Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 7 ser & fungerar annorlunda, vi vet. Sluta lipa!

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-26 09:24

Okej, nu räcker det!
Till alla som gnäller över färger, funktioner, slöare telefoner, vill nedgradera osv.

Det är för mig helt otroligt att folk missat hur iOS 7 skulle se ut. Till och med Aftonbladet hade bilder på det nya gränssnittet innan lanseringen. Att det finns folk som hänger på ett forum som 99 och nu spyr galla över det nya utseendet är overkligt.

Varför kastade ni er över den nya uppdateringen innan ni läst vad andra tyckte? Har du en iPhone 4 så har du en 3 år gammal telefon, självklart kommer den inte vara lika snabb när du uppdaterat till ett system som är huvudsakligen byggt för nyare enheter.

Vad det gäller färgerna, gilla läget! Det är så iOS 7 ser ut och har du missat det innan du uppdaterade, ja, då får du helt enkelt skylla dig själv!

Senast redigerat 2013-09-26 10:28
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-26 09:38

Kunde jag trycka Gilla 100ggr skulle jag göra det

Det handlar om en telefons gränssnitt och inte jordens undergång.

  • Medlem
  • 2013-09-26 10:15

Misstänker att de som gnäller över utseendet på iOS 7 är samma troll som återkommer två gånger per år, efter Apples event och gnäller på allt!

Varför fick inte nya iPhone en 40"-skärm?
Varför fick inte nya iMac en 34-kärnig processor på 62 THz?

Jag var verkligen inget fan av iOS 7 i början. Men man vänjer sig. Idag älskar jag det. Och om det inte flyter på din iphone 4? Ja, hade du haft android hade du troligtvis inte kunnat uppdatera alls till ett nyare system.

Tack Kladda!

Jag kan inte mer än hålla med dig.
Som utvecklare så har jag haft iOS7 sedan WWDC i Juni och jag kan säga att det tar ett litet tag men sedan är man fast. Jag kör på 2 telefoner idag, en iOS6 och en iOS7 och föredrar helt klart iOS7.

Tänkte höra vad ni tycker om lite olika aspekter, funktioner och förändringar som iOS7 tagit med sig:

– Multitasking.
– In-, ut-animationer från appar.
– Övrigt ni kan tycka om.

Vad tycker ni om att Apple släpper ett för tungt OS till för svaga telefoner? Talar givetvis om iPhone 4.

Jag vill höra era ord, inte bara någon länk till någon över entusiastisk Apple-soldat. Varför är ni så begeistrade över iOS 7?

Skriver mer om mitt tyckande vid ett senare tillfälle, oroa er inte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-26 13:05

Det finns redan en tråd om iOS 7 med synpunkter och åsikter.
Vi behöver inte flera.

Ursprungligen av lappen71:

Det finns redan en tråd om iOS 7 med synpunkter och åsikter.
Vi behöver inte flera.

Varför finns den här tråden i så fall? Det är en åsiktstråd i allra högsta grad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-26 13:13
Ursprungligen av Linkert:

Tänkte höra vad ni tycker om lite olika aspekter, funktioner och förändringar som iOS7 tagit med sig:

– Multitasking. Har funnits innan, men älskar det nya gränssnittet för det.
– In-, ut-animationer från appar. Har svårt att bry mig mindre.
– Övrigt ni kan tycka om. Hela systemet känns snabbare, smartare och tycker nästan det känns som att jag fått en helt ny telefon. Nya kalendern gillar jag inte, men samtidigt är jag för lat för att ladda ner någon av de 1000-tals alternativ som erbjuds.

Vad tycker ni om att Apple släpper ett för tungt OS till för svaga telefoner? Talar givetvis om iPhone 4. Inget konstigt alls. Tycker att alla med iP4 ska vara glada att dom överhuvudtaget kan uppdatera. Det finns 4 nyare modeller iPhone efter iP4 som uppdateringen är mer avsedd för. Även några modeller iPad.

