Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad som bärbar dator (en kärleksförklaring)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-16 02:00

Jag har skrivit en del negativt här på forumet om begränsningarna med iOs och tänkte ge en möjlighet att i en tråd förklara och berätta möjligheterna med att använda sin iPad som alternativ eller komplement till en bärbar dator. Tja, en iPad är ju på flera vis just en bärbar dator (oavsett vad tullen under tider valt att kalla den).

Själv har jag använt Mac sedan 1999, både yrkesmässigt (pagemaker på den tiden...) och privat och jag skulle hakat på ipad-trenden direkt då den lanserades om inte min ekonomi varit alltför skral. Då det blev dags för att skaffa en platta så föll valet i butiken på en Samsung Galaxy Tab 10.1. Innan dess hade jag en kort tid haft en Archos 101, men den var ju värdelös. Att det blev en android-platta var inte märkligt. Jag ville ha en enhet som inte var beroende av en annan extern dator och just då hade inte iOs uppdaterats och man var fortfarande tvungen att hålla på och synka en massa med iTunes.

Nu har jag gått över till den senaste ipad-modellen då min android-tab var alltför laggig och i slutändan oanvändbar. Jag pluggar och har en mängd dokument som inte får gå förlorade.

Jag tänkte med detta inledande anförande öppna upp för en tråd om hur det är att använda sin iPad som alternativ till en bärbar dator. Jag ska givetvis komma med "inputs" och gå igenom de problem och möjligheter jag själv stött på. Jag hoppas detta kan bidra till ett konstruktivt samtal i ämnet. Är det helt ointressant och utan värde lär tråden dö sin egen död.

Väl mött! Skriv!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-16 10:50

Jag valde också en android förra året för att ipad verkade vara för begränsad. Jag köpte dock en high end (Acer Iconia A500).
Har läst lite böcker på den och det har väl i stort varit allt. Surfa med den är segt, och 16:9 formatet är inte klockrent för en surfplatta.
Med ICS (4.0) uppdatering slutade plex fungera för acer har visst gjort någon egen implementering av något med videosystemet.
Och trots att det är förra årets topp-modell verkar det inte bli några mer uppdateringar till den.

Köpte en ipad i veckan och vilken skillnad i upplevelse (nu är ju ipaden visserligen lite nyare med aningen kraftigare hårdvara, men ändå).
Kan man sätta upp lite server funktioner hemma så går det ju alldeles utmärkt att använda den helt utan itunes.
Och apparna är oftast så mycket mer välgjorda, en reflektion jag även gjorde när jag bytte android-telefon till iphone i våras.

Kan nämna ett problem jag stötte på (som har en egen tråd här) och det är att om man som jag valt wifi-modellen för att dela internet från iphone så stänger iphonen av delningen när ipaden går i vila. Använder man bluetooth istället fortsätter det fungera (men har begränsad hastighet).

Gillar du att blanda anteckningar med skisser, foton och annat jidder så kompletterar du din ordbehandlare med den absolut UNDERBARA appen Upad!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-17 22:07

Har kört lite med min iPad i skolan och den känns helt ok, så länge det inte kommer till att skriva längre texter.
Jag reagerar på trådens rubrik, behöver man inte ett tangentbord för att kalla den en ersättare till en bärbar dator?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2013-02-08 00:12

Jag köpte en ipad-mini och en ipad 4 mest för att ungarna tjatade.

Nåväl, vad jag inte lyckas med:
1. Ladda hem en fil, svårt!
Längst ner på skärmen finns en app som heter Videor, jag vill få den att spela en film (modig.mp4) som ligger på min nas(synology 211J)
Vad behöver jag?
Jag har testat med gdrive och DSfile, och jag väljer att spara filmen lokalt men den går inte att hitta(finns det ingen 'finder')

2. Mitt filmbibliotek är ca 1.5TB, det mesta i XviD+mp3 i avi men även H.264 och mkv. jag vill INTE konvertera dessa utan kunna strömma dom direkt från min NAS. Vissa vill jag ladda ner så ungarna kan titta film när man är ute och reser.

3. På mitt jobb ligger alla dokument på windowsservrar som vi når med samba. På jobbedatorn är det busenkelt att öppna upp ett dokument läsa/redigera/skriva ut det, hur gör jag det med ipaden?

