Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör jag fel? Batteritid iPhone 5S

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Mitt batteri på min fem dagar gamla iPhone 5S är katastrof. Har i skrivandets stund 64% kvar efter ca 8h laddning under natten och då har jag facebookat/instagrammat kanske en timme totalt och skickat ett gäng imessage. Kanske närmare 50 när jag tänker efter. Inte ringt något.

Mina inställningar:

- Wifi och 4g på. (ask to join är av dock)
- Ljus på ca 30 % ej automatisk justering.
- Bluetooth av, airdrop av,
- Siri av.
- Location services av på det mesta, bara igång på typ hitta min iphone, inga frequent locations
- Inga automatiska uppdateringar/nedladdningar
- Stänger av apparna ”ordentligt”
- Har inte vibration på när jag har ljudlös.
- Tagit bort det mesta ur notifications center, har bara de mest nödvändiga kvar.
- Stängt av background refresh på appar och animationerna (parallax)
- Har fetch på ett mailkonto, varje timme. (har haft var 15:de minut innan men testar med 1h nu)
- Tagit bord photostream och photosharing. Har inte heller camera upload vid Dropbox.
- Har totalt kanske 50 appar, max.
- Inte cellular data på de appar som jag inte använder när jag är vid wifi, t.ex. Podcasts.
- Automatisk do not disturb mellan 23 och 05 alla dagar.

De inställningar som jag vet drar mycket batteri är wi-fi/4g på, fetch på mailen och mycket imessage/whatsapp. Det är de tre grejerna som jag känner att jag inte klarar mig utan. Har inte testat att stänga av spotlight, vet inte om det är så stor skillnad?

Några tips på var problemet kan ligga? Det konstiga är att det började i höstas med min gamla 5:a att batteriet var kass. Kan inte komma på någon inställning som jag har förändrat sen dess… Har egentligen inte haft problem innan och de flesta verkar inte ha problem med batteriet, jag tror att det är någon inställning som är knasig som jag kör.

/ Jakob

Använder du Wifi eller 3G/4G?
3G/4G-data är det som drar absolut mest batteri. Så använd wifi där du kan.

Personligen tycker jag att du har stängt av alldeles för mycket, har själv 4S och har på mycket mer än det här och har efter 1h användning 87%. Då är batteriet använt dagligen i 2 år också.

Ursprungligen av Jakobzetterquist:

- Stänger av apparna ”ordentligt”

Jag tror detta är ditt problem, menar du att du, efter har stängt en app med hemknappen också dubbelklickar och "swipar" uppåt för att döda appen totalt? Och du gör detta hela tiden? Då tror jag att det är din batteribov, att göra så drar mycket mer ström än att bara ha allt öppet hela tiden eftersom appar inte ligger i bakgrunden och suger ström utan är i "standby" läge som drar omärkbart lite ström.

Quizkampen drar rejält med batteri är man chattar
whatsapp kanske också är en batteritjuv ?

Sätt omedelbart på alla tjänster och funktioner igen.

På iPhone behöver man inte stänga av någonting under normala omständigheter. Det kan ju vara bra att veta hur man stänger ner allt om man är i Alperna, har glömt att ladda telefonen, har 7% kvar och måste vara tillgänglig… Men annars: allt på.

Om en iPhone 5s inte håller i en hel dag med aktivt användande, så ligger någon 3:e parts app och kör loopar i bakgrunden. Du får kosta på dig någon dag med testning/uteslutning. Om man inte orkar leka detektiv kan du göra backup på dina bilder, se till att iCloud är på uppdaterat. Sen gör du en "restore" och ställer in som "en ny iPhone". Du förlorar, förenklat sagt, information från appar där du inte har en login och din message-historik på telefonen. Men sen är du på ny kula och då fungerar allt som vanligt.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Sätt omedelbart på alla tjänster och funktioner igen.

På iPhone behöver man inte stänga av någonting under normala omständigheter. Det kan ju vara bra att veta hur man stänger ner allt om man är i Alperna, har glömt att ladda telefonen, har 7% kvar och måste vara tillgänglig… Men annars: allt på.

Om en iPhone 5s inte håller i en hel dag med aktivt användande, så ligger någon 3:e parts app och kör loopar i bakgrunden. Du får kosta på dig någon dag med testning/uteslutning. Om man inte orkar leka detektiv kan du göra backup på dina bilder, se till att iCloud är på uppdaterat. Sen gör du en "restore" och ställer in som "en ny iPhone". Du förlorar, förenklat sagt, information från appar där du inte har en login och din message-historik på telefonen. Men sen är du på ny kula och då fungerar allt som vanligt.

Telefonen är alltså helt ny och hade precis samma problem med två st "vanliga" 5:or. Det är alltså någon app som jag installerar och använder... Det gör det rätt enkelt.

