Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Telia slutat operatörslåsa iPhone?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag köpte iPhone 5C på lanseringsdagen. I efterhand har jag noterat att det inte längre framgår något om operatörslåsning på det kvitto som jag har fått av Telias butik. Vill minnas att det tidigare har stått på kvittot man får att iPhone är operatörslåst.

Är det så att Telia har slutat med operatörslåsta iPhones?

När jag läste på deras hemsida så skulle dom vara låsta, därav beställde jag min från Apple
fick sedan höra en som beställt via företaget då var den olåst ?

Jag noterar att den iPhone 5 jag fick på utbytes från Telia NOG är olåst, jag har stoppat i ett Tele2-kort i den och den anger operatör (Tele2( samt att den går att ringa från? Men testar jag samma i min 5s, så får jag upp en ruta om att det inte går att aktivera iPhone och att jag ska stoppa in en sim-kort som stöds eller liknande. Dvs 5s är Telia-låst, medan min utbytta iPhone 5 inte är det ? För visst ska man inte ens kunna ringa med ett annat sim-kort om de låsta till en operatör?

Med vänlig hälsning, Christoffer

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-11-14 20:43
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Jag noterar att den iPhone 5 jag fick på utbytes från Telia NOG är olåst, jag har stoppat i ett Tele2-kort i den och den anger operatör (Tele2( samt att den går att ringa från? Men testar jag samma i min 5s, så får jag upp en ruta om att det inte går att aktivera iPhone och att jag ska stoppa in en sim-kort som stöds eller liknande. Dvs 5s är Telia-låst, medan min utbytta iPhone 5 inte är det ? För visst ska man inte ens kunna ringa med ett annat sim-kort om de låsta till en operatör?

Med vänlig hälsning, Christoffer

Fick besked i en Teliabutik att ifall man köper en telefon till fullt pris är den inte låst till Telia. Dock gäller det inte iPhone 5S!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-14 20:53
Ursprungligen av bluzol:

Fick besked i en Teliabutik att ifall man köper en telefon till fullt pris är den inte låst till Telia. Dock gäller det inte iPhone 5S!

Alla telefoner som Telia säljer är ju till fullpris så jag förstår inte riktigt vad representanten du talade med menar.

Ursprungligen av zinned:

Alla telefoner som Telia säljer är ju till fullpris så jag förstår inte riktigt vad representanten du talade med menar.

Telia-representanten menar nog att det är skillnad på:
De som betalar hela telefonen direkt
och
De som betalar förhöjd månadsavgift i 24 månader

Det är nog det första alternativet han menar när han säger "fullpris".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-14 21:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Telia-representanten menar nog att det är skillnad på:
De som betalar hela telefonen direkt
och
De som betalar förhöjd månadsavgift i 24 månader

Det är nog det första alternativet han menar när han säger "fullpris".

Mycket möjligt, men det viktiga i kråksången är att det är absolut ingen skillnad på de två alternativen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-14 21:25
Ursprungligen av zinned:

Mycket möjligt, men det viktiga i kråksången är att det är absolut ingen skillnad på de två alternativen.

Jo, det är skillnad. 5s 32 GB kostar 250:- i månaden i 24 månader om man tar den på avbetalning. Det blir 6000:- jämnt. Betalar man hela på en gång kostar den 7195:-

Ursprungligen av zinned:

Alla telefoner som Telia säljer är ju till fullpris så jag förstår inte riktigt vad representanten du talade med menar.

Är de? Om du tar en telefon med 24 månaders låst abonnemang så brukar du få rabatt (svårt att kolla nu, Telia hade tekniska problem). Om du köper en telefon utan att låsa abonnemanget så får du ingen rabatt = fullpris.

Så var det i alla tidigare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-14 21:35
Ursprungligen av Vassius:

Jo, det är skillnad. 5s 32 GB kostar 250:- i månaden i 24 månader om man tar den på avbetalning. Det blir 6000:- jämnt. Betalar man hela på en gång kostar den 7195:-

Snick snack.

Summan av den förhöjda månadsavgiften ligger alltid kring kostnaden för att köpa telefonen löst. Köper du t ex en 16GB 5s hos telenor så kostar den ca 6300 löst medan om du tecknar 24 mån abonnemang så får du betala 6000 kr. Det kallar jag "samma pris".

Ursprungligen av BlackSmp:

Är de? Om du tar en telefon med 24 månaders låst abonnemang så brukar du få rabatt (svårt att kolla nu, Telia hade tekniska problem). Om du köper en telefon utan att låsa abonnemanget så får du ingen rabatt = fullpris.

Så var det i alla tidigare.

Tja, rabatt o rabatt...ibland kan de skippa ett par hundra men det är ingen direkt rabatt anser jag när det är tal om 24 månaders operatörsbindning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-14 21:39
Ursprungligen av zinned:

Snick snack.

