Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intryck av iPad mini retina

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-20 12:04

Nu har jag hunnit utvärdera min iPad mini retina i knappt ett dygn. För er som är i köpsvängen tänkte jag delge mina intryck såhär långt. Först vill jag bara klargöra att de slutsatser jag drar är utifrån mina personliga behov, önskemål och preferenser. YMMV.

Jag köpte en ny iPad för att min gamla iPad 2 är för tung och klumpig för att fungera bra när jag är på språng. Det lockar inte att plocka upp den på tåget eller på bussen, helt enkelt. iPad mini kändes som det naturliga valet, och det var först nu när den kom med retinaskärm som det verkligen blev aktuellt.

Hittills har jag testat/använt den på tåget, på bussen, hemma i soffan, i sängen samt på ett bord uppstöttad av smart cover. För mig funkar den utmärkt i alla dessa lägen! Det enda bekymret jag hade innan var huruvida det skulle funka bra att skriva på det mindre tangentbordet, kontra fullstor iPad. Men nu har jag kunnat konstatera att det inte är några problem alls, trots att jag har normalstora manshänder.

iPad mini är perfekt att ha i sängen när jag ligger på mage och stöder mig på armbågarna. I och med att man kommer så nära skärmen är retina ett måste för att det ska bli bekvämt att läsa text.

iPad Air då? Den är ju mycket lättare än tvåan!

Kul att du frågar, för jag har haft förmånen att testa den också. Jag köpte en Air på releasedagen och testade i några dagar. Helt klart ett stort lyft mot iPad 2, men den passade inte för mina behov. På ett trångt pendeltåg kändes den lite "in your face" på mina medresenärer. Den var inte smidig att hålla när jag stod upp, utan den gör sig bäst om man har den i knät eller på ett bord. Här är minin en vinnare med mer diskret formfaktor och smidigare enhandsgrepp.

Även i sängen upplevde jag Air som lite för stor, precis som tvåan. När man stöder sig på armbågarna har man ju lite begränsad rörelsefrihet för händerna, och det blir lite besvärligt att komma åt alla delar av skärmen. Även vissa svepgester (i synnerhet backa i Safari) blev lite otympliga för att man måste dra så långt på den stora skärmen.

De enda lägen jag kan känna att Air har ett litet övertag är i soffan och på ett bord. Men i soffan använder jag min Macbook, och det är sällan jag använder paddan på ett bord. Den ökade mobiliteten gör valet av iPad mini till en no-brainer för mig, och Airen fick snällt åka tillbaka på öppet köp.

Skärmen då? Alla säger att den har kass färgåtergivning!

Det är inget jag märker, trots att jag vet att den har lite sämre färgåtergivning än iPad Air. Jag skulle behöva jämföra dem sida vid sida för att se nån skillnad. Jag tror man måste hålla på med seriös bildbehandling för att skärmen ska bli en nackdel.
Jag tycker skärmen är helt fantastisk!

TL;DR version:

Den är awesome!

Håller verkligen med om att ~8" är en väldigt bra storlek, iaf för mig.

Jag väntar, 4-11/12 är senaste budet. Tillsammans med Logitechs ultrathin tangentbord så tror jag min MBP kommer att samla damm.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-20 12:44
Ursprungligen av kennethLundgren:

Jag väntar, 4-11/12 är senaste budet. Tillsammans med Logitechs ultrathin tangentbord så tror jag min MBP kommer att samla damm.

Det vore helt klart skönt att slopa sin "vanliga" dator, men för mig funkar det tyvärr inte än. I dagsläget går det inte att koda på en iPad på ett smidigt sätt. Den dagen Xcode och beständiga ssh-kopplingar kommer till iPad så går jag samma väg som du.

Intressanta reflexioner. De var väldigt givande för att putta mig åt ett håll

Tack

Ursprungligen av Vassius:

Det vore helt klart skönt att slopa sin "vanliga" dator, men för mig funkar det tyvärr inte än. I dagsläget går det inte att koda på en iPad på ett smidigt sätt. Den dagen Xcode och beständiga ssh-kopplingar kommer till iPad så går jag samma väg som du.

Jag har ingen aning vad du snackar om. Jag satt och knacka MSDos för 20 år sen och det är inget jag längtar till. Det är några program som jag måste ha OSX till, IOrdning för mitt företag, Vuescan för analogt foto och nått till. Det är nog säkert bara en tidsfråga då en padda helt kan ersätta en dator.

  • Medlem
  • 2013-11-23 14:24

Har haft min ett par timmar nu. Äntligen är Minin som den borde ha varit från början! Dvs med Retinaskärm.

Senast redigerat 2013-11-23 16:05
  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-11-23 23:12

Köpte mej en ipad mini 64 Gb wifi (1gen) för 2790 kr ny. Vet inte riktigt om att lämna tillbaka den och köpa med retina lockar! lägre pris och mer utrymme för mindre peng än en 16gig versionen av den nya.
Vad skulle ni andra gjort ? Är de värt egentligen?

Ursprungligen av iJoonte:

Köpte mej en ipad mini 64 Gb wifi (1gen) för 2790 kr ny. Vet inte riktigt om att lämna tillbaka den och köpa med retina lockar! lägre pris och mer utrymme för mindre peng än en 16gig versionen av den nya.
Vad skulle ni andra gjort ? Är de värt egentligen?

Om det är värt det kan bara du avgöra, det är dina pengar.

