT: Som jag nämnde högre upp, hade jag beställt idag hade jag kört på den här fläkten istället för vattenkylaren - den kyler bättre och är billigare. Fast stor som ett as :). Det ska också nämnas att jag bytte ut orginalfläktarna på vattenkylningen till Noctua-fläktar, då dom är mycket tystare och effektivare, så totalkostnaden för vattenkylningen blev alldeles för mycket, så här i efterhand. Men det fungerar ju bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-12 14:46
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Jag tänkte satsa på ett GeForce GTX 660, verkar prisvärt och ok enl tonymacx86 (http://www.dustinhome.se/product/5010651176/g...)

Kör själv med GTX-660 i min hackintosh och det fungerar prima, fast prestandan är som vanligt grymt mycket bättre i Windows.

Ursprungligen av beh:

Kör själv med GTX-660 i min hackintosh och det fungerar prima, fast prestandan är som vanligt grymt mycket bättre i Windows.

Ok! Hur ser din konfig ut i ö? Erfarenheter av bygget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-13 08:45
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Ok! Hur ser din konfig ut i ö? Erfarenheter av bygget?

Det är inte så spännande

Hårdvara
Asus P8H67-M Pro med modifierad BIOS
i5-2500k
16 GB RAM (4 x 4GB 1333 Mhz)
SATA ODD
256 GB Samsung EVO 840 (Trim aktiverat i MB)
(Funderar på att bygga en FusionDrive med en Intel 330 128 och en större HDD)

Multibeast val
DSDT Free
WithoutDSDT > RealtekRTL81xx
WithoutDSDT > ALC892
SSDT för Sandybridge i5
iMac 12,2 system definition

Boot.plist

<dict>
        <key>EthernetBuiltIn</key>
        <string>Yes</string>
        <key>GraphicsEnabler</key>
        <string>No</string>
        <key>Kernel</key>
        <string>mach_kernel</string>
        <key>Kernel Flags</key>
        <string>darkwake=0</string>
        <string>PCIRootUID=1</string>
        <key>Legacy Logo</key>
        <string>Yes</string>
        <key>Timeout</key>
        <string>2</string>
        <key>GenerateCStates</key>
        <string>Yes</string>
        <key>GeneratePStates</key>
        <string>Yes</string>
        <key>UseKernelCache</key>
        <string>Yes</string>
        <key>Graphics Mode</key>
        <string>"1920x1080x32"</string>
        <key>device-properties</key>
        <string>Lång HEX-string för iMessage och Appstore</string>
</dict>

Problem
Sleep fungerar ej. Jag överväger en uppgradering till ett Gigabyte Haswell-system för att åtgärda detta.

Prestanda
Geekbench: 3500 Singlecore / 9800 Multicore
Unigine Heaven: 946 med 10.9.2 (844 med 10.9.1) @ 1920x1080 2xAA fullscreen (Quality: Medium, Tessellation: Normal)

Apple får skylla sig själva som inte släpper en uppdaterad Mac Mini eller den efterlängtade xMacen.

Testade byta bootloader till Clover och installera Yosemite Developer Preview. Det var lite trixigt att installera allt men nu fungerar det kalasfint. Några mindre buggar har man sett men det är definitivt användbart. Extra plus att det finns drivrutiner till min 290X i 10.10

@Kermit - kul läsa om dina positiva erfarenheter. Har surfat mycket på tonymacx86 och har inte vågat köpa grejer och testa än :/
Drar mig lite för risken att det dyker upp problem. Å andra sidan är det förstås så att de som misslyckas är aktiva i forum, inte de nöjda och med system som funkar.

Detta är annars nästan exakt det vi tänkt bygga
http://www.tonymacx86.com/user-builds/133641-...

Ursprungligen av Stefan Johansson:

@Kermit - kul läsa om dina positiva erfarenheter. Har surfat mycket på tonymacx86 och har inte vågat köpa grejer och testa än :/
Drar mig lite för risken att det dyker upp problem. Å andra sidan är det förstås så att de som misslyckas är aktiva i forum, inte de nöjda och med system som funkar.

