Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EA: "Apple betalade för att försena Android-versionen av Plants vs. Zombies 2"

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Jag laddar för tomatkastning, men tycker det här är lite intressant/relevant om det stämmer.)

Enligt uppgifter till Giant Bomb, där källan är Frank Gibeau under ett EA-möte, betalade Apple pengar för att "storspelet" Plants vs. Zombies 2 inte skulle lanseras till Android samtidigt som till iOS. Exakt hur mycket cash sägs inte, det ska dock handla om en "truckload".

http://www.giantbomb.com/articles/apple-appar...

Vad sägs? Känns som lite fulspel, även om andra garanterat har gjort/gör samma sak. Är väl framför allt för att det är under radarn i så fall.

#nyhetstips

Senast redigerat 2013-09-25 11:06
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-24 22:46

Vad skulle motivet vara?

Ursprungligen av lappen71:

Vad skulle motivet vara?

Well, bra fråga. Från min synvinkel är det tveksamt att ett enda spel väger över från den ena plattformen till den andra, men folk i allmänhet kanske resonerar annorlunda?

Ursprungligen av lappen71:

Vad skulle motivet vara?

Dels får de exklusivitet på en stortitel, och dels sammanfaller detta med lansering av ny hårdvara och os.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-25 05:29
Ursprungligen av Luftvargen:

Dels får de exklusivitet på en stortitel, och dels sammanfaller detta med lansering av ny hårdvara och os.

Skulle kunna vara men historiskt sett är smutskastning en troligare orsak.

Apple förnekar detta - uppdatera version av artikeln

Är det bara ett click-bait?

Inget nytt under solen…

Microsoft gjorde något liknande. De köpte upp företaget som utvecklade Halo. Det var meningen att Halo skulle komma först på Mac och man fick se fina presentationer av Halo körande på Mac (möjligtvis visades det på WWDC). Microsoft fick nys om detta och köpte upp företaget och tvingade företaget lägga Mac OS X Halo på hyllan och utveckla samt lansera Halo först på XBox… Först långt senare kom Halo till Mac… (fast den i princip var klar…)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-25 08:57

Och egentligen är det inget fel heller att göra så. Luktar lite illa kanske och inte helt rumsrent men företaget som utvecklar produkten äger ju den och gör som dom vill.

Ursprungligen av BlackSmp:

Apple förnekar detta - uppdatera version av artikeln

Är det bara ett click-bait?

Mja, rent click bait är det nog inte. Giant Bomb är väldigt seriösa, svårt att se dem riskera sitt goda rykte över en sådan "skitsak". Antagligen är vad EA-tomten sagt sant, frågan är om han i sin tur snackar skit.

Ursprungligen av MatsOlov:

Och egentligen är det inget fel heller att göra så. Luktar lite illa kanske och inte helt rumsrent men företaget som utvecklar produkten äger ju den och gör som dom vill.

Nej, visst är det inget fel per se. Tycker dock det är ett spännande drag och undrar lite om motivet bakom, också intressant om det gäller fler "stortitlar". Kanske är jag som inte förstår hur bra USP mobilspel är då jag själv inte använder telefonen till sådant.

Ursprungligen av Emil Å:

Nej, visst är det inget fel per se. Tycker dock det är ett spännande drag och undrar lite om motivet bakom, också intressant om det gäller fler "stortitlar". Kanske är jag som inte förstår hur bra USP mobilspel är då jag själv inte använder telefonen till sådant.

Förutsatt att det stämmer.

Ursprungligen av lappen71:

Skulle kunna vara men historiskt sett är smutskastning en troligare orsak.

Ser dock inte vad EA skulle vinna på det, och det förklarar inte varför EA/PopCap inte har släppt spelet på andra marknader än den kinesiska.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-25 12:16
Ursprungligen av Luftvargen:

Ser dock inte vad EA skulle vinna på det, och det förklarar inte varför EA/PopCap inte har släppt spelet på andra marknader än den kinesiska.

