Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 7 fult som stryk.

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2013-11-26 14:13

Startade idag upp min gamla 3GS. Inget märkvärdigt men det slog mig vilket trevligt gränssnitt den hade. Trodde att jag 'vant' mig vid iOS7, men jävlar vad fult det är i jämförelse. Så fult att jag stör mig på min 4S. Det är till och med så att jag funderar på att byta från iPhone. Vad håller apple på med egentligen? Jag har aldrig hört någon säga att de var missnöjda med det gamla iOS, möjligtvis att de ville ha en förändring. Men att gå till ett stelt och sterilt, vitt och pastellfärgat gränssnitt med hysteriskt fula ikoner var väl ändå ett snedsteg? Gamla iOS ser väldesignat ut, 7an ser mer ut som att någon har försökt men inte riktigt lyckats. Messages-appen som tidigare var trevligast bland alla telefoner ser nu riktigt billig ut.

Någon mer som tycker som jag eller är ni nöjda?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2013-11-26 14:27

Ingen kommer någonsin att vara 100% nöjd med några uppdateringar. Själv har jag
med tiden kommit att starkt störa mig på det tidigare utseendet och de glansiga
ikonerna. Så, en stor tumme upp från mig!

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2013-11-26 16:17
Ursprungligen av iTac:

Ingen kommer någonsin att vara 100% nöjd med några uppdateringar. Själv har jag
med tiden kommit att starkt störa mig på det tidigare utseendet och de glansiga
ikonerna. Så, en stor tumme upp från mig!

Gött att höra! Jag hoppas att jag slutar irritera mig på det tillslut. För funktionen är det ju definitivt inga fel på!!

Tumme upp för mig också. Ibland hamnar man i en app som har det gamla iOS 6-utseendet och det ser verkligen trött och ålderdomligt ut. iOS 7 ser mycket bättre ut.

iOS 7 behövdes verkligen, utan det nya utseendet hade jag inte hängt kvar på iOS mycket längre, var trött på trä, filt, läder och gud vet vad. Tycker att med 7an ser det fräscht, enkelt och enhetligt ut, väldigt snyggt.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-26 20:47

Behöver vi fler sådana här trådar?

  • Medlem
  • 2013-11-26 21:01
Ursprungligen av zappee:

Behöver vi fler sådana här trådar?

Nej!

vet inte riktigt vad tanken med denna tråden var.. smutskasta apple?

hur som helst, jag finner ios 7 mycket vackert och tilltalar mig på alla möjliga positiva sätt. jag vill verkligen inte gå tillbaka till pre ios 7.
med andra ord, jag är mer än mycket nöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-26 22:37
Ursprungligen av mjewl:

vet inte riktigt vad tanken med denna tråden var.. smutskasta apple?

hur som helst, jag finner ios 7 mycket vackert och tilltalar mig på alla möjliga positiva sätt. jag vill verkligen inte gå tillbaka till pre ios 7.
med andra ord, jag är mer än mycket nöjd!

Kanske var TS syftet att luft lite frustration och höra om han/hon var ensam om sin åsikt.

Om det var så kan jag bara säga att han/hon inte är det - även jag tycker att det är fult och inkonsekvent. Nu gör det inte så mycket för min egen del eftersom vi bytt till Android på jobbet - en övergång som nog underlättades att det var iOS 7 vi lämnade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-26 22:57
Ursprungligen av Katinka:

Om det var så kan jag bara säga att han/hon inte är det - även jag tycker att det är fult och inkonsekvent.

Lustigt att du använder ordet "inkonsekvent", vad exakt anser du är inkonsekvent i iOS 7?

Personligen är jag av rakt motsatt åsikt. iOS 6 var inkonsekvent om något i jämförelse med iOS 7.

Ursprungligen av zinned:

Lustigt att du använder ordet "inkonsekvent", vad exakt anser du är inkonsekvent i iOS 7?

Personligen är jag av rakt motsatt åsikt. iOS 6 var inkonsekvent om något i jämförelse med iOS 7.