Jag vill höra era ord, inte bara någon länk till någon över entusiastisk Apple-soldat. Varför är ni så begeistrade över iOS 7?

Skriver mer om mitt tyckande vid ett senare tillfälle, oroa er inte.

@lappen71 har rätt, det finns trådar för detta , så besvarade jag ändå dina frågor ovan.

Hela grejen känns som att folk röstat ja till EMU och sedan skrika och gapa om att vi ska få nya sedlar med nya färger.

Om kladda som trådskapare tycker att det är helt ok så tar jag gärna min syn på det hela - för nog är det en form av åsiktstråd där vi kan bryta våra åsikter mot varandra.

Multitasking: osäker på vad Linkert menar. Menar han det nya användargränssnittet för att växla mellan appar eller mer grundläggande förändringar som att man numera tillåter exempelvis appar att bakgrundsladda data?

Bakgrundladda appar: Bra av följande anledning: jag sprang in i abbonemangets datatak och kör just nu på begränsad hastighet eftersom jag är för snål för att lägga ut 69 spänn för extra data denna vecka. Bakgrundladdningen gör att jag ofta inte ens märker av problemet med låg hastighet - mailbox har laddat ner mina mail och liknande.

Det nya interfacet: gillar att jag får ett snapshot av statet i min app och ger lite mer information än det gamla med enbart ikoner. Gillar faktiskt att den tar över hela skärmen.

Animationer från appar: Förstår inte frågan? Jag har redan glömt hur det gjordes pre-IOS7. Vad är skillnaden?

Att Apple släpper det till Iphone4 är berömvärt tillskillnad från många andra tillverkare där jag inte ens kan uppgradera efter några månader. Jag uppgraderade min frus Iphone 4 och är helt nöjd. Speciellt eftersom vi (=jag) vill komma åt Facetime Audio, vilket jag kommer att använda mer än vanliga Facetime. Använde det så sent som idag för att guida frugan genom några dialoger på Macen där hemma.

Jag gillar att Spotlight har flyttat och nu är tillgänglig från alla hemskärmar.

Jag gillar snabbåtkomsten till de viktigaste inställningarna och har dessutom flytta bort kameran, klockan samt räknaren från förstasidan utan tar alltid snabbvägen till dem.

Givetvis så skulle jag kunna tänka mig möjligheter att anpassa kontrollcenter än mer men är rätt nöjd med det som går att göra.

Jag gillar notificeringscentrets överblick. Den miss som Apple har gjort där är att de borde haft en agendavy för kalendern istället för den vy som de har valt nu. Den gillar jag inte alls och har plockat bort den.

Ikonerna stör mig inte - det är en vanesak.

Jag gillar sveprörelsen från kanten för att backa även om vissa appar har problem med denna (framförallt Mailbox där det ibland blir fel)

Klart att det finns mycket att förbättra/slipa på men jag har aldrig velat gå tillbaka. Jag gillade denna version från dag 1.

PS: Och jag gillade pmarriots svar på frågan om svart/vitt utseende på Iphone även om det var lite utmanande och mer passar för sällskap där man känner varandra väl.

Ursprungligen av kladda:

@lappen71 har rätt, det finns trådar för detta , så besvarade jag ändå dina frågor ovan.

Hela grejen känns som att folk röstat ja till EMU och sedan skrika och gapa om att vi ska få nya sedlar med nya färger.

Multitasking
Du vill inte tycka något om funktionaliteten? Endast en ytlig kärlek till det, ser lite ballt ut så du gillar det?

