Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpte en ny telefon - en iphone 4s...

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vadstena
  • 2013-11-21 23:02

Min gamla iphone 4s gick sönder. Gladde mig lite åt att köpa en ny, men konstaterar att både 5, 5s och 5c känns som ett steg i fel riktning.

Ett tag var det små behändiga telefoner som gällde, men numera tycks alla bara bli större och större. Jag menar, om jag ville ha en surfplatta, då är det väll det jag köper och inte en halv-mesyr till telefon? Alla nya telefoner är sådär lagom stora för att inte kännas smidiga att ha i byxfickan.

Lyckades hitta en en 4s för bra pris in macoteket som jag lär behålla till apple släpper en mindre lur.

Är det bara jag som tycker så här?

Nej, det är inte bara du.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-21 23:10
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej, det är inte bara du.

Då är ni 2 stycken då so far som säger länge leve 3.5 tums skärms telefoner

Jag jobbar på att buda in en 4s på Tradera. Finns många att välja mellan men jag är lite novis på att buda o i längden "dumsnål" :).

En 4s är lika lång som, men aningen bredare än, min nuvarande SE J102i "Elm" och borde funka prima i jeansfickan

Ursprungligen av cubeis:

Då är ni 2 stycken då so far som säger länge leve 3.5 tums skärms telefoner

Jag har en iPhone 5 och stortrivs

Förstår dig också. Även om just 5-serien bara är marginellt större. Dock är de betydligt lättare, vilket nog gör att de känns minst lika smidiga i byxfickan som en 4S.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-21 23:21
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag har en iPhone 5 och stortrivs

Gör du rätt i jag har en större skärm telefon och är bara smånöjd … saknar den rappa touch responsen från iPhone den är bara bäst måste jag erkänna

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag jobbar på att buda in en 4s på Tradera. Finns många att välja mellan men jag är lite novis på att buda o i längden "dumsnål" :).

En 4s är lika lång som, men aningen bredare än, min nuvarande SE J102i "Elm" och borde funka prima i jeansfickan

Is i magen. Lägg första budet max 4-5 minuter innan deadline. Finns ingen anledning att lägga nåt innan.

Man har sätt för många galna budgivningar där någon korkskalle har slängt in ett högt maxbud sisådär veckan innan deadline.

Tradera är lite av en hobby!

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag jobbar på att buda in en 4s på Tradera. Finns många att välja mellan men jag är lite novis på att buda o i längden "dumsnål" :).

En 4s är lika lång som, men aningen bredare än, min nuvarande SE J102i "Elm" och borde funka prima i jeansfickan

En bra strategi är att lägga ett högt maxbud 4-5 minuter innan dead och att detta bud ligger på runt 90% av vad du vill betala. Bjuder någon över så släng in ditt verkliga maxbud sista minuten.

Jag vinner nästan alla budgivningar med denna strategi.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

En bra strategi är att lägga ett högt maxbud 4-5 minuter innan dead och att detta bud ligger på runt 90% av vad du vill betala. Bjuder någon över så släng in ditt verkliga maxbud sista minuten.

Jag vinner nästan alla budgivningar med denna strategi.

Jag följde ditt råd o lyckades buda in en 16GB's iPhone 4S i söndags o idag har jag hämtat den på posten. Den verkar funka som den ska så det är en lättnad, finns alltid en viss oro vid begagnatköp, men jag tror hemknappen sitter djupare än den ska vilket verkar bero på att glaset fjädrar lite i underkant. Undrar om jag kan ta den ngnstans o få det åtgärdat utan att det kostar skjortan...hm

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag jobbar på att buda in en 4s på Tradera. Finns många att välja mellan men jag är lite novis på att buda o i längden "dumsnål" :).[...]

Tydligen skall man ine bara bjuda i sista minuten, utan helst i sista sekunden! Åtminstone gäller det Ebay.

Ursprungligen av johan_tanying:

Tydligen skall man ine bara bjuda i sista minuten, utan helst i sista sekunden! Åtminstone gäller det Ebay.