Han kanske menar olika typsnitt, storlek på texten på olika ställen osv. Läste ngn artikel om det. Men håller helt och hållet med dig. iOS6 är inkonsekvent om ngt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-27 01:16

iOS 7 var behövligt, men jag tycker allt att UI har för låg kontrast och att ikonerna är lite väl lätta. Jämför de två raderna med ikoner här.
Den ena raden överblickar jag direkt och förstår. Den undre behöver jag läsa mig till.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-27 02:56
Ursprungligen av reboot81:

Den undre behöver jag läsa mig till.

Kan bara instämma i kritiken. Ser ut som de är tagna halvfärdiga från ritbordet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-27 05:25

Varför ska ni upprepa allt som redan påpekats i den andra tråden.
Lås den här.

Ursprungligen av reboot81:

iOS 7 var behövligt, men jag tycker allt att UI har för låg kontrast och att ikonerna är lite väl lätta. Jämför de två raderna med ikoner här.
Den ena raden överblickar jag direkt och förstår. Den undre behöver jag läsa mig till.

Men det är ju IOS7 alltihop? Jag trodde att du skulle jämföra IOS6 och IOS7?

När det gäller att begripa de olika raderna så ser jag ingen större skillnad. Man lär sig vad de betyder i bägge fallen. Ingen rad är mer lättförståelig än den andra. Twitter och Flickr begriper man inte ute att ha lärt sig att associera dem till de apparna.

Skälet till att ha "wireframe" liknande ikoner för handlingarna är troligen för att göra en tydlig avskillnad mot applikationsikoner. I den övre raden så startar du en app, i den undre raden så gör du en handling.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-27 05:54
Ursprungligen av BlackSmp:

I den övre raden så startar du en app, i den undre raden så gör du en handling.

Vari ligger skillnaden?

Ursprungligen av onnyt:

Vari ligger skillnaden?

Kanske olyckligt formulerat av mig eftersom att starta en app är en handling - allt är handlingar men...

Övre raden består av appar - ikonerna för dessa bestäms av appen. Ikonen för Flickr är inte förutbestämd utan den lär man sig att den representerar Flickr (som exempel). Du startar en app och går över till den appen när du trycker på ikonen.

Den undre raden består av saker och ting som du gör utan att starta en app som att spara undan till kamerarullen eller kopiera. Då blir du kvar i samma app som du befinner dig i nu.

Hur som helst, det rör sig om olika typer av handlingar så jag tycker att det är ok med olika typer av ikoner. Sedan så kan man diskutera om hur de ser ut - jag tycker dock inte att den undre raden är otydligare än den övre raden när det kommer till lätthet att förstå.

Senast redigerat 2013-11-27 07:56

Bakgrundsbilden är A och O när det kommer till iOS 7, från början hade jag en tråkig Gråbild och verkligen avskydde iOS 7. Idag har jag testat enormt många bilder och till och med skapat egna och är supernöjd med iOS 7, när man ser vänner med iOS 6 så börjar jag förstå hur stort steg i rätt riktning iOS 7 är. Du bör vänja dig med iOS 7 med en schysst bakgrundsbild och föredra det.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-27 10:52
Ursprungligen av koffas:

...när man ser vänner med iOS 6 så börjar jag förstå hur stort steg i rätt riktning iOS 7 är.

För mig är det tvärt om. Jag inser vilket stort misstag jag gjorde som uppgraderade till IOS 7. Men men bara att vänja sig, vilket jag ännu inte har och troligtvis aldrig kommer att göra.

En annan sak jag stör mig på är blandningen mellan ios 6 och 7 appar. Så på min första startskärm är det bara ios 7 appar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-27 19:00
Ursprungligen av zinned:

Lustigt att du använder ordet "inkonsekvent", vad exakt anser du är inkonsekvent i iOS 7?

Personligen är jag av rakt motsatt åsikt. iOS 6 var inkonsekvent om något i jämförelse med iOS 7.

Du har en poäng där zinned, men Katinka menade kanske olika typsnitt, storlek på texten på olika ställen osv som barbapappa 86 nämnde.Vi tycker ju alla olika om saker och ting vad som är inkonsekvent för dig kanske inte är samma sak för någon annan. Finns väl inget rätt eller fel när det gäller att tycka saker och ting.