Personligen ser jag inte poängen med att behöva zoomas ut i världsrymden för att svepa igenom och hitta en app man vill gå till eller stänga ner. Android-liknelsen behöver jag knappast göra för den har ni nog sett runtom på cyberwebben vid det här laget, men skulle dock vilja likna det med Compiz 3D desktop-effekter i linuxmiljön, fullkomligt ogenomtänkt mer än till det ytliga 'flashiga'.

iOS6 hade som vi vet en rätt elegant lösning där en rad längst ner dök upp med ikoner för de öppna apparna. Apparna hölls i grupper om fyra, drar man första raden till vänster så kommer nästa fyra in och lägger sig snyggt och tydligt i rad. Inget krångel, snabbt och enkelt.

Behövdes väldigt lite rörelse för att åstadkomma det man ville, vilket för mig till nästa punkt.

Stänga ner ett antal appar. Fine, multitouch-nedstängning av appar, men här också finns det fel att tycka om. Kommer ni ihåg när Google Chrome var på väg att släppas och det talades om deras fantastiska flikar som håller krysset för att stänga flikar under musen medan man ska stänga ner ett antal flikar, att man aldrig behövde flytta musen till nästa kryss för att flikarna håller samma bredd så att man bara kan fortsätta klicka på samma ställe och stänga nästkommande flik. I iOS6 hade vi lite av samma effekt/funktion, höll fingret nedtryckt på en av apparna till dem börjar skaka, sen är det bara att trycka på upprepat på samma ställe över krysset om man ville stänga ner flertalet appar lite snabbare.

Det går att bara svepa uppåt upprepat på samma ställe, men jag finner det långsamt med ett delay tills apparna flyttat sig själva ett steg till vänster. Då finns det som tur är möjligheten att stänga ner fler appar samtidigt genom att svepa uppåt. Dock använder jag nästan alltid telefonen med annat än en hand.

In-, ut-animationer från appar
Du säger att du har svårt att bry dig mindre. Men vi som är väldigt petiga med GUI, som gillar att analysera varenda liten pixel och frame i en animation och inte tar vilken slarvigt utvecklad GUI som helst? Vi som faktiskt bryr oss kanske råkar tycka att animationerna, som tillhör och skall förhöja effekten av att zoomas in och ut genom Apples så kallade 'lager', är på tok för långsamma.

De förhöjer effekten av att det är segare att komma in och ut från appar. Speciellt på iPhone 4 där transparensen, den andra delen av 'lager'-effekten är borttagen, och vi lämnas med en seg animation och borttappat effekt. Apple-esque, knappast..

I iOS6 fanns det också en mindre animation, som definitivt inte var märkbart långsam, den var kvick som en iller och förhöjde effekten av fart.

Övrigt ni kan tycka om
Härligt att du finner att det känns som att du har fått en ny telefon, och att du finner det vara snabbare. Det är just farten som förstör upplevelsen för min på iPhone 4, samt den Androidliknande multitaskingen. Men men, så kan det gå snickarjävel.

Gillar massor i iOS7. En av favoriterna är Control Center, med den nyheten kan jag äntligen begrava Settings-appen bland Stocks, Weather m.fl. Det är ett bra tecken att man sällan behöver pilla i en dator/mobils inställningar.

.. Ett för tungt OS till för svaga telefoner?
OS X har uppdaterat massor av gånger sedan jag köpte min iMac i mitten på 2009. Varje gång har Apple vart ytterst duktiga med att se till att nästkommande version fungerar lika bra som föregående version eller rent av bättre. Min kära gamla iMac har blivit bättre med åren som gått och den används fortfarande, dock i min flickväns händer då jag hoppat upp till en MacBook Air på grund av tung bildhantering som Core2Duo inte vill veta av.
Varför denna tradition inte ska gälla iPhone och iOS vet jag inte. Tycker att iOS7 inte höll den tillit jag utvecklat till Apple när det kommer till OS uppdateringar. De borde ha bantat och anpassat iOS7 mer än vad de har gjort, det är vad riktiga Apple skulle ha gjort

