Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi-problem på iPhone 4S

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2013-10-15 12:44

Sett ett flertal trådar nu på Apples supportforum om problem med Wifi på iOS7. Problemen verkar främst drabba iPhone 4S och visar sig genom att wifi tappar anslutningen, inte hittar några nätverk och till slut inte ens går att aktivera (gråad knapp). Försöker man aktivera Wifi via Control Center händer inget även om det ser ut att ha fungerat. Även Bluetooth påverkas.

Finns som sagt flertalet trådar om detta, en av de bästa jag hittat är denna: https://discussions.apple.com/thread/5331834 då den har debugloggar och många olika förslag på lösningar. En snubbe i tråden byter även ut sin wifi-antenn och verkar vara på G att byta ut wifi-chippet. Även här på 99mac har problemet tagits upp: http://www.99mac.se/forum/t/305433-blatandswifi-problem-4s.

Min 64GB iPhone 4S fungerade kanonbra på alla versioner av iOS6, betaversionerna av iOS7 och skarpa iOS 7.0 men wifi slutade fungera helt efter att jag uppdaterade till iOS 7.0.2.

Föreslagna lösningar är de logiska stegen att återställa nätverksinställningarna och om inte det hjälper: Återställa telefonen. Mer obskyra lösningar (som antagligen bara har hjälpt enstaka användare av rena tillfälligheter) har varit att slå av iCloud, radera Find my Friends och liknande förslag.

Det enda förslag som har fungerat för mig är att kyla av iPhone i frysen i 20 minuter (Obs: använd påse pga kondens!). Efter det fungerar Wifi klockrent i ca 5 minuter. Detta stöder teorin att det faktiskt ÄR ett hårdvarufel, men att det antagligen utlösts av stress pga någon mjukvara i uppdateringen. Den näst mest rimliga teorin är väl att det skulle vara ett problem med "drivrutinerna" för Wifi-modulen men det förklarar inte varför den fungerar när den kyls av.

Om jag kollar under Inställningar -> Allmänt -> Om har jag ingen macadress på Wifi. Efter att jag har fryst telefonen och tillfälligt fått Wifi att fungera igen har jag min vanliga macadress.

Ska börja ringa Telenor (där den är köpt) och Apple idag tänkte jag men har inga förhoppningar då min telefon köptes för över ett år sedan. Jag har en känsla av att Telenor lär vägra fixa problemet och Apple lär hänvisa till Telenor.

Det kanske verkar vara ett skitproblem men när Airplay, fotoströmmen och iCloud backup inte fungerar inser man hur beroende man är av Wifi. Dessutom ska jag åka utomlands om någon vecka och då är man ju ännu mer beroende av wifi om man inte vill ruinera sig.

Hur ser det ut för er andra? Någon som har liknande problem? Någon som har löst det? Någon som har fått svar från Apple?

Senast redigerat 2013-11-05 14:17

Vänta på 7.0.3 innan du gör något mer drastiskt.. Frugan har en 4S och har inte problemen..

Apple har inget (väldigt lite) med ditt enskilda ärende att göra. Kontakta Telenor så kanske du kan få radiodelen utbytt - kanske hjälper.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2013-10-15 13:19
Ursprungligen av lilledanne:

Vänta på 7.0.3 innan du gör något mer drastiskt.. Frugan har en 4S och har inte problemen..

Det var min ursprungliga tanke, men i och med att det fungerar om jag fryser luren känns det som ett tydligt hårdvarufel och enda möjligheten att ny mjukvara hjälper då är om 7.0.2 kontinuerligt överhettar något. Och i och med att det finns rapporter även på 6.1.3 och äldre enheter så börjar jag vara inne på att det handlar om ett hårdvarufel som förr eller senare visar sig.

Men visst, jag kan ge det lite tid. Finns det några rapporter om att 7.0.3 är på gång? Jag tror inte jag har sett nåt men har inte hållit utkik jättenoga heller.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Apple har inget (väldigt lite) med ditt enskilda ärende att göra. Kontakta Telenor så kanske du kan få radiodelen utbytt - kanske hjälper.

Jo jag vet, man reklamerar normalt till säljaren, inte tillverkaren. Dock är ju Apple inblandade i praktiken är även om det är i nästa led och i slutänden de som sätter direktiven för vad som är godkänns och inte. Det är ju inga problem att få telefonen lagad, problemet ligger i att slippa betala för det.

