Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Air vs iPad mini retina

Tråden skapades och har fått 328 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-28 08:49

Hej.
Jag har googlat och googlat, t.o.m bingat(!) för att hitta svar på skillnaden mellan mellan iPad Air och iPad mini retina, förutom storleken och pixeltätheten.
Någon som lyckats hitta något svar på detta?
De verkar ju identiska till insidan.

Ursprungligen av bjorsi:

Hej.
Jag har googlat och googlat, t.o.m bingat(!) för att hitta svar på skillnaden mellan mellan iPad Air och iPad mini retina, förutom storleken och pixeltätheten.
Någon som lyckats hitta något svar på detta?
De verkar ju identiska till insidan.

Av vad som framkommit hittills har du rätt. Huruvida processor är nedklockad i Mini återstår att se. Men som sagt, Mini tycks vara en mindre Air.

Du menar att pixlarna är mindre på iPad Mini? För de har exakt samma upplösning.

Ursprungligen av grenhall:

Du menar att pixlarna är mindre på iPad Mini? För de har exakt samma upplösning.

Ja, om man ska få in exakt samma antal objekt på en mindre yta så måste objekten vara mindre. Eller staplas på varandra.

Ursprungligen av pmarriott:

Ja, om man ska få in exakt samma antal objekt på en mindre yta så måste objekten vara mindre. Eller staplas på varandra.

Ja men han skrev ju att pixeltätheten skiljer. Det gör den inte.

Ursprungligen av grenhall:

Ja men han skrev ju att pixeltätheten skiljer. Det gör den inte.

Jo. Båda har en upplösning på 2048x1536 pixlar, vilket gör att pixeltätheten blir högre på den mindre skärmen.

Ursprungligen av pmarriott:

Jo. Båda har en upplösning på 2048x1536 pixlar, vilket gör att pixeltätheten blir högre på den mindre skärmen.

Jag är fan dum i huvudet. Skyller på att jag är pappaledig.

326 vs. 264ppi. Jo tjena.

Ursprungligen av bjorsi:

Hej.
Jag har googlat och googlat, t.o.m bingat(!) för att hitta svar på skillnaden mellan mellan iPad Air och iPad mini retina, förutom storleken och pixeltätheten.
Någon som lyckats hitta något svar på detta?
De verkar ju identiska till insidan.

Funderat på det samma själv. Kommer inte på någon gång äpplet släppt två enheter var på den ena som är dyrare är sämre/har samma kapacitet (förutom skärmens storlek) som en billigare version. Märkligt att inte Air fick en processor med A7X stämpel eller dylikt.

Är ingen expert på densitet men högre pixel täthet borde väll vara bättre än lägre?

Ursprungligen av D_Odell:

Är ingen expert på densitet men högre pixel täthet borde väll vara bättre än lägre?

Javisst.

Ursprungligen av keptang:

Javisst.

Inte nödvändigtvis, har du fler pixlar än du kan ursilja med ögat så är det onödigt och blir inte per automatik bättre. Det kan till och med vara sämre med fler pixlar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 16:41
Ursprungligen av D_Odell:

Funderat på det samma själv. Kommer inte på någon gång äpplet släppt två enheter var på den ena som är dyrare är sämre/har samma kapacitet (förutom skärmens storlek) som en billigare version. Märkligt att inte Air fick en processor med A7X stämpel eller dylikt.

Är ingen expert på densitet men högre pixel täthet borde väll vara bättre än lägre?

Nu grubblar du för mycket över specifikationer.

Det är skärmytan som skiljer dem åt. Du ska inte bortse från det. Du får lika många pixels på båda, men texter och bilder blir ju då mindre på Mini.

Vill du ha mer portabilitet, köp Mini.
Vill du ha större skärm, köp Air.

Om du uppnått en så hög pixeltäthet att du inte kan urskilja pixels (du har en retina-skärm) så tycker jag det är ointressant med ännu högre pixeltäthet.

Ursprungligen av Najkster:

Inte nödvändigtvis, har du fler pixlar än du kan ursilja med ögat så är det onödigt och blir inte per automatik bättre. Det kan till och med vara sämre med fler pixlar.

På vilket sätt kan det vara sämre?

Ursprungligen av keptang:

På vilket sätt kan det vara sämre?

Med för hög pixeltäthet skulle det kunna bli för svårt att läsa eller hantera devicet. Nu är väl inte rMini i farozonen för det men jag håller med om att du kan inte bara säga att högre pixeltäthet med automatik är bättre än lägre pixeltäthet - man måste titta till helheten.

Ursprungligen av BlackSmp:

Med för hög pixeltäthet skulle det kunna bli för svårt att läsa eller hantera devicet. Nu är väl inte rMini i farozonen för det men jag håller med om att du kan inte bara säga att högre pixeltäthet med automatik är bättre än lägre pixeltäthet - man måste titta till helheten.

Möjligt om inte GUIt skalar, men det är väl inte det vi pratar om, utan det här är på iOS, ser inte vad som skulle vara dåligt med hög pixeltäthet.

Ursprungligen av keptang:

Möjligt om inte GUIt skalar, men det är väl inte det vi pratar om, utan det här är på iOS, ser inte vad som skulle vara dåligt med hög pixeltäthet.

