Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmadelning? Jag fattar inte...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag har en Mac mini, en iPhone 4S och en iPad 2, alla med senaste OS:en (Maverick/iOS 7). Jag har aldrig kört hemmadelning innan, men tänkte prova det nu. Jag vill alltså kunna spela upp musik/film från datorn till iPaden till exempel. Jag har slagit på hemmadelning i iTunes och fyllt i samma apple-id och lösenord under Inställningar/Musik på de mobila enheterna. Men sen? Jag kan inte hitta något val någonstans, vare sig i iTunes eller på de andra enheterna. Har googlat i evigheter, men ingen av guiderna jag hittat har förklarat hur det ska funka sen. Under "..." i musikappen på telefonen finns det bara genrer, samlingar och kompositörer. På dito på ipaden finns det inget "..." alls. I iTunes/Inställningar/Delning är allt utdelat, men jag kan ingenstans i iTunes hitta något val för att spela upp något på en annan enhet eller liknande.

Vad är det jag inte fattar? Sällan har jag känt mig så dum som just nu...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-10-29 20:56

Tryck på ikonen med ett hus i Musik/Video apparna, då får du upp en lista över datorer som delar ut något, gör sedan lämpligt val.

Det ser ju onekligen enkelt ut, men såhär ser det ut på min telefon:

Ursprungligen av klashjelm:

Det ser ju onekligen enkelt ut, men såhär ser det ut på min telefon:

Du är inne i iTunes på bilden. Kika i video och musikappen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-10-29 21:25

Det är samma ikon med ett hus i Musik-appen. Fungerar nätverket som det ska, är telefonen och datorn på samma nät?

Senast redigerat 2013-10-30 09:22

Nä Gordon, det är i musik- resp videoappen skärmdumparna är i från.

Och som du ser Mija saknar jag den där delat-ikonen. Nätverket funkar ok (det är mobilt bredband med en simpel dongelrouter, och jag bor för tillfället i Österrike om det nu skulle kunna spela någon roll) och alla enheter är på samma nät. Jag antar att det måste vara någon inställning i iTunes på datorn jag missat eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-29 22:12
Ursprungligen av klashjelm:

Jag antar att det måste vara någon inställning i iTunes på datorn jag missat eller?

På iPhonen kolla: Inställningar > Musik

och på datorn: iTunes > Inställningar > Delning.

>> Men dessutom finns det en meny på datorns iTunes: Arkiv > Hemmadelning.
>> Ganska korkat upplägg med inställningar på två ställen i iTunes!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-29 23:46
Ursprungligen av klashjelm:

Nätverket funkar ok (det är mobilt bredband med en simpel dongelrouter, och jag bor för tillfället i Österrike om det nu skulle kunna spela någon roll) och alla enheter är på samma nät. Jag antar att det måste vara någon inställning i iTunes på datorn jag missat eller?

Jag skulle tippa på att din router inte vidarebefordrar Bonjour korrekt mellan enheterna. Kan rent av vara så att varje enhet ansluts med varsitt ad-hoc-nät, och då har de ingen kontakt med varandra alls.

Jag har gjort allt som IngoX instruerar om, så det är säkert som Vassius säger då, att det är hos routern problemet ligger. Nåväl...

Tack för alla som engagerat sig!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-30 22:24

Har du nätverket till datorn trådlöst? En del routrar klarar inte Bonjour mellan kabel och WiFi, men ligger de på samma (alla kablar eller alla trådlöst) brukar det funka.

jo, allt är trådlöst nu. det är nog bara att acceptera som det är för tillfället.

1
Bevaka tråden