Summan av den förhöjda månadsavgiften ligger alltid kring kostnaden för att köpa telefonen löst. Köper du t ex en 16GB 5s hos telenor så kostar den ca 6300 löst medan om du tecknar 24 mån abonnemang så får du betala 6000 kr. Det kallar jag "samma pris".

Men nu var det ju Telia vi pratade om, och siffrorna ljuger inte. 1200:- är en ganska stor skillnad.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-11-14 21:43
Ursprungligen av zinned:

Mycket möjligt, men det viktiga i kråksången är att det är absolut ingen skillnad på de två alternativen.

Skillnaden är ju att det i det ena fallet får Apple/Telia, eller vem det nu är, pengarna direkt av kunden; i det andra dröjer det 12-24 månader innan det hela är slutbetalt.

Men varför denna prisdiskussion? Totalpriset har ju ingen betydelse i den här frågan. Vad det handlade om är att en Telia-gubbe använde ordet "fullpris" för att visa på skillnaden att en betalningsmetod ger olåst telefon, och en annan betalningsmetod ger låst telefon.

Att han kanske använde ordet "fullpris" felaktigt spelar ingen roll, så länge vi förstår vad han syftar på.

Så kan vi inte gå tillbaka till den frågan? För jag är nyfiken på ifall det faktiskt stämmer att "betala hela direkt" ger olåst telefon, och "delbetalning" ger låst telefon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-14 21:59
Ursprungligen av Vassius:

Men nu var det ju Telia vi pratade om, och siffrorna ljuger inte. 1200:- är en ganska stor skillnad.

Var får du 1200 kr ifrån? Telia tar lika mycket för telefonen löst som övriga operatörer.

Ursprungligen av bluzol:

Skillnaden är ju att det i det ena fallet får Apple/Telia, eller vem det nu är, pengarna direkt av kunden; i det andra dröjer det 12-24 månader innan det hela är slutbetalt.

Har egentligen ingen betydelse, man har bundit upp sig i ett avtal som man inte kan smita ifrån. Ergo, Telia har pengarna lika garanterade som om man köpt luren löst.

Skitsamma, att Telia gör en märklig skillnad på detta är då faktum. Bara att gilla läget. Dessutom, om man binder sig har man ju ingen nytta av en olåst telefon, då har man ju ett abonnemang att nyttja.

Ursprungligen av zinned:

...Dessutom, om man binder sig har man ju ingen nytta av en olåst telefon, då har man ju ett abonnemang att nyttja.

Jodå, det finns absolut nytta med att ha olåst telefon, trots att man har bundit sig till ett abonnemang.

T.ex om man vill stoppa i ett lokalt sim-kort när man är utomlands.

Låst enligt Telia´s webshop, kan låsas upp efter 12 månader
men som sagt inte när man köper som företag enligt uppgift

https://www.dropbox.com/s/33560oz1abdd90m/Scr...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-14 22:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jodå, det finns absolut nytta med att ha olåst telefon, trots att man har bundit sig till ett abonnemang.

T.ex om man vill stoppa i ett lokalt sim-kort när man är utomlands.

Absolut, men antalet användare som har frekvent nytta av detta och som gör det är garanterat försumbart.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-14 22:54
Ursprungligen av zinned:

Var får du 1200 kr ifrån? Telia tar lika mycket för telefonen löst som övriga operatörer.

Okej, fel av mig. Det skiljer 1195:- mellan delbetalning och engångsbetalning.

Det framgår av siffrorna jag skrev i mitt första inlägg. Du kan verifiera på Telias hemsida om du inte tror mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-14 22:59
Ursprungligen av Vassius:

Okej, fel av mig. Det skiljer 1195:- mellan delbetalning och engångsbetalning.

Det framgår av siffrorna jag skrev i mitt första inlägg. Du kan verifiera på Telias hemsida om du inte tror mig.

Du menar som detta få eller?

Att ni orkar tjafsa...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-14 23:10
Ursprungligen av zinned:

Du menar som detta få eller?

Nej, det där är priset för 5s 16GB. Mitt exempel gällde 32GB-modellen, vilket jag ju också nämnde.

Men eftersom du tog upp den billigare så kan vi ju räkna på den också, bara på kul:

24 månader * 200:- per månad = 4800:- i avbetalningspris. Hela 1445:- billigare än kontantpriset.

Som sagt, kolla gärna själv på telia.se om du inte tror mig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-14 23:11
Ursprungligen av Capeman:

Att ni orkar tjafsa...

Jag vet, jag borde veta bättre...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-14 23:31
Ursprungligen av Vassius:

Nej, det där är priset för 5s 16GB. Mitt exempel gällde 32GB-modellen, vilket jag ju också nämnde.