Fritt tycke för alla och högt i tak för tycket annars vågar snart ingen tycka till längre här på forumet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-27 20:14
Ursprungligen av cubeis:

Du har en poäng där zinned, men Katinka menade kanske olika typsnitt, storlek på texten på olika ställen osv som barbapappa 86 nämnde.Vi tycker ju alla olika om saker och ting vad som är inkonsekvent för dig kanske inte är samma sak för någon annan. Finns väl inget rätt eller fel när det gäller att tycka saker och ting.

Fritt tycke för alla och högt i tak för tycket annars vågar snart ingen tycka till längre här på forumet

Men jisses, fokusera nu och läs mitt inlägg igen.

Du ser att där är ett frågetecken, va? Det innebär att jag undrar varför hon är av den aktuella åsikten, jag önskar få veta mer exakta anledningar till varför hon tycker så. Det är ingen konstig frågeställning. Du verkar fortfarande ha lite svårt för att förstå detta med hur forum fungerar, man får lov att ha olika åsikter och fråga varandra om varför man tycker som man gör. Det är tillåtet, till och med en av huvudbitarna i ett forum. Vi har tidigare förklarat detta, i flera andra trådar, men det verkar fortfarande inte ha bitit.

Jag frågade som sagt henne, inte dig. Du har ingen som helst möjlighet att svara på frågan då du inte är hon...men det kanske du är?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-27 20:58
Ursprungligen av zinned:

Men jisses, fokusera nu och läs mitt inlägg igen.

Du ser att där är ett frågetecken, va? Det innebär att jag undrar varför hon är av den aktuella åsikten, jag önskar få veta mer exakta anledningar till varför hon tycker så. Det är ingen konstig frågeställning. Du verkar fortfarande ha lite svårt för att förstå detta med hur forum fungerar, man får lov att ha olika åsikter och fråga varandra om varför man tycker som man gör. Det är tillåtet, till och med en av huvudbitarna i ett forum. Vi har tidigare förklarat detta, i flera andra trådar, men det verkar fortfarande inte ha bitit.

Jag frågade som sagt henne, inte dig. Du har ingen som helst möjlighet att svara på frågan då du inte är hon...men det kanske du är?

Du fokuserar på ett ord "inkonsekvent" för att försöka överbevisa vad någon annan tycker. Det reagerar jag emot sker ofta här på forumet det är tröttsamt. Då tappar man lusten att delta och skriva i trådarna då blir det samma tråkiga namn som skriver av sig och tävlar om att få sista ordet. Det gynnar inte forumet för fem öre och uppmuntrar inte fler medlemmar att delta i trådarna.

Varför måste det finnas "exakta anledningar" till varför någon tycker annorlunda än vad du gör zinned ? Förvänta dig inget svar när du redan sitter med facit i hand

Visst du frågade henne men jag har rätt att reagera på att man hela tiden blir ifrågasatt på stört fort man tänker olika än vad "äpple kärnan" gör ? Jag gillar inte heller Mac IOS 7 fult som stryk kan jag styka under med. Visst en vanesak säkert men alla kanske inte vill vänja sig detta platta gränsnitt som Apple har snickrat ihop kan ni tänka er det i er lilla bubbla ?

Om du missade i mitt inlägg så höll jag delvis med dig i ditt påstående angående Mac IOS 7 icke så inkonsekvent jämfört med IOS 6 så lägg ner detta nu och acceptera att det inte måste finnas "exakta anledningar" till varför någon tycker annorlunda än vad du gör !

Nu plockade jag ut din fras "exakta anledningar" ur ditt inlägg hur känns det nu får du äta din egen medicin
Du har säkert svar på tal eller kastar du in handduken För mig är det bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-27 21:22
Ursprungligen av cubeis:

Du fokuserar på ett ord "inkonsekvent" för att försöka överbevisa vad någon annan tycker. Det reagerar jag emot sker ofta här på forumet det är tröttsamt. Då tappar man lusten att delta och skriva i trådarna då blir det samma tråkiga namn som skriver av sig och tävlar om att få sista ordet. Det gynnar inte forumet för fem öre och uppmuntrar inte fler medlemmar att delta i trådarna.

Varför måste det finnas "exakta anledningar" till varför någon tycker annorlunda än vad du gör zinned ? Förvänta dig inget svar när du redan sitter med facit i hand

Jag orkar nästan inte ge det ett försök att än en gång förklara detta för dig men fine, here we go :

Jag valde inte ordet, det gjorde Katinka. Jag försöker inte överbevisa Katinka om något, det är du som lägger in den värderingen...ingen annan. Jag har inte någonstans i mitt inlägg skrivit något som kan tolkas så. Det jag gör är att jag ställer en enkel fråga, som lika enkelt kan besvaras.

