Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej logga in i eller radera iCloud på iPhone pga moment 22

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter uppdatering till iOS 7 blev iCloud av någon anledning återställt till mina tidigare användaruppgifter, kopplade till en gammal e-postadress som inte längre existerar. Det går alltså inte att logga in i iCloud, eftersom man inte kan ändra e-postadressen (= användarnamnet) vid inloggning. Man kan heller inte radera iCloud-kontot (för att sedan återaktivera det), eftersom det kräver att man stänger av "Find My iPhone" (ny iOS 7-finess med aktiveringslås) vilket i sin tur kräver att man anger lösenord till nämnda, ogiltiga, e-postadress. Således ett moment 22. Jag kan heller inte nedgradera till iOS 6, eftersom senaste backup gjordes (automatiskt) efter att jag uppgraderat till iOS 7. Någon som har samma problem, och ev. hittat en lösning?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-09-21 19:48
Ursprungligen av guspatrka:

Efter uppdatering till iOS 7 blev iCloud av någon anledning återställt till mina tidigare användaruppgifter, kopplade till en gammal e-postadress som inte längre existerar. Det går alltså inte att logga in i iCloud, eftersom man inte kan ändra e-postadressen (= användarnamnet) vid inloggning. Man kan heller inte radera iCloud-kontot (för att sedan återaktivera det), eftersom det kräver att man stänger av "Find My iPhone" (ny iOS 7-finess med aktiveringslås) vilket i sin tur kräver att man anger lösenord till nämnda, ogiltiga, e-postadress. Således ett moment 22. Jag kan heller inte nedgradera till iOS 6, eftersom senaste backup gjordes (automatiskt) efter att jag uppgraderat till iOS 7. Någon som har samma problem, och ev. hittat en lösning?

Man kan ändra sin apple id-login (email), jag har precis gjort det! Kolla på http://support.apple.com/kb/HT5621?viewlocale=sv_SE .

För övrigt, har du inte en så kallad 'Rescue email' angiven i ditt Apple Id?
Du har förmodligen angivit en sådan, så om du återställer ditt lösenord via https://appleid.apple.com/cgi-bin/WebObjects/MyAppleId.woa/ så kanske det fungerar?

Ursprungligen av mattiL:

Man kan ändra sin apple id-login (email), jag har precis gjort det! Kolla på http://support.apple.com/kb/HT5621?viewlocale=sv_SE .

För övrigt, har du inte en så kallad 'Rescue email' angiven i ditt Apple Id?
Du har förmodligen angivit en sådan, så om du återställer ditt lösenord via https://appleid.apple.com/cgi-bin/WebObjects/MyAppleId.woa/ så kanske det fungerar?

Tack, men AppleID funkar som det ska på telefonen. Det är specifikt iCloud som inte funkar, eftersom det återgått till en inaktiv e-postadress efter uppdatering till iOS 7. Problemet uppstår bara på telefonen. Jag kan gå in iCloud på datorn med aktuella kontouppgifter.

Helt plötsligt funkade det att stänga av "hitta min iPhone" med fel e-postadress och nuvarande lösenord, helt random. Det jag har gjort är att uppdaterat datorn från Snow Leopard till Mountain Lion och sedan lagt till den i "hitta min mac". Ingen aning om detta har med saken att göra.

Sitter på samma problem. Riktigt moment 22. Icloud har min gamla epost registrerad (ett apple id, som numera inte finns). Jag behöver lösenordet för att radera kontot...

Ursprungligen av NicklasH:

Sitter på samma problem. Riktigt moment 22. Icloud har min gamla epost registrerad (ett apple id, som numera inte finns). Jag behöver lösenordet för att radera kontot...

Problemet löser sig om man avvaktar ett tag för att sedan försöka på nytt. Då kan kontot raderas.

Ursprungligen av NicklasH:

Problemet löser sig om man avvaktar ett tag för att sedan försöka på nytt. Då kan kontot raderas.

Hur länge ska man avvakta? Min telefon funkar inte alls som den ska efter uppdateringen till iOS 7. Den blir väldigt varm under användande, avstängnings knappen funkar inte på höger sida av knappen, vilket jag läst är ett ganska vanligt fel efter uppdateringar. Hur kan hårdvaran ändra sig när man uppdaterar?
Tillbaka till problemet hur kan jag logga ut ur icloud när problemet är som ovan?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-26 21:58
Ursprungligen av Dahlan:

Hur länge ska man avvakta? Min telefon funkar inte alls som den ska efter uppdateringen till iOS 7. Den blir väldigt varm under användande, avstängnings knappen funkar inte på höger sida av knappen, vilket jag läst är ett ganska vanligt fel efter uppdateringar. Hur kan hårdvaran ändra sig när man uppdaterar?
Tillbaka till problemet hur kan jag logga ut ur icloud när problemet är som ovan?

Finns det en avstängningsknapp på sidan???

Ursprungligen av lappen71:

Finns det en avstängningsknapp på sidan???