Detta är annars nästan exakt det vi tänkt bygga
http://www.tonymacx86.com/user-builds/133641-...

Är man någorlunda funtad som människa så reder man ut det mesta längst vägen, förutsatt att man iaf har sett en dator förut.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Är man någorlunda funtad som människa så reder man ut det mesta längst vägen, förutsatt att man iaf har sett en dator förut.

Det är faktiskt riktigt bra att alla forumen finns. Till exempel stötte jag på ett problem med att det bara visades "boot0: error" och inget annat när jag startade om datorn. Visade sig att det var felaktiga inställningar när jag formaterat disken som var boven, jag var tvungen boota från en USB till terminalen och köra en hel rad kommandon som fixade det. Även t ex att veta vilka inställningar i vilken plist man måste ändra för att få ljud att funka, eller hur man manuellt patchar en kext för att grafiken ska fungera normalt - sådana saker är inget som jag, även om jag har datorvana sedan barnsben, hade klurat ut själv, eller det hade iaf tagit väldigt lång tid.

Däremot finns det väldigt många duktiga människor som redan stött på de flesta problem man kan råka ut för och hittat lösningar på dem också, och många personer har skapat egna verktyg o dyl som hjälper till att fixa allt så att det fungerar med bara några knapptryck, vilket såklart är jättebra. Så även om man vet vad man gör kan man nog räkna med att få fråga och googla lite längst vägen, men det är bara kul att lära sig om ni frågar mig :).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Är man någorlunda funtad som människa så reder man ut det mesta längst vägen, förutsatt att man iaf har sett en dator förut.

Det låter förhoppningsfullt
Har meckat m datorer (i skola och som låggradig hobby) sedan ABC80/800 och succén Compis.

Ursprungligen av Kermit:

Det är faktiskt riktigt bra att alla forumen finns. Till exempel stötte jag på ett problem med att det bara visades "boot0: error" och inget annat när jag startade om datorn. Visade sig att det var felaktiga inställningar när jag formaterat disken som var boven, jag var tvungen boota från en USB till terminalen och köra en hel rad kommandon som fixade det. Även t ex att veta vilka inställningar i vilken plist man måste ändra för att få ljud att funka, eller hur man manuellt patchar en kext för att grafiken ska fungera normalt - sådana saker är inget som jag, även om jag har datorvana sedan barnsben, hade klurat ut själv, eller det hade iaf tagit väldigt lång tid.

Däremot finns det väldigt många duktiga människor som redan stött på de flesta problem man kan råka ut för och hittat lösningar på dem också, och många personer har skapat egna verktyg o dyl som hjälper till att fixa allt så att det fungerar med bara några knapptryck, vilket såklart är jättebra. Så även om man vet vad man gör kan man nog räkna med att få fråga och googla lite längst vägen, men det är bara kul att lära sig om ni frågar mig :).

Håller helt med! Det verkar ju som de flesta probl kan lösas mha tricks och fix. Min tveksamhet handlar kanske mer om min 18åå sons intresse - detta ska ju bli hans musikprod-dator. Får ta ett far-son-motivationssnack.
Annars är jag bra sugen bygga en själv - har en 27tum iMac anno 2011. Jag förlängde livet på den genom att bygga in en SSDdisk som startdisk men en ny dator är alltid en ny dator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-11 19:30

Nu jag har uppgraderat till en i5-4590, GA-H81M-HD3 och 16 GB ram (2x8). Efter lite pillande så rullar det lika bra som innan, med den stora skillnaden att sleep fungerar perfekt. Kostnad: 3400 kr.
Geekbench
Single-Core Score: 3777 / Multi-Core Score: 11899

Måste säga att det känns betydligt mer värt än den Mac Mini i7 som var alternativet.

Dum fråga...

Har funderat på att bygga mig en Hackintosh då Apple är för sega och nuvarande Mac Pro känns lite utdaterad... om jag har förstått det hela rätt så måste man ställa in sitt operativ till engelska alt. kan det gå att skapa ett alias på installatiosfilen med det engelska namnet när man ska skapa USB-stickan med Unibeast.