Frågor och uttryck av åsikter och känslor är grundfundamenten i ageranden inom ett forum, vi är flera som tidigare metodiskt har försökt förklara detta för dig och efter många om och men så trodde vi att vi hade gjort oss förstådda. Jag kan nu bara anta att vi hade fel.

Det är helt ok att alla har olika åsikter, så ska det vara. Det är kring dessa det byggs diskussioner, på vilka ett forum existerar. Utan dessa, inget forum. Det du målar upp är att ingen ska fråga någon annan något, ingen ska lämna skuggan av en chans att man kan tänkas ha en annan åsikt än någon annan. Skulle man ha det så ska man vara tyst, en diskussion kring olika åsikter får ju inte finnas i ett forum. Jisses, så fel du är på det.

Det finns alltid anledningar till ens åsikt. Man kan inte ha en åsikt utan att veta varför man har den, åtminstone inte utan att man kan försöka beskriva anledningen. Den informationen var jag intresserad av att få från Katinka, det hade varit intressant att veta vad hon anser är inkonsekvent med iOS 7. Vad du tror att hon anser är inkonsekvent är helt irrelevant och totalt ointressant.

Ursprungligen av cubeis:

Visst du frågade henne men jag har rätt att reagera på att man hela tiden blir ifrågasatt på stört fort man tänker olika än vad "äpple kärnan" gör ? Jag gillar inte heller Mac IOS 7 fult som stryk kan jag styka under med. Visst en vanesak säkert men alla kanske inte vill vänja sig detta platta gränsnitt som Apple har snickrat ihop kan ni tänka er det i er lilla bubbla ?

Du kan reagera, absolut, men jag skriver detta till dig eftersom du reagerar på något som du själv har hittat på, något jag aldrig har skrivit eller ens insinuerat.

Vilka är "ni i er lilla bubbla"? Vad är det för vi-och-dem-resonemang?

Ursprungligen av cubeis:

Om du missade i mitt inlägg så höll jag delvis med dig i ditt påstående angående Mac IOS 7 icke så inkonsekvent jämfört med IOS 6 så lägg ner detta nu och acceptera att det inte måste finnas "exakta anledningar" till varför någon tycker annorlunda än vad du gör !

Nu plockade jag ut din fras "exakta anledningar" ur ditt inlägg hur känns det nu får du äta din egen medicin
Du har säkert svar på tal eller kastar du in handduken För mig är det bra.

Det finns inget som heter Mac iOS 7, det är inget jag har påstått.

Ska jag sedan lägga ner något? Nu får du ju ge dig. Det är du som startar denna diskussionen för att du inte förstår mitt inlägg, för att du hittar på en tolkning som inte är möjlig att komma fram till av mitt inlägg...och du tycker att jag ska lägga ner? Hahaha, det finns ju inget att lägga ner
Du skapar något ur tomma intet för att du är så insnurrad i din sneda tolkningsförmåga av viss skriven text att du inte vet vad det egentligen står där. Jag hoppas att jag har kunnat än en gång förtydliga en del.

Jag hoppas och tror att Katinka förstår vad jag skrev, till skillnad från dig, och ger en enkel fråga ett enkelt svar. Det hade varit intressant att höra mer om hennes åsikter, även om du inte vill höra dem och inte anser att ett forum är platsen för att ventilera åsikter, frågor och diskussioner kring dessa.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-11-27 21:37

Bra tråd.

Jag hör till kritikerna och har inte uppgraderat än, men får väl göra det vad det lider.

