Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illamående av iOS7?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-06 16:59

Läste härom dagen att en del tydligen fått problem med illamående efter uppdateringen till iOS7. Nu känner jag mig tveksam till att uppdatera min iPhone 5. Jag hade stora problem med åksjuka när jag var barn, som vuxen kan jag undvika det genom att titta framåt när jag åker bil. Jag vet hur jobbigt det kan vara att må illa. Är det någon som vet mer om det här? Finns kanske någonting man kan göra för att undvika dessa problem, även om man updaterar?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-10-06 17:26

Jag kan bli åksjuk när jag själv kör och jag har inte märkt något varken på iPhonen eller iPaden.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-06 17:31

Konstigt att man inte hör att folk blir åksjuka när dom ser film på sina 3D tv-apparater eller går på bio.
Men naturligtvis så när det gäller Apple då letar vi reda på negativa saker och sammanställer och påstår att folk blir sjuka.

Senast redigerat 2013-10-06 17:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-06 17:33

Jag hoppas också att det inte stämmer, läste på SVT
http://www.svt.se/nyheter/varlden/manga-blir-...
Är inte helt säker på att det inte ligger någonting i det ändå...

Ursprungligen av Gnulia:

Läste härom dagen att en del tydligen fått problem med illamående efter uppdateringen till iOS7. Nu känner jag mig tveksam till att uppdatera min iPhone 5. Jag hade stora problem med åksjuka när jag var barn, som vuxen kan jag undvika det genom att titta framåt när jag åker bil. Jag vet hur jobbigt det kan vara att må illa. Är det någon som vet mer om det här? Finns kanske någonting man kan göra för att undvika dessa problem, även om man updaterar?

Jag är tveksam till att det skulle vara ett så stort problem med illamående. Var det inte så att vissa effekter i iOS 7 påstås skapa detta, och att dessa effekter också går att stänga av manuellt?

Senast redigerat 2013-10-06 17:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-06 17:37
Ursprungligen av maskh:

Jag är tveksam till att det skulle vara ett så stort problem med illamående. Var det inte så att vissa effekter i iOS 7 påstås skapa detta, och att dessa effekter också går att stänga av manuellt?

Troll *host*

Jo, man kan visst dämpa effekten, men inte stänga av om jag förstått det rätt. Har inte 7:an så jag kan inte testa.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-06 17:38
Ursprungligen av Gnulia:

Jo, man kan visst dämpa effekten, men inte stänga av om jag förstått det rätt. Har inte 7:an så jag kan inte testa.

Det går att stänga av parralax effekten helt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-06 17:44
Ursprungligen av lappen71:

Det går att stänga av parralax effekten helt.

Nä men vad bra, då stänger jag ju bara av den om jag skulle bli illamående. Tack

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-06 17:46
Ursprungligen av Gnulia:

Nä men vad bra, då stänger jag ju bara av den om jag skulle bli illamående. Tack

Så här gör du

http://www.macobserver.com/tmo/article/ios-7-...

Ursprungligen av lappen71:

Konstigt att man inte hör att folk blir åksjuka när dom ser film på sina 3D tv-apparater eller går på bio.
Men naturligtvis så när det gäller Apple då letar vi reda på negativa saker och sammanställer och påstår att folk blir sjuka.

Verkligen? http://blogg.tkj.se/3d-tv-illamaende/

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/tv/...

http://visionmd.org/2012/08/13/3d-movies-link...

Personligen tycker jag att 3D-effekter på film och annat är överskattat. Jag tittar hellre på en film utan 3D. Då slipper jag dessutom ha ett par fula glasögon framför ögonen, som mest bara förstör upplevelsen av att titta på tv.

Senast redigerat 2013-10-06 19:58
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-06 18:01

Har du sett att Aftonbladet eller Expressen slagit på stort om denna "nyhet" som med illamående och iOS 7?

Jag VET att man blir illamående av 3D tittande men det är inte en lika intressant nyhet för tidningarna som nyheter om Apple.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-06 18:02
Ursprungligen av maskh:

Det där är så klart något som lappen71 inte vill ta del av. Bara han får tala om hur korkad man är om man händelsevis råkar kritisera Apple och deras effekter i iOS.

Personligen tycker jag att 3D-effekter på film och annat är överskattat. Jag tittar hellre på en film utan 3D. Då slipper jag dessutom ha ett par fula glasögon framför ögonen, som mest bara förstör upplevelsen av att titta på tv.

Sluta att lägga ord i mina mun.
Jag har inte kallat någon för korkad så lägg ner med det.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-06 18:04
Ursprungligen av Gnulia:

Läste härom dagen att en del tydligen fått problem med illamående efter uppdateringen till iOS7. Nu känner jag mig tveksam till att uppdatera min iPhone 5. Jag hade stora problem med åksjuka när jag var barn, som vuxen kan jag undvika det genom att titta framåt när jag åker bil. Jag vet hur jobbigt det kan vara att må illa. Är det någon som vet mer om det här? Finns kanske någonting man kan göra för att undvika dessa problem, även om man updaterar?

