Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera DVD så man kan se på datorn/ATV/iPad/telefon?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Jag har massa tv-serier och filmer här hemma som jag hade tänkt vilja konvertera till datorn, iPaden och telefonen. Vilket format är det bästa då? Jag vill ha en så rättvis kompromiss så all underhållning inte tar allt för stor plats men så man inte lider när man kollar man kolla via datorn eller eventuellt med en Apple Tv.

Nästa grej som jag undrar över om någon har koll man kan bifoga med flera undertexter så när man sedan ser filmen eller serien att man kan välja engelskt text, svenskt eller ingen alls beroende vad vill ha för tillfället? Som när man ser dvd på tv.

Hittade:

http://www.bitfield.se/isubtitle/quickstartmo...

http://www.bitfield.se/roadmovie/index.html

Men dessa förstod jag som bara om man vill ladda ner undertexter ifrån nätet men det är inte så intressant med tanke på jag har ju officiella undertexter med skivorna.

Tack på förhand.

Senast redigerat 2013-10-21 19:07
Ursprungligen av keptang:

Ursäkta men tror det kan ha blivit ett missförstånd. Jag tänkte på någon lösning direkt ifrån en dvd-skiva till något format som klarar både dator, plattor, telefoner med val att man kan välja flera undertexter direkt i Apples egna inbyggda video-app. iFlicks verkar bara mest om man vill redigera id3 taggar, lägga till omslag osv.

Tack för tipset iaf.

Ok, det var inte hur jag tolkade det (Konvertera video med flera undertexter?), blir nog svårt att hitta. Handbrake-> iFlicks då.

Din källa är alltså DVD-skivor?

iFlicks är inte endast till för att editera metadata..

Ursprungligen av keptang:

Ok, det var inte hur jag tolkade det (Konvertera video med flera undertexter?), blir nog svårt att hitta. Handbrake-> iFlicks då.

Din källa är alltså DVD-skivor?

iFlicks är inte endast till för att editera metadata..

Vad jag läste om så var filerna först tvungna vara konverterade till datorn.

Källan som jag syftar på är ifrån dvd-skivor. Därav intresset att använda undertexterna ifrån skivorna istället ifrån någon sida på nätet.

Så använd Handbrake för konverteringen till iTunes-vänligt format och sen iFlicks för att lägga till metadata.
Eller Handbrake till iTunes-vänligt format direkt om du inte behöver metadata.

How to rip a DVD with HandBrake.

Ursprungligen av keptang:

Så använd Handbrake för konverteringen till iTunes-vänligt format och sen iFlicks för att lägga till metadata.
Eller Handbrake till iTunes-vänligt format direkt om du inte behöver metadata.

How to rip a DVD with HandBrake.

Jag har försökt nu hela kvällen nu med att försöka få det som jag vill utan försök. Här hittade jag en bild på hur jag vill ha det.

https://sites.google.com/a/weheartmusic.com/m...

Sådär fast man kan välja mellan mer än bara ett eller utan. Ni vet ingen inställning man skall ha?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-10-21 21:20

iVi?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 22:18
Ursprungligen av madeinswe_91:

Jag har försökt nu hela kvällen nu med att försöka få det som jag vill utan försök. Här hittade jag en bild på hur jag vill ha det.

https://sites.google.com/a/weheartmusic.com/m...

Sådär fast man kan välja mellan mer än bara ett eller utan. Ni vet ingen inställning man skall ha?

Har du markerat dom subtitles du vill ha med och valt vilka ljudspår?
Du vet väl att du kan välja ett preset i panelen på högersida för rätt inställningar för bilden.
Sen måste man manuellt välja subtitles och ljudspår för varje del man vill rippa.

Ursprungligen av Json_81:

iVi?

Det var ett intressant tips och här visas det så som jag vill ha det.

https://www.youtube.com/watch?v=YqSKHcIGPX8

Vad jag förstått är det som jag är ute är mjuk undertext (soft subtitles) men nu när jag läste under kvällen så förstod jag det som att det inte går att få så direkt ifrån dvd-filmens undertexter utan man måste ta ner någon/några undertexter ifrån någon hemsida i .srt för det skall funka.

Det där programmet verkar fixa detta direkt ifrån skivan? Jag fick inte till det nu men nu är jag för trött och skall upp rätt tidigt. Får kolla lite mer på detta imorgon. Jag har verkligen ha stänga och på undertexter precis när jag vill och inte behöva ha det inbränt.

Tack så länge!

Ursprungligen av lappen71:

Har du markerat dom subtitles du vill ha med och valt vilka ljudspår?
Du vet väl att du kan välja ett preset i panelen på högersida för rätt inställningar för bilden.
Sen måste man manuellt välja subtitles och ljudspår för varje del man vill rippa.

Ja, men sedan kommer alternativen:
default, forced only eller burned in. Sedan på till höger så har jag sett man kan anpassa men hur gör den då? Anpassar den till 720? 1080? Såg det har iPad men vet du om det är stor skillnad på universal och iPad? Då menar jag storleksmässigt och även i kvalitén.

Tack så länge!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 23:34
Ursprungligen av madeinswe_91:

Ja, men sedan kommer alternativen:
default, forced only eller burned in. Sedan på till höger så har jag sett man kan anpassa men hur gör den då? Anpassar den till 720? 1080? Såg det har iPad men vet du om det är stor skillnad på universal och iPad? Då menar jag storleksmässigt och även i kvalitén.

