Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan annat kort användas innan abonnemang avtalet börjar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har nyss fått en iPhone 5s med abonnemang avtal från Sonera. Det träder först i kraft 3.1 så måste vänta i över en vecka innan jag kan börja ringa och sms med telefonen. Som vanligt är jag så otålig att jag knappt kan vänta, så tänkte om man kunde gå och köpa ett kort som man laddar (om ni vet vad jag menar, kan t.ex. köpas på små affärer/kiosker) tillfälligt tills 3.1 eller är telefonen låst till Sonera och inget annat kort kan läggas i?

Fråga Telia om den är låst. Vissa operatörer låser, andra inte (som Tele2).
Köp ett Halebop-kort så fungerar det nog oavsett då det är samma nät som Telia.

Bor i Finland, så finns väl inga Halebop kort. Utan det borde vara dna som man kan ladda upp här. Eller vad jag har hört är det bara dna kort man kan ladda upp här i en lokal kiosk. Någon som håller koll på om Sonera låser eller ej?

Telefonen är med största sannolikhet låst till Telia. Varför köper du inte ett Telia-kort? Spara en hundring, eller hur tänker du?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-26 09:07

Oavsett om den är låst eller inte så är det operatören den blir låst till, inte kortet.
Så ett kontantkort från samma operatör fungerar.

För jag kommer knappast att åka in till stan till en Sonera affär och här ute på landet finns inga Sonera affärer. Men man kan köpa Sonera sim-kort (fick jag nyligen veta) på R-kioski, som det heter. Kan jag då köpa ett sådant kort och det börjar fungera direkt tills jag byter till mitt "riktiga" kort som skall träda i kraft 3.1? Detta blev väldigt rörigt nu så hoppas ni förstod...

Ursprungligen av onlyfeliciia:

För jag kommer knappast att åka in till stan till en Sonera affär och här ute på landet finns inga Sonera affärer. Men man kan köpa Sonera sim-kort (fick jag nyligen veta) på R-kioski, som det heter. Kan jag då köpa ett sådant kort och det börjar fungera direkt tills jag byter till mitt "riktiga" kort som skall träda i kraft 3.1? Detta blev väldigt rörigt nu så hoppas ni förstod...

Ja, telefonen är låst till Telia, då fungerar såklart Telias egna SIM-kort i telefonen.

1
Bevaka tråden