Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem efter DIY-operation på iPhone 4

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Skulle byta dock-kontakt på en gammal iPhone 4 igår och följde en guide på youtube. Lyckades installera dock-kontakten och när jag ändå var igång passade jag på att byta power-knappen också (bara knappen, inte bracket).
När jag monterat ihop allt igen så visar det sig (typiskt) att det är två smådelar kvar på bordet.
En av dem är en liten ihålig plastbit, ca. 7x3x3 mm (fyra håligheter på ena sidan, syns inte bra på bilden tyvärr)

Den andra är en liten gummiremsa med ett spår som antagligen skall sitta på kanten av en komponent, men har ingen aning om vilken.
Ca. 7x2 mm

Vidare så var det ingen bild på skärmen när jag startade telefonen. Jag vet att telefonen startade, för den gjorde de klassiska vibrationsljudet när visar första låsskärmen. Skruvade isär och kollade kontakterna runt kameran men det hjälpte inte.

Har jag lyckats skapa en tegelsten!?

Mvh. Knutsson

Jag gissar att telefonen gör en self-check efter logon visats. Jag hade lite trubbel med GSM-antennen när jag bytte batteri på en 4:a och det var samma symptom som du har.
Kolla alla teardowns du kan och försök identifiera delarna. Ett tips är att INGET sitter löst i telefonen utan du måste ha skruvat loss dem.
Lycka till.

Jag ser ingen logo heller. Misstänker att det är något med kablarna till skärmen men vet inte var jag ska börja leta... Får väl göra teardown igen för säkerhets skull.

  • Medlem
  • Orust
  • 2013-10-29 22:00
Ursprungligen av Knutsson:

Hej!

Skulle byta dock-kontakt på en gammal iPhone 4 igår och följde en guide på youtube. Lyckades installera dock-kontakten och när jag ändå var igång passade jag på att byta power-knappen också (bara knappen, inte bracket).
När jag monterat ihop allt igen så visar det sig (typiskt) att det är två smådelar kvar på bordet.
En av dem är en liten ihålig plastbit, ca. 7x3x3 mm (fyra håligheter på ena sidan, syns inte bra på bilden tyvärr)

Den andra är en liten gummiremsa med ett spår som antagligen skall sitta på kanten av en komponent, men har ingen aning om vilken.
Ca. 7x2 mm
Vidare så var det ingen bild på skärmen när jag startade telefonen. Jag vet att telefonen startade, för den gjorde de klassiska vibrationsljudet när visar första låsskärmen. Skruvade isär och kollade kontakterna runt kameran men det hjälpte inte.

Har jag lyckats skapa en tegelsten!?

Mvh. Knutsson

Gummilisten sitter mot moderkortet, gör så att flexkablarna till displayen får en rundare böj.
Det vet jag, för den fick jag också över en gång Men det var rätt lätt att pilla dit den igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-30 13:36

Jag känner vagt igen den håliga plastbiten men kan inte riktigt placera den. Bilden är ju lite dålig också Min gissning är att den ska sitta på hörnet/kanten av någon komoponenet som stöd.

Angående avsaknad av bild så får du helte enkelt kontrollera att alla kablar sitter som de ska. De sitta rakt, ordentligt nedstuckna och plastflärparna som håller fast dem ska "klicka" på plats. Det finns också en fälla med displaykabeln vill jag minnas, den mmåste dras igenom på rätt sätt annars hamnar den i kläm och blir inte tillräckligt lång vilket leder till att den inte sitter ordentligt i kontakten.

1
Bevaka tråden