Nu menade jag inte att EA hade hittat på det utan dom som vill baktala Apple och EA.

Ursprungligen av lappen71:

Nu menade jag inte att EA hade hittat på det utan dom som vill baktala Apple och EA.

Har dock inte sett något förnekande av att Gibeaus uttalande ska ha ägt rum, och enligt nyheten så förnekar Apple bara att de har betalat med pengar, inte att det kan finns något avtal.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-25 15:55
Ursprungligen av Luftvargen:

Har dock inte sett något förnekande av att Gibeaus uttalande ska ha ägt rum, och enligt nyheten så förnekar Apple bara att de har betalat med pengar, inte att det kan finns något avtal.

Ibland så innebär ett förnekande att man blir mer "skyldig" i allmänhetens ögon.
Tills det blir bevisat så är det i mina ögon enbart smutskastning och egentligen finns det värre saker att förfasa sig över.

Totalt missförstånd... Är jag förvånad? Nä...

http://9to5mac.com/2013/09/25/ea-says-reports...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-25 21:31
Ursprungligen av Emil Å:

Mja, rent click bait är det nog inte. Giant Bomb är väldigt seriösa, svårt att se dem riskera sitt goda rykte över en sådan "skitsak". Antagligen är vad EA-tomten sagt sant, frågan är om han i sin tur snackar skit.

Ja nu verkar inte Giant Bomb vara så seriösa ändå och inte rädda om sitt rykte

Ursprungligen av lappen71:

Ja nu verkar inte Giant Bomb vara så seriösa ändå och inte rädda om sitt rykte

Vad menar du? Giant Bomb fick från flera källor en intern kommentar bekräftad, vilken i efterhand visade sig mena något annat än vid en första anblick - i alla fall enligt vad EA och Apple officiellt säger. De uppdaterade sin nyhet med den färska informationen.

Var ser du problemet som gör webbplatsen oseriös?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-25 22:35
Ursprungligen av Emil Å:

Vad menar du? Giant Bomb fick från flera källor en intern kommentar bekräftad, vilken i efterhand visade sig mena något annat än vid en första anblick - i alla fall enligt vad EA och Apple officiellt säger. De uppdaterade sin nyhet med den färska informationen.

Var ser du problemet som gör webbplatsen oseriös?

Det största problemet är att dom rapporterade om en sak som inte är sann och potentiellt kan skada EA och Apple.
Men i dagens samhälle är man så ivriga att komma ut med nyheter först att man inte kontrollerar fakta och är källkritiska.

Sen kan man diskutera nyhetsvärdet i detta ?

Ursprungligen av lappen71:

Det största problemet är att dom rapporterade om en sak som inte är sann och potentiellt kan skada EA och Apple.
Men i dagens samhälle är man så ivriga att komma ut med nyheter först att man inte kontrollerar fakta och är källkritiska.

Sen kan man diskutera nyhetsvärdet i detta ?

Det här blir ju en konstig offtopic-spin, men..

Om webbsidor och media bara rapporterar nyheter som är bekräftade av inblandade företag/personer skulle det nog bli ganska tyst. I det här fallet fick GB uttalandet återberättat av flera källor - att Gibeau faktiskt sade precis så känns rätt säkert och förnekas inte. EA och Apple menar som respons att det är taget ur kontext, vilket i sin tur kan vara sanning eller bara ren damage control.

Ligger det inget bakom var det en "missuppfattning" av ett klumpigt uttalande, inget mer med det. Om det är nyhetsvärde är upp till var och en att bedöma, personligen tyckte jag det var rätt intressant info som den stod från början.

Tror inte vi kommer vidare här dock, får "agree to disagree".

Ursprungligen av lappen71:

Det största problemet är att dom rapporterade om en sak som inte är sann och potentiellt kan skada EA och Apple.
Men i dagens samhälle är man så ivriga att komma ut med nyheter först att man inte kontrollerar fakta och är källkritiska.