Vad många glömmer är att när skeumorfismen dök upp i OSX för 13 år sedan var det helt revolutionerande. Skuggor, reflexer, högupplösta och realistiska ikoner lämnade Windows och alla andra GUI långt, långt bakom sig. Jag undrar ibland om de som tycker det är så fräscht med app-ikoner som Settings, Camera, Aktier, Compass osv inte alls märker att de egentligen kastas tillbaka till en estetik som präglade träiga UNIX fönsterhanterare från 1993. Varför backa 20 år, jag fattar det inte.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-11-27 21:53
Ursprungligen av vlc:

Startade idag upp min gamla 3GS. Inget märkvärdigt men det slog mig vilket trevligt gränssnitt den hade. Trodde att jag 'vant' mig vid iOS7, men jävlar vad fult det är i jämförelse. Så fult att jag stör mig på min 4S. Det är till och med så att jag funderar på att byta från iPhone. Vad håller apple på med egentligen? Jag har aldrig hört någon säga att de var missnöjda med det gamla iOS, möjligtvis att de ville ha en förändring. Men att gå till ett stelt och sterilt, vitt och pastellfärgat gränssnitt med hysteriskt fula ikoner var väl ändå ett snedsteg? Gamla iOS ser väldesignat ut, 7an ser mer ut som att någon har försökt men inte riktigt lyckats. Messages-appen som tidigare var trevligast bland alla telefoner ser nu riktigt billig ut.

Någon mer som tycker som jag eller är ni nöjda?

?Jag tycker precis som du. När jag kör min iPad 1 känns det helt rätt med designen och allt detaljarbete som finns där. Det känns på samma sätt när jag kör macen som hittills fått behålla det mesta. Funktionerna däremot, –har blivit en sån absolut fullträff i iOS7 att det bara blir fel med gammelpaddan. Det kan knappast bli tydligare, att designa hårdvara är en helt annan sak än mjukvara. Framtiden är trots allt iOS7 och Apples ekosystem som bara blir bättre och bättre, är helt oslagbart trots iOS7-stickan i ögat.

Från idag befinner jag mig i den för mig unika situationen att jag har två iOS-enheter med olika versioner av iOS. Jag har iOS6 på min iPad2 och iOS7 på min nyinköpta, begagnade iPhone4s. Skälet till att jag inte uppdaterat iPad'en är att jag varit osäker på hur jag skulle gilla den ultraljusa, iaf jämfört med iOS6, miljön o de "tunnare" ikonerna.

Mitt första intryck efter att ha fått hålla en enhet med iOS7 i handen i mer än någon minut är dock ganska positivt, framförallt efter att jag ställt ner ljusstyrkan. Det finns fortfarande saker jag stör mig på men de hoppas jag ska fixas iom 7.1. Jag lär återkomma när jag använt telefonen ett tag

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-27 23:56

iOS7 är skitläckert, men inte lätt att tyda. Knappar som består av text utan någon ram? Lågkontrast ikoner som har designats med minsta antal vektorer?
iOS7 är verkligen inkonsekvent. Ta tex placeringen av Avbryt, Spara som kan befinna sig lite varstans. Ibland är det Klar till höger, ibland till vänster. Ibland nere till höger.
Och den universella ikonen för ny/nytt – ja där är jag uppe i ett antal olika varianter. Plus till höger, plus till vänster, plus i mitten, penna på papper ikon uppe/nere, texten Ny, Lägg till..., Ny mapp.
Det är lite rörigt och inkonsekvent. Fingrarna rör sig korts och tvärs över skärmen, för att jobba med en hand underlättar det om kommandoknapparna (Ny, nytt, Ändra, Klar etc) är antingen längst upp eller längst ner.

Ursprungligen av reboot81:

iOS7 är skitläckert, men inte lätt att tyda. Knappar som består av text utan någon ram?

Ungefär som en normal webbsida då?

Ursprungligen av reboot81:

iOS7 är verkligen inkonsekvent. Ta tex placeringen av Avbryt, Spara som kan befinna sig lite varstans. Ibland är det Klar till höger, ibland till vänster. Ibland nere till höger.
Och den universella ikonen för ny/nytt – ja där är jag uppe i ett antal olika varianter. Plus till höger, plus till vänster, plus i mitten, penna på papper ikon uppe/nere, texten Ny, Lägg till..., Ny mapp.
Det är lite rörigt och inkonsekvent. Fingrarna rör sig korts och tvärs över skärmen, för att jobba med en hand underlättar det om kommandoknapparna (Ny, nytt, Ändra, Klar etc) är antingen längst upp eller längst ner.

Jag håller defintivt med dig om att det underlättar men mitt minne är kort och jag är inte säker på att IOS6 egentligen var så mycket bättre.

Bevaka tråden