Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora problem med bluetooth

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-12-15 18:35

Jag har precis köpt ny ipad mini och ny iphone 5s som kom med ios7 och har uppgraderats till 7.0.4.
Min man har en 5a och jag har en gammal 4a sen tidigare och båda har fått senaste ios:et, och ingen av dem får kontakt med något via bluetooth (inte heller airdrop).
4an är den enda jag vet stensäkert har haft kontakt tidigare då jag kört izettle, men ingen av dem kan ens se någon annan enhet nu!

Nån som fått samma problem, eller har några bra idéer på vad jag kan prova för att fixa?

Testa:
http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip...

Vilka enheter försöker ni ansluta till?

Ursprungligen av Tesa:

...ingen av dem får kontakt med något via bluetooth...

Vad är det du försöker få kontakt med?
Och vad är det du skulle vilja göra via bluetooth?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-12-15 19:55
Citat:

Vilka enheter försöker ni ansluta till?

Citat:

Vad är det du försöker få kontakt med?
Och vad är det du skulle vilja göra via bluetooth?

Alla enheter som har bluetooth tydligen! Datorn och de båda androiderna ser de andra apple-prylarna men får inte kontakta dem. Båda 5s och 4:an säger att datorn inte stöds. Jag använder ibland telefonen som trådlöst nätverk till datorn.
• Ingen av dem funkar med iZettle. (den använder jag för att ta betalt av kunder)
• Ingen av dem får kontakt med varann.
Alla i-modellerna utom 5s får kontakt med airplay. Den logon/knappen finns inte ens på den.

Däremot får datorn kontakt med ipad:en och verkar få behålla kontakten men det ser ut att vara bara åt ena hållet.

Ta en sak åt gången, det mesta du skrev ovan har inget allls med bluetooth att göra, izettle, airplay..

Kontakt? Vad är det för kontakt du vill ha/försöker få till?

iPhone/iPad och andra iOS-enheter har begränsningar för vad som kan göras via bluetooth, enligt vad som går att utläsa av det du skriver försöker du göra något som inte går att göra överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-12-15 21:09
Ursprungligen av keptang:

Ta en sak åt gången, det mesta du skrev ovan har inget allls med bluetooth att göra, izettle, airplay..

Kontakt? Vad är det för kontakt du vill ha/försöker få till?

iPhone/iPad och andra iOS-enheter har begränsningar för vad som kan göras via bluetooth, enligt vad som går att utläsa av det du skriver försöker du göra något som inte går att göra överhuvudtaget.

iZettle har väl i högsta grad med bluetooth att göra! Jag parkopplar ju min kortläsare till telefonen via bluetooth.
Liksom att jag använder telefonen som nätverk till datorn när jag inte har tillgång till det i t ex bilen.

Det här är ju inte nåt som inte gått tidigare - både nätverksmöjligheten och izettle har fungerat felfritt tidigare, innan uppgradering (och på iPhone 4 med ios 6, de övriga har ju levererats med 7:an så dessa är för mig helt nya men det känns ju konstigt om det plötsligt inte ska fungera nånstans)!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-12-15 21:55
Ursprungligen av Mymac4ever:

Tack, jag har kollat den men ingen, vare sig nya ipad eller 5s, har inställningen för izettle där. Inte ens gamla 4an trots att den tidigare använts och haft programvaran installerad länge.

Upptäckte förövrigt att ipad inte får någon kontakt med trådlösa tangentbordet heller. Hopplöst fall det här känns det som...

Ursprungligen av Tesa:

iZettle har väl i högsta grad med bluetooth att göra! Jag parkopplar ju min kortläsare till telefonen via bluetooth.
Liksom att jag använder telefonen som nätverk till datorn när jag inte har tillgång till det i t ex bilen.

Det här är ju inte nåt som inte gått tidigare - både nätverksmöjligheten och izettle har fungerat felfritt tidigare, innan uppgradering (och på iPhone 4 med ios 6, de övriga har ju levererats med 7:an så dessa är för mig helt nya men det känns ju konstigt om det plötsligt inte ska fungera nånstans)!

Ok, trodde du använde deras kortläsare för telefoner som man ansluter, dessa kanske inte finns längre.

