Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplåsning, olika regler beroende på operatör ?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sålde tjejjens 4:a till en jobbarpolare då hon skaffat en 5:a
Tre var omättligt dryga i butiken och vägrade att låsa upp telefonen utan uppvisande av kvitto
och sedan skulle det ta upp till 10 dagar att få den upplåst

Själv har jag låst upp min 4:a hos Telia utan kvitto och det tog typ en kvart innan den var upplåst

Kan vi förvänta oss fler problem hos Tre när vi i morgon stövlar in med kvitto ?
Telia ville ha en telefonen skulle vara äldre än 12 månader, har läst att vissa haft problem i Tre butiker med att dom hävdat at telefonen skall vara 24 månader trots att Tre´s support meddelat 12 månader

Vad jag hört så har Tre varit enklast att ha att göra med, upplåsning direkt eller efter 3 månader.
I regel gäller väl 12 månader från operatörerna tills dessa är villiga att låsa upp (iaf vad jag läst på t.ex. Tele2's hemsida).

Har "tyvärr" ingen egen erfarenhet av detta, köper alltid olåst.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-01-29 22:14

Hos Telenor är det så här att du besöker Telenor - Den flexibla operatören och sedan klickar du vidare dig till: Privat > Kundservice > Mobiltelefoner > Operatörslåst mobil >lås upp.
Länken för att komma direkt till sidan: Lås upp

Du fyller i ditt IMEI- nummer och följer sedan anvisningarna.
Super smidigt och är klart inom 10 minuter.
(Låste upp min iPhone 4S nu i fredags)

Ursprungligen av Ruub:

Hos Telenor är det så här att du besöker Telenor - Den flexibla operatören och sedan klickar du vidare dig till: Privat > Kundservice > Mobiltelefoner > Operatörslåst mobil >lås upp.
Länken för att komma direkt till sidan: Lås upp

Du fyller i ditt IMEI- nummer och följer sedan anvisningarna.
Super smidigt och är klart inom 10 minuter.
(Låste upp min iPhone 4S nu i fredags)

Liknande för Tele2 i mitt Tele2.

När jag läser runt verkar Tre helt anala kring bindningstider
jag tror att vi får vänta 12 dagar tills den 24 månaders bindningstiden har gått ut

För det finns väll ingen annan som kan låsa upp den än Tre utan att Jailbreaka ?

Ursprungligen av disktant:

För det finns väll ingen annan som kan låsa upp den än Tre utan att Jailbreaka ?

Det stämmer.

Tre skall dessutom ha 50 spänn mer betalt än övriga operatörer

Threeeeeeeee is a magic number!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-30 15:29

Hos 3 måste abonnemangstiden ha löpt ut (om den inte är köpt kontant) innan man kan beställa en upplåsning à 350:-. Tog ca 7 dagar för min del innan jag fick ett brev i lådan att jag nu kunde återställa telefonen och därigenom låsa upp den.

Följde med polarn till Tre´s butik, eller skall vi kalla det för monter
möttes där av två spån och en nybörjare, ingen av dom borde få jobba i butik

350kr fattigare och en kod skulle skickas hem om ca 7-10 dagar, men vadå kod ?
När jag låste upp hos Telia så kunde jag ansluta till Itunes en kvart senare och upplåsningen var klar

Ursprungligen av disktant:

Följde med polarn till Tre´s butik, eller skall vi kalla det för monter
möttes där av två spån och en nybörjare, ingen av dom borde få jobba i butik

350kr fattigare och en kod skulle skickas hem om ca 7-10 dagar, men vadå kod ?
När jag låste upp hos Telia så kunde jag ansluta till Itunes en kvart senare och upplåsningen var klar

Det kommer ingen kod, det sker automatiskt genom iTunes.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-31 11:53
Ursprungligen av disktant:

Följde med polarn till Tre´s butik, eller skall vi kalla det för monter
möttes där av två spån och en nybörjare, ingen av dom borde få jobba i butik

350kr fattigare och en kod skulle skickas hem om ca 7-10 dagar, men vadå kod ?
När jag låste upp hos Telia så kunde jag ansluta till Itunes en kvart senare och upplåsningen var klar

Ibland går det fortare, man kan testa att återställa den med lite jämna mellanrum men när man får brevet är det definitivt klart. Värt att tänka på att man kan behöva ha ett 3-kort som sitter i under upplåsningen.

Ibland är det instruktionerna de skickar med post, inte själva upplåsningen.