Det är väl en tolkningsfråga. Du skrev att högre pixeltäthet alltid var bättre utan förbehåll om IOS- men jag tänker inte bråka om det.

Edit: Eller rättare sagt du svarade på en fråga som inte hade något förebehåll om IOS utan var generellt ställd om pixeltäthet

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl en tolkningsfråga. Du skrev att högre pixeltäthet alltid var bättre utan förbehåll om IOS- men jag tänker inte bråka om det.

Inte jag heller, men tråden handlar om iPad Air vs iPad mini retina.

Intresset ligger i att Air borde vara lite kraftigare pga den större skärmen. Ser fram emot när någon plockar dem isär.

Ursprungligen av D_Odell:

Intresset ligger i att Air borde vara lite kraftigare pga den större skärmen. Ser fram emot när någon plockar dem isär.

Varför det? Det är ju samma pixelcount? Att skärmen har större area är väl ointressant.

Ursprungligen av keptang:

På vilket sätt kan det vara sämre?

Att lägga resurser på fler pixlar kan vara sämre ur en ekonomisk synvinkel. Det jag vänder mig mot är inte att vi förfinar teknik utan att vi sätter likställer mer med bättre i allmänhet. Att kunna hushålla med resurser är en mycket bättre väg att gå än att klämma in mer.

Ursprungligen av BlackSmp:

Varför det? Det är ju samma pixelcount? Att skärmen har större area är väl ointressant.

Borde vara en mängd parametrar med att ha en större skärm. Batteri samt att hantera samma grafik fast på en större skärm låter orimligt att det skulle vara lika dessa två emellan.

Vet någon ifall mini är 64 bitars?

Ursprungligen av D_Odell:

Borde vara en mängd parametrar med att ha en större skärm. Batteri samt att hantera samma grafik fast på en större skärm låter orimligt att det skulle vara lika dessa två emellan.

Vet någon ifall mini är 64 bitars?

Enligt uppgift från Apple så långt är iPad Air och iPad mini retina identiska i hårdvaran (förutom skärmstorleken) och prestanda (batteritid t.ex.).
http://store.apple.com/se/ipad/compare

Naturligtvis är det ett mindre batteri i minin, men detta kompenseras utav mindre skärm som inte drar lika mycket som en 9,7", därmed lika batteritid.

Ursprungligen av D_Odell:

Intresset ligger i att Air borde vara lite kraftigare pga den större skärmen. Ser fram emot när någon plockar dem isär.

Ursprungligen av D_Odell:

Borde vara en mängd parametrar med att ha en större skärm. Batteri samt att hantera samma grafik fast på en större skärm låter orimligt att det skulle vara lika dessa två emellan.

Vet någon ifall mini är 64 bitars?

Att skärmen drar mer ström pga större area betyder inte att det är jobbigare att hantera grafiken. Beräkningarna är identiska pga samma pixelcount.

Ja, det är 64 bitar processor i rMini.

Ursprungligen av keptang:

Enligt uppgift från Apple så långt är iPad Air och iPad mini retina identiska i hårdvaran (förutom skärmstorleken) och prestanda (batteritid t.ex.).
http://store.apple.com/se/ipad/compare

Naturligtvis är det ett mindre batteri i minin, men detta kompenseras utav mindre skärm som inte drar lika mycket som en 9,7", därmed lika batteritid.

Det som jag har noterat i deras tabeller är att de har glömt/tappat bort att såväl Air som rMini har LTE stöd för svenska LTE band (band 7).

http://www.apple.com/ipad/LTE/

En modell till skillnad från 5c/5s som har olika modeller beroende på vilka band de stödjer

Ursprungligen av BlackSmp:

Det som jag har noterat i deras tabeller är att de har glömt/tappat bort att såväl Air som rMini har LTE stöd för svenska LTE band (band 7).

http://www.apple.com/ipad/LTE/

En modell till skillnad från 5c/5s som har olika modeller beroende på vilka band de stödjer

Under teknisk info på respektive enhet finns band 7 med.

Ursprungligen av keptang:

Under teknisk info på respektive enhet finns band 7 med.

Ok, jag tittade under "jämföra modeller" och där har de missat LTE. Vilket är synd eftersom det är jämförelsesidan och det är en skillnad mellan Ipad2/mini samt Air/rMini

Edit: Nu ser jag också att de skriver WiFi+Cellular för mini men WiFi+3G för Ipad 2.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-10-30 12:38

Enda "fördelarna" på Air är egentligen om man ser lite sämre och vill ha större text, samt om man vill betala lite mer och ha den lite tidigare då?

Ursprungligen av dhanjel:

Enda "fördelarna" på Air är egentligen om man ser lite sämre och vill ha större text, samt om man vill betala lite mer och ha den lite tidigare då?

Ja, så ser jag på det.

Ursprungligen av dhanjel:

Enda "fördelarna" på Air är egentligen om man ser lite sämre och vill ha större text, samt om man vill betala lite mer och ha den lite tidigare då?

Se filmer i lite större format då? Eller större bilder?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-10-30 12:59

Då får det bli en Mini för mig. (Eller en Dell Venue Pro 8 om man ska synda)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-10-30 13:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Se filmer i lite större format då? Eller större bilder?

Formatet är ju detsamma, bara "skalnivån" som skiljer.

Bevaka tråden