Oavsett, håll isär sakerna och var tydlig med vad du försöker åstadkomma, vilka felmeddelanden du får osv.
Airplay har inget med bluetooth att göra, iOS-enheter är begränsade när det gäller vad bluetooth får användas till som jag skrivit tidigare, du har inte svarat på dessa frågor, kontakt? Vilken typ av kontakt?

Då iZettle är en komersiell tjänst så föreslår jag att du kontaktar iZettle så löser det sig säkert.

Lycka till!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-15 22:30

Vad som går att göra med iPrylar (Bluetooth-profiler som stöds).
iOS: Felsöka Bluetooth-anslutningar
iOS: Bluetooth-tillbehör från tredje part
iZettle: Ansluta Chip & PIN-läsaren till din smartphone eller tablet

Hur långt kommer du i respektive guide? Vad fungerar/fungerar inte?
Vilken dator? Vilket tangentbord? Och du har startat om/stängt av & satt på BT på enheterna? BT är inte perfekt och problemfritt. Stänga av BT-enheten och stänga av BT i mobilen får jag göra då och då när det trilskas.

En idé: kan det finnas något som stör på BT-frekvensen i erat hem? Har du möjlighet att prova ute på trappen/i bilen?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-12-15 22:34
Ursprungligen av keptang:

Ok, trodde du använde deras kortläsare för telefoner som man ansluter, dessa kanske inte finns längre.

Oavsett, håll isär sakerna och var tydlig med vad du försöker åstadkomma, vilka felmeddelanden du får osv.
Airplay har inget med bluetooth att göra, iOS-enheter är begränsade när det gäller vad bluetooth får användas till som jag skrivit tidigare, du har inte svarat på dessa frågor, kontakt? Vilken typ av kontakt?

Då iZettle är en komersiell tjänst så föreslår jag att du kontaktar iZettle så löser det sig säkert.

Lycka till!

Ok jag provar igen, så får vi se om jag blir lättare att förstå:

Möjlighet att koppla upp mot andra enheter via bluetooth från 3 st olika iPhones (5, 5s och 4) och en iPad mini med ios 7.0.4 fungerar inte.
Den gamla iphone 4 som är äldst och har haft flera tidigare fungerande ios:ar, men slutade i och med uppgraderingen så jag drar slutsatsen att det har med ios 7 att göra och inte enskilda enheter/program.
Felet är att andra enheter inte ens blir upptäckbara. Datorn däremot klarar att hitta dem (inte tvärtom alltså), och parkoppla, fixar säkerhetskoden men "stöds inte" därefter.

Det som slutat fungera (och som jag behöver bluetooth till) är:
iZettledosa.
Att koppla upp datorn mot internet via telefonen. (dator och telefoner får inte längre kontakt/syns)
Att ansluta trådlöst tangentbord till ipad (ipad:en finner ju som sagt inga bluetoothenheter).

Dessutom har jag upptäckt i samband med att jag provat alla inställningar som jag själv kan komma på eller har googlat fram, att Airplay inte heller fungerar på iPhone 5s, men däremot på de andra enheterna trots samma ios/inställningar (iPhone 5, iPhone 4, iPad Mini Retina).

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-12-15 22:45
Ursprungligen av reboot81:

Vad som går att göra med iPrylar (Bluetooth-profiler som stöds).
iOS: Felsöka Bluetooth-anslutningar
iOS: Bluetooth-tillbehör från tredje part
iZettle: Ansluta Chip & PIN-läsaren till din smartphone eller tablet

Hur långt kommer du i respektive guide? Vad fungerar/fungerar inte?
Vilken dator? Vilket tangentbord? Och du har startat om/stängt av & satt på BT på enheterna? BT är inte perfekt och problemfritt. Stänga av BT-enheten och stänga av BT i mobilen får jag göra då och då när det trilskas.

En idé: kan det finnas något som stör på BT-frekvensen i erat hem? Har du möjlighet att prova ute på trappen/i bilen?

Jag kommer till punkt ett eller två på sin höjd. Jag befinner mig inom räckhåll. Men sen ser ingen iphone eller ipad andra bluetoothenheter överhuvudtaget, står bara och snurrar.
Datorn (macbook pro med lion) hittar däremot samtliga enheter, kan knappa in säkerhetskoden och dyker då upp på mobilerna, men sen blir det snurrande hjulet igen. Försöker jag då trycka på "min macbook pro" i mobilens inställningar, slår telefonen ifrån och säger att datorn inte stöds.
Tangentbordet är ett trådlöst litet, kan ingen beteckning på den men funkar till mac:en också? Fast nu när jag googlat ännu lite till har jag hittat att det ska funka med nån app så den ska jag prova.