Sätt i ett kort från annan operatör koppla till Itunes antingen säger Itunes din telefon är upplåst eller det här simkortet är fel för din telefon. Men på engelska. är den inte upplåst är det bara prova då och då.

Och nu till det roliga
Jag bad polarn ta med sin telefon så att vi kunde testa att låsa upp den idag, trots att han inte från någon brev från Tre
Jag stoppade då i mitt Telia Sim-kort för att testa eftersom jag tykte det var dumt att klippa sönder hans
om det nu inte skulle fungera

Och vipps så ser jag att telefonen har mottagning ?
Den började synca med Itunes, men visst måste man väll göra en återställning för att låsa upp telefonen ?

Kan den ha varit olåst utan att vi vetat om det ?

Man måste inte göra en återställning.

Ursprungligen av disktant:

Och nu till det roliga
Jag bad polarn ta med sin telefon så att vi kunde testa att låsa upp den idag, trots att han inte från någon brev från Tre
Jag stoppade då i mitt Telia Sim-kort för att testa eftersom jag tykte det var dumt att klippa sönder hans
om det nu inte skulle fungera

Och vipps så ser jag att telefonen har mottagning ?
Den började synca med Itunes, men visst måste man väll göra en återställning för att låsa upp telefonen ?

Kan den ha varit olåst utan att vi vetat om det ?

Se mitt inlägg. Behövs ingen återställning.

Ursprungligen av Nalle55a:

Se mitt inlägg. Behövs ingen återställning.

Ahh bra, då slipper vi kräva tillbaka pengarna

Ursprungligen av keptang:

Man måste inte göra en återställning.

Kan man lika gärna gå in under "inställningar" i telefonen och klicka " Programuppdatering " - eller måste det vara iTunes ? Kanske inte går via wifi enbart.....

Ursprungligen av adress@mac:

Kan man lika gärna gå in under "inställningar" i telefonen och klicka " Programuppdatering " - eller måste det vara iTunes ? Kanske inte går via wifi enbart.....

Upplåsning fungerar endast via iTunes såvida inte det har kommit en ny feature IOM ios7.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Upplåsning fungerar endast via iTunes såvida inte det har kommit en ny feature IOM ios7.

Det var just det jag menade. Jag installerade ju som många andra IOS7 via wifi - direkt i mobilen. Då borde teoretiskt denna upplåsning räknas som en "uppdatering" och komma upp vid " Uppdarea programvaran".
Den som väntar få se - om det fungerar förutom iTunes.

Ursprungligen av adress@mac:

Det var just det jag menade. Jag installerade ju som många andra IOS7 via wifi - direkt i mobilen. Då borde teoretiskt denna upplåsning räknas som en "uppdatering" och komma upp vid " Uppdarea programvaran".
Den som väntar få se - om det fungerar förutom iTunes.

Man kan alltid hoppas, dock iom att ingen av medierna har skrivit om det så antar jag att det inte finns i dagsläget.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-30 06:13

Var in till Telia med min 3g då jag hade köpt min 4s (köpt hos Apple). Dom ville inte låsa upp den utan kvittot trots att den var över 3 år gammal. Som tur var hade jag köpt 4s:en olåst och så även min 4 innan och det kommer alla telefoner jag köper att vara i framtiden, även om jag är tvungen att använda telia, eftersom det är det enda nät som fungerar någorlunda här uppe i norr.

Ursprungligen av MatsOlov:

Var in till Telia med min 3g då jag hade köpt min 4s (köpt hos Apple). Dom ville inte låsa upp den utan kvittot trots att den var över 3 år gammal. Som tur var hade jag köpt 4s:en olåst och så även min 4 innan och det kommer alla telefoner jag köper att vara i framtiden, även om jag är tvungen att använda telia, eftersom det är det enda nät som fungerar någorlunda här uppe i norr.

Jag har fått för mig att Telia är den som petigast och mest byråkratisk av operatörerna. Kanske en kvarleva från monopoltiden. Utan kvitto - eller följesedeln när man handlar på Telia.se - så är det bara att glömma. Sedan " upp till en vecka - innan upplåsningen / begäran Apple går igenom". Var inne i fredags ( med min iPhone 5 och följesedel) betalade 300:- och fick beskedet igen " upp till en......." Den här gången kompletterade dom bara med " vet du hur det går till ?". Vi får se när och var det händer.