Jag vet av erfarenhet att det kan vara ganska .. um.. frustrerande att driva ett ärende där Apple är inblandade som motpart när de har bestämt sig för att det är ett problem de inte känner till trots att det finns tusentals poster om det på nätet. Gångjärnen på första generationens Macbook Air är ett bra exempel: Det tog mig många veckor av bråk med datorn liggandes på verkstad och medan den låg där uppmärksammade Apple problemet, gjorde en helomvändning och skickade ut nya direktiv till verkstäderna och då gick det plötsligt blixtsnabbt att få datorn lagad.

Men som sagt, Telenor är steg 1.

7.0.3 borde släppas under veckan låter det som..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-15 13:30

Jag skulle nog åka till AppleStore i Täby med Konsumentköplagen i ryggen, tre år. Det är ju ganska tydligt ett fabrikationsfel, eftersom det hjälper att kyla ner den… Prata med din Konsumentvägledare först om du vill ha stöd.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2013-10-15 13:46
Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle nog åka till AppleStore i Täby med Konsumentköplagen i ryggen, tre år. Det är ju ganska tydligt ett fabrikationsfel, eftersom det hjälper att kyla ner den… Prata med din Konsumentvägledare först om du vill ha stöd.

Ja jag resonerar exakt likadant angående fabrikationsfel. Det är ju solklart åtminstone för mig att jag inte har förstört telefonen, men motparten lär säkert försöka hävda att jag varit oaktsam. Tyvärr är inte Konsumentköplagen tillämplig i just mitt fall då telefonen är inköpt till ett företag. Köplagen däremot säger att man kan reklamera i upp till två år vilket är vad jag tänkt göra.

Tänkte dock att tråden skulle bidra till att uppmärksamma problemet och samla drabbade mer än att fokusera på mitt specifika fall men det känns inte som att det är speciellt många som drabbats i Sverige. Tack för era tips iaf!

Ursprungligen av lilledanne:

7.0.3 borde släppas under veckan låter det som..

Låter bra. Jag ger det veckan ut för att se om nåt förbättras.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-15 13:59
Ursprungligen av lilledanne:

Vänta på 7.0.3 innan du gör något mer drastiskt.. Frugan har en 4S och har inte problemen..

Vad kan var mer drastiskt än att lägga sin iPhone i en påse i frysen

Senast redigerat 2013-10-15 14:27
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2013-10-15 14:18
Ursprungligen av cubeis:

Vad kan var mer drastiskt än att lägga sin telefon i en påse i frysen

Umm.. att skruva den i beståndsdelar för att se så inte kontakten till antennen har lossnat? Jag .. em.. hörde om nån som har gjort det. En kompis. Eller Kompis kompis. Typ.

Ursprungligen av jonasn:

Jo jag vet, man reklamerar normalt till säljaren, inte tillverkaren. Dock är ju Apple inblandade i praktiken är även om det är i nästa led och i slutänden de som sätter direktiven för vad som är godkänns och inte. Det är ju inga problem att få telefonen lagad, problemet ligger i att slippa betala för det.

Jag vet av erfarenhet att det kan vara ganska .. um.. frustrerande att driva ett ärende där Apple är inblandade som motpart när de har bestämt sig för att det är ett problem de inte känner till trots att det finns tusentals poster om det på nätet. Gångjärnen på första generationens Macbook Air är ett bra exempel: Det tog mig många veckor av bråk med datorn liggandes på verkstad och medan den låg där uppmärksammade Apple problemet, gjorde en helomvändning och skickade ut nya direktiv till verkstäderna och då gick det plötsligt blixtsnabbt att få datorn lagad.

Men som sagt, Telenor är steg 1.

Allt jag kan säga att se vad de säger om saken och att stå på dig, möjligtvis även fråga efter reklamationsavdelningen om de tjivas. Tycker dock att du har ett vettigt underlag på ditt problem.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-10-15 18:48

Grå WiFi på 4S är ett vanligt hårdvarufel. Jag lämnade in min sons 4S 2 ggr för grå WiFi, 3 gången fick jag tillbaka pengarna då de sa att det inte gick att reparera telefonen då de hade bytt WiFi krets + lött om komponenter runt kretsen.

Jag hade inget kvitto på luren då jag hade köpt den på Tradera från Malta (Helt ny). Den var inte ens 1 år gammal då felet uppstod. Har du kvitto borde de inte vara något problem att få den utbytt via Apple.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-10-16 17:26

Jag kan tillägga att Bluetooth inte heller fungerar när WiFi modulen är kaputt, dessutom drog min sons 4S massor av batteri...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2013-10-17 12:43
Ursprungligen av bpl:

Jag kan tillägga att Bluetooth inte heller fungerar när WiFi modulen är kaputt, dessutom drog min sons 4S massor av batteri...