Tack så länge!

Default,forced eller burned in säger sig självt vad dom betyder eller hur?

Eftersom Dvd inte ens har 720 i upplösning så betyder det ingenting utan välj till vilken enhet du ska använda det och rippa av.
Varför göra det så omständigt? Du får göra som många andra testa dig fram och se vilket resultat som blir bäst för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-21 23:44

testa ripit - har för mig att man kan testa 5 dvd-skivor innan du behöver bestämma dig för köp
http://thelittleappfactory.com/ripit/

Ursprungligen av lappen71:

Default,forced eller burned in säger sig självt vad dom betyder eller hur?

Eftersom Dvd inte ens har 720 i upplösning så betyder det ingenting utan välj till vilken enhet du ska använda det och rippa av.
Varför göra det så omständigt? Du får göra som många andra testa dig fram och se vilket resultat som blir bäst för dig.

Jag förstår att burned in är = bränd i filmen vilket gör man får leva med den texten där. Det är inte så jag vill ha det.
Det konstiga är att jag testade alla alternativen utan burned in och inget funkade. Är det så som jag skrev att man inte kan få mjuka undertexter i en serie/film direkt ifrån skivorna utan man måste först konvertera till datorn och sedan lägga till efteråt? Det är det som gör det så komplicerat att jag inte fick det som jag ville ha det.

Visst har inte dvd HD men jag tänker om man har material i högre format. Sedan tänkte jag hur mycket skillnad blir det om man skulle ifrån dvd göra den i universal mot att göra så den passar för iPad? iPad och telefoner har små skärmar än om man jämför med en dator eller en tv med ATV. Jag skall testa mig fram senare idag.

Ursprungligen av Katinka:

testa ripit - har för mig att man kan testa 5 dvd-skivor innan du behöver bestämma dig för köp
http://thelittleappfactory.com/ripit/

Ripit trodde jag bara var för om man ville få ner en hel skiva till datorn i .dvdmedia så man kunde spela upp den i datorn utan att behöva stoppa i skivan i datorn. Okej, tack för tipset får återkomma

Ursprungligen av madeinswe_91:

Det konstiga är att jag testade alla alternativen utan burned in och inget funkade. Är det så som jag skrev att man inte kan få mjuka undertexter i en serie/film direkt ifrån skivorna utan man måste först konvertera till datorn och sedan lägga till efteråt? Det är det som gör det så komplicerat att jag inte fick det som jag ville ha det.

Jag har rippat en massa av mina DVD till datorn och jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Förutom på några punkter:

  1. Undertexterna. Det verkar som det inte går att låta dom hänga med då man rippar med Handbrake. Om man inte väljer "Burned in". Som jag alltid iofs brukar göra. Jag minns inte källan, men det verkar som Handbrake inte kan rippa med undertext-inställningen som iTunes kräver.

  2. Kopieringsskyddet ställer till det ibland och då går det inte att rippa direkt från Handbrake.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-22 07:19

Här är ett program jag använt mig av. Just nu för $25 men går att ladda ner gratis för att testa 5 rippar.

http://www.macdvdripperpro.com

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-22 12:25

MacTheRipper/RipIt och MakeMKV är de jag använder mej av. Med mkv-filer kan du ha flera olika textspår som du kan välja mellan när du spelar upp filmen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-22 13:07
Ursprungligen av kenjon:

MacTheRipper/RipIt och MakeMKV är de jag använder mej av. Med mkv-filer kan du ha flera olika textspår som du kan välja mellan när du spelar upp filmen.

Men inte spela upp i naitive video-apparna som jag förstår att han vill använda.

Inflikar en fråga i ämnet här, apropå native-appar på iOS-enheterna. Finns det idag så att man kan spela upp media från iTunes-biblioteket på en iOS-enhet utan att kopiera över filen till enheten? Håller som bäst på att tanka in en massa media i iTunes som jag ämnar konsumera på min iPad. Jag har någon GB ledig på den men det handlar om 25-30 GB media. Vad jag kan minnas kan man inte strömma på det viset, eller?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-22 13:17
Ursprungligen av pmarriott:

Inflikar en fråga i ämnet här, apropå native-appar på iOS-enheterna. Finns det idag så att man kan spela upp media från iTunes-biblioteket på en iOS-enhet utan att kopiera över filen till enheten? Håller som bäst på att tanka in en massa media i iTunes som jag ämnar konsumera på min iPad. Jag har någon GB ledig på den men det handlar om 25-30 GB media. Vad jag kan minnas kan man inte strömma på det viset, eller?

Ja du slår på Hemmadelning men det fungerar bara inom ditt nätverk.

Edit: Tycker det fungerar sådär alla fall med musik. Kan vara svårt att få kontakt.

Ursprungligen av lappen71:

Ja du slår på Hemmadelning men det fungerar bara inom ditt nätverk.

Edit: Tycker det fungerar sådär alla fall med musik. Kan vara svårt att få kontakt.

Hemmadelning är påslaget på datorn. Var ser jag det på iPad/iPhone?

Edit: Hittade det i Inställningar->Musik/Videor

1
Bevaka tråden