Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man spela upp filmer från en wifi airplay hårddisk på en iPad

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet om det är möjligt att spela upp filmer som ligger som mkv, iso, avi etc på en wifi hårddisk med Airplay på iPad med t ex VLC?

Jag vet att det funkar via en dator men går det med endast en iPad och en wifi hårddisk med Airplay?

Vilken WiFi-hårddisk?

Har inte köpt någon ännu, ville först kolla att det fungerar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 20:24

Om den delar ut genom SMB ska det inte vara några problem

Western Digitals Mybook Live ska nog funka på det viset

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 10:14

WD Mybook Live ansluts med ethernet sladd till den router du antas ha i ditt hem. Det är alltså ingen WiFi-disk så vitt jag förstår. Kanske fungerar bra för en del...

Begreppet "Airplay" betyder att du trådlöst kan föra över bild/ljud från iPad till externa högtalare eller Apple TV. Det är inget man har i en hårddisk så vitt jag förstår.

Jag tolkar trådskaparens fråga som att han vill ha en trådlös anslutning mellan disk till iPad, och därefter en ny trådlös anslutning mellan iPad och t.ex. Apple TV(?) som använder AirPlay. Det borde fungera, men man ska vara medveten om att det med video kan bli väldigt hög nätverkstrafik. Och trådlösa anslutningar är alltid mer känsligt än anslutning med sladd. Dessutom verkar trådskaparen ha allsköns olika format på video-filerna. Jag är rädd att någonting kommer att strula någonstans. Men prova gärna!

  • Medlem
  • 2013-10-23 13:57

Det går (alldeles utmärkt hos mig) att spela upp de filmformat som paddan(iphonen kan hantera från min NAS, (Synology) över WiFi till paddan som sedan, åter via WiFi, skickar dem m h a Airplay till Apple-TV och storplasman på väggen,
Ännu smidigare är att via Synologys app dirigera output från Synology NAS direkt till Apple-TV ist för att ta omvägen via paddan.
Men som sagt fungerar briljant.

Nu vet jag inte om du ställer en specifik teknisk fråga gällande Airplay, eller om du är ute efter en funktion. När det gäller själva Airplay-fuktionen kommer jag inte på något annat än att den strömmar video från iPad, inte till.
Däremot finns det flera lösningar för att göra tvärtom via appar eller webgränssnitt. En klockren lösning är GoFlex Sattelite, som är en wifi-disk som fungerar både via egen app, tredjepart och webgränssnitt. Den är gjord för att spela upp filmer, musik och visa bilder på just plattor. Synologys NAS klarar det också via DS Video och säkert många andra NAS:ar också, men det är ju lite svårare att ta med sig på språng.

1
Bevaka tråden