Jag upptäckte problemet tidigare idag (jag har precis fått nya telefonen och paddan så jag har inte hunnit köra dem så mycket än) när jag var hemma hos en kund, så den är testad utanför hemmet.
Och jag har testat omstarter på allt, hård och mjuk, samt satt Airdrop på för "alla". Vi har även startat om routern här hemma och kopplat bort wifi helt ifall det skulle vara med och störa, men resultatet är samma.

edit: http://store.apple.com/se/product/MC184S/B/ap...
Detta tangentbord är det. Och det ska tydligen gå att köra rakt upp och ned utan extra appar.

Senast redigerat 2013-12-15 22:55
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-15 23:02

Saker som kan störa BT-enheter.
Sidan iOS: Felsöka Bluetooth-anslutningar, såg du det utökade (klickbara) avsnittet: Frånkopplingar, avbrutna anslutningar eller enheten hittas inte ?
Jag hade i ditt fall provat sista punkten, att återställa nätverksinställningar.

Nästa steg är att stänga av allt som sänder, mobiler, datorer, tangentbord. Sätt sedan på två enheter och prova. Fungerar det sätter du på en till och prövar. Fungerar det inte så har du lokaliserat trubblet. Tycker det är märkligt att alla enheter strular.
Köpte du iPaden från Apple? Isåfall grattis till 90 dagars kostnadsfri teknisk telefonsupport.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2013-12-15 23:27

Tänk på att enheten som ska kopplas mot telefonen eller paddan måste sättas i parningsläge. Först då är det möjligt för telefonen eller paddan att "se" enheten. Ska man använda telefonen som internetanslutning då är det oftast lättare att köra telefonen som WiFi-accesspunkt än att försöka para med BT som ger betydligt lägre hastighet. Airplay dyker bara upp om det finns en aktiv Airplay-utrustning i ditt lokala nätverk. Finns det inte någon, då finns det inte heller någon Airplay-ikon. Airplay körs bara över lokalt nätverk, t.ex. WiFi.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-12-15 23:41
Ursprungligen av ctd2010:

Tänk på att enheten som ska kopplas mot telefonen eller paddan måste sättas i parningsläge. Först då är det möjligt för telefonen eller paddan att "se" enheten. Ska man använda telefonen som internetanslutning då är det oftast lättare att köra telefonen som WiFi-accesspunkt än att försöka para med BT som ger betydligt lägre hastighet. Airplay dyker bara upp om det finns en aktiv Airplay-utrustning i ditt lokala nätverk. Finns det inte någon, då finns det inte heller någon Airplay-ikon. Airplay körs bara över lokalt nätverk, t.ex. WiFi.

Uppkoppling mellan dator och telefon är fixat - såklart, det hade jag faktiskt glömt bort! Tack!
Airplay är testad över wifi och mot aktiv utrustning och den är omstartad också, men 5s får fortfarande inte kontakt.
Bluetooth fortsätter vara ett mysterium rakt igenom alla i-enheter…

Senast redigerat 2013-12-16 08:19
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-16 21:54

Ett antal gånger har du skrivit "andra enheter". Är dessa enheter enbart ditt tangentbord och iZettle, eller menar du ytterligare enheter?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-12-16 23:35
Ursprungligen av kenjon:

Ett antal gånger har du skrivit "andra enheter". Är dessa enheter enbart ditt tangentbord och iZettle, eller menar du ytterligare enheter?

De ser inte varann, det borde de väl göra? Och datorerna borde definitivt dyka upp, men de hittar överhuvudtaget inget alls att koppla upp mot.

Ska se om jag fattar detta rätt.
Du försöker ansluta till din iPhone från datorn via bluetooth(BT)? Varför?
Du försöker ansluta till din dator från iPhone via BT? Varför?

Funkade någon av dessa varianter innan du uppdaterade till iOS7?

Du skriver om enheter "som bör se varandra". Vad är det för enheter du menar?