Eller ska "håll käften, du har en gammal mobil, sluta klaga" skaka hand med det vanliga skälet till att många gillar Apples prylar "det bara funkar och håller många år framöver". Vet inte vad som hände med det nu när iOS7 släptes?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-09-26 15:26

@linkert: Kunde jag trycka Gilla 100ggr skulle jag göra det

Senast redigerat 2013-09-26 22:26
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-26 15:33
Ursprungligen av Linkert:

Men vi som är väldigt petiga med GUI, som gillar att analysera varenda liten pixel och frame i en animation och inte tar vilken slarvigt utvecklad GUI som helst? Vi som faktiskt bryr oss kanske råkar tycka att animationerna, som tillhör och skall förhöja effekten av att zoomas in och ut genom Apples så kallade 'lager', är på tok för långsamma.

Ni som är så väldigt petiga och analyserar varje pixel kanske skulle läst på innan ni uppdaterade?

Ursprungligen av Linkert:

.. Ett för tungt OS till för svaga telefoner?
OS X har uppdaterat massor av gånger sedan jag köpte min iMac i mitten på 2009. Varje gång har Apple vart ytterst duktiga med att se till att nästkommande version fungerar lika bra som föregående version eller rent av bättre. Min kära gamla iMac har blivit bättre med åren som gått och den används fortfarande, dock i min flickväns händer då jag hoppat upp till en MacBook Air på grund av tung bildhantering som Core2Duo inte vill veta av.
Varför denna tradition inte ska gälla iPhone och iOS vet jag inte. Tycker att iOS7 inte höll den tillit jag utvecklat till Apple när det kommer till OS uppdateringar. De borde ha bantat och anpassat iOS7 mer än vad de har gjort, det är vad riktiga Apple skulle ha gjort

För det första tycker jag inte riktigt du ska jämföra en iPhone och en iMac. Dels pga. av priser, dels pga. möjligheten att bygga in betydligt större prestanda på hårdvaran som lever längre i en dator, men framförallt för att utvecklingen på mobila enheter och därmed deras mjukvara, utvecklas så fruktansvärt fort och har även hela världens ögon på sig på en helt annan nivå.

Ursprungligen av Linkert:

Eller ska "håll käften, du har en gammal mobil, sluta klaga" skaka hand med det vanliga skälet till att många gillar Apples prylar "det bara funkar och håller många år framöver". Vet inte vad som hände med det nu när iOS7 släptes?

Alltså, ja, du har en gammal telefon mätt i dagens samhälle, men den håller fortfarande. Med det sagt har den inte slutat fungera. iPhone 4 kan uppdatera till iOS7 och min flickvän är super nöjd. Om du inte är nöjd borde du nog istället se över att uppgradera till en nyare telefon. Jag tror faktiskt du kommer uppfatta iOS7 på en helt ny nivå med en iPhone 5 eller nyare.

Senast redigerat 2013-09-26 22:25
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-26 20:25

@Jesper Ohlsson, inlägg #11 i denna tråden är väl ett typexempel på vad som bör undvikas?

Senast redigerat 2013-09-26 22:11
Ursprungligen av Linkert:

Vad tycker ni om att Apple släpper ett för tungt OS till för svaga telefoner? Talar givetvis om iPhone 4.

Tungt ?
Flyter förvånansvärt bra på min 4:a

  • Medlem
  • Borås
  • 2013-09-26 22:09

Jag har också en iPhone 4, 16GB, och tycker att det fungerar minst lika bra som innan. Fattar inte gnället heller.

@zinned: Man måste citera namn med mellanslag för att rätt användare ska notifieras: @"Jesper Ohlsson". Redigerade.

@onnyt, @kladda: Dela gärna upp citat i mindre delar istället för att svara på allt eller skriva direkt i den gamla texten. Vill man bara svara på ett långt inlägg är det smidigt att @snabbsvara. Citerar man allt blir det mycket att scrolla förbi, och skriver man direkt i citatet är det inte säkert att alla ser vad som har tillkommit (det hjälper inte att sätta fet stil), och andra kan inte citera ditt svar lika lätt.