Jag tror det "krävs" större problem i vanliga livet än åksjuka för att man ska uppleva problem med iOS 7.

Ursprungligen av lappen71:

Sluta att lägga ord i mina mun.
Jag har inte kallat någon för korkad så lägg ner med det.

Jag anmärker på din attityd. "Men naturligtvis så när det gäller Apple då letar vi reda på negativa saker och sammanställer och påstår att folk blir sjuka." och att du kallade det hela för trams. Därmed dumförklarar du också de som faktiskt inser att det finns saker som Apple gör, som helt enkelt inte är bra.

Uttryck dig bättre istället för att klaga när någon gör en egen tolkning av din attityd på forumet.

Sedan kan man ju undra varför du fjantar på med saker som "Har du sett att Aftonbladet eller Expressen slagit på stort om denna "nyhet" som med illamående och iOS 7?". Tidningarna gör en nyhetsvärdering. Det klart att om det finns en väldigt populär produkt så innebär det också att det blir ett större värde i att rapportera eventuella problem. Att bara för det sitta här och sätta Apple i någon sorts offerställning är ju bara löjligt. Sluta försvara företaget som en islamist försvarar varenda bokstav i koranen.

Tänk på trivselreglerna, tack. Vill ni prata med varandra så finns PM-funktionen.

Ursprungligen av Gnulia:

Nä men vad bra, då stänger jag ju bara av den om jag skulle bli illamående. Tack

Inte för att jag tror att det är ett stort problem men av det som jag har läst är det mer än parallaxeffekten som påverkar (den är trots allt ganska liten) utan det är in och utzoomingar i GUI:et som också påverkar.

Jag har dock ingen som helst aning om hur jobbigt det kan vara för de som drabbas. Däremot så tror jag (som Zappee) att det krävs mer än anlag för åksjuka för att få problem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-06 19:32
Ursprungligen av maskh:

Jag anmärker på din attityd. "Men naturligtvis så när det gäller Apple då letar vi reda på negativa saker och sammanställer och påstår att folk blir sjuka." och att du kallade det hela för trams. Därmed dumförklarar du också de som faktiskt inser att det finns saker som Apple gör, som helt enkelt inte är bra.

Uttryck dig bättre istället för att klaga när någon gör en egen tolkning av din attityd på forumet.

Sedan kan man ju undra varför du fjantar på med saker som "Har du sett att Aftonbladet eller Expressen slagit på stort om denna "nyhet" som med illamående och iOS 7?". Tidningarna gör en nyhetsvärdering. Det klart att om det finns en väldigt populär produkt så innebär det också att det blir ett större värde i att rapportera eventuella problem. Att bara för det sitta här och sätta Apple i någon sorts offerställning är ju bara löjligt. Sluta försvara företaget som en islamist försvarar varenda bokstav i koranen.

Jag skrev inte att DU eller någon annan på detta forum sammanställer negativa saker om Apple.
Utan den samlade journalistkåren eller någon "anonym" bloggare gör det för att generera klick på sidorna.
För är det något som skapar uppmärksamhet så är det både negativa och positiva saker om Apple.
Sen är det någon som inte vet bättre och läser denna samlade information och tror att det gäller alla och allting.

Din sista mening tar jag som en väldigt olämplig förolämpning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-06 19:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Inte för att jag tror att det är ett stort problem men av det som jag har läst är det mer än parallaxeffekten som påverkar (den är trots allt ganska liten) utan det är in och utzoomingar i GUI:et som också påverkar.

Jag har dock ingen som helst aning om hur jobbigt det kan vara för de som drabbas. Däremot så tror jag (som Zappee) att det krävs mer än anlag för åksjuka för att få problem.

OK, jag får väl hoppas på det! Lovar att rapportera här i fall jag får problem, typ åksjuka.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-06 19:32
Ursprungligen av keptang:

Tänk på trivselreglerna, tack. Vill ni prata med varandra så finns PM-funktionen.

Skulle göra det om man fick svar.

Ursprungligen av Gnulia:

OK, jag får väl hoppas på det! Lovar att rapportera här i fall jag får problem, typ åksjuka.

Jag tror att det går bra;) Du får återkomma med en rapport.

Den del av iOS 7 som teoretiskt skulle kunna göra folk åksjuka är ju hemskärmen. Och den tittar man väl bara på någon sekund medan man letar efter den app man ämnar starta?

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2013-10-06 20:29

Ja de där bilderna som flashar fram är obehagliga. Men när jag går in på allmänt hittar jag ingen tillgänglighet. Kan någon förklara vad det beror på?

Fast jag tror dock att jag har sett den där Reduce motion någongång och aktiverat den, men det hjälpte inte mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 18:33

Nu har jag uppdaterat till iOS7. Det är inte direkt snyggt, men jag upplever ingen åksjuka i alla fall, inte ännu

1
Bevaka tråden