Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återskapa (recovery) raderade filer iOS

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Fagersta
  • 2013-11-07 01:08

Tycker mig inte finna någon direkt tråd med fakta om återställande/räddning av dokument från mobilen. Siktar nu på att en gång för alla klargöra om det går eller inte.

Alltså nu finns ingen backup på vare sig iCloud eller iTunes. Har provat ta fram dokument direkt från telefonen (3GS & 4) med både iOS6 och 7 med allehanda program som jag hittat på nätet (för både pc och mac). Alla program påstår sig kunna återskapa men jag har inte lyckats få fram en enda sak. Är detta enbart fejk, eller finns det något program som kan?

Vad har hänt med mobilen? Det är en bra start att förklara det.

Är den tom/återställd så är det kört, om du inte spenderar massa pengar hos t.ex. ibas.

Om den inte är tom/återställd och ej låst så fungerar iExplorer.
En förutsättning att få ut någonting genom iExplorer är att den inte har något kodlås/man vet kodlåset/alternativt att du ansluter till datorn som den är auktoriserad på.

  • Medlem
  • Fagersta
  • 2013-11-07 12:05
Ursprungligen av keptang:

Vad har hänt med mobilen? Det är en bra start att förklara det.

Är den tom/återställd så är det kört, om du inte spenderar massa pengar hos t.ex. ibas.

Om den inte är tom/återställd och ej låst så fungerar iExplorer.
En förutsättning att få ut någonting genom iExplorer är att den inte har något kodlås/man vet kodlåset/alternativt att du ansluter till datorn som den är auktoriserad på.

Hej tack för svaret. Ska börja med att säga att det är inget som hänt med telefonen, det är jag som testar om det över huvud taget går att hitta saker på en återställd mobil. Har testat med mina egna mobiler 3GS (iOS6) och 4 (en med iOS6 och en med iOS7). Inget av de program jag testat ännu har hittat ett skit, så jag förutsätter att dessa program är crap,

Därav denna post. Har någon använt ett program och lyckats få tillbaka ngt? Har inte testat ditt tips, ska göra det under dagen, tack.

Du kommer åt allt som finns att komma åt med iExplorer, så länge det inte är borttaget.
Är den återställd hittar du inget.

  • Medlem
  • Fagersta
  • 2013-11-07 12:24
Ursprungligen av keptang:

Du kommer åt allt som finns att komma åt med iExplorer, så länge det inte är borttaget.
Är den återställd hittar du inget.

Jo precis, alltså kan vi konstatera att det är stört omöjligt att få fram information med dessa vanliga program om man tex raderat eller återställt eller uppgraderat mobilen. Lite drygt att dessa tillverkare ska få massa pengar för något som inte funkar.

Har vid ett tillfälle kunnat testa ett forensics-program som då kunde få tillbaka information, dock ej testat om det går att spara den men det förutsätter jag naturligtvis. Dock är programmet inte tillgängligt för gemene man.. Men om tekniken finns för att hämta tillbaka information, varför kan då inte det finnas något basic program för allmänheten.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-07 12:42

Hittade en rapport om iOS ur återskapningsperspektiv, dock är den ett år gammal. Forensic Analysis on iOS Devices

Ursprungligen av Trams:

...med dessa vanliga program om man tex raderat eller återställt eller uppgraderat mobilen. Lite drygt att dessa tillverkare ska få massa pengar för något som inte funkar...

Ge gärna några exempel på vilka program du menar.

Och är det verkligen någon av dem som utlovar att kunna plocka fram information från en återställd telefon?

  • Medlem
  • Fagersta
  • 2013-11-07 15:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ge gärna några exempel på vilka program du menar.

Och är det verkligen någon av dem som utlovar att kunna plocka fram information från en återställd telefon?

Intressant tanke där Jesper. Det stämmer som du säger, efter återställning så går det bara att få fram information från backuper. Dock måste man läsa mer noggrant och inte bara deras flashiga headlines där man lätt misstolkar vad programmet kan.

Har testat med bland annat Dr.Fone, EaseUS, Tenorshare, iSkysoft, WinAVI, iPubsoft och några till.. men som sagt nu, möjligen dessa kan återställa borttagna filer. Kan testa och återkomma med resultat.

Men då återstår bara forensic-programmen om man vill ha tillbaka ngt efter en återställning.. eller IBAS då, som antagligen har just sådana programvaror.

Intressant PDF också, måste läsas igenom lite noggrant. Fick uppfattningen om att det går att plocka ut en kopia av hela telefonen sektor för sektor-liknande och då kan man iaf hexa resultatet.

Tack för svar alla! Återkommer!

1
Bevaka tråden