Senast redigerat 2013-09-26 22:42
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-26 22:27
Ursprungligen av biberu:

@zinned: Man måste citera namn med mellanslag för att rätt användare ska notifieras: @"Jesper Ohlsson". Redigerade.

Ah, så var det...jag satt i flera minuter och testade flera kombinationer utan att hitta den rätta

Tack för assistansen

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-26 22:47
Ursprungligen av Linkert:

Multitasking
Du vill inte tycka något om funktionaliteten? Endast en ytlig kärlek till det, ser lite ballt ut så du gillar det?

Personligen ser jag inte poängen med att behöva zoomas ut i världsrymden för att svepa igenom och hitta en app man vill gå till eller stänga ner. Android-liknelsen behöver jag knappast göra för den har ni nog sett runtom på cyberwebben vid det här laget, men skulle dock vilja likna det med Compiz 3D desktop-effekter i linuxmiljön, fullkomligt ogenomtänkt mer än till det ytliga 'flashiga'.

iOS6 hade som vi vet en rätt elegant lösning där en rad längst ner dök upp med ikoner för de öppna apparna. Apparna hölls i grupper om fyra, drar man första raden till vänster så kommer nästa fyra in och lägger sig snyggt och tydligt i rad. Inget krångel, snabbt och enkelt.

Behövdes väldigt lite rörelse för att åstadkomma det man ville, vilket för mig till nästa punkt.

Stänga ner ett antal appar. Fine, multitouch-nedstängning av appar, men här också finns det fel att tycka om. Kommer ni ihåg när Google Chrome var på väg att släppas och det talades om deras fantastiska flikar som håller krysset för att stänga flikar under musen medan man ska stänga ner ett antal flikar, att man aldrig behövde flytta musen till nästa kryss för att flikarna håller samma bredd så att man bara kan fortsätta klicka på samma ställe och stänga nästkommande flik. I iOS6 hade vi lite av samma effekt/funktion, höll fingret nedtryckt på en av apparna till dem börjar skaka, sen är det bara att trycka på upprepat på samma ställe över krysset om man ville stänga ner flertalet appar lite snabbare.

Det går att bara svepa uppåt upprepat på samma ställe, men jag finner det långsamt med ett delay tills apparna flyttat sig själva ett steg till vänster. Då finns det som tur är möjligheten att stänga ner fler appar samtidigt genom att svepa uppåt. Dock använder jag nästan alltid telefonen med annat än en hand.

In-, ut-animationer från appar
Du säger att du har svårt att bry dig mindre. Men vi som är väldigt petiga med GUI, som gillar att analysera varenda liten pixel och frame i en animation och inte tar vilken slarvigt utvecklad GUI som helst? Vi som faktiskt bryr oss kanske råkar tycka att animationerna, som tillhör och skall förhöja effekten av att zoomas in och ut genom Apples så kallade 'lager', är på tok för långsamma.

De förhöjer effekten av att det är segare att komma in och ut från appar. Speciellt på iPhone 4 där transparensen, den andra delen av 'lager'-effekten är borttagen, och vi lämnas med en seg animation och borttappat effekt. Apple-esque, knappast..

I iOS6 fanns det också en mindre animation, som definitivt inte var märkbart långsam, den var kvick som en iller och förhöjde effekten av fart.

Övrigt ni kan tycka om
Härligt att du finner att det känns som att du har fått en ny telefon, och att du finner det vara snabbare. Det är just farten som förstör upplevelsen för min på iPhone 4, samt den Androidliknande multitaskingen. Men men, så kan det gå snickarjävel.

Gillar massor i iOS7. En av favoriterna är Control Center, med den nyheten kan jag äntligen begrava Settings-appen bland Stocks, Weather m.fl. Det är ett bra tecken att man sällan behöver pilla i en dator/mobils inställningar.