Men eftersom du tog upp den billigare så kan vi ju räkna på den också, bara på kul:

24 månader * 200:- per månad = 4800:- i avbetalningspris. Hela 1445:- billigare än kontantpriset.

Som sagt, kolla gärna själv på telia.se om du inte tror mig.

Nej då, jag tror dig Dock har det varit kutym med upplägget att förhöjda månadsavgiften bygger upp till kontantpriset, det kanske har ändrats nu.

Ursprungligen av Capeman:

Seså, va nu inte sån Vi ser ju till att hålla trafiken uppe på 99mac

Btw, när jag köpte min 5s på Apple Store så fick jag betala 3995 cash för 64 GB med 12 mån förlängning av abonnemanget. Det var nog inte helt korrekt pris. Det borde varit närmre 4600 kr.

Ursprungligen av maskh:

Jag köpte iPhone 5C på lanseringsdagen. I efterhand har jag noterat att det inte längre framgår något om operatörslåsning på det kvitto som jag har fått av Telias butik. Vill minnas att det tidigare har stått på kvittot man får att iPhone är operatörslåst.

Är det så att Telia har slutat med operatörslåsta iPhones?

Hej!

Till att börja med vill jag be om ursäkt för det sena svaret.

Alla iPhones som säljs i Telias butiker, på telia.se och via vår kundtjänst är operatörslåsta till Telia i 12 månader. Telefonen kan därefter låsas upp i en Telia butik mot en kostnad på 300 kr.

Med vänliga hälsningar

Maria Dahlin
Telia Kundsevice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Till att börja med vill jag be om ursäkt för det sena svaret.

Alla iPhones som säljs i Telias butiker, på telia.se och via vår kundtjänst är operatörslåsta till Telia i 12 månader. Telefonen kan därefter låsas upp i en Telia butik mot en kostnad på 300 kr.

Med vänliga hälsningar

Maria Dahlin
Telia Kundsevice

Hej Maria

Jag hade uppskattat om detta framgick i butik. Det står varken på kvitto eller på försäljningshyllorna. Därför trodde jag att ni nu mer säljer dem utan operatörslås om man betalar telefonens fulla pris. Hade jag tänkt ett steg längre så hade jag nog hellre köpt via Apple Store.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-26 18:12
Ursprungligen av maskh:

Hej Maria

Jag hade uppskattat om detta framgick i butik. Det står varken på kvitto eller på försäljningshyllorna. Därför trodde jag att ni nu mer säljer dem utan operatörslås om man betalar telefonens fulla pris. Hade jag tänkt ett steg längre så hade jag nog hellre köpt via Apple Store.

Framgick i butik ? När har det någonsin framgått information av allmänt specifikt värde i själva fysiska butiken ?

Inget man kan ta för givet maskh att telias mobiler är olåsta, bara för att Comviq/tele2 kör hårt med det i sin reklam för tillfället . Man kan väl fråga i telia butiken innan köp och inte gnälla i efterhand. Finns väl fortfarande fysisk personal i butikerna ?

Det är ju en självklarhet att fråga butikens personal vad som gäller innan man skriver avtal eller köper produkter annars får man skylla sig själv.

Senast redigerat 2014-01-26 22:39
Ursprungligen av cubeis:

Framgick i butik ? När har det någonsin framgått information av allmänt värde i själva fysiska butiken ?

Inget man kan ta för givet maskh att telias mobiler är olåsta, bara för att Comviq/tele2 kör hårt med det i sin reklam för tillfället . Man kan väl fråga i telia butiken innan köp och inte gnälla i efterhand. Finns väl fortfarande fysisk personal i butikerna ?

Det är ju en självklarhet att fråga butikens personal vad som gäller innan man skriver avtal eller köper produkter annars får man skylla sig själv.

Jag tycker nog att man har visst fog att förvänta sig att det framgår tydligt att en produkt är operatörslåst. Sist jag köpte en låst iPhone satt det en enorm Telenor-dekal på kartongen som förkunnade att luren var låst.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tycker nog att man har visst fog att förvänta sig att det framgår tydligt att en produkt är operatörslåst. Sist jag köpte en låst iPhone satt det en enorm Telenor-dekal på kartongen som förkunnade att luren var låst.

Jag har aldrig sett en sådan dekal på Telias telefoner men det brukar framgå på kvittot så vitt som jag kommer ihåg.

Och nu är de olåsta sedan den 24 januari

http://www.telia.se/privat/aktuellt/2014/Janu...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-02 16:45

Då borde de kunna låsa upp alla Teliaköpta iPhones gratis nu. Det hade varit en PRgrej gentemot andra operatörer.

Bevaka tråden