Jo precis. Jag satt in i det sista o räknade sekunderna. Jag satte 1600 som maxbud när det var 4 minuter kvar, när det var knappt en minut kvar höjde jag till 1700 - den gick för 1688

Ursprungligen av johan_tanying:

Tydligen skall man ine bara bjuda i sista minuten, utan helst i sista sekunden! Åtminstone gäller det Ebay.

Det är sant. Högsta budet lägger man 10-15 sekunder innan slutet. Men det skadar ju inte att leda budet innan dess och ha ett relativt högt maxbud. Näst sista budet lägger jag kanske 3-4 minuter innan det är slut med ett maxbud på totalt 80-90 % av mitt verkliga maxbud (som jag lägger in sista sekunderna om någon busar över).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-27 17:38

Bytte precis från iPhone 4s till 5s och känner inte att den senare känns så mycket större på ett dåligt sätt och det extra utrymmet på skärmen är välkommet.

Förvisso skulle en iPhone 4s med hårdvaran / konstruktionen från 5s kanske vara "ännu bättre". Det är svårt att spekulera i. Men 5s känns definitivt inte stor. Inte i närheten av de HTC / Samsung lurar jag känt på.

Jag vill ha större skärm än 4s och jag gillar 16x9 aspekten på telefonen. 5s känns som den börjar komma upp i största segmentet jag kan tänka mig men att den är för stor? Nej. Och i övrigt är det natt och dag mellan 4s och 5s i all annan prestanda / funktionalitet.

Som ny ägare av en iPhone så var jag förvånad över hur tung den känns. Tom lite tyngre än min gen2 iPod Touch med samma minne(16GB). Fast jag lär nog vänja mig. Den är ungefär lika hög som min gamla Sony Ericsson tfn samt cirka en cm bredare.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Som ny ägare av en iPhone så var jag förvånad över hur tung den känns. Tom lite tyngre än min gen2 iPod Touch med samma minne(16GB). Fast jag lär nog vänja mig. Den är ungefär lika hög som min gamla Sony Ericsson tfn samt cirka en cm bredare.

Vilken iPhone blev det? Stor skillnad på iPhone 4 och 5. Förövrigt hoppas även jag att Apple släpper en "iPhone mini" då det finns ett stort intresse att ha en bra telefon som inte är gigantisk. Släpper Apple en likastor iPhone som Samsungs S4 och det inte finns något mindre alternativ så behåller jag min femma.

Ursprungligen av koffas:

Vilken iPhone blev det? Stor skillnad på iPhone 4 och 5. Förövrigt hoppas även jag att Apple släpper en "iPhone mini" då det finns ett stort intresse att ha en bra telefon som inte är gigantisk. Släpper Apple en likastor iPhone som Samsungs S4 och det inte finns något mindre alternativ så behåller jag min femma.

Det blev en svart 16GB 4S

Har upptäckt att den förra ägaren var lite dålig på att "blåsa" den. Telefonen är full med hans kontaktuppgifter. Hur gör jag för att nolla den så att alla sådana uppgifter försvinner? ...testar återställning

Senast redigerat 2013-11-27 21:53
Ursprungligen av Mymac4ever:

Det blev en svart 16GB 4S

Har upptäckt att den förra ägaren var lite dålig på att "blåsa" den. Telefonen är full med hans kontaktuppgifter. Hur gör jag för att nolla den så att alla sådana uppgifter försvinner? ...testar återställning

Återställning kräver oftast Apple-ID. Stöter du på patrull så sätt den i DFU (googla hur) så går det fint att återställa den.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Återställning kräver oftast Apple-ID. Stöter du på patrull så sätt den i DFU (googla hur) så går det fint att återställa den.