Jag installerade itunes på min dator(en riktigt gammal) när jag jailbreakade min appleTV, efter det dog datorn och behövde en ominstallation så det misstaget(itunes) gör jag inte om. Jag har inget emot att betala för vissa typer av appar, men filmspelare har varit gratis lika länge som webbläsare så det irriterar mig att man måste betala för standardfunktioner som borde ingå i en modern tekniklösning.

Så tillsvidare är en sprillans ipad4 ett perfekt redskap om man vill fila naglar, sminka dockor, designa glittriga kläder, gulla med husdjur eller springa i tunnelbanan....

Jag förstår inte det fantastiska, hjälp mig
/R

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-08 01:23
Ursprungligen av rogsal:

Jag köpte en ipad-mini och en ipad 4 mest för att ungarna tjatade.

Nåväl, vad jag inte lyckas med:
1. Ladda hem en fil, svårt!

Vad för fil? Det går att ladda ner filer men missta inte iPad för en vanlig dator där du kan ladda ner vilka filer du vill och köra dom för det går inte.

Ursprungligen av rogsal:

Längst ner på skärmen finns en app som heter Videor, jag vill få den att spela en film (modig.mp4) som ligger på min nas(synology 211J)
Vad behöver jag?
Jag har testat med gdrive och DSfile, och jag väljer att spara filmen lokalt men den går inte att hitta(finns det ingen 'finder')

Som sagt iPad är ingen dator där du har tillgång till filer på det sättet.
Men eftersom det är mp4 fil kan du dels föra över filen med iTunes eller installera Video Station på din NAS.
Installera sen DS Video för att sen komma åt din fil men då finns det fortfarande fysikt på din NAS och streamas över nätverk.

Ursprungligen av rogsal:

2. Mitt filmbibliotek är ca 1.5TB, det mesta i XviD+mp3 i avi men även H.264 och mkv. jag vill INTE konvertera dessa utan kunna strömma dom direkt från min NAS. Vissa vill jag ladda ner så ungarna kan titta film när man är ute och reser.

Det finns flera spelare som du kan spela upp dessa filer dels från din NAS eller föra över dom.
Såsom.
https://itunes.apple.com/us/app/avplayerhd/id...
https://itunes.apple.com/se/app/goodplayer/id...

Ursprungligen av rogsal:

Jag har inget emot att betala för vissa typer av appar, men filmspelare har varit gratis lika länge som webbläsare så det irriterar mig att man måste betala för standardfunktioner som borde ingå i en modern tekniklösning.

Du har en filmspelare som är gratis i din iPad

Ursprungligen av rogsal:

Så tillsvidare är en sprillans ipad4 ett perfekt redskap om man vill fila naglar, sminka dockor, designa glittriga kläder, gulla med husdjur eller springa i tunnelbanan....

Jag förstår inte det fantastiska, hjälp mig
/R

Jag tycker det låter som att antingen har du för mycket pengar eller så skämmer du bort dina barn lite för lätt

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-08 07:10
Ursprungligen av reboot81:

Jag reagerar på trådens rubrik, behöver man inte ett tangentbord för att kalla den en ersättare till en bärbar dator?

Den har ett tangentbord. Det här är samma diskussion som när iPhone kom. -Vart är knapparna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 10:39
Ursprungligen av rogsal:

2. Mitt filmbibliotek är ca 1.5TB, det mesta i XviD+mp3 i avi men även H.264 och mkv. jag vill INTE konvertera dessa utan kunna strömma dom direkt från min NAS.

Själv strömmar jag från mitt videobibliotek med appen AirVideo. Rekommenderas. Man installerar en server på Macen som sköter all eventuell konvertering on-the-fly utan att man behöver tänka.

Jag använder min iPad som "fjärrkontroll" framför TVn. Browsar filmbiblioteket med AirPlay. Trycker på play. Och sänder visningen till AppleTV så det kommer på TVn. Funkar perfekt även om man vill kolla på SvT Play eller annat på TVn.

Ursprungligen av rogsal:

3. På mitt jobb ligger alla dokument på windowsservrar som vi når med samba. På jobbedatorn är det busenkelt att öppna upp ett dokument läsa/redigera/skriva ut det, hur gör jag det med ipaden?

Installera appen NetPortal. Så kan du browsa runt och skriva ut.