De tredjepartsapparna jag använder är få och är:

- whatsapp (för tillfället, annars aldrig)
- Facebook
- instagram
- snapchat
- Dropbox
- evernote
- handelsbankens app
- podcasts
- SVT nyheter
- tapatalk

Inga svar på andra frågor i tråden?

Ursprungligen av Jakobzetterquist:

Telefonen är alltså helt ny och hade precis samma problem med två st "vanliga" 5:or. Det är alltså någon app som jag installerar och använder... Det gör det rätt enkelt.

De tredjepartsapparna jag använder är få och är:

- whatsapp (för tillfället, annars aldrig)
- Facebook
- instagram
- snapchat
- Dropbox
- evernote
- handelsbankens app
- podcasts
- SVT nyheter
- tapatalk

Ta bort en och en och se om det blir bättre.

Ska testa med appen AppSwitch men har glömt mina säkerhetsfrågor så måste vänta på att supporten ringer till mig imorgon kväll... Nåväl, det är ju någon av apparna som är tokiga. Av de som jag installerat hyfsat nyligen skulle det kanske vara snapchat, whatsapp, eller tapatalk men använder inte någon av dem speciellt mycket egentligen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-27 00:04
Ursprungligen av Jakobzetterquist:

Hej!

Mitt batteri på min fem dagar gamla iPhone 5S är katastrof. Har i skrivandets stund 64% kvar efter ca 8h laddning under natten och då har jag facebookat/instagrammat kanske en timme totalt och skickat ett gäng imessage. Kanske närmare 50 när jag tänker efter. Inte ringt något…

Du menar 100% laddning efter 8h-> laddsladd ur och 50imess etc under nästkommande 60min och sedan 64%?

Ta inte batterimätaren som ett exakt värde. Mätaren tar ett tag innan den kalibrerar sig och även efter det är det en uppskattning som telefonen gör. Intressant vore om du kan prova och se hur lång tid det tar för mobilen att gå från full laddning till noll.

Jag håller med Andree – sätt genast på lite funktioner och njut av din smartphone! Det du stängt av är det som gör att den skiljer sig från en iPhone 3. De flesta av åtgärderna du radar upp ger troligen ingen större besparing, för inte kör du Siri & vibratorn nonstop?

Kör fullt fräs och ladda/ladda ur ett par gånger. Kolla sen om 14 dar hur %-mätaren beter sig och hur lång tid mobilen klarar sig från laddsladden.

Jag upplever Facebook som en datatjuv och det känns som den drar mycket energi. Jag använder safari istället och har förstås ingen online koppling utan jag får manuellt gå in och titta på Facebook.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-12-27 10:53
Ursprungligen av Jakobzetterquist:

Hej!

Mitt batteri på min fem dagar gamla iPhone 5S är katastrof. Har i skrivandets stund 64% kvar efter ca 8h laddning under natten och då har jag facebookat/instagrammat kanske en timme totalt och skickat ett gäng imessage. Kanske närmare 50 när jag tänker efter. Inte ringt något.

Mina inställningar:

- Wifi och 4g på. (ask to join är av dock)
- Ljus på ca 30 % ej automatisk justering.
- Bluetooth av, airdrop av,
- Siri av.
- Location services av på det mesta, bara igång på typ hitta min iphone, inga frequent locations
- Inga automatiska uppdateringar/nedladdningar
- Stänger av apparna ”ordentligt”
- Har inte vibration på när jag har ljudlös.
- Tagit bort det mesta ur notifications center, har bara de mest nödvändiga kvar.
- Stängt av background refresh på appar och animationerna (parallax)
- Har fetch på ett mailkonto, varje timme. (har haft var 15:de minut innan men testar med 1h nu)
- Tagit bord photostream och photosharing. Har inte heller camera upload vid Dropbox.
- Har totalt kanske 50 appar, max.
- Inte cellular data på de appar som jag inte använder när jag är vid wifi, t.ex. Podcasts.
- Automatisk do not disturb mellan 23 och 05 alla dagar.

De inställningar som jag vet drar mycket batteri är wi-fi/4g på, fetch på mailen och mycket imessage/whatsapp. Det är de tre grejerna som jag känner att jag inte klarar mig utan. Har inte testat att stänga av spotlight, vet inte om det är så stor skillnad?

Några tips på var problemet kan ligga? Det konstiga är att det började i höstas med min gamla 5:a att batteriet var kass. Kan inte komma på någon inställning som jag har förändrat sen dess… Har egentligen inte haft problem innan och de flesta verkar inte ha problem med batteriet, jag tror att det är någon inställning som är knasig som jag kör.