Har själv en iPad Air och en iPad mini, kommer inte byta ut minin mot en mini retina. Var sugen innan jag fick känna på iPad Air och använda den, men inte nu längre.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-11-23 23:34
Ursprungligen av keptang:

Om det är värt det kan bara du avgöra, det är dina pengar.

Har själv en iPad Air och en iPad mini, kommer inte byta ut minin mot en mini retina. Var sugen innan jag fick känna på iPad Air och använda den, men inte nu längre.

Värt att köpa en ipad mini 64 gb för 2800 är de såklart.
Men de är ju de där med att ha det senaste. betala drygt 2000 till för samma modell fast med retina.
Har inte fått övertygade intryck att det är värt.
Ville ha lite andra åsikter från folk som testat den nya och haft/testat den gammla.

Ursprungligen av iJoonte:

Värt att köpa en ipad mini 64 gb för 2800 är de såklart.
Men de är ju de där med att ha det senaste. betala drygt 2000 till för samma modell fast med retina.
Har inte fått övertygade intryck att det är värt.
Ville ha lite andra åsikter från folk som testat den nya och haft/testat den gammla.

Byte från en iPad 2 till en iPad Air är samma förändring (iPad 2 och iPad mini har samma CPU etc..).
Jag bytte en iPad 2 till en iPad Air, inte värt det priset Apple tar alls tycker jag. Men andra tycker säkert att det är en gigantisk skillnad.

Bäst är alltid att se och prova själv naturligtvis.

  • Medlem
  • 2013-11-23 23:51
Ursprungligen av keptang:

Jag bytte en iPad 2 till en iPad Air, inte värt det priset Apple tar alls tycker jag.

Först byter du din iPhone mot en Android, nu gnäller du på priset på iPad. Vart är världen på väg egentligen? Är du på väg att bli windows/androidifierad?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-11-23 23:53
Ursprungligen av keptang:

Byte från en iPad 2 till en iPad Air är samma förändring (iPad 2 och iPad mini har samma CPU etc..).
Jag bytte en iPad 2 till en iPad Air, inte värt det priset Apple tar alls tycker jag. Men andra tycker säkert att det är en gigantisk skillnad.

Bäst är alltid att se och prova själv naturligtvis.

Man tycker olika så är det ju, ska åka till någon "jätte" imorgon och klämma på en om de fått in den.

Ursprungligen av Dalle:

Först byter du din iPhone mot en Android, nu gnäller du på priset på iPad. Vart är världen på väg egentligen? Är du på väg att bli windows/androidifierad?

haha, jag tror det är iOS 7 fel alltihop. Men jag är faktiskt inte imponerad. Men då har jag också haft en iPad mini i ett år, nu iPad Air (och iPad mini) som är en större iPad mini, samma design osv.. Annat innanmäte dock.

Det är inget fel på Windows/Android/OS X/Linux, allt har sin plats.

  • Medlem
  • 2013-11-24 07:52

En grej jag lade märke till snabbt var att minin med retina kändes tyngre. Trodde först att det var inbillning, men när jag kikade på Apples hemsida så visade det sig att den var cirka 20-30 gram tyngre, minns inte exakt. Och det känns när man ligger på rygg i soffan och skriver.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-24 11:28
Ursprungligen av iJoonte:

Värt att köpa en ipad mini 64 gb för 2800 är de såklart.
Men de är ju de där med att ha det senaste. betala drygt 2000 till för samma modell fast med retina.
Har inte fått övertygade intryck att det är värt.
Ville ha lite andra åsikter från folk som testat den nya och haft/testat den gammla.

De 2000 extra är ju inte bara för skärmen, det är ju för en 5x prestandaboost också. Det är en vansinnig skillnad.

Ursprungligen av Dalle:

En grej jag lade märke till snabbt var att minin med retina kändes tyngre. Trodde först att det var inbillning, men när jag kikade på Apples hemsida så visade det sig att den var cirka 20-30 gram tyngre, minns inte exakt. Och det känns när man ligger på rygg i soffan och skriver.

Dagens i-landsproblem, kan inte ligga i soffan för det väger 20 gram mer

Helt ärligt så tror jag det är ren inbillning, det kan inte vara en märkbar påverkan med dessa extra 20-30 gram.

  • Medlem
  • 2013-11-24 11:57
Ursprungligen av zinned:

Helt ärligt så tror jag det är ren inbillning, det kan inte vara en märkbar påverkan med dessa extra 20-30 gram.

Lägg dig på rygg och lyft den på halvraka armar en timma eller så, så kommer du nog också känna tyngden.
Detta är inget problem. Utan en reflektion jämfört med gamla modellen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-24 12:23
Ursprungligen av Dalle:

Lägg dig på rygg och lyft den på halvraka armar en timma eller så, så kommer du nog också känna tyngden.
Detta är inget problem. Utan en reflektion jämfört med gamla modellen.

Jo, det kan jag tänka mig men det lär inte vara någon skillnad mellan tidigare Mini och Mini Retina.

Ursprungligen av Dalle:

Lägg dig på rygg och lyft den på halvraka armar en timma eller så, så kommer du nog också känna tyngden.
Detta är inget problem. Utan en reflektion jämfört med gamla modellen.

23 gram !!!! Jag som hållit på med tyngdlyftning de senaste 4,a åren 2060 gram MBP 13 är väl förberedd för en Miniretina.

1
Bevaka tråden