Ursprungligen av rogsal:

Så tillsvidare är en sprillans ipad4 ett perfekt redskap om man vill fila naglar, sminka dockor, designa glittriga kläder, gulla med husdjur eller springa i tunnelbanan....

Jag förstår inte det fantastiska, hjälp mig

Det är helt OK om du inte gillar iPad och känner dig mer van med PC. Använd vad du trivs bäst med och låt barnen leka med det nya.

Om du fokuserar på VAD du vill göra så kan iPad åstadkomma mycket. Är du fast i HUR det ska gå till (pilla med Windows-filer) så kommer iPad bara att frustrera dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-08 11:43
Ursprungligen av pesc:

Installera appen NetPortal. Så kan du browsa runt och skriva ut.

Ännu bättre med FileBrowser, då NetPortal är för iPhone medans FileBrowser är för iPad. Båda är från samma utvecklare, om jag minns rätt.

Ursprungligen av rogsal:

Så tillsvidare är en sprillans ipad4 ett perfekt redskap om man vill fila naglar, sminka dockor, designa glittriga kläder, gulla med husdjur eller springa i tunnelbanan....

Jag förstår inte det fantastiska, hjälp mig

Huvudet på spiken. Det är i stort sett det enda som är så fantastiskt med en iPad. Det enda du glömde är väl att den är lätt och har väldigt lång batteritid om man jämför med konkurrenterna. Men som en ersättning till Mac, eller som ett arbetsredskap för den som vill göra mer tunga saker så är den totalt värdelös.

Utifrån vad du har beskrivit så skulle jag säga att det är bättre att fixa en tablet med Windows 8 Pro.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-08 12:15
Ursprungligen av rogsal:

2. Mitt filmbibliotek är ca 1.5TB, det mesta i XviD+mp3 i avi men även H.264 och mkv. jag vill INTE konvertera dessa utan kunna strömma dom direkt från min NAS. Vissa vill jag ladda ner så ungarna kan titta film när man är ute och reser.

Kika på Plex. Jag älskar det! Den gör en mediaserver av ditt arkiv (via din dator från din NAS i detta fallet) där du strömmar oavsett var du är. Tips är att dra upp stream hastigheten endel, då ökar kvallen.

www.plexapp.com och my.plexapp.com

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2013-02-08 13:42
Ursprungligen av rogsal:

Så tillsvidare är en sprillans ipad4 ett perfekt redskap om man vill fila naglar, sminka dockor, designa glittriga kläder, gulla med husdjur eller springa i tunnelbanan....

Jag förstår inte det fantastiska, hjälp mig
/R

Ditt problem med att förstå det "fantastiska" med iPad ligger i att du förväntar dig att den ska fungera exakt som en vanlig windows PC. När du väl börjat använda på det sätt som det är tänkt (läs svaren på dina frågor från dom andra) så kommer det "fantastiska" att uppenbara sig ganska snabbt.

Lycka till.

Senast redigerat 2013-02-08 13:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 16:13

Min bästa sammanfattning av iPad som bärbar är ett hat-kärlek förhållande.

Varför i hela %()=("#=)"( kan jag inte… dyker upp gång på gång där man ändå även gång på gång stöter på enkelheten och, kanske rent av närheten man får till enheten. Den har fenomenala funktioner samtidigt som den har frustrerande begränsningar.

- Ersätter den en dator? Kanske, ibland absolut, ibland absolut inte.
- Kompletterar den en dator? Definitivt!
- Om jag fick välja EN enhet att ha hemma eller på jobbet, vore det en iPad, en laptop eller dekstop? Där hamnar troligen iPad sist på listan.

HeHe... Dags att väcka liv i denna tråd.

Ja, börjar mer och mer att älska min nya iPad Air med 128GB lagring. Sedan jag upptäckte appen AVplayerHD så har jag satt in många av mina filmer oavsett format in i paddan via iTunes.

OCH det bara funkar.

Blir så himla glad att det gör just det.

Nu har jag all min musik och många av mina filmer plus allt annat som bilder m.m... På samma lilla fyrkantiga mat talrik ( läs; iPad Air).

Och jag har bara börjat att använda den.....

Jodå, kan mycket väl tänka mig att bara ha denna som enda datorn. Även om min gamla Toshiba Quasimodo får hänga med ett tag till. Och min lilla iPad mini....

iPad som bärbar dator... Ja visst!

Fast mera minne nästa gång....

1
Bevaka tråden