Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bytt till ny Iphone, fick inte med all data/appar...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2013-10-30 01:11

Hej!

Har precis fått min 5s och försöker flytta över allt från min Iphone4 till den nya.
Detta är mitt första 'byte' av Iphone, går inte helt smärtfritt men antagligen gör jag något fel...?

Använde Itunes då Icloud klagat över att 'kontot var fullt'. Säkerhetskopierade den gamla 4:an till datorn, sen kopplade jag in den nya 5s:en, Itunes frågade om jag ville använda backupen från min gamla telefon. Allt verkade bra men det gick väldigt fort, kändes det som.
När det var klart så saknas massor av appar. Försöker jag hämta dem på Itunes så måste jag köpa dem igen, verkar det som...

Vad gör jag för fel ?

Ursprungligen av AAKEE:

Hej!

Har precis fått min 5s och försöker flytta över allt från min Iphone4 till den nya.
Detta är mitt första 'byte' av Iphone, går inte helt smärtfritt men antagligen gör jag något fel...?

Använde Itunes då Icloud klagat över att 'kontot var fullt'. Säkerhetskopierade den gamla 4:an till datorn, sen kopplade jag in den nya 5s:en, Itunes frågade om jag ville använda backupen från min gamla telefon. Allt verkade bra men det gick väldigt fort, kändes det som.
När det var klart så saknas massor av appar. Försöker jag hämta dem på Itunes så måste jag köpa dem igen, verkar det som...

Vad gör jag för fel ?

Har du matat in rätt appleid för dina inköp? Eller har du kanske till och med köpt appar med två olika appleid?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-30 10:16

BlackSmp,

Har du provat att i iTunes markera Din nya 5s i vänsterspalten, för att sedan klicka på knappen Synkronisera...!?

Vad händer..?

Dina appar bör nu installeras på nytt...

Lycka till!!

  • Medlem
  • Boden
  • 2013-10-30 10:36

Hej !

Visade sig att det inte dög med 7.02 i den gamla för att få över all data, efter att ha först uppdaterat den gamala till 7.03 så löste det sig. Passade även på att 'överfära inköp' till Itunes emellan, men det borde inte haft med saken att göra.

Var småirriterad ett tag när jag inte visste vad problemet var och desutom såg att alla appar behövde köpas igen, enligt Itunes.
Allt med inlogg, Ituneskonto mm var rätt.

Ursprungligen av Torkel:

BlackSmp,

Har du provat att i iTunes markera Din nya 5s i vänsterspalten, för att sedan klicka på knappen Synkronisera...!?

Vad händer..?

Dina appar bör nu installeras på nytt...

Lycka till!!

Jag? Jag har inga problem

Ursprungligen av AAKEE:

...Passade även på att 'överfära inköp' till Itunes emellan, men det borde inte haft med saken att göra...

Jo, det var den åtgärden som fixade det.

Appar följer inte med i en backup. Apparnas data följer nog med, men inte själva appen.

Så om apparna tidigare bara låg i den gamla telefonen, och inte i iTunes, så var detta orsaken till att de inte följde med till den nya telefonen. Men nu när du har synkat in apparna till iTunes, så får du också in dem i den nya telefonen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det var den åtgärden som fixade det.

Appar följer inte med i en backup. Apparnas data följer nog med, men inte själva appen.

Så om apparna tidigare bara låg i den gamla telefonen, och inte i iTunes, så var detta orsaken till att de inte följde med till den nya telefonen. Men nu när du har synkat in apparna till iTunes, så får du också in dem i den nya telefonen.

Men stämmer det? Du behöver i princip aldrig koppla in telefonen till Itunes så att du överför inköpen till datorn innebär bara att du lagrar dem på din dator. Icloudbackupen vet vilka appar som ska dras ner så de dras väl ner direkt från Itunes även om du inte har överfört dina inköp till datorn.

Det kanske tar lite längre tid men det borde gå i alla fall.

Ursprungligen av BlackSmp:

...Icloudbackupen vet vilka appar som ska dras ner...

Det är möjligt att iCloud-backupen fungerar så. Det känner jag inte till. Men här pratade vi om backup via dator och iTunes.

Och när det gäller iTunes-backup, så vet jag av egen erfarenhet att apparna inte följer med. Apparna måste ligga i iTunes för att följa med till den nya telefonen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är möjligt att iCloud-backupen fungerar så. Det känner jag inte till. Men här pratade vi om backup via dator och iTunes.

Och när det gäller iTunes-backup, så vet jag av egen erfarenhet att apparna inte följer med. Apparna måste ligga i iTunes för att följa med till den nya telefonen.

Jo, jag missade att han körde backup via Itunes och datorn.

Ok, men det förklarar inte varför han fick markeringen att han var tvungen att köpa apparna istället för att bara ladda ner dem. Det borde väl inte påverkas av att apparna är överförda eller inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-30 22:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag? Jag har inga problem

Åjo

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-10-30 23:42
Ursprungligen av AAKEE:

Hej!

Har precis fått min 5s och försöker flytta över allt från min Iphone4 till den nya.
Detta är mitt första 'byte' av Iphone, går inte helt smärtfritt men antagligen gör jag något fel...?

Använde Itunes då Icloud klagat över att 'kontot var fullt'. Säkerhetskopierade den gamla 4:an till datorn, sen kopplade jag in den nya 5s:en, Itunes frågade om jag ville använda backupen från min gamla telefon. Allt verkade bra men det gick väldigt fort, kändes det som.
När det var klart så saknas massor av appar. Försöker jag hämta dem på Itunes så måste jag köpa dem igen, verkar det som...

Vad gör jag för fel ?

Jag har för mig att det också stått "Köp" på knappen men när jag tryckt kom ett meddelande att jag redan köpt så det var gratis...det är bara att testa..om man vågar..;D

Ursprungligen av FreddeB:

Åjo

Ja, om du menar så...

1
Bevaka tråden