Apple-ID är inget problem för det har jag ju men jag har inget sim att sätta i den just nu så jag kommer inte så långt i processen. Först tänkte jag att jag skulle kunna tillfälligt flytta över sim'et från min gamla telefon men e-som det måste klippas till så lär det inte passa i den gamla igen efteråt. Tänkte vänta med att använda iPhonen tills jag skaffat ett riktigt skyddande fodral.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Apple-ID är inget problem för det har jag ju men jag har inget sim att sätta i den just nu så jag kommer inte så långt i processen. Först tänkte jag att jag skulle kunna tillfälligt flytta över sim'et från min gamla telefon men e-som det måste klippas till så lär det inte passa i den gamla igen efteråt. Tänkte vänta med att använda iPhonen tills jag skaffat ett riktigt skyddande fodral.

http://img2.owcnow.com/imgs/ndesc/iphone/nuguard_kx/nuguard_kx_4_trooper.jpg

Menade så klart att du eventuellt skulle bli tvungen att ange den förra ägarens Apple-ID och lösenord.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Menade så klart att du eventuellt skulle bli tvungen att ange den förra ägarens Apple-ID och lösenord.

Jaha, jo det stötte jag på innan jag satte den i återställning. Jag började med att skriva in mitt Apple-ID mm i telefonen men ju fler sektioner jag var inne i så hittade jag fler av förre ägarens login så då tyckte jag det var lika bra att återställa den. Var förstås inte beredd på att jag måste ha ett sim i telefonen för att kunna slutföra

Ursprungligen av Mymac4ever:

Var förstås inte beredd på att jag måste ha ett sim i telefonen för att kunna slutföra

Rätt onödigt kan jag tycka faktiskt. Tror det kom iom iOS7.

Ursprungligen av Classe:

Konverterar vanliga SIM-kort till micro-SIM och nano-SIM.
Adaptrar för att återställa till vanlig storlek.

http://www.clasohlson.com/se/Stansverktyg-för...

Något att inhandla på Clas Oh när de nyöppnar i IN-gallerian i stan imorgon

Ursprungligen av mans71:

Min gamla iphone 4s gick sönder. Gladde mig lite åt att köpa en ny, men konstaterar att både 5, 5s och 5c känns som ett steg i fel riktning.

Ett tag var det små behändiga telefoner som gällde, men numera tycks alla bara bli större och större. Jag menar, om jag ville ha en surfplatta, då är det väll det jag köper och inte en halv-mesyr till telefon? Alla nya telefoner är sådär lagom stora för att inte kännas smidiga att ha i byxfickan.

Lyckades hitta en en 4s för bra pris in macoteket som jag lär behålla till apple släpper en mindre lur.

Är det bara jag som tycker så här?

Nej, verkligen inte. Jag uppskattar fortfarande knapptelefonerna, men dom går ju inte att få tag på längre. Touch och stora händer slutar aldrig bra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-28 13:14
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jaha, jo det stötte jag på innan jag satte den i återställning. Jag började med att skriva in mitt Apple-ID mm i telefonen men ju fler sektioner jag var inne i så hittade jag fler av förre ägarens login så då tyckte jag det var lika bra att återställa den. Var förstås inte beredd på att jag måste ha ett sim i telefonen för att kunna slutföra

Det räcker inte med förre ägarens AppleID, du behöver även hans lösenord. Så det blir nog till att köra DFU....

Ursprungligen av kenjon:

Det räcker inte med förre ägarens AppleID, du behöver även hans lösenord. Så det blir nog till att köra DFU....

Que?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-28 16:04

Om du ska Återställa en iPhone behöver du numera AppleID och lösenord som den är "reglad" med. Har du inte det får du nog välja DFU och hoppas att det hjälper. Vilket jag inte vet om det gör, eftersom funktionen tillkom för att försvåra för tjuvar. Men är lösningen så enkel som DFU är det ju inte så svårt...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-28 16:07
Ursprungligen av Segas:

Nej, verkligen inte. Jag uppskattar fortfarande knapptelefonerna, men dom går ju inte att få tag på längre. Touch och stora händer slutar aldrig bra.

Jorå, på jobbet kör vi med CAT.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1293589
http://catphones.com/en/b25-phone#.UpdcFZGv3v...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-28 16:07

Det finns ingen anledning att hålla på och klippa i sina SIM-kort. Det är bara att knalla in hos en butik där operatören har sitt så får man ett nytt, med samma nummer, kanske bör tilläggas.

Bevaka tråden