Ja, jag har också upptäckt det. Att streama musik till bilstereon samt använda pulsband när jag tränar är också punkter på min lista över saker jag inte längre kan göra.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2013-10-31 16:11

Uppföljning: Reklamerade idag telefonen hos Telenor. Påpekade även att vibratorn skallrar och att det felet har funnits sedan telefonen var ny.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2013-11-05 10:18

Uppföljning 2: Fick följande svar av Telenors serviceverkstad:

Citat:

Kostnadsförslag: 2495 inkl moms på grund av att garantitiden har utgått. Inköpt: 20120706. Pris avser utbyte med utbytesenhet.

Ringde dem och påpekade att de har gjort fel då den är inlämnad som reklamation, inte garantiärende. Kundtjänst upplyste mig om att den då måste åtföljas av ett reklamationsunderlag. Jag berättade att jag hade haft med det men att butiken skrev in det i sitt system och inte ville skicka med mitt papper. Hon sa att det måste vara med men att det gick bra att maila det direkt till henne. Efter att jag hade fått hennes mailadress slängde hon på luren i örat på mig.

Vad är problemet med mobiloperatörer? Har de någon slags tävling i att ge kunderna dåliga erfarenheter eller?

To be continued.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-05 13:50

Maila henne och skriv att du inte är nöjd med hennes snarstuckna beteende, utan tänker byta operatör.
Reklamationen kan du ta med AppleStore.

Ursprungligen av jonasn:

Uppföljning 2: Fick följande svar av Telenors serviceverkstad: Ringde dem och påpekade att de har gjort fel då den är inlämnad som reklamation, inte garantiärende. Kundtjänst upplyste mig om att den då måste åtföljas av ett reklamationsunderlag. Jag berättade att jag hade haft med det men att butiken skrev in det i sitt system och inte ville skicka med mitt papper. Hon sa att det måste vara med men att det gick bra att maila det direkt till henne. Efter att jag hade fått hennes mailadress slängde hon på luren i örat på mig.

Vad är problemet med mobiloperatörer? Har de någon slags tävling i att ge kunderna dåliga erfarenheter eller?

To be continued.

Så ska det inte gå till. Pratade du med serviceverkstaden eller med kundservicen? Kolla med serviceverkstaden och be om att få prata med deras reklamationsavdelning.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2013-11-05 14:10
Ursprungligen av kenjon:

Maila henne och skriv att du inte är nöjd med hennes snarstuckna beteende, utan tänker byta operatör.
Reklamationen kan du ta med AppleStore.

Jag brukar ha förståelse för att alla kan ha en dålig dag. Det kanske inte är hennes fel att de just idag har asmycket att göra och knappt hinner vara trevliga även om andra företag har tid för det. Och så vidare. Men just när det gäller Telenor känns det här som ett kulturproblem. De levererade fel produkt, försökte få mig att ta ansvar för det och ljög för mig när jag för två år sedan beställde min 4S.

Och alla erfarenheter under denna period vägs in när det är dags att se över företagets mobilavtal till våren. Många företag förstår inte att vanliga konsumenter också jobbar nånstans och eventuellt kan ha inflytande över de beslut som fattas på den arbetsplatsen. När man behandlar en "oviktig" kund som en oviktig kund kanske man i slutänden tappar en lite viktigare kund. Ett företag på 20 pers betalar ändå över 250k kr under en 24månadersperiod.

Problemet är att andra mobiloperatörer verkar ha ungefär liknande problem i sina kundrelationer.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Så ska det inte gå till. Pratade du med serviceverkstaden eller med kundservicen? Kolla med serviceverkstaden och be om att få prata med deras reklamationsavdelning.

Ärligt talat har jag ingen aning. Jag ringde numret de anger till serviceverkstaden, men det går ju till "Telenor butiker" och där valde jag tonval 1 för att få prata med serviceavdelningen. Om det var själva verkstaden jag pratade med kan jag ha en gnutta mer förståelse för att de kanske inte har kapacitet att småprata i telefon med kunderna, men för det första har man alltid tid att vara normalt artig och för det andra är man ändå en representant för företaget och borde ha det i åtanke vid all kundkontakt.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2013-11-12 08:44

Så, för en kvart sen hände det:

Citat:

Din reklamation är godkänd, du får ett sms när den nya enheten anländer till butik

Bra där, made my day!

Skillnaden var alltså mitt reklamationsunderlag. Det var rätt grundligt och fyllde ett A4 rätt precis. Kan gå igenom innehållet lite stolpigt som hjälp om någon annan vill göra samma sak:

  • Jag förklarar hur noga jag skyddar mina saker för att visa att jag inte har haft sönder telefonen utan att felen uppstått på annat sätt.

