Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Comviq vs Halebop vs annan operatör till iPhone 5s

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis sagt upp mitt Telenorabonnemang så är på jakt efter en ny operatör till min iPhone 5s.
De jag kollat på är främst Comviq, Halebop och Tele2

Comviq
+Ingen bindningstid
+Ingen uppsägningstid
+Billigt
-Känns inte så stabilt. Vet inte om det verkligen är så, bara min känsla hehe...

Halebop
+Stabilt nät
-Bindningstid
-Uppsägningstid
- Dyrt att köpa till extra surf

Vad tror ni baserat på egna erfarenheter osv osv?

Senast redigerat 2013-10-04 15:26

Tele2/Comviq funkar väldigt bra, har kört det i många år nu.
Telia/Halebop delar 3G-nät med Comviq/Tele2.

Du bör välja efter var du bor/rör dig och vilket som fungerar bra där.

Ursprungligen av keptang:

Tele2/Comviq funkar väldigt bra, har kört det i många år nu.
Telia/Halebop delar 3G-nät med Comviq/Tele2.

Du bör välja efter var du bor/rör dig och vilket som fungerar bra där.

Glömde skriva att jag bor i Stockholm och är mest där, men under sommaren är jag även några veckor nere i Skåne.
Comviq är ju helt klart mest intressant just nu eftersom man slipper bindningstiden och uppsägningstiden. Har bara fått känslan att Comviq är lite mer kvantitet och budget än kvalitet...

Hej,

Jag provkör Hallon(3) och är väldigt nöjd!

Fri surf 5GB - Får bra hastigheter.
Fria samtal
Fria SMS

Mvh

Ursprungligen av _empty:

Hej,

Jag provkör Hallon(3) och är väldigt nöjd!

Fri surf 5GB - Får bra hastigheter.
Fria samtal
Fria SMS

Mvh

Tyvärr så ingår inte 4G i Hallon

Ursprungligen av skinza:

Glömde skriva att jag bor i Stockholm och är mest där, men under sommaren är jag även några veckor nere i Skåne.
Comviq är ju helt klart mest intressant just nu eftersom man slipper bindningstiden och uppsägningstiden. Har bara fått känslan att Comviq är lite mer kvantitet och budget än kvalitet...

Prova, det kostar inte så många kronor..

Jag har kört Halebop med en iphone 4s i ca 1 1/2 år mestadels boende på södermalm.
Det har inte fungerat något vidare då man ofta blir "utputtad" på edge/gsm.
Har klagat på supporten och frågat varför de inte kan leverera 3g i innerstan, svaren har då varit ungefär att det är för mycket användare på samma sändare, dagtid sitter jag ute i söderförort och där funkar det bättre, men när jag nu byter mobil kommer det inte bli något där man kan växlas ner till edge.

Ursprungligen av keptang:

Prova, det kostar inte så många kronor..

Ska göra det
Eftersom jag vill flytta mitt nummer så tar det upp till en vecka innan numret är flyttat. Är det någon som vet om jag kan använda numret hos Telenor under tiden? Vill ju inte sitta utan nummer i en vecka

  • Medlem
  • ?
  • 2013-10-04 15:50

?Tele2 är min företagsfavorit sedan flera år. De hör tom av sig mitt i ett avtal för att ge bättre vilkor och sänkt pris!!!
Det har inte Telenor och 3 gjort någon gång. För 2 veckor sedan fick jag nya 4G stickor, sänkt pris och 3st telefoner! (samsunger som ska ut på tradera för att ge + på kontot). En viktig aspekt är naturligtvis att vald operatör har bra signal. Jag köpte kontantkort från 4st olika operatörer för att vara säker på att signalen var bra där jag vistas och reser emellan. 3 fick/får oftast avbrott på GPS:en av nämda operatörer.

Senast redigerat 2013-10-04 16:03
Ursprungligen av skinza:

Ska göra det
Eftersom jag vill flytta mitt nummer så tar det upp till en vecka innan numret är flyttat. Är det någon som vet om jag kan använda numret hos Telenor under tiden? Vill ju inte sitta utan nummer i en vecka

Du kan använda numret med ditt gamla sim-kort fram till att det flyttas till din nya operatör. Några dagar innan numret flyttas över kommer du få ett sms som meddelar när flytten till ditt nya sim-kort kommer att ske.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-04 18:15
Ursprungligen av mac+:

?Tele2 är min företagsfavorit sedan flera år. De hör tom av sig mitt i ett avtal för att ge bättre vilkor och sänkt pris!!!
Det har inte Telenor och 3 gjort någon gång. För 2 veckor sedan fick jag nya 4G stickor, sänkt pris och 3st telefoner! (samsunger som ska ut på tradera för att ge + på kontot). En viktig aspekt är naturligtvis att vald operatör har bra signal. Jag köpte kontantkort från 4st olika operatörer för att vara säker på att signalen var bra där jag vistas och reser emellan. 3 fick/får oftast avbrott på GPS:en av nämda operatörer.

