Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone 5S i USA

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ska åka till Las Vegas på fredag och planerar att köpa mig en iPhone 5S när jag är där men är det naivt av mig att tro att dom har några kvar på lager då? Någon som vet hur tillgången brukar se ut i USAs Apple stores?

Borde väll heller inte vara några problem som svensk turist där att gå och köpa en kontant olåst iPhone 5S i butiken där eller?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-23 18:40

Är du säker på att den fungerar i Sverige då?
Hur blir det med garanti?
Enligt mig så är det inte värt det

Ja jag är ganska säker på att den funkar i Sverige.
Garantin borde väll funkar på alla Apple stores? I vilket fall som helst så har jag aldrig brytt mig om garanti och aldrig behövt utnyttja garanti på någonting så det är lugnt iaf.
Och enligt mig är det definitivt värt det då man sparar en del men framförallt slipper vänta på att Sverige ska få den

Nej, garantin gäller inte i Sverige. Det finns utrett tidigare

Telefonen kommer att fungera men du får inte stöd för LTE på 2600 MHz bandet som är det band som svenska operatörer använder för LTE.

Jag minns inte hur det var med 800 MHz bandet, har de amerikanska modellerna stöd för vårt band?

Ok, men garantin var som sagt inget jag bryr mig om.

LTE är inget jag har på mitt abbonemang hos Telenor och kommer inte skaffa på väldigt länge då jag har bra 3G hastighet plus fri surf så kommer inte uppdatera det abbet och förlora det.

Ursprungligen av Sejper:

Ok, men garantin var som sagt inget jag bryr mig om.

LTE är inget jag har på mitt abbonemang hos Telenor och kommer inte skaffa på väldigt länge då jag har bra 3G hastighet plus fri surf så kommer inte uppdatera det abbet och förlora det.

Då är det bara att köra!

Jupp men frågorna jag ställde i första tråden har fortfarande gått osvarade
Vet att jag troligtvis får reda på det när jag är där men skulle ändå vilja veta om någon vet något om framförallt tillgången dom har på iPhones där borta i staterna.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-23 19:09

Tror du på allvar att någon på ett svenskt forum har en aning om lagerstatus på en Applebutik i USA?

Ring dit och fråga.

Ursprungligen av zappee:

Tror du på allvar att någon på ett svenskt forum har en aning om lagerstatus på en Applebutik i USA?

Ring dit och fråga.

Men vi har nog koll på hur man ska göra. Apple Store Appen ska kunna svara på det där. Jag såg det i något twitter idag men kan inte hitta det nu...

Ursprungligen av zappee:

Tror du på allvar att någon på ett svenskt forum har en aning om lagerstatus på en Applebutik i USA?

Ring dit och fråga.

Nej men någon på ett svenskt forum kanske har koll på hur det brukade vara dom tidigare åren eller vet ett enkelt sätt att ta reda på det utan att behöva ringa dit och fråga som kostar en del.

Nu finns butikernas lagerstatus online:
http://www.macrumors.com/2013/09/23/apple-ret...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-23 21:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Telefonen kommer att fungera men du får inte stöd för LTE på 2600 MHz bandet som är det band som svenska operatörer använder för LTE.

Jag minns inte hur det var med 800 MHz bandet, har de amerikanska modellerna stöd för vårt band?

Den har stöd för alla nuvarande svenska 4G-frekvenser utom 2600MHz.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-23 22:36

Hur det var vid de andra lanseringarna är nog ointressant i det här läget. Nu har de sålt 9 milj mot tidigare 5 milj (iofs två modeller nu), och har ett mindre lager av 5s. Dessutom är det nästan en vecka kvar innan du kommer dit.
Även om någon här skulle gissa så är nog den gissningen inte mycket värd….

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-23 22:40

Jag kan tycka det är lite kul att du inte vill ringa till butiken för du tycker det blir dyrt men en olåst iPhone 5s utan någon garanti är inga problem att köpa

  • Medlem
  • 2013-09-25 12:58

Här ser man exakt vilka modeller som säljs på de olika marknaderna.

http://www.apple.com/iphone/LTE/

I Sverige får vi troligen Europa-modellen som finns listad idag (och då borde man ju kunna köpa i vilket land som helst inom Europa där de börjat säljas - med full funktion och garanti i Sverige).

Köper man i USA så är det ju bra att köpa en GSM-modell...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-25 17:58

Det här löser diskussionerna om garanti tänker jag mig?
Åtminstone om man köper till applecare+

http://www.cultofmac.com/247203/applecare-cus...
#nyhetstips

$99 känns inte farligt när det dessutom inkluderar "drulle".

Ursprungligen av Json_81:

Det här löser diskussionerna om garanti tänker jag mig?
Åtminstone om man köper till applecare+

http://www.cultofmac.com/247203/applecare-cus...
#nyhetstips

$99 känns inte farligt när det dessutom inkluderar "drulle".

Ja, om man bor i nåt av länderna som listas (där AppleCare+ säljs).