Sen kan man diskutera nyhetsvärdet i detta ?

Fast artikeln som @BlackSmp länkar till bekräftar ju att uttalandet ägde rum. Att de hänger upp sig på formuleringen/sammanhanget ser jag som fullständigt ointressant. De flesta tolkade väl ändå "truckload of money" som "fördelaktigt avtal", och den delen har varken Apple eller EA förnekat.

Senast redigerat 2013-09-25 23:27
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-25 22:51
Ursprungligen av Emil Å:

Det här blir ju en konstig offtopic-spin, men..

Om webbsidor och media bara rapporterar nyheter som är bekräftade av inblandade företag/personer skulle det nog bli ganska tyst. I det här fallet fick GB uttalandet återberättat av flera källor - att Gibeau faktiskt sade precis så känns rätt säkert och förnekas inte. EA och Apple menar som respons att det är taget ur kontext, vilket i sin tur kan vara sanning eller bara ren damage control.

Ligger det inget bakom var det en "missuppfattning" av ett klumpigt uttalande, inget mer med det. Om det är nyhetsvärde är upp till var och en att bedöma, personligen tyckte jag det var rätt intressant info som den stod från början.

Tror inte vi kommer vidare här dock, får "agree to disagree".

Intressant absolut ? Men dålig källkoll tycker jag ändå.

Ursprungligen av Emil Å:

Det här blir ju en konstig offtopic-spin, men..

Om webbsidor och media bara rapporterar nyheter som är bekräftade av inblandade företag/personer skulle det nog bli ganska tyst. I det här fallet fick GB uttalandet återberättat av flera källor - att Gibeau faktiskt sade precis så känns rätt säkert och förnekas inte. EA och Apple menar som respons att det är taget ur kontext, vilket i sin tur kan vara sanning eller bara ren damage control.

Ligger det inget bakom var det en "missuppfattning" av ett klumpigt uttalande, inget mer med det. Om det är nyhetsvärde är upp till var och en att bedöma, personligen tyckte jag det var rätt intressant info som den stod från början.

Tror inte vi kommer vidare här dock, får "agree to disagree".

Problemet är ofta att "flera källor" ofta inte är flera källor utan samma källa återberättad från flera bloggar. Vill vill ha korrekt information eller en massa brus? I detta fallet så var det kanske relativt harmlöst men det finns gott om exempel där helt lögnaktig information ställer till rejält med skada

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-26 07:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Problemet är ofta att "flera källor" ofta inte är flera källor utan samma källa återberättad från flera bloggar. Vill vill ha korrekt information eller en massa brus? I detta fallet så var det kanske relativt harmlöst men det finns gott om exempel där helt lögnaktig information ställer till rejält med skada

Precis! många gånger då jag letar källor (händer ofta inom historia) så hamnar man till slut på en enda. Och då blir det genast mindre trovärdigt. Wikipedia är full med sådana källhänvisningar tex.

Ursprungligen av BlackSmp:

Problemet är ofta att "flera källor" ofta inte är flera källor utan samma källa återberättad från flera bloggar. Vill vill ha korrekt information eller en massa brus? I detta fallet så var det kanske relativt harmlöst men det finns gott om exempel där helt lögnaktig information ställer till rejält med skada

Ursprungligen av MatsOlov:

Precis! många gånger då jag letar källor (händer ofta inom historia) så hamnar man till slut på en enda. Och då blir det genast mindre trovärdigt. Wikipedia är full med sådana källhänvisningar tex.

Om man ser till just det här fallet handlar det ju dock om "several sources who watched the presentation today", vilket i alla fall jag tolkar som just flera fysiska personer. Annars håller jag med om att det alltid är bäst att hitta ursprungskällan till info för att undvika förvrängda uppgifter.

Senast jag såg något om detta så dementerade såväl EA som Apple det

Tech Crunch

Giant Bomb

1
Bevaka tråden