/ Jakob

Jag själv kör med en 5s och har allt på alltid. Både 4g/wifi är alltid påslaget. Bakgrundsuppdatering för de viktigaste apparna, automatiska appuppdateringar, hämta mail manuellt. Siri igång, BT av och har även automatisk ljusstyrka. Kan säga att nu ca 1 månad efter är telefonen "inlärd", får ut ca 9-10 h användning om jag lyssnar musik, skriver några sms, kollar lite nätet samt ringer några samtal. Börjar jag använda gps eller andra krävande appar som ska upp mot GPS så drar batteritiden ner. Stänger i princip aldrig av apparna i bakgrunden utan låter de vara kvar då det inte drar mer ström. Tror du får prova dig fram och se, i början tyckte jag att min 5s var lika dålig som min 2 år gamla 4s.
Sen sägs det ju att iOS 7 måste lära in sig vilka appar används och inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-27 16:08

Jag hade stora problem med batteriet i min iPhone 5, den slog av sig vid 20% och räckte knappt halva dagen så jag laddade ned http://www.icopybot.com/itunes-backup-manager... och enligt appen hade orkade batteriet bara ladda till 1184MAh (jmfrt med ursprungliga 1430MAh) så jag har bokat en tid i Täby för kontroll och förhoppningsvis kostnadsfritt byte...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-27 17:41

Var i programmet hittar du batteriinfon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-28 00:01
Ursprungligen av kenjon:

Var i programmet hittar du batteriinfon?

http://www.icopybot.com/blog/check-ipad-iphon...

stäng av procentmätaren

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-28 12:14

Tack, det var ett mycket kompetent program

AppSwich gav inget.

Nästa steg är..?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-28 19:44
Ursprungligen av Jakobzetterquist:

AppSwich gav inget.

Nästa steg är..?

Att bara använda telefonen som vanligt och inte stirra dig blind på procentmätaren.
Efter ett tag kommer du garanterat märka att batteritiden blir bättre genom att iOS7 optimerar den efter ditt sätt att använda den.
Skulle det fortfarande vara katastrofal batteritid efter en månad så gå och reklamera den.

Har du testat att återställa i iTunes? Glöm inte att göra en backup innan bara=)

min erfarenhet är att Facebook appen är en batteritjuv... men ny telefon... i början drog ios7 hemulskt med batteri.. men efter några veckor har den "lärt" sig ditt användande och drar mindre.. dessutom i början när du börjar använda telefonen indexerar spotlight att i telefonen och DET drar batteri.. som sagt var kall vänta lite och om det blir bättre... nu använder jag min femma i två dagar utan att ladda!

Ursprungligen av Jakobzetterquist:

AppSwich gav inget.

Nästa steg är..?

Har du ens läst mitt inlägg?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du ens läst mitt inlägg?

Ja, och har testat med de apparna som det finns substitut till. Inte de andra eftersom jag skulle använda dom i vilket fall som helst.

Ursprungligen av Jakobzetterquist:

Ja, och har testat med de apparna som det finns substitut till. Inte de andra eftersom jag skulle använda dom i vilket fall som helst.

Ok, vill du inte fullfölja så är det givetvis helt upp till dig. Då är det enda du kan göra att återställa utan att synka tillbaka säkerhetskopian (du kan givetvis synka tillbaka appar etc). Hjälper inte det så kan du skicka enheten på service.

Så fort man inte är här på forumet ett tag dyker det upp problem som redan besvarats sedan många många månader tillbaka...

1. Ditt batteri kan du utvärdera efter minst en vecka.
2. Sätt igång adaptiv ljusstyrka och ställ in den där du känner att den är bekväm och bry dig inte om den sen.
3. Sluta stänga av appar!!
4. Podcasts var en magisk källa till batteridränering vid iPhone 5 lanseringen då den hade en tendens att tanka ner avsnitt över 3G/4G, kolla onormal dataförbrukning
5. Kika in under Inställningar > Allmänt > Om > Diagnos och användning > Diagnos- och användningsdata om där är en fantastiskt massa felrapporter så har du någon app som har ballat ur fullständigt.
6. Safari bokmärkessynk var också en stor upphovskälla till batteridränering då dessa fastnade i en oöverstiglig loop i samband med iPhone 4 iCloud backupåterställning på iPhone 5

För övrigt så är jag 100% övertygad om, efter min 6 månaders efterforskning med iPhone 5 och dåligt batteri, att du inte kan utgå ifrån hur andra använder sina telefoner. Det är nämligen det enskilt största problemet avseende dålig batteritid. Jag får ut ca. 4-7 timmar användning beroende på om jag är hemma med WiFi eller ute på stan och beroende på hur mycket jag använder telefonen. Laddar alltid min telefon över natten och ibland står där 40% ibland 2%.