Nu vid 11:00 stoppade jag in ett Comviq nano i telefonen. Då kom inställningarna upp om " det finns en uppdatering för operatörsinställningarna" Den tog jag inte hem - men provade att ringa (Comviq). Gick bra. Kopplade aldrig upp mig mot iTunes. Så till vidare fungerar det med andra ord med bara telefonen. Hur/när jag fått ett eventuellt meddelande utan att byta sim - det är en annan fråga. Upplåst är den i alla fall. Tiden kan man väl inte klaga på 3-4 inkl. helg.

Jag var inne i en Teliabutik i Göteborg (Backaplan) med min 4S. Betalade 300 kr, stoppade i mitt Tele2-SIM. Det dök upp någon ruta om att telefonen behövde aktiveras så det gjorde jag, över 3G. Hela operationen tog kanske 30 min, 25 min i kö.

Jag låste upp min precis för en vecka sedan hos Telia och var behövde visa kvitto. Han i kassan sade att man skulle in på iTunes och få ett meddelande att den var olåst. Om inte meddelandet kom så skulle man återställa telefonen.Jag blev även uppmanad att man skulle vänta några timmar eller tills nästa dag.

Fick inget meddelande i iTunes eller telefonen men jag testade med ett annat sim och det verkar gå

Ursprungligen av madeinswe_91:

Jag låste upp min precis för en vecka sedan hos Telia och var behövde visa kvitto. Han i kassan sade att man skulle in på iTunes och få ett meddelande att den var olåst. Om inte meddelandet kom så skulle man återställa telefonen.Jag blev även uppmanad att man skulle vänta några timmar eller tills nästa dag.

Fick inget meddelande i iTunes eller telefonen men jag testade med ett annat sim och det verkar gå

Så är det helt klart - att man inte alltid får ett meddelande i iTunes. Första åren var det så. Jag tror Telia lever lite kvar i det förgångna.
Stoppar du in ett sim från annan operatör - så borde du få ett meddelande om "ändrade operatörsinställningar" där emot. Vilket kanske är logiskt - med tanke på alla funktioner som är operatörsberoende i en smartphone. Jag tror att Telia snackar lite i mössan - när dom säger att Apple skall godkänna det - och skicka ut. Återställa sa dom till mig också - det har man aldrig behövt göra. Bara en massa jobb i onödan.

Ursprungligen av adress@mac:

Så är det helt klart - att man inte alltid får ett meddelande i iTunes. Första åren var det så. Jag tror Telia lever lite kvar i det förgångna.
Stoppar du in ett sim från annan operatör - så borde du få ett meddelande om "ändrade operatörsinställningar" där emot. Vilket kanske är logiskt - med tanke på alla funktioner som är operatörsberoende i en smartphone. Jag tror att Telia snackar lite i mössan - när dom säger att Apple skall godkänna det - och skicka ut. Återställa sa dom till mig också - det har man aldrig behövt göra. Bara en massa jobb i onödan.

Nu skall man inte dra alla över en kam men jag tror inte han jag träffade var helt uppdaterad. Behöver inte betyda att de övriga är det. Jag kommer faktiskt inte ihåg om det kom något ändrade operatörsinställningar när jag gå in mitt kontantkorts sim. Jag för mig när jag återställde telefonen så fick man upp efter man hade slagit in pinkoden att operatörsinstälningarna behövdes uppdateras. Det var inget som jag direkt tänkte på.. Det enda som jag uppmärksammade mig för att när jag testade med ett annat simkort med en operatör som jag inte hade innan att den verkade funka som det skulle.

Är det något jag kan ha missat?

Ursprungligen av madeinswe_91:

Nu skall man inte dra alla över en kam men jag tror inte han jag träffade var helt uppdaterad. Behöver inte betyda att de övriga är det. Jag kommer faktiskt inte ihåg om det kom något ändrade operatörsinställningar när jag gå in mitt kontantkorts sim. Jag för mig när jag återställde telefonen så fick man upp efter man hade slagit in pinkoden att operatörsinstälningarna behövdes uppdateras. Det var inget som jag direkt tänkte på.. Det enda som jag uppmärksammade mig för att när jag testade med ett annat simkort med en operatör som jag inte hade innan att den verkade funka som det skulle.

Är det något jag kan ha missat?

Tror inte du missat något. Stoppar du in ett nytt sim (kontant eller abonnemang) om det är en annan operatör - så får du det meddelandet om nya inställningar. Du har säkert klickat OK - sedan fungerar det bara. Frid och fröjd.

Bevaka tråden