Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag gå till en Apple butik om iphonen börjar krångla?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har på planerna att inskaffa en iPhone 5s i guld, men eftersom att den är slutsåld nästan över allt funderade jag på att sända efter från en nätbutik. Om telefonen börjar krångla kan jag då gå till Apple butiken för att fixa den eller gäller endast garanti på affären där jag köpte den? Tänkte om det gällde alla t.ex. iPhones att man kan gå till Apples egen affär och fixa.
Hoppas ni förstod vad jag menade!

Ursprungligen av onlyfeliciia:

Jag har på planerna att inskaffa en iPhone 5s i guld, men eftersom att den är slutsåld nästan över allt funderade jag på att sända efter från en nätbutik. Om telefonen börjar krångla kan jag då gå till Apple butiken för att fixa den eller gäller endast garanti på affären där jag köpte den? Tänkte om det gällde alla t.ex. iPhones att man kan gå till Apples egen affär och fixa.
Hoppas ni förstod vad jag menade!

Du kan ta den till en Apple Store och få den utbytt om det skulle vara så att de anser att de måste göra det. Fick byta min iPhone 5 i Täby trots att den är köpt på Telia i Visby.

Svaret hade du nog fått inom typ 10 minuter då

Beror nog på... Min tjej köpte en iPhone 5 på nätet som i princip var DOA. Kameran fungerade inte alls. Vi gick till både Telia och Grafit (Auktoriserad applehandlare här i Umeå) men ingen av dom ville göra nåt. Dom sa bara att hon måste skicka tillbaka den till företaget hon beställt av.

Ursprungligen av Johan S:

Beror nog på... Min tjej köpte en iPhone 5 på nätet som i princip var DOA. Kameran fungerade inte alls. Vi gick till både Telia och Grafit (Auktoriserad applehandlare här i Umeå) men ingen av dom ville göra nåt. Dom sa bara att hon måste skicka tillbaka den till företaget hon beställt av.

Jo, men nu gällde frågan om man får hjälp direkt av Apple oavsett var den är köpt.

Jag har hört talas om fall där man till exempel om man köpt telefonen av Telia hänvisas till Telia om man kontaktar Apple via telefon etc, däremot har många berättat om att man fått en ny telefon i näven i en Apple Store oavsett vilken operatör/återförsäljare man köpt av.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-12-12 10:51
Ursprungligen av onlyfeliciia:

Jag har på planerna att inskaffa en iPhone 5s i guld, men eftersom att den är slutsåld nästan över allt funderade jag på att sända efter från en nätbutik. Om telefonen börjar krångla kan jag då gå till Apple butiken för att fixa den eller gäller endast garanti på affären där jag köpte den? Tänkte om det gällde alla t.ex. iPhones att man kan gå till Apples egen affär och fixa.
Hoppas ni förstod vad jag menade!

Om du går till en Apple Store - ja, då kan du få hjälp av dem. Det gäller som andra redan nämnt inte om du beställt telefonen och går till Grafit eller Digital Inn eller liknande Premium Reseller butik istället. Huruvida du kan få telefonen utbytt direkt eller inte beror på om det finns en tekniker på plats som kan avgöra vad som ska göras med telefonen. Jag köpte en iPhone 5 via Halebop som var DOA (Dead On Arrival) och fick höra av Aplple att jag kunde åka med den till deras butik. Om du vill vara helt säker kan du ringa i förväg och se så att det är en tekniker på plats när du tänkte åka dit.

Men så får vi väl hoppas att du ska slippa krångel öht.

/ Jonas

Tack så mycket för hjälpen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-13 10:32

Nu skrev du bara nätbutik... om nätbutiken ligger utanför EU eller sysslar med gråimport, kan det bli problem. Apples iPhonegaranti gäller telefoner köpta inom EU.

Ursprungligen av kenjon:

Nu skrev du bara nätbutik... om nätbutiken ligger utanför EU eller sysslar med gråimport, kan det bli problem. Apples iPhonegaranti gäller telefoner köpta inom EU.

Hade nog tänkt köpa inom EU, men finns nu i lager på en lokal affär så tänkte kanske köpa där. Tack för hjälpen alla!

På apple kan du få support på alla iPhone och andra produkter från Apple. De kan alltid avgöra vad som ska fixas och om det ev kommer kosta. Det bästa är dock att boka en tid på respektive butiks hemsida så du vet att du får träffa någon. Vet att Malmö och Täby har upp till en veckas väntetid, inte lika stort tryck på Väla tror jag. Så kolla butiken som är närmast dig!

Ursprungligen av kenjon:

Nu skrev du bara nätbutik... om nätbutiken ligger utanför EU eller sysslar med gråimport, kan det bli problem. Apples iPhonegaranti gäller telefoner köpta inom EU.

Ska nog va så att 5s och 5c går att köpa var som, det är nog bara de tidigare modellerna som man måste köpa i EU. Är inte 100% på detta, men det är så jag har förstått det.

Ursprungligen av fransisak:

Ska nog va så att 5s och 5c går att köpa var som, det är nog bara de tidigare modellerna som man måste köpa i EU. Är inte 100% på detta, men det är så jag har förstått det.

Saxat från Apples sida om garanti på iPhone för USA:
Apple may restrict warranty service for iPhone and iPad to the country where Apple or its Authorized Distributors originally sold the device.

Och från deras svenska sida:
Apple kan begränsa service för iPad och iPhone till EES och Schweiz.

Ovanstående gäller iPhone 5s.

1
Bevaka tråden