Utsliten strömknapp antar jag (funkar bara om man trycker antingen på vänster/höger sida på den), ett väldigt vanligt fel på framförallt iPhone 5.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-26 22:18
Ursprungligen av keptang:

Utsliten strömknapp antar jag (funkar bara om man trycker antingen på vänster/höger sida på den), ett väldigt vanligt fel på framförallt iPhone 5.

Haha...snacka om att jag läste fel

Ursprungligen av keptang:

Utsliten strömknapp antar jag (funkar bara om man trycker antingen på vänster/höger sida på den), ett väldigt vanligt fel på framförallt iPhone 5.

Okej,vet du hur kommer det sig att många får problemet efter en uppdatering?

Ursprungligen av Dahlan:

Okej,vet du hur kommer det sig att många får problemet efter en uppdatering?

Det är nog slumpen. Har inte sett det öka efter att iOS 7 släppts, men telefonerna blir äldre och slits (om än onormalt mkt tycker jag gällande just detta).

Ursprungligen av Dahlan:

Okej,vet du hur kommer det sig att många får problemet efter en uppdatering?

Källa?

Alltså kan någon snälla hjälpa mig!

Jag har googlat och läst överallt men hittar ingenting. Jag är verkligen i moment 22.
Jag har två problem angående icloud och inloggning:

1. På min privata telefon så bytte jag email på mitt appleid och även lösen.
Nu vid uppdatering ropar den efter icloud och där är min gamla epost med mitt gamla lösenord som jag glömt bort.
Hur f*n gör jag? Blir TOKIG! Den pluppar ju upp precis hela tiden att jag ska skriva in mitt lösenord.
Det finns inget "glömt lösenord" och jag kan heller inte ändra/radera konto eftersom jag inte kan lösen. Vad ska jag göra?

Och problem nummer 2 är nästan exakt samma problem och gäller min jobbtelefon:
Den tog jag över av en annan kvinna som slutade och hon har ju sitt inlogg till icloud och jag kan defnitivt inte hennes lösen och kommer inte ringa och fråga heller. Så vad gör jag där?
AppleId har jag kunna byta på den telefonen men ej Icloud. Wtf liksom..
Vill inte återställa till fabriksinställningar då jag har massvis med jobbrelaterade bilder, noteringar, alamanackan etc. etc.

PLEASE SOMEBODY, help me before I buy an HTC!

Ursprungligen av just_ess:

Alltså kan någon snälla hjälpa mig!

Jag har googlat och läst överallt men hittar ingenting. Jag är verkligen i moment 22.
Jag har två problem angående icloud och inloggning:

1. På min privata telefon så bytte jag email på mitt appleid och även lösen.
Nu vid uppdatering ropar den efter icloud och där är min gamla epost med mitt gamla lösenord som jag glömt bort.
Hur f*n gör jag? Blir TOKIG! Den pluppar ju upp precis hela tiden att jag ska skriva in mitt lösenord.
Det finns inget "glömt lösenord" och jag kan heller inte ändra/radera konto eftersom jag inte kan lösen. Vad ska jag göra?

Och problem nummer 2 är nästan exakt samma problem och gäller min jobbtelefon:
Den tog jag över av en annan kvinna som slutade och hon har ju sitt inlogg till icloud och jag kan defnitivt inte hennes lösen och kommer inte ringa och fråga heller. Så vad gör jag där?
AppleId har jag kunna byta på den telefonen men ej Icloud. Wtf liksom..
Vill inte återställa till fabriksinställningar då jag har massvis med jobbrelaterade bilder, noteringar, alamanackan etc. etc.

PLEASE SOMEBODY, help me before I buy an HTC!

Är inte detta en feature för att en tjuv inte ska kunna radera iCloud-kontot och därmed stänga av Find-my-iPhone? I det första fallet, kontakta Apple och be dem om hjälp med att återställa ditt bortglömda lösen. I det andra fallet får du nog kontakta kvinnan ifråga och be om lösenordet, eller be henne logga ut från iCloud på telefonen. Eller så kan du kasta telefonen och köpa en ny. Eller ha den som brevpress eller nåt.

ddaah

Ursprungligen av pmarriott:

Är inte detta en feature för att en tjuv inte ska kunna radera iCloud-kontot och därmed stänga av Find-my-iPhone? I det första fallet, kontakta Apple och be dem om hjälp med att återställa ditt bortglömda lösen. I det andra fallet får du nog kontakta kvinnan ifråga och be om lösenordet, eller be henne logga ut från iCloud på telefonen. Eller så kan du kasta telefonen och köpa en ny. Eller ha den som brevpress eller nåt.

Jo det har du all rätt i..
Så det är enda lösningen att jag kontaktar apple?
vad gäller jobbtelefonen så skiter jag i det för den skulle jag inte dö om den pajade eller blev stulen eller whatever.
Men min privata vill jag gärna ska funka..

Men då är ditt förslag att enda lösningen är att kontakta apple. ok.. då får jag göra det.

Ursprungligen av just_ess:

Jo det har du all rätt i..
Så det är enda lösningen att jag kontaktar apple?
vad gäller jobbtelefonen så skiter jag i det för den skulle jag inte dö om den pajade eller blev stulen eller whatever.
Men min privata vill jag gärna ska funka..