  • Beskriver de två felen - trasig wifi/bluetooth samt skallrande vibrator

  • Beskriver vad jag har gjort för att försöka lösa dem på egen hand (standardprocedur med återställning osv)

  • Visar med länkar att felen är välkända både av andra iPhoneägare och Apple.

Även om jag gnäller på Telenor och strulet som ofta uppstår är det väl slutresultatet som räknas antar jag. Hoppas att andra med samma fel får samma resultat som jag, och att den här tråden hjälper någon.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2013-11-18 15:24

Och nu hoppas jag att jag kan stänga det här kapitlet för min del då jag idag hämtade ut min nya telefon på Telenorbutiken.

Som vanligt gick det inte jättesmidigt utan de ville såklart ha betalt för reparationen. När jag hade letat fram mitt mail och killen i kassan hade läst sina papper ordentligt ändrade han sig och jag fick min nya telefon. Ingen stor grej såklart men.. ja.

Kändes dock skumt att inte ens behöva identifiera sig. Namn och servicenummer räckte fint.

Ja.. tjohoj. Jag valde att inte reklamera för att slippa strul med en "ny" refurbished telefon och att själva reklamationen skulle ta massa tid och kanske inte gå igenom alls. Gick till ett ställe och gjorde en lödfix. Den fungerade som den skulle efter det, men bara i 18 dagar

Idag har den fått för sig att gå tillbaka till skitläget där wifi är lika med nono. Jag har 6 månaders garanti hos Chip'n'Play. Frågan är bara om jag ska behöva åka dit en gång i månaden? Eller om det är helt kört med reklamation. Det borde finnas ett åtagande utan krusiduller från Apple eftersom det är ett ganska vanligt förekommande fel på 4s. Min höll sig frisk i 1 år och en månad.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Ja.. tjohoj. Jag valde att inte reklamera för att slippa strul med en "ny" refurbished telefon och att själva reklamationen skulle ta massa tid och kanske inte gå igenom alls. Gick till ett ställe och gjorde en lödfix. Den fungerade som den skulle efter det, men bara i 18 dagar

Idag har den fått för sig att gå tillbaka till skitläget där wifi är lika med nono. Jag har 6 månaders garanti hos Chip'n'Play. Frågan är bara om jag ska behöva åka dit en gång i månaden? Eller om det är helt kört med reklamation. Det borde finnas ett åtagande utan krusiduller från Apple eftersom det är ett ganska vanligt förekommande fel på 4s. Min höll sig frisk i 1 år och en månad.

Du skulle ha reklamerat den. Då det gjorts ingrepp så ser jag inte hur Apple (eller någon annan förutom den som utfört ingreppet) ska kunna ta på sig att fixa det åt dig.

Ursprungligen av keptang:

Du skulle ha reklamerat den. Då det gjorts ingrepp så ser jag inte hur Apple (eller någon annan förutom den som utfört ingreppet) ska kunna ta på sig att fixa det åt dig.

Så är det nog. Men ingreppet är bara till för att åtgärda ett uppenbart hårdvarufel - något som de känner till mycket väl, men motarbetar i vanlig ordning så vida man inte köper Apple's konsumentgaranti för några hundralappar. Det handlar om kontakt mellan moderkort och antenn. Dålig fabrikslödning och det kan tydligen gå åt skogen igen. Man får vara glad över 6-månaders-garantin här i alla fall.

Hursomhelst gillar jag inte förfarandet med att byta ut mot en telefon som kanske får samma problem. Det behövs inga återställningar och annat jox. Det gäller bara att laga lödningen.

  • Medlem
  • 2013-12-02 18:54

Hej! En aningen sent svar men jag ville avvakta och se vad Apple gjorde åt min service begäran innan jag skrev i tråden.

Min iPhone 4s var 19månader gammal nu när jag uppdaterade och fick problemet.. Hörde av min till min operatör som är 3, som förövrigt var väldigt dryga med frågor som var var du när det hände etc etc.. Men efter mycket omstridigheter skickade dem mig en helt NY iPhone 4s, hämtade den i butik och startade den på vägen hem och såg då den var iOS 7.0.2 (tror jag). Kommer hem och till min förvåning så fungerar inte WIFI.. 3 vägrade ersätta och menade på att jag gjort något med telefonen på väg hem!