.. Ett för tungt OS till för svaga telefoner?
OS X har uppdaterat massor av gånger sedan jag köpte min iMac i mitten på 2009. Varje gång har Apple vart ytterst duktiga med att se till att nästkommande version fungerar lika bra som föregående version eller rent av bättre. Min kära gamla iMac har blivit bättre med åren som gått och den används fortfarande, dock i min flickväns händer då jag hoppat upp till en MacBook Air på grund av tung bildhantering som Core2Duo inte vill veta av.
Varför denna tradition inte ska gälla iPhone och iOS vet jag inte. Tycker att iOS7 inte höll den tillit jag utvecklat till Apple när det kommer till OS uppdateringar. De borde ha bantat och anpassat iOS7 mer än vad de har gjort, det är vad riktiga Apple skulle ha gjort

Eller ska "håll käften, du har en gammal mobil, sluta klaga" skaka hand med det vanliga skälet till att många gillar Apples prylar "det bara funkar och håller många år framöver". Vet inte vad som hände med det nu när iOS7 släptes?

Multitasking - bättre överblick och lättare att stänga nu

in och utanimationer - tycker de är snygga och ger sken av ett OS som flyter på snyggt istället för snabba avbrott. det enda negativa är att den är för långsam när man låser upp.

övrigt - vi pratar en TRE ÅR gammal telefon. lycka till att få ett nytt OS till en tre år gammal android eller wp.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-09-27 07:03
Ursprungligen av zappee:

Multitasking - bättre överblick och lättare att stänga nu

in och utanimationer - tycker de är snygga och ger sken av ett OS som flyter på snyggt istället för snabba avbrott. det enda negativa är att den är för långsam när man låser upp.

övrigt - vi pratar en TRE ÅR gammal telefon. lycka till att få ett nytt OS till en tre år gammal android eller wp.

Med facit i hand hade jag föredragit att den INTE gick att uppdatera.

Ursprungligen av onnyt:

Med facit i hand hade jag föredragit att den INTE gick att uppdatera.

Inte jag. Jag ser bara fördelar med att jag och min fru ligger på samma osversion.

Trots allt så är det ett medvetet val att uppdatera. De som trafikerar denna site är välinformerade och borde kunna ta reda på "pros and cons" före de uppdaterar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-09-27 09:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Inte jag. Jag ser bara fördelar med att jag och min fru ligger på samma osversion.

Trots allt så är det ett medvetet val att uppdatera. De som trafikerar denna site är välinformerade och borde kunna ta reda på "pros and cons" före de uppdaterar.

Självklar vet vi det men det som irriterar mig mest är att Apple slutat signera IOS 6.x.x så att det inte går att downgrada. Man vill ju för fasen testa runt lite Jag satt som (förmodligen) alla andra nerdar och klickade på "Check for updates" och kunde inte få ner den nya versionen snabbt nog.

Jag har suttit på olika Macar sen sent 80-tal och jag har nog inte upplevt en uppdatering från Apple som gjort mig mer besviken än denna. Alla versioner av MacOS 7 borträknat då. Det här är inte Apple längre. Det är mainstream-look-se-ut-som-alla-andra-mobilOS. Det verkar dessutom tyvärr som Maveriks kommer se ut på liknande sätt. Jag hade gärna bytt till något bättre om det hade funnits något, åtminstone på mobilsidan. Alternativen är dock tyvärr ännu sämre. Jag har nästan alltid försvarat hur Apple agerar och hur deras hårvara respektive mjukvara ser ut, kostar och fungerar men för första gången har jag avrått vänner från att göra denna update till IOS 7.