Men då är ditt förslag att enda lösningen är att kontakta apple. ok.. då får jag göra det.

Just det. Apple har fått kritik för att en tjuv helt enkelt kan deaktivera iCloud och Find-my-iPhone. Därför har man lagt in att man inte kan stänga av detta utan att ange lösen. Du kan eventuellt använda dig av https://iforgot.apple.com/password/verify/app...

Ursprungligen av just_ess:

Alltså kan någon snälla hjälpa mig!

Jag har googlat och läst överallt men hittar ingenting. Jag är verkligen i moment 22.
Jag har två problem angående icloud och inloggning:

1. På min privata telefon så bytte jag email på mitt appleid och även lösen.
Nu vid uppdatering ropar den efter icloud och där är min gamla epost med mitt gamla lösenord som jag glömt bort.
Hur f*n gör jag? Blir TOKIG! Den pluppar ju upp precis hela tiden att jag ska skriva in mitt lösenord.
Det finns inget "glömt lösenord" och jag kan heller inte ändra/radera konto eftersom jag inte kan lösen. Vad ska jag göra?

Och problem nummer 2 är nästan exakt samma problem och gäller min jobbtelefon:
Den tog jag över av en annan kvinna som slutade och hon har ju sitt inlogg till icloud och jag kan defnitivt inte hennes lösen och kommer inte ringa och fråga heller. Så vad gör jag där?
AppleId har jag kunna byta på den telefonen men ej Icloud. Wtf liksom..
Vill inte återställa till fabriksinställningar då jag har massvis med jobbrelaterade bilder, noteringar, alamanackan etc. etc.

PLEASE SOMEBODY, help me before I buy an HTC!

Om du bytt Apple-ID är det väl en smal sak att göra en lokal säkerhetskopia på en dator i iTunes, där du loggat in på samma Apple-ID. Spara sen den lokala kopian på en säkerhetskopia för optimal säkerhet och gör en fabriksåterställning. iTunes borde lägga tillbaka all gammal info nästa gång du synkar. Det finns inga hinder som jag upptäckt att släppa iCloud-synk och synka lokalt i stället. Mina 5gb hos Apple räckte inte.

När väl detta är klart, kan du återgå till iCloud och då ange de nya uppgifterna för ditt Apple-ID.

För övrigt så är ditt eget problem om du köper en HTC. Go right ahead!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-08-13 15:47

Pust! sitter med tre iPads från min arbetsplats. En tidigare anställd har skapat ett apple-id som ingen av oss har tillgång till.
Hon har kallat det [email protected], ingen kan lösenord eller vet hur vi skall komma åt mailen.
Jag har skapat ett nytt apple-id, men icloud är intställd på den gamla adressen och vi kan inte byta utan lösenord.

Tyvärr kan vår kollega inte svara längre...

Jättebra för att hindra stölder, men här sitter vi med tre iPads som inte går att använda.

Går det att lösa själv?
Tror Ni att Apple kan hjälpa till?
eller är det bara att skrota?

Vänliga hälsningar
Thomas Morkvist

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-08-13 16:46
Ursprungligen av ntg:

Pust! sitter med tre iPads från min arbetsplats. En tidigare anställd har skapat ett apple-id som ingen av oss har tillgång till.
Hon har kallat det [email protected], ingen kan lösenord eller vet hur vi skall komma åt mailen.
Jag har skapat ett nytt apple-id, men icloud är intställd på den gamla adressen och vi kan inte byta utan lösenord.

Tyvärr kan vår kollega inte svara längre...

Jättebra för att hindra stölder, men här sitter vi med tre iPads som inte går att använda.

Går det att lösa själv?
Tror Ni att Apple kan hjälpa till?
eller är det bara att skrota?

Vänliga hälsningar
Thomas Morkvist

Har Nu varit i kontakt med Apple, jag måste tydligen hitta originalkvitto från 2013. Kan bli svårt i kommunens system är jag rädd.

Ursprungligen av ntg:

Har Nu varit i kontakt med Apple, jag måste tydligen hitta originalkvitto från 2013. Kan bli svårt i kommunens system är jag rädd.

Kan ni inte kontakta affären ni köpte dom av och få en kopia?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-08-13 18:11
Ursprungligen av Megolon:

Kan ni inte kontakta affären ni köpte dom av och få en kopia?

Det är kommunens It-avdelning som köpt in dem och de har inte klarat lösa det på 8 månader... Därför kom min chef till mig med dem och bad mig försöka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-13 19:07

Affären som kommunens ITavdelning köpte den från....
Kommunerna är skyldiga att spara kvittona, så deras bokföringsavdelning borde ganska lätt kunna hitta det.

Ursprungligen av ntg:

Pust! sitter med tre iPads från min arbetsplats. ...
Går det att lösa själv?
Tror Ni att Apple kan hjälpa till?
eller är det bara att skrota?

Har du alltså prövat en total återställning via iTunes? Eller menar du att enheterna har låsts på något sätt?

1
Bevaka tråden