Men går det sedan att välja svenska under installationen av OSX. Verkar som om du kör din hackintosh på engelska Kermit om man kollar på skärmbilderna!?

Ursprungligen av Hugeman:

Dum fråga...

Har funderat på att bygga mig en Hackintosh då Apple är för sega och nuvarande Mac Pro känns lite utdaterad... om jag har förstått det hela rätt så måste man ställa in sitt operativ till engelska alt. kan det gå att skapa ett alias på installatiosfilen med det engelska namnet när man ska skapa USB-stickan med Unibeast.

Men går det sedan att välja svenska under installationen av OSX. Verkar som om du kör din hackintosh på engelska Kermit om man kollar på skärmbilderna!?

Ja du kan välja svenska.

Ursprungligen av Hugeman:

Dum fråga...

Har funderat på att bygga mig en Hackintosh då Apple är för sega och nuvarande Mac Pro känns lite utdaterad... om jag har förstått det hela rätt så måste man ställa in sitt operativ till engelska alt. kan det gå att skapa ett alias på installatiosfilen med det engelska namnet när man ska skapa USB-stickan med Unibeast.

Men går det sedan att välja svenska under installationen av OSX. Verkar som om du kör din hackintosh på engelska Kermit om man kollar på skärmbilderna!?

Ja jag kör på engelska, jag själv hatar alla svenska översättningar.. Jag hittar ingenting i menyer mm om jag kör på svenska, och får jag ett felmeddelande så är det oftast lätt att förstå vad som är fel på engelska, medan svenska översättningarna oftast är helt uppåt väggarna :). Men i alla fall, jo, du bör kunna välja svenska utan problem vid installationen.

Som en liten side-note i min tråd, jag kör numera med 290X i hackintoshen och det fungerar alldeles förträffligt. Trevligt att ha en snygg och snabb burk med prestanda som matchar en Mac Pro (iaf entry-level då jag bara kör quad core) på CPU och är långt över på GPU för en bråkdel av priset. Brukar spela i timmar i sträck utan några som helst stabilitetsproblem el dyl.

Ursprungligen av Kermit:

Ja jag kör på engelska, jag själv hatar alla svenska översättningar.. Jag hittar ingenting i menyer mm om jag kör på svenska, och får jag ett felmeddelande så är det oftast lätt att förstå vad som är fel på engelska, medan svenska översättningarna oftast är helt uppåt väggarna :). Men i alla fall, jo, du bör kunna välja svenska utan problem vid installationen.

Som en liten side-note i min tråd, jag kör numera med 290X i hackintoshen och det fungerar alldeles förträffligt. Trevligt att ha en snygg och snabb burk med prestanda som matchar en Mac Pro (iaf entry-level då jag bara kör quad core) på CPU och är långt över på GPU för en bråkdel av priset. Brukar spela i timmar i sträck utan några som helst stabilitetsproblem el dyl.

Beundransvärt att du har byggt en egen dator/Hackintosh och att den fungerar som du önskar.
Jag blir lite nyfiken efter att ha läst ditt första inlägg.....Hur kommer det sig att du kunde redan vid 10+ ålder bygga egen dator? Hur började detta intresse? Fick du hjälp?

Ursprungligen av calinou:

Beundransvärt att du har byggt en egen dator/Hackintosh och att den fungerar som du önskar.
Jag blir lite nyfiken efter att ha läst ditt första inlägg.....Hur kommer det sig att du kunde redan vid 10+ ålder bygga egen dator? Hur började detta intresse? Fick du hjälp?

