Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika omslag i Ios 7 Musik

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-12-19 15:34

Hej!

Har stött på ett lite konstigt problem som jag inte vet hur jag ska lösa.

För ett par av mina album visas ett visst (fel) omslag i album- och spårlistan, men ett annat (rätt) i Nu spelas-fönstret. De rätta omslagen har jag själv lagt till; de felaktiga ser ut som de som man kan hämta via Itunes store. Tre av albumen är köpta därifrån, medan ett inte är det.

Vad beror detta på? Har det något att göra med inställningen "Visa all musik" i Inställningar > Musik, som sattes på här om dagen (varför vet jag inte)? Jag har nu stängt av den inställningen, och då står det "Endast musik som har hämtats till den här enheten kommer att visas". Har det något med saken att göra (även om albumen inte har köpts via Itunes store på telefonen, utan på datorn).

Jag har försökt att ta bort låtarna från telefonen, från Itunes-biblioteket samt ändrat omslag och sen ändrat tillbaka, dock utan resultat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-19 15:38

Det är så enkelt att det är en samlingsbild för artisten om man har flera album.
Står längst ner på sidan här.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.540218/sa-far...

Inget du kan påverka eller ändra på.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-19 15:39

Sen kan det också vara att att några av dina mp3-filer har fel omslag inbakat i metadatan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-12-19 16:06

Tack för ditt svar! Jag vet dock inte om jag köper det helt och hållet.

De där samlingsbilderna har ju tidigare visats i artist-fliken, inte i album-diton. Har det ändrats?

Jag tycker verkligen att det känns som att det blivit något knas med den där funktionen att den visar musik som köpts vis iTunes store – och då ger den dess original-omslag. Bara för någon vecka sen eller så såg allt helt rätt ut, så det kan inte vara fel på mina taggar eller inlagda omslag. Ska dubbelkolla det dock.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-19 17:03
Ursprungligen av Adzam 1:

Tack för ditt svar! Jag vet dock inte om jag köper det helt och hållet.

De där samlingsbilderna har ju tidigare visats i artist-fliken, inte i album-diton. Har det ändrats?

Jag tycker verkligen att det känns som att det blivit något knas med den där funktionen att den visar musik som köpts vis iTunes store – och då ger den dess original-omslag. Bara för någon vecka sen eller så såg allt helt rätt ut, så det kan inte vara fel på mina taggar eller inlagda omslag. Ska dubbelkolla det dock.

Det står också i länken jag postade att iTunes Match uppdaterar omslagen.
Något som jag har märkt men i många fall bara bra för dom jag haft varit lågupplösta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-12-19 18:29
Ursprungligen av lappen71:

Det står också i länken jag postade att iTunes Match uppdaterar omslagen.
Något som jag har märkt men i många fall bara bra för dom jag haft varit lågupplösta.

Förlåt missade länken. Men jag förstår fortfarande inte. Dels har jag ju inte iTunes Match, dels är omslaget rätt på datorn och när det spelas på telefonen. Om det nu är samlingsomslag, varför är det fel när man vänder telefonen för landskapsläget?

Jag tycker det hela känns väldigt märkligt. Det är ju inte så att omslaget har bytts ut – det är ju exakt samma (mer högupplösta) som jag själv lagt in, när låten spelas. Det finns en anledning till att jag själv har valt att lägga in egna omslag: tycker verkligen inte att Apples håller måttet alla gånger. Exempelvis ett Nick Drake-album, som är drabbat: grådaskigt och dåligt.

Antingen förstår jag inte, eller så talar vi förbi varandra. Din länk hjälpte tyvärr inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-12-19 18:34

Se här: här är väl de där samlingsbilderna? De har ju funnits sedan Ios 7. Inte så fina, men det funkar. Det har hela tiden varit bandbilder eller omslag. Det som har hänt nu är alltså inte direkt kopplat till detta – även om Drake-albumet här har fel/inte min version av omslaget.

1
Bevaka tråden