Citat:

The list of countries that now offer AppleCare+ coverage include Austria, Canada, China, France, Germany, Hong Kong, Ireland, Italy, Japan, Netherlands, Singapore, Spain, Switzerland, the United Kingdom, and the United States.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-25 18:11
Ursprungligen av keptang:

Ja, om man bor i nåt av länderna som listas (där AppleCare+ säljs).

Förvisso, men en tripp ned till tyskland är lite enklare och billigare än att åka över till USA.
Man borde väl kunna skicka den dessutom?

Och rimligen hamnar väl sverige med på den listan så småningom. Även om Apple verkar hata just vårt land

I lördags så köpte jag mig en iPhone 5S 64GB då det var enda storleken som hade svart i Las Vegas för ca 6000kr
Kollade på fredags kvällen när jag kom i en butik och då var det slut sen kollade jag på lördags förmiddagen i en annan butik och då kanske dom skulle få lite på eftermiddagen vilket dom hade. Touch ID funkar snabbt och bra så nu har man även för första gången på länge aktiverat låset på mobilen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-10-02 21:48
Ursprungligen av Sejper:

I lördags så köpte jag mig en iPhone 5S 64GB då det var enda storleken som hade svart i Las Vegas för ca 6000kr
Kollade på fredags kvällen när jag kom i en butik och då var det slut sen kollade jag på lördags förmiddagen i en annan butik och då kanske dom skulle få lite på eftermiddagen vilket dom hade. Touch ID funkar snabbt och bra så nu har man även för första gången på länge aktiverat låset på mobilen.

Har du 4G på ditt abbonemang i Sverige? Kan du inte testa hur det funkar i städerna när du är tillbaks?

Jag har inte 4G på mitt abb då jag har ett äldre Telenor abb med fri surf så har inte velat uppdatera till 4G.
Som jag förstog det så ska den funka på alla svenska 4G frekvenser förutom 2600MHz.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-10-02 22:35
Ursprungligen av Sejper:

Jag har inte 4G på mitt abb då jag har ett äldre Telenor abb med fri surf så har inte velat uppdatera till 4G.
Som jag förstog det så ska den funka på alla svenska 4G frekvenser förutom 2600MHz.

Har också telenor med fri surf som jag håller hårt i. Har du det gamla med 3Mbit eller det nyare med 16? Eller någon annan variant?
Du får gärna testa hastighet oavsett. Ska till USA om några veckor och det kliar efter en ny telefon

Och ja, det där med 2600MHz är samma som jag läst mig till.

Ursprungligen av Json_81:

Har också telenor med fri surf som jag håller hårt i. Har du det gamla med 3Mbit eller det nyare med 16? Eller någon annan variant?
Du får gärna testa hastighet oavsett. Ska till USA om några veckor och det kliar efter en ny telefon

Och ja, det där med 2600MHz är samma som jag läst mig till.

Har den ännu lite nyare med 32Mbit som dom hade precis innan dom tog bort fri surf.
Ska definitivt testa hastigheten lite när jag kommer hem igen om knappt 2 veckor.

Har en lur från USA och när jag är i Malmö så har jag konstant 2-3 pinnar och när jag är utanför stan så har jag 4-5 pinnar.

  • Medlem
  • 2013-10-09 13:55
Ursprungligen av Sejper:

I lördags så köpte jag mig en iPhone 5S 64GB då det var enda storleken som hade svart i Las Vegas för ca 6000kr
Kollade på fredags kvällen när jag kom i en butik och då var det slut sen kollade jag på lördags förmiddagen i en annan butik och då kanske dom skulle få lite på eftermiddagen vilket dom hade. Touch ID funkar snabbt och bra så nu har man även för första gången på länge aktiverat låset på mobilen.

Har Du aktiverad den med tillhörande kortet eller med svensk kort?

  • Medlem
  • 2013-10-09 13:56
Ursprungligen av heiko:

Har en lur från USA och när jag är i Malmö så har jag konstant 2-3 pinnar och när jag är utanför stan så har jag 4-5 pinnar.

Vad är det för lur? 5s?

Ursprungligen av Cubas:

Vad är det för lur? 5s?

Det är en 5S.

  • Medlem
  • 2013-10-09 15:05
Ursprungligen av heiko:

Det är en 5S.

Tack för svaret. Var det T-Mobile conract free? Hur aktiverade du den? I Sverige. Kan du berätta lite...?

Ursprungligen av Cubas:

Tack för svaret. Var det T-Mobile conract free? Hur aktiverade du den? I Sverige. Kan du berätta lite...?

Den är inköpt i en Apple Store.
Bara att öppna paketet och stoppa i simkortet och telefonen aktiverades
Aktiveringen gjordes i Sverige ska jag tillägga.

Mycket nöjd med luren och bästa luren ever!

  • Medlem
  • 2013-10-09 15:20
Ursprungligen av heiko:

Den är inköpt i en Apple Store.
Bara att öppna paketet och stoppa i simkortet och telefonen aktiverades
Aktiveringen gjordes i Sverige ska jag tillägga.

Mycket nöjd med luren och bästa luren ever!

Antar att det fanns T-Mobile simkort inne i mobilen? Det finns delade opinioner om den modellen ska fungera i utlandet samt om hur man går till väga att aktivera den.

Bevaka tråden