Jag skrev att det är den första datorn jag byggt på 10+ år (dvs första gången jag byggt en på över 10 år), inte att jag var 10 när jag byggde :). Däremot var man nörd sen barnsben, satt och programmerade basic för fulla muggar på min C= 128 under lågstadiet, så hade jag haft möjlighet att bygga ihop egna datorer då hade jag säkert gjort det :). Det dröjde nog ändå till 13-14 års åldern innan man meckade ihop lite ljudkort/nätverkskort mm i en PC.. Men har aldrig varit nån byggare, ramlade rätt snabbt in på Amiga som kom bättre paketerade :).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-30 01:41
Ursprungligen av calinou:

Beundransvärt att du har byggt en egen dator/Hackintosh och att den fungerar som du önskar.
Jag blir lite nyfiken efter att ha läst ditt första inlägg.....Hur kommer det sig att du kunde redan vid 10+ ålder bygga egen dator? Hur började detta intresse? Fick du hjälp?

Att bygga en dator handlar bara om att hålla huvudet kallt, både när man väljer komponenter och när man skruvar i hop. Allt man behöver veta fanns på min tid i manualen till moderkortet och de andra komponenterna. Nu kan man bara kolla på Youtube. De flesta som bygger datorer vid barnsben gör det för att spara pengar, man har fått en låda komponenter och behöver få det att fungera. Byggde min första egna vid just tio års ålder, med en mor som hjälpe till med engelskan.

  • Medlem
  • 2020-01-27 00:31

Hej.

Imponerande att läsa igenom detta och se hur väl allt fungerar för dig med felsökningar och sov annat.

Har själv startat en egen tråd tidigare idag och blev då informerad om denna. Så ja kör en enkel copy paste och hoppas att denna tråd fortfarande lever så ja kan få hjälp med sömnbristen ??

****Hjälp mig bygga Hackintosh (Dualbot/Virtuell)***

Hej.

Då allas tid är dyrbar ska jag försöka fatta mig kort och pedagogisk så ni kan hjälpa mig snabbt och effektivt.

Förstått sedan jag startade min sökning om detta att det inte kommer bli en dans på rosor. Men jag försöker hitta en lösning stabil nog att förverkliga det resultat jag söker. Vilket är Att kunna ha kvar min gaming pc, och samtidigt få ett redigerings monster för mitt video intresse i en och samma burk. (Önskar arbeta i Final Cut Pro därav övergången är viktig för mig).

Som jag förstått det efter ett par dagars googlande finns det ett x antal olika sätt att förverkliga detta på, vissa verkar fungera bättre än andra. Så jag söker hjälp hos er experter.

Min första fråga:

Är det möjligt att göra det jag önskar med vad jag besitter i hårdvaru väg idag?
Behöver jag komplettera ? Vad behövs isåfall?

Om jag har båda operativsystemen i en och samma disk( dual bot ) alternativt om dem ligger på varsin disk. Kan jag då ändå använda mina andra diskar i datan för att spara filer ? Eller är det bara köpa allt nytt på den fronten och dela det på mitten rent ut sagt ?

Vilket sätt blir enklast att göra detta på om det är möjligt? Är det att köra någon form av Dualbot?
Eller ska man köra via någon virtuell lösning ?

Vilket är stabilast? Enklast ?

Jag besitter detta i min pc idag:

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING WiFi,

Processor: Intel Core i7-8700K Processor (Oklockad)

Gpu: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX
GAMING

Ram: HyperX Predator DDR4 3000MHz 16GB
(Skall utökas till minst 16GB till)

Corsair Hydro Series H60 CPU Kylare
Samt 2 fläktar För ut blås

Nätaggregat: CORSAIR RM850x 850W PSU

Hårddisk: M2 500gb (Win 10 på denna idag)
Hårddisk: Data 1000gb (lagrings disk)
Extern: 2000gb (Backups)

Samt en 1000gb sata disk av model äldre.
Denna är ej inkopplad då den suttit i min gamla MacBook Pro mid 2012 innan jag uppgraderade den till ssd.

Huvudvärk av allt läsande? Jag med efter dessa dagar

Hoppas nu på hjälp utav er Mac/Windows/Hackintosh människor med gott hjärta som kan hjälp mig i denna sömnbrist.

Tack för att du tog dig tiden att läsa igenom allt, och extra stort tack om du är en av dem som kommer försöka hjälpa mig lösa detta på ett eller annat sätt.

1
Bevaka tråden