Trots detta, i mina ögon, ett steg tillbaka, kommer jag ändå att köpa en iPhone 5s när den finns till försäljning här. Jag tycker trots allt att IOS är bästa OS:et även om jag inte är 100% nöjd. Jag kommer nog, som många påpekat, nog att vänja mig till sist. Jag är ju tvungen eller hur.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-27 09:38
Ursprungligen av zappee:

Multitasking - bättre överblick och lättare att stänga nu

in och utanimationer - tycker de är snygga och ger sken av ett OS som flyter på snyggt istället för snabba avbrott. det enda negativa är att den är för långsam när man låser upp.

övrigt - vi pratar en TRE ÅR gammal telefon. lycka till att få ett nytt OS till en tre år gammal android eller wp.

I inlägg #17 berättar @biberu hur vi bör agera, vilket är vettigt. Redan två inlägg senare, i inlägg #19, så gör du raka motsatsen.

Kom igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-27 09:41
Ursprungligen av BlackSmp:

Trots allt så är det ett medvetet val att uppdatera. De som trafikerar denna site är välinformerade och borde kunna ta reda på "pros and cons" före de uppdaterar.

Vilket är anledningen att jag stannat vid iOS 6.1.3, MEN min chef är rejält sur eftersom hans batteritid är en bråkdel av vad den var och eftersom han sitter vid ett stort fönster i söderläge så ser han sämre i och med den dåliga kontrasten. Hur skulle han kunnat förutse det?

Men vill ni tycka att han är dum i huvudet så gör det. Det känns som om divisionen mellan Apple dyrkare och icke-Apple dyrkare återuppstått. På den gamla goda System 6/7 tiden stod jag på insidan, nu står jag nästan på andra sidan...

Ursprungligen av TureB:

Vilket är anledningen att jag stannat vid iOS 6.1.3, MEN min chef är rejält sur eftersom hans batteritid är en bråkdel av vad den var och eftersom han sitter vid ett stort fönster i söderläge så ser han sämre i och med den dåliga kontrasten. Hur skulle han kunnat förutse det?

Men vill ni tycka att han är dum i huvudet så gör det. Det känns som om divisionen mellan Apple dyrkare och icke-Apple dyrkare återuppstått. På den gamla goda System 6/7 tiden stod jag på insidan, nu står jag nästan på andra sidan...

Delvis så är det väl så men den här formen av diskussioner har funnits hela tiden - det är ingenting nytt för IOS7.

Batteritiden är inte heller något IOS7-uppdateringsspecifikt. Det har alltid funnits de som fått bättre batteritid eller sämre eller inte märkt någon skillnad. Personligen så verkar jag få lite bättre än tidigare.

När det gäller batteritiden så finns det inställningar att prova - jag skulle börja med att slå av bakgrundsuppdateringen för appar.

När det gäller kontrasten: har han provat att ändra inställningen under Inställningar-Allmänt-Hjälpmedel-Öka kontrast? Jag kör med den och jag har inga problem med synligheten (även om det är höst nu och solen lyser med sin frånvaro:).

PS: Jag tycker inte att folk är dumma i huvudet, men jag tycker att det kan låta lite smågnälligt emellanåt - och vi förfaller (från bägge hållen) till att hålla på med att kasta åsikter utan att försöka hitta lösningar (för många av problemen går att lösa)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-27 09:59
Ursprungligen av BlackSmp:

Delvis så är det väl så men den här formen av diskussioner har funnits hela tiden - det är ingenting nytt för IOS7.

Batteritiden är inte heller något IOS7-uppdateringsspecifikt. Det har alltid funnits de som fått bättre batteritid eller sämre eller inte märkt någon skillnad. Personligen så verkar jag få lite bättre än tidigare.

När det gäller batteritiden så finns det inställningar att prova - jag skulle börja med att slå av bakgrundsuppdateringen för appar.

När det gäller kontrasten: har han provat att ändra inställningen under Inställningar-Allmänt-Hjälpmedel-Öka kontrast? Jag kör med den och jag har inga problem med synligheten (även om det är höst nu och solen lyser med sin frånvaro:).