Fast det är inte Tele2 själva som hör av sig, det är telefonförsäljare som får provision för att du tecknar ett "nytt" abonnemang.

Men jag kör också Tele2 eftersom de är billigast. Dock suger deras GSM/EDGE-täckning. Hoppas på att 4G ska vara bättre nu när jag får min 5S.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-05 13:12
Ursprungligen av _empty:

Hej,

Jag provkör Hallon(3) och är väldigt nöjd!

Fri surf 5GB - Får bra hastigheter.
Fria samtal
Fria SMS

Mvh

haha skämtar du? Varför ska man gå över till en helt oetablerad operatör som heter Hallon? Antagligen suger täckningen också.

Ursprungligen av ipodfan:

haha skämtar du? Varför ska man gå över till en helt oetablerad operatör som heter Hallon? Antagligen suger täckningen också.

Samma som 3.

Ursprungligen av ipodfan:

haha skämtar du? Varför ska man gå över till en helt oetablerad operatör som heter Hallon? Antagligen suger täckningen också.

Det känns snarare som det är du som skämtar.

Oetablerad? Nja, de är "budget-/lågpris-varianten" av Tre. Ungefär som Comviq till Tele2, och Halebop till Telia.

Täckningen suger? Nja, de kör Tre:s nät, så täckningen är ju lika bra som hos Tre. Sedan kan ju detta vara bättre eller sämre beroende på var man bor.

Ursprungligen av ipodfan:

haha skämtar du? Varför ska man gå över till en helt oetablerad operatör som heter Hallon? Antagligen suger täckningen också.

Bra där! Lär dig läsa innan du skriver.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-05 15:03

Kör comviq 4G här i Göteborg och är nöjd med hastighet och bra täckning. Men som påpekats beror det ju på var du bor. Stockholm är väl kanon och Skåne är säkert också okey. Har kört både telia och comviq parallellt ett par år och det slutade med att telia abonnemanget nu är uppsagt.

I mitt fast pris abonnemang för 249 kr i månaden så förhandlade jag till mig 6Gb data fritt istället för vanliga 3 GB utan att betala ett öre mer. Inga problem när jag band upp mig i 24 månader med ny telefon. Detta kallar jag god kundservice/vård
Kan varmt rekommendera comviq/tele2 precis som nämnts i tråden ovan .

Senast redigerat 2013-10-05 15:26
  • Medlem
  • ?
  • 2013-10-05 17:52
Ursprungligen av skinza:

Tyvärr så ingår inte 4G i Hallon

?Ytterligare en aspekt att ta hänsyn till vid val av operatör är de operatörer (Tele2 och Telenor) som startat upp 4G på 1800MHz bandet. Det är enda möjligheten i Sverige att få 4G på iPhone 5 och tidigare modeller. På iPhone 5C/S borde det bli ytterligare ett 4G plus med denna frekvens, som dessutom har bättre framkomlighet vid hinder med sin lägre frekvens. Rätta mig nu om jag tänkt fel.

Ursprungligen av Mikael E:

Du kan använda numret med ditt gamla sim-kort fram till att det flyttas till din nya operatör. Några dagar innan numret flyttas över kommer du få ett sms som meddelar när flytten till ditt nya sim-kort kommer att ske.

Klockrent!

Ursprungligen av mac+:

?Ytterligare en aspekt att ta hänsyn till vid val av operatör är de operatörer (Tele2 och Telenor) som startat upp 4G på 1800MHz bandet. Det är enda möjligheten i Sverige att få 4G på iPhone 5 och tidigare modeller. På iPhone 5C/S borde det bli ytterligare ett 4G plus med denna frekvens, som dessutom har bättre framkomlighet vid hinder med sin lägre frekvens. Rätta mig nu om jag tänkt fel.

Tidigare modeller? Finns ingen tidigare modell än iPhone 5 som har stöd för 4G på 1800 Mhz.

Ursprungligen av Mikael E:

Tidigare modeller? Finns ingen tidigare modell än iPhone 5 som har stöd för 4G på 1800 Mhz.

Finns ingen tidigare modell som har stöd för 4G överhuvudtaget.

1
Bevaka tråden