Ett tips är att du laddar kontinuerligt under dagen men inte helt fullt. Alltså 20% hit och 20% dit. Sedan laddar du den över natten, använder telefonen under dagen och är extremt nöjd över ditt inköp.

Adjö.

Ursprungligen av grenhall:

Klipp
För övrigt så är jag 100% övertygad om, efter min 6 månaders efterforskning med iPhone 5 och dåligt batteri, att du inte kan utgå ifrån hur andra använder sina telefoner. Det är nämligen det enskilt största problemet avseende dålig batteritid. Jag får ut ca. 4-7 timmar användning beroende på om jag är hemma med WiFi eller ute på stan och beroende på hur mycket jag använder telefonen. .

Klipp

Detta är nog den bästa sammanfattningen ?

Är kanske något på spåren nu... Startade AppSwitch och såg att programmet drar orimligt mycket minne/kapacitet? Har precis startat apparna eller inte använt dom alls. Vad är rimligt i dessa tal?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-02 22:06
Ursprungligen av Jakobzetterquist:

Är kanske något på spåren nu... Startade AppSwitch och såg att programmet drar orimligt mycket minne/kapacitet? Har precis startat apparna eller inte använt dom alls. Vad är rimligt i dessa tal?

Vad som är rimligt i talen ovanför? Tja, vad säger programmet att siffrorna står för? Om jag får gissa utifrån exempelbilderna i Appstore så skulle jag tro att siffrorna är ett process-id! Du kan helt enkelt se i vilken ordning du startat dina appar, inte så mycket mer...

Jag tror att ett program som AppSwitch mer förvirrar än ger någon hjälp, och det kan nog vara en batteritjuv i sig själv. Till att börja med har det inte uppdaterats sedan okt 2012, alltså ett år innan iOS7 kom ut, och iOS7 uppdaterade en hel del hur det hanterar processer i bakgrunden.
I appens egen beskrivning står det: "AppSwitch uses an internal database to detect running apps and provide switching support"
Vidare i en användarrecension: "UPDATE, AUGUST 2013: All the issues described above remain. There have been no updates to the database since 2011, and no updates to the app itself since last year. The app becomes less relevant as iOS and the app market evolve and no effort is made to add new processes to the database"
Kan bara hålla med, ganska irrelevant att använda ett sådant program.

Om nu siffrorna står för något annat, till exempel minnesanvändning så säger jag som sagts tidigare; om en app tar upp en stor del av internminnet så är det inget negativt. Det ligger pausat i bakgrunden redo när du switchar över. Att "tvångsstänga" så att programmet måste starta upp från början igen drar oftast mer.

Ursprungligen av IngoX:

Vad som är rimligt i talen ovanför? Tja, vad säger programmet att siffrorna står för? Om jag får gissa utifrån exempelbilderna i Appstore så skulle jag tro att siffrorna är ett process-id! Du kan helt enkelt se i vilken ordning du startat dina appar, inte så mycket mer...

Jag tror att ett program som AppSwitch mer förvirrar än ger någon hjälp, och det kan nog vara en batteritjuv i sig själv. Till att börja med har det inte uppdaterats sedan okt 2012, alltså ett år innan iOS7 kom ut, och iOS7 uppdaterade en hel del hur det hanterar processer i bakgrunden.
I appens egen beskrivning står det: "AppSwitch uses an internal database to detect running apps and provide switching support"
Vidare i en användarrecension: "UPDATE, AUGUST 2013: All the issues described above remain. There have been no updates to the database since 2011, and no updates to the app itself since last year. The app becomes less relevant as iOS and the app market evolve and no effort is made to add new processes to the database"
Kan bara hålla med, ganska irrelevant att använda ett sådant program.

Om nu siffrorna står för något annat, till exempel minnesanvändning så säger jag som sagts tidigare; om en app tar upp en stor del av internminnet så är det inget negativt. Det ligger pausat i bakgrunden redo när du switchar över. Att "tvångsstänga" så att programmet måste starta upp från början igen drar oftast mer.

När jag stängde av alla programmen och startade om luren så gick dom ned till lägre nivåer (typ 200-300) och CPU användningen gick ned till typ 5% och batteriet slutade slaktas i samma omfattning som innan. Hur kommer detta sig?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-03 21:29
Ursprungligen av Jakobzetterquist:

När jag stängde av alla programmen och startade om luren så gick dom ned till lägre nivåer (typ 200-300) och CPU användningen gick ned till typ 5% och batteriet slutade slaktas i samma omfattning som innan. Hur kommer detta sig?

Inbillning? Ärligt om du tycker att batteritiden är felaktig gå och reklamera.
Skulle nästa telefon och nästkommande ha samma batteritid är det du som har för stora förväntningar vad en smartphone ska ha för batteritid.

Bevaka tråden