PS: Jag tycker inte att folk är dumma i huvudet, men jag tycker att det kan låta lite smågnälligt emellanåt - och vi förfaller (från bägge hållen) till att hålla på med att kasta åsikter utan att försöka hitta lösningar (för många av problemen går att lösa)

Jag har hänvisat honom hit och till andra sidor som behandlar dessa problem (för det är problem när kunder inte är nöjda).

Våra iPhone 4 får stå kvar i iOS 6.1.3 tills iOS 8 eller något bättre kommer. De kommer ju att fungera lika bra som våra iPhone 3Gs gör med iOS 4.x ändå...

Ursprungligen av TureB:

Vilket är anledningen att jag stannat vid iOS 6.1.3, MEN min chef är rejält sur eftersom hans batteritid är en bråkdel av vad den var och eftersom han sitter vid ett stort fönster i söderläge så ser han sämre i och med den dåliga kontrasten. Hur skulle han kunnat förutse det?

Men vill ni tycka att han är dum i huvudet så gör det. Det känns som om divisionen mellan Apple dyrkare och icke-Apple dyrkare återuppstått. På den gamla goda System 6/7 tiden stod jag på insidan, nu står jag nästan på andra sidan...

Min batteritid var till en början usel med beta 5 och 6 av iOS 7. Sen var det precis som att allt började flyta på bättre och sen GM har jag radikalt mycket bättre batteritid än jag hade med iOS 6.
I de fall batteritiden blir radikalt sämre har det nog letat sig in grus i maskineriet och då är en återställning på sin plats.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-27 19:28
Ursprungligen av onnyt:

Självklar vet vi det men det som irriterar mig mest är att Apple slutat signera IOS 6.x.x så att det inte går att downgrada. Man vill ju för fasen testa runt lite Jag satt som (förmodligen) alla andra nerdar och klickade på "Check for updates" och kunde inte få ner den nya versionen snabbt nog.

Jag har suttit på olika Macar sen sent 80-tal och jag har nog inte upplevt en uppdatering från Apple som gjort mig mer besviken än denna. Alla versioner av MacOS 7 borträknat då. Det här är inte Apple längre. Det är mainstream-look-se-ut-som-alla-andra-mobilOS. Det verkar dessutom tyvärr som Maveriks kommer se ut på liknande sätt. Jag hade gärna bytt till något bättre om det hade funnits något, åtminstone på mobilsidan. Alternativen är dock tyvärr ännu sämre. Jag har nästan alltid försvarat hur Apple agerar och hur deras hårvara respektive mjukvara ser ut, kostar och fungerar men för första gången har jag avrått vänner från att göra denna update till IOS 7.

Trots detta, i mina ögon, ett steg tillbaka, kommer jag ändå att köpa en iPhone 5s när den finns till försäljning här. Jag tycker trots allt att IOS är bästa OS:et även om jag inte är 100% nöjd. Jag kommer nog, som många påpekat, nog att vänja mig till sist. Jag är ju tvungen eller hur.

Vad är det som "inte är Apple"?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-09-28 05:02
Ursprungligen av zappee:

Vad är det som "inte är Apple"?

Högst subjektivt men som jag skrev känns det som de försöker vara mainstream.

Ursprungligen av pmarriott:

Min batteritid var till en början usel med beta 5 och 6 av iOS 7. Sen var det precis som att allt började flyta på bättre och sen GM har jag radikalt mycket bättre batteritid än jag hade med iOS 6.
I de fall batteritiden blir radikalt sämre har det nog letat sig in grus i maskineriet och då är en återställning på sin plats.

Jag håller med och har gjort samma "upptäckt" som Ben Bajarin. Nu har jag kört sedan betorna men det känns som att det blivit mycket bättre nu

Detta är kontinuerlig användning med skärmen påslagen. Det säger iofs inte så mycket men jag tycker mig få betydligt mer användning än tidigare.

Bevaka tråden