Har du prövat att kontakta iZettle? De borde ju trots all vara bäst på att avhjälpa problem med deras egna prylar. Kanske finns det en bugg som de inte känner till än

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-12-17 13:29
Ursprungligen av Mymac4ever:

Ska se om jag fattar detta rätt.
Du försöker ansluta till din iPhone från datorn via bluetooth(BT)? Varför?
Du försöker ansluta till din dator från iPhone via BT? Varför?

Funkade någon av dessa varianter innan du uppdaterade till iOS7?

Du skriver om enheter "som bör se varandra". Vad är det för enheter du menar?

Har du prövat att kontakta iZettle? De borde ju trots all vara bäst på att avhjälpa problem med deras egna prylar. Kanske finns det en bugg som de inte känner till än

Jag har kollat runt en del till och sett att det här är ett problem, jag får ta kontakt med Apple. 4 olika i-prylar ska inte sluta fungera på bluetooth helt plötsligt bara för en uppdatering.

Varför citerar du Mymac4evers inlägg, som är fullt av frågor, när du inte svarar på en enda av frågorna?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-12-17 14:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför citerar du Mymac4evers inlägg, som är fullt av frågor, när du inte svarar på en enda av frågorna?

Sorry tryckte på fel svaraknapp...

Men det är kanske läge att faktiskt börja svara (direkt och konkret) på de frågor du har fått.

Kontrollfrågor och motfrågor ställs inte för att jäklas. De ställs för att bättre förstå problemet. Om man då bara svarar på någon enstaka fråga, och övriga frågor lämnas obesvarade, eller besvaras med "goddag yxskaft"-svar, så tröttnar nog folk på att försöka hjälpa.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-12-18 18:01

Jag har svarat på frågorna högre upp om varför och vilka enheter och att det funkat tidigare. Så tro mig, jag gör inget för att jäklas.

Jag har även provat de olika förslag som kommit om omstarter, izettle felsökning, raderat och gått tillbaks till fabriksinställningarna på en telefon, testat utanför huset och på andra ställen för att undvika ev. störningar, använt internetdelning till dator->iphone istället (ett av förslagen här uppe som såklart är mycket bättre, och jag har tackat för det).

Problemet kvarstår:
i-prylarna ser inte längre andra prylar som ska kunna köras via bluetooth, i bluetooth-menyn, som t ex tangentbord (jag har provat tre st nu till iPad:en), izettle kortläsare och högtalare.
Alla har ios7 installerat (2 av dem är helt nya och kom med ios7 installerat, och de andra 2 är gamla och hade ios 6 innan).
De äldre har funkat tidigare innan uppgraderingen. Nu funkar istället ingen.

Jag har även hittat lite artiklar och på andra forum att det tydligen är ett problem för vissa sen uppgraderingen, och problemet uppstår olika. Sen tycker jag att det är konstigt att ALLA våra ska få samma problem. Så jag får vända mig till Apple istället, se om de har nån lösning på problemet.
Tack iallafall för den hjälp (och förslag) jag hittills fått.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-18 18:16

Provat ditt tangentbord med någon annan mobil?
Har du hört med Apples support? De kanske vet vad som är fel på dina prylar.
Hört med iZettle?

Ursprungligen av Tesa:

Jag har svarat på frågorna högre upp om varför och vilka enheter...

Jag håller inte med om det. Så jag tror att jag släpper den här tråden nu. Lycka till.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-12-18 21:55
Ursprungligen av reboot81:

Provat ditt tangentbord med någon annan mobil?
Har du hört med Apples support? De kanske vet vad som är fel på dina prylar.
Hört med iZettle?

Provade tangentbordet med mobilerna nu ikväll (bara testat ipad innan) och fick kontakt efter några omstarter! Provade med ipaden igen, och fick även där kontakt efter omstart nu, så nu funkar det förhoppningsvis på annat också.
Har fått ett par uppdateringar på operatörsinställningar igår och idag, vet inte vad de innehåller eller om de kan ha med det att göra?

Ska ta kontakt med izettle också, enligt deras lista på nätet för testade ios/mobiler så finns inte ios7 med. Men jag har en kollega som det funkar för så jag hoppas det ska gå att lösa även för mig.
Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2014-01-30 00:03

Tänkte bara att jag skulle berätta att det slutade med att jag fick en ny iZettle-dosa, och att den verkar fungera till både iPhone och iPad, så nu går det äntligen att köra på igen!

1
Bevaka tråden