Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skadad baksida Iphone 5

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag undrar om baksidan i Iphone 5 är en enda stycke eller om den är delad i 3 delar... de 2 delarna som är som glas och den delen emellan som är som aluminium. Jag vill byta gas delarna och undrar om man måste byta hela baksidan eller om det går att byta bara glas delarna.

Det är en enda del. Du kan se på t.ex ifixit.com för reparationsguider. Rekommenderar dock att du lämnar in den till certifierad serviceverkstad istället.

Tack, jag tror också att det är så...
Men vet du varför då finns det vissa sajter som säljer dessa delar separat?
http://www.mrgizmo.se/products/ovre-och-nedre...

Ursprungligen av bozzman:

Tack, jag tror också att det är så...
Men vet du varför då finns det vissa sajter som säljer dessa delar separat?
http://www.mrgizmo.se/products/ovre-och-nedre...

Möjligtvis att man kan hetta upp baksidan så de kan bytas ut. Har dock aldrig sett någon göra det och aldrig hört talats om att man kan.

Ja det låter som att det ska vara så...
Jag har kollat ganska mycket och det finns inga såna ingrep
jag beställde såna delar vi får se om dem kommer med nån slags instruktioner

Värt att notera är att du måste riva ner den i minsta beståndsdelar för att byta baksidan. Om du bara ska byta glasen får du nog ändå göra det om det är värmning inblandad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-16 10:13

Japp det blir förmodligen mycket att pilla

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-10-16 12:05

hmm, tråkigt att dom gjorde det så svårt på 5an. På 4an var det ju busenkelt.

Ursprungligen av urkan:

hmm, tråkigt att dom gjorde det så svårt på 5an. På 4an var det ju busenkelt.

iPhone 4 och 4S var ju också radikalt mer känsliga på baksidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-16 13:09
Ursprungligen av urkan:

hmm, tråkigt att dom gjorde det så svårt på 5an. På 4an var det ju busenkelt.

Å andra sidan var man tvungen att riva ned 4:an i beståndsdelar för att byta framsidan

Hmmm jag håller med. Jag tycker att det är konstig att man pratar eller skriver nästan ingenting om det, eller är det bara jag som är så klantig som skadade min baksida ...

Ursprungligen av bozzman:

Hmmm jag håller med. Jag tycker att det är konstig att man pratar eller skriver nästan ingenting om det, eller är det bara jag som är så klantig som skadade min baksida ...

Den är inte skadad. Den har patina.

... nej den är inte patina jag tappade telefonen på en grusväg och då fick den 2 djupa repor

Ursprungligen av bozzman:

... nej den är inte patina jag tappade telefonen på en grusväg och då fick den 2 djupa repor

Som sagt, patina.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-17 18:09
Ursprungligen av bozzman:

Hmmm jag håller med. Jag tycker att det är konstig att man pratar eller skriver nästan ingenting om det, eller är det bara jag som är så klantig som skadade min baksida ...

Jag upplever att det krävs stor kraft för att repa baksidan på en iPhone 5.
En Samsung fanboy på jobbet gjorde sig lustig över att den är så lätt att repa
Så jag tog 3.5mm kontakten för hörlurarna och skrapade på baksidan hårt och visst blev det märken.
Märken som gick att gnugga bort med fingret och när jag uppmanade honom att göra samma sak med sin Samsung var konversationen över
Men visst tappar man den i backen så blir det märken något som jag har själv har gjort.

Ursprungligen av bozzman:

Hmmm jag håller med. Jag tycker att det är konstig att man pratar eller skriver nästan ingenting om det, eller är det bara jag som är så klantig som skadade min baksida ...

Vad finns det egentligen att skriva? De är inte speciellt lättrepade även om det givetvis går. Det som skrev om i början var att den svarta kunde/kan tappa färg i kanten men annars så är femman betydligt mer motståndskraftig mot report och sådant än de flesta andra telefoner.

Jag har ett hack i min som beror på att jag tappade den rakt ner i asfalt. Det som är något att skriva om är att - det bara blev en repa i kanten, ingenting annat.

Det är nog lika bra att leva med dina repor. Det ska bara ganska mycket för att det ska vara värt att riva ner telefonen och byta ut baksidan.

1
Bevaka tråden