Gjorde då en anmälan på Apples hemsida och kryssade i att jag inte täcktes av garantin men bestred detta då jag inte gjort något mer än att just uppdatera telefonen.. (första gången) Och nu med den HELT nya telefonen inte gjort mer än tryck på on knappen. 3 dagar efter mitt mail kom där en kartong från UPS etikett och hela köret för att posta ner den till Nederländerna för service. 2 dagar efter jag postat den var den framme och efter 5 dagar hade jag en helt ny telefon hemma igen (läs idag). Nu startade jag telefonen hemma och wifi fungerade direkt men skulle återskapa en iclould kopia, men upptäckte då att jag numera har iOS 6.1.3 på den nya telefonen och således inte kan göra en återställning.

Vågar man uppdatera till iOS 7? Är nästan helt omöjligt att komma i kontakt med någon på Apple för att få ett svar..

Fick förövrigt inte betala en enda krona så det ska dom ha en eloge för den servicen! Men dem kunde gott skickat en rapport på vad dom gjort, vad som var fel, om jag kan uppdatera eller inte osv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-02 20:35

De har nog inte gjort något, utan du har fått en utbytestelefon (annat serienummer).
Kör på du med uppdateringen. Men testa den innan du läser tillbaka uppdateringen sedan, ifall det är där felet ligger.

  • Medlem
  • 2013-12-06 04:46
Ursprungligen av kenjon:

De har nog inte gjort något, utan du har fått en utbytestelefon (annat serienummer).
Kör på du med uppdateringen. Men testa den innan du läser tillbaka uppdateringen sedan, ifall det är där felet ligger.

Hej. Ringde supporten och dem sa det bara skulle vara och köra på. Så gjorde det och nu har jag senaste versionen och wifi fungerar som det ska

Fick helt plötsligt "greyed out" WiFi problem på min 4S igår. Testade återställning osv, funkade ej.
Sen så sprang jag på denna videon: http://www.iphoneincanada.ca/how-to/fix-wifi-...

Jag hettade upp luren med hårtork tills tempvarningen visades, sen stängde jag av den, för att sedan kyla ner den i kylen, startade och sen funkade Wifi-knappen igen. Den har funkat i 10 timmar än sålänge. Ganska otroligt enligt mig?!

Ursprungligen av Klubbarn:

Fick helt plötsligt "greyed out" WiFi problem på min 4S igår. Testade återställning osv, funkade ej.
Sen så sprang jag på denna videon: http://www.iphoneincanada.ca/how-to/fix-wifi-...

Jag hettade upp luren med hårtork tills tempvarningen visades, sen stängde jag av den, för att sedan kyla ner den i kylen, startade och sen funkade Wifi-knappen igen. Den har funkat i 10 timmar än sålänge. Ganska otroligt enligt mig?!

Nä. Men en tidsfråga tills det sker igen, och tills det blir permanent. Kontakta Apple/reklamera telefonen.

Samma problem

Hallå Jonas! Jag undrar om du skulle kunna skicka ditt ärendenummer och namn till mig? Jag håller nämligen på att försöka reklamera min iPhone för exakt samma wifi problem och det verkar inte vara det enklaste. Tror att det hade hjälpt med en referens där de låtit någon reklamera sin iPhone hos telenor efter samma problem.

  • Medlem
  • 2014-02-20 22:28

Hej!
Detta verkar vara ett välkänt problem. Jag har en 4s som har problem med just wifi och bluetooth. Har följt alla råd om diverse återställningar. Fryste till och med telefonen en stund men fick då bara igång bluetooth en stund. Telenor som har sålt telefonen, vägrar ta emot den. Jag har konsumentköplagen i ryggen (telefonen köpt för 1,5 år sedan) och Applestore säger att det är ett känt problem i 4s att wifi kortet har bränt. Att det inte går att laga, utan hela enheten måste bytas ut. De kan byta ut den mot en kostnad av 1695 kronor. Jag vill ju så klart att Telenor står för den kostnaden. Men de är helt omöjliga att prata med. Kan man gå in i butiken, slänga fram luren, begära att de tar emot den och lämna? Hittills har de bara skickat iväg mig men på något sätt måste jag väl kunna lämna luren där och åtminstone få dem att titta på den?? Nu säger de att jag måste bevisa när problemet uppstod, att jag inte kan lämna telefonen i butik utan måste ringa till reklamationsavdelningen. Reklamationsavdelningen i sin tur är bara knepiga och otrevliga och slår ifrån sig problemet. Så fort man nämner att man inte har garanti kvar hos dem (eller för den delen inte är kund då telefonen har blivit upplåst och gått till en annan operatör) så är alla dörrar stängda. Men telefonen ÄR köpt hos dem, och konsumentlagen säger att de SKA ersätta varan om man kan bevisa att felet är ett fabrikationsfel. Men hur ska jag bevisa det? Blir fruktansvärt frustrerad men vägrar att ge upp!! Hjälp anyone?!

Bevaka tråden